Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Handskar (som värmer frusna fingrar)


bjh

Recommended Posts

Nått tips på varma bra handskar, i år fryser jag grymt om händerna. Gjorde inte det när jag tränade 2014-15 men nu, (har aldrig varit frusen om händerna förr)

Provat lite olika handskar,

Nån äldre modell av Dählie, svart tyg handske.

Lillsport Coach

Skigo, trainer

Dessa tre klarar jag knappt av att åka mer än 10-15 km med i -5 grader. Händerna blir stelfrusna och gör himmelskt ont.

Idag åkte jag seedningslopp i minus 10 , med skigohandsken och en Hestra merinoull liner inuti, sista milen var hiskeligt plågsam, kunde inte ens ta av mig stavarna själv vid målgång.

Det som jag klarat mig bäst med på träning är Lillsport tumvante (blå) med Hestra merinoull handske inuti, det har funkat ner till minus 15, men den blir ju så klumpig i stavremmen.

Kan ju vara blodtrycksmedicinen som spökar till det men kan inte hitta att det skulle vara ett problem. Finns det nån superhandske?

 

Link to comment
Share on other sites

Nått tips på varma bra handskar, i år fryser jag grymt om händerna. Gjorde inte det när jag tränade 2014-15 men nu, (har aldrig varit frusen om händerna förr)

Provat lite olika handskar,

Nån äldre modell av Dählie, svart tyg handske.

Lillsport Coach

Skigo, trainer

Dessa tre klarar jag knappt av att åka mer än 10-15 km med i -5 grader. Händerna blir stelfrusna och gör himmelskt ont.

Idag åkte jag seedningslopp i minus 10 , med skigohandsken och en Hestra merinoull liner inuti, sista milen var hiskeligt plågsam, kunde inte ens ta av mig stavarna själv vid målgång.

Det som jag klarat mig bäst med på träning är Lillsport tumvante (blå) med Hestra merinoull handske inuti, det har funkat ner till minus 15, men den blir ju så klumpig i stavremmen.

Kan ju vara blodtrycksmedicinen som spökar till det men kan inte hitta att det skulle vara ett problem. Finns det nån superhandske?

Har du bytt stavrem sen säsongen 14/15? Kanske den nya stryper blodflödet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, 2014 åkte jag med Fischers, stavrem den med dragkedja , 15  med oneway men tillbaka på Fischer staven nu, däremot kortade jag ner den så den kanske spänner åt mer nu ,skall kanske prova swixstavarna också. Kanske är det då enkelt,

Link to comment
Share on other sites

Vilken blodtrycksmedicin har du? Höll på att frysa mig fördärvad då jag gick på betablockerare. Var tvungen att sluta med det då jag tillslut fick grym frossa och tom. kramper av det.

Det låter ju inte alldeles normalt att inte klara -5grader med Lillsport coach.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par skigo lobsterhandskar. Göörgoa som vi säger här nere. Lägg till ett par yoko skoskydd så är du redo för Svalbard skimarathon. Gevär till alla startande utom dom med blankeski :) dom är lovlig isbjörnsföda

:D

Fast jag tror att isbjörnarna hugger de med skinskidor i först = "man skall icke sälja skinnet förrän björnen är skjuten" :o

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte blodtrycksmedicinen. Däremot kan du be din läkare förskriva Adalat (nifedipin) att ta inför aktivitet i kyla. Egentligen en blodtrycks/kärlkrampsmedicin men fungerar ruskigt bra för kalla fingrar och tår. Restnoterat för tillfället men kommer nog åter inom kort. Annars fungerar Nitrosalva också men kladdigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte specellt varm om händerna, men med Lill-sport Coach blir jag otäckt varm och svettig om händerna. Jag tycker det är bättre att ha handskar UTANPÅ skidhanskarna, då kan man ta av dem och stoppa i fickan, om man blir för varm. Jag brukar använda vita trädgårdshanskar i bomull med noppror, de ger värme och även grepp. Om det varit kallt i VL har jag startat med dem på och sen plockat av dem framåt Smågan, ett år var det kallt hela loppet och då fick de sitta på hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Samma problem. Testat ett flertal men fastnat för Rode lobster. Dock försvann dom för marknaden för nåt år sedan men iår lyckades jag hitta dom igen hos huselius skidsport. Var ett test för väldigt många år sedan i vasalöparen då dom var överlägset varmaste som fungerade att tävla i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två tips. För det första så kan du skaffa Swix Atlasx. Det är en något fodrat handske med utfällbart "vindskydd". 

De finns t.ex att köpa här: http://www.outnorth.se/swix/atlasx-glove-mitt-mens#Black

 

Räcker inte det så köper du en lillsport overstrap och har ovanpå swixhandsken. Det borde göra susen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=768692

 

Link to comment
Share on other sites

Trånga fingerhandskar gör att man fryser om fingrarna.  När jag doppade händerna i kallt vatten var det ingen skillnad mellan fingrarna med med handskar på blev ett finger kallt på en gång. En av mina fingrar blev påtagligt tjockare efter att jag blivit stungen av fjärsing i somras. När handsken klämde om fingret hindrades blodcirkulationen och fingret blev vitt efter fem minuters stakning vid 3 grader. Det klämde inte särskilt mycket men det behövdes inte mycket för att strypa blodet.

Nu stoppar jag en rundstav i handsken efter träning för att vidga och det funkar bra.

 

Skall man ha linerhanskar måste man alltså ha mycket rymliga handskar som linern skall in i. Volevodins förslag med trädgårdshandskar funkar bra för mig också (och kostar typ 20 spänn på jula).

Link to comment
Share on other sites

Nu låter det som om du har mer problem än vanligt men jag har god erfarenhet av windstopper.

Gäller både kroppen och handskarna, vindskydd hjälper som en hel del isolering speciellt om man är

aktiv och producerar värme.

God passform är viktigt! Craft windstopper fungerar skidbra för mig .

 

Lycka till, det gör ruggigt ont tills man blir varm... jag blir dock varm efter några kilometer så rätt så ok.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...