Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidans styvhet/flexibilitet i toppen/spetsen


arkimedes

Recommended Posts

Det här är en djungel! Men min erfarenhet är, precis som det sägs ovan, att hårda skidor går bra i hårda spår. Mina Salomon Equipe 8X (eXtra hårda) fungerar bra i väldigt hårda spår och endast då. Mina Madshus Nanosonic Cold är mjuka och följsamma och fungerar bra i kalla, lösa förhållanden. 

 

Här börjar problemen - hur hitta en skida som uppfyller det man vill ha? De svenska handlarna pratar inte ett skvatt om det, frågan om någon ens förstår? Pölder har t.ex. en ofattbart förvirrad beskrivning av Fischer Speedmax 902 plus som är en utpräglad klisterskida. 

 

Ta t.ex. Milslukern i Norge som har den här menyn när man beställer skidor. 

 

post-17276-0-64409900-1515089820_thumb.png

 

Här snackar vi nya möjligheter!

post-17276-0-64409900-1515089820_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Det har ju inte bara med flexen o göra vilken skida som ska väljas av handlarna. Dom menar säkerligen att slipen kan anpassas.

 

Milslukern låter dig också välja till en annan slip, om du inte litar på/önskar något annat än fabriksslip. Ytterligare service, som vi inte ser här i riket (Förutom Skistart som erbjuder Skimateria/Kuzmin).

 

post-17276-0-96899600-1515092448_thumb.png

post-17276-0-96899600-1515092448_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var idag in på Milslukern och hämta ett klassiskt skidpar jag haft där på slipning. Hade en lång pratstund och analys av mitt skidpar med en kille i butiken då jag lämnade in dem. Mkt bra service och hjälp fick jag. Skidornas fästzoner dubbelkollades i eikermålern utan extra kostnad i och med liten viktnedgång och hårdhet i spannet diskuterades. Upplevelsen var den hittills bästa av skidhandlare, mkt förtroende ingivande. Butiken i övrigt hade ett sortiment som antagligen täckte in det mesta. Var jag ska köpa mitt nästa skidpar blir troligast hos Milslukern.

 

Hoppas nu att slipen gjorde gammelskidorna piggare ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...