Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jim hls stipendium till Johanna Hagstrm

Antagna till utbildningar hsten 2018

Jemtland Ski Tour-vinnarna firades

Northug p vg tillbaka till norska landslaget

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rekommendation - Skinnskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
84 svar till detta ämne

arkimedes

arkimedes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

"Hugget" gick över i natt, bara lite diffus stelhet i baksida och vad, så jag kunde åka idag igen. Jag beslöt att tejpa om skidorna med en tjockare armerad tejp och göra ett nytt test. Jag upptäckte då att placeringen av skiddekoren skilde sig mellan de båda skidorna och även markeringen av balanspunkten ung 1 cm, så 0-läget var felplacerat. Jag utgick från skidan där balansmarkeringen satt rätt och tejpade +2 cm och sen den andra skidan på samma ställe. Sen testade jag idag och det funkade helt perfekt, synd att jag inte hade dem skruvade, då det verkligen var "skin-före" idag. De gled lika bra som ruggskidorna, men inte lika bra som de vallade skidorna.

Intressanta tester! Hoppas skadan inte blir värre!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Tävla på skin-tec:

Idag har jag tävlat på mina Salomon skin-tecskidor. Underlaget var blöt konstsnö och det småregnade under loppet med några plusgrader i luften. Jag hade vallat mina Ross med klister, grund Swix universal, sen Swix K 60 och ytterst Rex silver. Jag testade i en backe klisterskidorna mot skin-tecen och ena skidan på rossen släppte lite, men skinnet bet bra, glidet lite bättre på klisterskidorna. Då jag var ensam i min klass tog jag skin-tecskidorna och slapp komplettera fästet på rossen.

När jag "fisåkte" som uppvärming var glidskillnaden liten, men i tävlingsfart märktes det mycket mer till skin-tecens nackdel, hade en motionär före som gled ifrån nerför och jag tog in uppför, fästet var dock bra trots plusgrader. Körde ett varv efter tävlingen med klisterskidorna och då märkte jag att det var skillnad.

Slutsats: skin-skidor är jättesmidiga att träna på, men kan inte mäta sig med en välvallad skida, kan tänkas att mina skinskidor är något mjuka även om det står 80-95 kg på dem och att glidskillnaden blir mer markerad i plusföre. Skinnet har inte samma "släpp" som klister och bromsar därmed mer, däremot inga hugg som man kan få med klister.

arkimedes

arkimedes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Tävla på skin-tec:

Idag har jag tävlat på mina Salomon skin-tecskidor. Underlaget var blöt konstsnö och det småregnade under loppet med några plusgrader i luften. Jag hade vallat mina Ross med klister, grund Swix universal, sen Swix K 60 och ytterst Rex silver. Jag testade i en backe klisterskidorna mot skin-tecen och ena skidan på rossen släppte lite, men skinnet bet bra, glidet lite bättre på klisterskidorna. Då jag var ensam i min klass tog jag skin-tecskidorna och slapp komplettera fästet på rossen.

När jag "fisåkte" som uppvärming var glidskillnaden liten, men i tävlingsfart märktes det mycket mer till skin-tecens nackdel, hade en motionär före som gled ifrån nerför och jag tog in uppför, fästet var dock bra trots plusgrader. Körde ett varv efter tävlingen med klisterskidorna och då märkte jag att det var skillnad.

Slutsats: skin-skidor är jättesmidiga att träna på, men kan inte mäta sig med en välvallad skida, kan tänkas att mina skinskidor är något mjuka även om det står 80-95 kg på dem och att glidskillnaden blir mer markerad i plusföre. Skinnet har inte samma "släpp" som klister och bromsar därmed mer, däremot inga hugg som man kan få med klister.

Intressant! För mig som fortfarande anser mig vara en nybörjare låter det ändå som att skin är att föredra för t.ex. Vasaloppet, då jag inte vill riskera att ha dåligt fäste. Att behöva arbeta sig uppför backarna med främst armarna skulle nog för mig vara en övermäktig uppgift. Att sedan få lite inbromsning i nedförsbackarna känns dessutom lite tryggt för en som inte riktigt vågar släppa på ordentligt nedför än!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Intressant! För mig som fortfarande anser mig vara en nybörjare låter det ändå som att skin är att föredra för t.ex. Vasaloppet, då jag inte vill riskera att ha dåligt fäste. Att behöva arbeta sig uppför backarna med främst armarna skulle nog för mig vara en övermäktig uppgift. Att sedan få lite inbromsning i nedförsbackarna känns dessutom lite tryggt för en som inte riktigt vågar släppa på ordentligt nedför än!

Jag tror det är viktigt att köpa skinskidorna hos en handlare, som är duktig på att ta ut skidor efter vikt och åkskicklighet. Sen tror jag att det behövs lite inslitning av skinnet, har redan märkt att det nötts av lite precis där det börjar längst fram, trots att jag bara åkt drygt en mil på dem.

Bortsett från skinnet så var väl åkkänslan på dessa Salomon lite åt Fischerhållet, trygga och stabila fast långt ifrån Rossens härliga åkkänsla.

arkimedes

arkimedes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Jag tror det är viktigt att köpa skinskidorna hos en handlare, som är duktig på att ta ut skidor efter vikt och åkskicklighet. Sen tror jag att det behövs lite inslitning av skinnet, har redan märkt att det nötts av lite precis där det börjar längst fram, trots att jag bara åkt drygt en mil på dem.

Bortsett från skinnet så var väl åkkänslan på dessa Salomon lite åt Fischerhållet, trygga och stabila fast långt ifrån Rossens härliga åkkänsla.

Ja, för mig står valet mellan ett par Madshus Nanosonic (ej skin) och ett par Atomic C9 Redster Skintec. Lutar åt Atomic-skidorna för att "garantera" fäste, trots att glidet kanske blir lite sämre. (Båda redan inköpta och uttagna av en erfaren handlare).

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg
Velvodin, tycker du att Skin har ett värde trots att du har ruggskidor? När funkar Skin och inte rugg? I övrigt före har jag svårt att förstå poängen med Skin, om man är hyfsat vad skidåkare, eller??

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Tävla på skin-tec:

Hvis du kan oberservere forsjeller i glid på bare en kort glidtest på f.eks 100-200m, kan du da forestille deg forskjellen i glidstrekning/friksjon/tid på et renn på 20,30,50,90km?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Velvodin, tycker du att Skin har ett värde trots att du har ruggskidor? När funkar Skin och inte rugg? I övrigt före har jag svårt att förstå poängen med Skin, om man är hyfsat vad skidåkare, eller??

Jag kan inte svara på det än, då jag testat alldeles för lite.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Hvis du kan oberservere forsjeller i glid på bare en kort glidtest på f.eks 100-200m, kan du da forestille deg forskjellen i glidstrekning/friksjon/tid på et renn på 20,30,50,90km?

Det var precis det jag kom fram till att på glidtestet i backen var det inte så stor skillnad mellan skin och klisterskidor, men sen i tävlingsfart märkte jag att skin-skidorna inte gled ut i steget. Jag körde sen ett extravarv och märkte direkt att klisterskidorna gled ut bättre i steget och gled mycket bättre i den längre nedförsbacken (gled ifatt en annan motionär), men kunde inte gå rakt upp i den branta backen som jag kunde med skin-skidorna.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg

Hej, svårt (omöjligt) att dra några generella slutsatser ang glidet på en typ av skida genom att jämföra en skinskida med en klisterskida. (spann, hur mkt klister?, etc)

Mina skinskidor(Nanosonic) är ett av mina bästa köp någonsin, underbart att bara kunna ge sig ut och träna utan att behöva valla innan, funkar i nästan alla fören. Glider ifrån de flesta på träning och även kört dem på tävling vid någon minusgrad. Gjorde ett glidtest mot kompisens burkvallade Fischer innan start och vi hade exakt likvärdigt glid. Upplevde att jag gled lika bra som de runt mig på tävling (typ led 3 åkare)

På 2 år har jag vallat en gång och det var på Vasan förra året då jag fegade ur. Inte omöjligt att jag kör Skin på årets VL om föret inte blir nysnö och kallt. Jag väger under 70 och skidor är märkta 90+, upplever inte att hudarna tar i som vissa beskriver det. Viktigt att låta rätt affär plocka skidorna. Jag bad om en skida som skulle kunna ersätta klisterskidor men märker att de funkar bra även i andra förhållanden, speciellt konstsnö. Dock har jag märkt att de inte är riktigt lika snabba på natursnö, kanske beroende på en ganska grov rill, måste testa lite mer

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg

Du har ju superhårda skinskidor. Jag väger 90 kr och skulle nog behöva 110+ skidor. Nu får jag nöja mig med 95+ och dom är för slaka helt enkelt för att duga till annat än diagonalträning (svårt dock att göra teknikövningar på ett ben när skinnet hugger i). Verkar som de tillverkar skinskidorna genom att bara fräsa in skin i belagen på vanliga skidor. 

Om de tar fram nya spannkurvor speciellt för skinskidor så kommer detta att kunna bli intressant.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Du har ju superhårda skinskidor. Jag väger 90 kr och skulle nog behöva 110+ skidor. Nu får jag nöja mig med 95+ och dom är för slaka helt enkelt för att duga till annat än diagonalträning (svårt dock att göra teknikövningar på ett ben när skinnet hugger i). Verkar som de tillverkar skinskidorna genom att bara fräsa in skin i belagen på vanliga skidor. 

Om de tar fram nya spannkurvor speciellt för skinskidor så kommer detta att kunna bli intressant.

Jag väger 82 i morgonvikt, så med kläder och utrustning 84-85 kg och på skidorna står det 80-95 kg. På golvtestet slutade spannet framför skinnet, men diagonalzonen var ganska kort och med 0.30 i bladmåttet lite trögt att dra fram och tillbaka, vilket tyder på att den var låg. Det skulle vara intressant att pointa skidorna för att få veta var i intervallet 80-95 de ligger, skulle tro att de är i mjukaste lag för min vikt. Så det är nog inte fel att ligga lite högre i hårdhet jfr med vallningsbara skidor för att inte skinnet skall bromsa glidet.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Nu har jag åkt två dagar på skin-skidorna, men med en annan preparering av skinnet. I stället för silikon tog jag Start röd gel och det visade sig att det blev mycket bättre glid på skidorna. Föret var nysnö och 0-gradigt i luften, snön snarare svagt på minussidan och det var riktigt trevligt att åka på dem. Förra gången jag åkte på dem högg de bitvis och glidet var sämre, visserligen varmare före den gången och silikonpreparerade. Nu skall det bli kallare och skall testa dem i flera minusgrader och se vad det ger för resultat.

ps. Vauhti har gel i sitt sortiment, borde vara ett alternativ.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Ja, för mig står valet mellan ett par Madshus Nanosonic (ej skin) och ett par Atomic C9 Redster Skintec. Lutar åt Atomic-skidorna för att "garantera" fäste, trots att glidet kanske blir lite sämre. (Båda redan inköpta och uttagna av en erfaren handlare).

Har du hunnit testa Atomic C9 ? Dom får mycket beröm av Pölder.

Någon annan ?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 693 inlägg
Har investerat i ett par Atomic Redster Skintec från Huselius Skidsport till frugan. Lovar att återkomma med omdöme efter påskäventyren.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Åkte igår i +3 i "slushig" snö, bra fäste och hyggligt glid på mina Salomon Eqiupe skin, men väldigt tråkiga skidor att åka på. De känns tunga och osmidiga och även ganska "döda" i flexen, tyvärr kan jag inte rekommendera dem.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Jag har ett par Madshus Terrasonic intelligrip. Kan beskriva åkkänslan exakt som Volevodins Salomon.

Nej, man måste nog upp på dom bästa skidorna.

Får se om det kan bli Atomic c-9. Lätt att byta hudarna utan lim.

Önskar några omdömen innan köp. :) 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Jag måste verkligen rekommendera skin-skidor i det före som råder nu. En eller ett par plusgrader och mycket barr och bark i spåret efter ett dygns kraftig blåst. Med klister som fästvalla fastnar mycket skräp under skidorna och bromsar och glidet försämras efterhand. Med skin-skidor inte ett hugg och ingenting har fastnat i skindelen och glidet intakt. :)

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg

Jag testade ett par Rossignol R-skin light i påskhelgen på skare. Med så dåligt glid under vasaloppet skulle jag bryta redan i Smågan. Alla ojämnheter bromsade skidorna som om skidorna var vallade med klister. Skate gick förstås också trögt. I uppförsbackarna hade jag dock perfekt fäste. I släta spår kommer de säkert till sin rätt, men är inte tejpvalla nästan lika bra?

Det var skönt att byta tillbaka till mina fulskidor som inte fått någon som helst omsorg i vinter. Vilket gliiid :).

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg
Håller med. För att uppskatta skinnskidor behöver man perfekta spår annars blir man lätt missnöjd. Funkar bra på välunderhållna konstsnöspår men för riktig skidåkning (fast utan ensamstart med sprit i drickabältet) så blir man snabbt trött på det. Bra träning men dålig upplevelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar