Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Make Northug Great Again"


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Jag tittade på videon från VM i Vancouver 2010, där Marcus Hellner tog en bejublad seger med Johan Olsson på tredje plats som hade lett loppet från skidbytet. En sak slog mig och det var att Petter Northug hade en mycket slitsam stil. Medan Marcus

och Johan dansade fram över snön högg sig Petter fram i sluggerstil. Jag tror att när han nu  är långt ifrån sin forna jag, så rasar han neråt i prislistorna pga den kraftödande stilen och har väl insett att han aldrig mer kan vara med och kriga där uppe i toppen.

Återstår att se om han kommer att fortsätta på mindre lopp för att krama ur lite mer pengar ur sporten innan det definitivt är finito.

 

Oavsett vad man tycker om Petter som person så var han under sin storhetsperiod en fantastisk skidåkare med en spurtförmåga av sällan skådat slag och hans agerande på och vid sidan om spåret gav underlag till mången kvällstidningsartikel.

Link to comment
Share on other sites

En dag som denna kan Petter hyllas för det han gjorde PÅ skidorna. En av de allra bästa meritlistan.

 

Utanför planen räcker det väl att säga Orsa, för att påpeka vilka konsekvenser det kan få. Men men. Sonat är sonat. Lycka till Petter. Tror han passar perfekt som kaxig expert och allmän pajas i norska televisionen. Den är ju knappast känd för sin höga humornivå. Trams är ledordet.

Link to comment
Share on other sites

Dags att stänga den här tråden.

 

Northug har ju inte åkt världscup på flera år utan suttit bredvid och skränat. Så frågan är vad han egentligen slutar med. Han menar kanske att han ska träna mindre.

 

Kommer vi se honom i långloppen framöver? Han har ju velat åka vasan tidigare..

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på videon från VM i Vancouver 2010, där Marcus Hellner tog en bejublad seger med Johan Olsson på tredje plats som hade lett loppet från skidbytet. En sak slog mig och det var att Petter Northug hade en mycket slitsam stil. Medan Marcus

och Johan dansade fram över snön högg sig Petter fram i sluggerstil. Jag tror att när han nu  är långt ifrån sin forna jag, så rasar han neråt i prislistorna pga den kraftödande stilen och har väl insett att han aldrig mer kan vara med och kriga där uppe i toppen.

Återstår att se om han kommer att fortsätta på mindre lopp för att krama ur lite mer pengar ur sporten innan det definitivt är finito.

 

Oavsett vad man tycker om Petter som person så var han under sin storhetsperiod en fantastisk skidåkare med en spurtförmåga av sällan skådat slag och hans agerande på och vid sidan om spåret gav underlag till mången kvällstidningsartikel.

 

30km vid OS* i Vancouver: Ett av de kanske bästa skidlopp som någonsin beskådats. Mycket just tack vare Northugs blotta närvaro. 

 

Jag håller med i analysen. Petter är kraftigt byggd med en sluggig teknik som inte riktigt håller 2018 (men den var egentligen lika sluggig 2008).

Hans storhet hängde mycket på att han hade en åkintelligens och en taktisk förståelse som ingen annan åkare hade vid den tiden. Och som nästan ingen har än i dag. 

Ett tag efter hans stora genombrott hade han ett sådant mentalt övertag på de andra åkarna att han kunde dirigera loppen precis hur han ville. 

 

Det som i slutändan fick Petters stjärna att börja dala var paradoxalt nog hans framgångar. 

Det är uppenbart att han haft svårt att hitta motivationen till att leva det på många sätt och vis "fattiga" liv som många elitlängdskidåkare måste underkasta sig för att kunna utmana de bästa. 

 

Jag har alltid tyckt att Petter är en barnslig "mobbare", med en påklistrad och krystad personlighet. 

 

Men faktum är att vare sig världscupen eller mästerskapen har varit lika roliga att titta på utan honom. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En dag som denna kan Petter hyllas för det han gjorde PÅ skidorna. En av de allra bästa meritlistan.

 

Utanför planen räcker det väl att säga Orsa, för att påpeka vilka konsekvenser det kan få. Men men. Sonat är sonat. Lycka till Petter. Tror han passar perfekt som kaxig expert och allmän pajas i norska televisionen. Den är ju knappast känd för sin höga humornivå. Trams är ledordet.

Tack!  :D 

Jag trodde bara att det var jag som uppfattat inslag i både NRK så väl som i som i diverse webb-TV kanaler som tramsiga och svamliga. 

Att Robin Bryntesson har en "TV-karriär" i Norge enbart därför att han kan åka längdskidor nedför en rulltrappa är för mig obegripligt. 

Är all sportbevakning i Norge "Lilla Sportspegeln"?  

Link to comment
Share on other sites

Kommer vi se honom i långloppen framöver? Han har ju velat åka vasan tidigare..

 

Vore kanon att se honom göra ett seriöst försök på Vasaloppet. Fast det inbegriper knappast mindre träning...

 

Sen är det många åkare i världscupen som beskrivit Tuggen som en rätt blyg kille egentligen. Hans kaxiga attityd är nog mest en självförsvarsmekanism.

Link to comment
Share on other sites

Vore kanon att se honom göra ett seriöst försök på Vasaloppet. Fast det inbegriper knappast mindre träning...

 

Sen är det många åkare i världscupen som beskrivit Tuggen som en rätt blyg kille egentligen. Hans kaxiga attityd är nog mest en självförsvarsmekanism.

Han gjorde det 2016, tror jag, men kroppen höll inte när han ökade träningsdosen för stakning. Jag hade också tyckt det varit kul men verkar inte lovande
Link to comment
Share on other sites

Tack!  :D 

Jag trodde bara att det var jag som uppfattat inslag i både NRK så väl som i som i diverse webb-TV kanaler som tramsiga och svamliga. 

Att Robin Bryntesson har en "TV-karriär" i Norge enbart därför att han kan åka längdskidor nedför en rulltrappa är för mig obegripligt. 

Är all sportbevakning i Norge "Lilla Sportspegeln"?

 

https://youtu.be/QaQCdqD5rYA

 

Jag vet inte, nånstans slår det väl över från att vara så tramsigt att man kan småle :) Jag menar sumodräkt. Firmafesten 2001 ringde och ville ha tillbaka sitt tema

Link to comment
Share on other sites

Tidenes viktigste skiløper har lagt opp med haugevis av medaljer bak seg. Ser at en del ynkelige personer sliter med å anerkjenne betydningen og karrieren hans. Evnen til å anerkjenne og gi ros er et kjennetegn på din kvalitet som menneske.

 

Förstår inte vad du skriver men visst är det gott med både kvikk lunsj och torkad torsk. Heja Petter. En mästare i skidspåret och en ynklig människa bakom ratten. Fair enough?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det känslosamt när man inser att det redan är över och man inte fattar att det gått så snabbt. För en elitåkare som krigat i världstoppen är det ingen återvändo, då denne har ögonen på sig hela tiden, vilket gör det svårt att fortsätta på en lägre nivå.

Minns att jag stod där och blickade ut över upploppet i Vasaloppet 2015 och inte kunde fatta vart alla åren tagit vägen. Men om jag skulle göra en tillfällig comeback 2020 och åka med min son skulle ingen uppmärksamma det på något sätt, så det har vissa fördelar att aldrig varit någon stjärna.

Vi har många världsstjärnor som fortsätter att hålla sig i trim, trots att karriären är över tex Ingemar Stenmark, Magdalena Forsberg mfl, undrar om Peter kommer att "säcka ihop" som en del andra gjort.

Link to comment
Share on other sites

Tidenes viktigste skiløper har lagt opp med haugevis av medaljer bak seg. Ser at en del ynkelige personer sliter med å anerkjenne betydningen og karrieren hans. Evnen til å anerkjenne og gi ros er et kjennetegn på din kvalitet som menneske.

 

Evnen til å anerkjenne og gi ros er Petters kjennetegn å kvalitet som menneske.

Link to comment
Share on other sites

Evnen til å anerkjenne og gi ros er Petters kjennetegn å kvalitet som menneske.

 

– Jeg hadde håpet på en lettere start, men jeg går i mål med et smil om munnen. Olsson fortjente å bli verdensmester, sier Northug.

 

Han fortsatte å hylle den svenske gullvinneren.

 

– Det er fantastisk gjort. Det er utrolig imponerende det han gjorde i dag. Han har vært nummer to så mange ganger, sier Northug.

 

 

https://www.nrk.no/sport/olsson-vant-femmila-i-vm-1.10934218

 

Olssons motivasjon på femmilen i 2013:

 

– Det blir svårt att glömma honom. Han är en av de absolut absolut största. Det är väl Björn Däehli och Gunde som kan matcha honom i den moderna historien bland herrarna, säger Johan Olsson.

 

Hur var det att tävla mot honom, och ha honom väntande bakom sig inför en spurt?

 

– Jag förstod att jag aldrig skulle kunna utmana honom där. Jag var tvungen att hitta andra lösningar för att kunna vinna, där han inte var lika stark. Det var egentligen grunden till femmilen i Val di Fiemme 2013, där jag tog guld efter utbrytningen på 38 kilometer.

 

 

https://www.svt.se/sport/langdskidor/barnen-harmar-inte-mig-de-harmar-petter-northug

 

Han har sagt pene ting om Hellner og Rickardsson også, men man hører vel best det man vil høre. :)

 

For min egen del synes jeg det er nok skitsnakk i verden. Kanskje var det et friskt pust i 2009, men nå trenger den positiviteten vi kan få. Tonen mellom konkurrerende atleter nå er stort sett en helt annen og det synes jeg er bra.

Link to comment
Share on other sites

Northug fortsetter å inspirere:
 

 

Johannes Høsflot Klæbo fikk førerkortet inndratt etter påkjørsel

OSLO/TRONDHEIM (VG) Det 22 år gamle ski-esset var i en trafikkulykke på Byåsen i Trondheim onsdag. Politiet melder at det var mindre personskader etter ulykken, og Klæbo har fått førerkortet midlertidig beslaglagt.

 

Trafikkulykken skjedde ved et fotgjengerfelt på Byåsen i Trondheim. To biler var involvert i ulykken, der bilen til Klæbo kolliderte inn i bakenden på den andre bilen.

En tolv år gammel jente krysset veien og ble truffet av den ene bilen. Hun har fått lettere skader, melder Trøndelag politidistrikt.

 

 

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/WLGRMk/johannes-hoesflot-klaebo-fikk-foererkortet-inndratt-etter-paakjoersel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...