Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningslopp - tävling eller motionär?


Filippo

Recommended Posts

Skulle påstå det spelar mindre roll över 42 km. Det går inte lura sig till snabbare tid:) men visst, varför inte stå längre fram. Ofta kräver tävlingsklass medlemskap i skidklubb

Med andra ord kan jag anmäla mig som motionär, kan inte tänka mig att det ger så många minuter i det stora hela.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med andra ord kan jag anmäla mig som motionär, kan inte tänka mig att det ger så många minuter i det stora hela.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan ju bero på vilket lopp det är. Är det 140 startande eller 540? Dessutom är det ibland så att motion startar 5 min efter tävling och det kan mkt väl bli en lugnare start utan massa hets om man kör motion. Men som sagt är det lite olika upplägg på olika race. Men generellt kommer det inte påverka din sluttid. Med det sagt, så finns det väl iofs ingen anledning att inte köra tävling om du nu är klubbansluten heller

Link to comment
Share on other sites

Två mindre aspekter till utöver vad som tidigare sagts. 

Om du inte är så duktig men ändå någon sorts förmåga kan du komma bland de sista i tävlingsklass men har chansen att placera dig lite längre fram i motionsklass. Inte så så viktigt så klart men kan vara av intresse om du vill identifiera dig som en dålig tävlingsåkare eller duktig motionär. 

 

I tävlingsklass brukar de främsta få pris medan det i motionsklass brukar det lottas ut. Så i motionsklass har du i alla fall en realistisk chans till att få pris.  :D

 

Egentligen förstår jag inte denna uppdelning i motion/tävling och stör mig lite på att arrangörer inte brukar (?) upprätta en total resultatlista, som Vasaloppet.  

Link to comment
Share on other sites

 

 

Egentligen förstår jag inte denna uppdelning i motion/tävling och stör mig lite på att arrangörer inte brukar (?) upprätta en total resultatlista, som Vasaloppet.  

Vi har avhandlat det innan och jag kan fortfarande inte förstå att man kan ta tid och upprätta en resultatlista i en klass där man motionerar. Om man nu vill dela in tävlingsklassen i olika kategorier borde det benämnas på annat sätt tex klass A, klass B.

Väljer man att stryka motionsklassen och bara ha en tävlingsklass borde olika veteranklasser finnas med tex 40, 50, 60, 70 bla därför att ju äldre man blir desto svårare är det att seeda upp sig och finns det då veteranklasser kan det vara intressant att ställa upp utan seedningsambitioner.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att resultatlista i motion känns fel. Kör man motion vet man ju ändå sin tid och kan jämföra med tävling om man nu vill det. Men jag kan tycka man ska kunna få köra motionslopp utan behöva rangordnas i en resultatlista. Öppet spår har väl ingen resultstlista va?
Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att resultatlista i motion känns fel. Kör man motion vet man ju ändå sin tid och kan jämföra med tävling om man nu vill det. Men jag kan tycka man ska kunna få köra motionslopp utan behöva rangordnas i en resultatlista. Öppet spår har väl ingen resultstlista va?

De redovisar allas tider utan numrering, men dom som tävlar i öppet spår räknar sen ut sin placering själva.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju bero på vilket lopp det är. Är det 140 startande eller 540? Dessutom är det ibland så att motion startar 5 min efter tävling och det kan mkt väl bli en lugnare start utan massa hets om man kör motion. Men som sagt är det lite olika upplägg på olika race. Men generellt kommer det inte påverka din sluttid. Med det sagt, så finns det väl iofs ingen anledning att inte köra tävling om du nu är klubbansluten heller

Loppet ifråga är Moraloppet, givet att man är fräsch och frisk då detta körs. Har förstått att det är en populär tävling, och med hänsyn till att banan är VL-spåren från Oxberg så är det klart intressant.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ofta bättre fart i tävlingsklassen och därmed bättre farthållare om du vill maximera resultatet.

Jag tycker nog att rätt seedad i tävlingsklass ger bäst tid dvs tillsammans med relativt lika prestationsförmågan och ambition. Oftast lägre ambitionsnivå i motionsklass vilket givetvis kan vara rätt för dig men resultaten är normalt sett långsammare där.

Link to comment
Share on other sites

tävlingsklass eller motionsklass beror ju lite på vad man är ute efter för seedning också. Har man målsättningen att slippa led 10 funkar väl motionsklass bra med lite mindre hets, är man som kretiopleti (o jag själv..) så vill man gärna åka tävlingsklass.. :)

Link to comment
Share on other sites

tävlingsklass eller motionsklass beror ju lite på vad man är ute efter för seedning också. Har man målsättningen att slippa led 10 funkar väl motionsklass bra med lite mindre hets, är man som kretiopleti (o jag själv..) så vill man gärna åka tävlingsklass.. :)

Jag vill slippa led 10 på mitt första VL helt enkelt. Alla tycker jag borde åkt ÖS istället med hänsyn till trängsel etc, men jag vill genomföra ett riktigt VL innan jag deltar i något av de andra VL sub loppen.

 

Det lutar åt att anmäla sig som motionär tycker jag.

Under några träningsrundor på Högbo Bruk har jag kört på ca 4:15 min/km i snitt, på 3-milsrundor. Hoppas detta tar mig förbi led 10.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag vill slippa led 10 på mitt första VL helt enkelt. Alla tycker jag borde åkt ÖS istället med hänsyn till trängsel etc, men jag vill genomföra ett riktigt VL innan jag deltar i något av de andra Vasa-varianterna.

 

Det lutar åt att anmäla sig som motionär tycker jag.

Under några träningsrundor på Högbo Bruk har jag kört på ca 4:15 min/km i snitt, på 3-milsrundor. I ganska kontrollerat tempo och inte slutkörd efteråt.

Hoppas detta tar mig förbi led 10.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag vill slippa led 10 på mitt första VL helt enkelt. Alla tycker jag borde åkt ÖS istället med hänsyn till trängsel etc, men jag vill genomföra ett riktigt VL innan jag deltar i något av de andra VL sub loppen.

 

Det lutar åt att anmäla sig som motionär tycker jag.

Under några träningsrundor på Högbo Bruk har jag kört på ca 4:15 min/km i snitt, på 3-milsrundor. Hoppas detta tar mig förbi led 10.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är du så pass bra hör du absolut till ett bättre led än 10:an, skulle tro att 8:an är din rätta nivå i ditt första VL.

Link to comment
Share on other sites

Om man tänker köra Engelbrekt exempelvis och är lite sen till startfållan kan det bli väääääldigt mycket folk ivägen. Så där skulle jag satsa på Tävling. ICA Matfors är litet lopp där spelar det absolut ingen roll om du inte tror du orkar hänga på några snabbare ryggar. Moraloppet skulle jag satsa på tävlingsklassen för att du ska få köra DITT lopp. Jag har sprungit Lidingöloppet från låga startled och visst jag kunde inte hänga på de andra men jag slapp springa om massa folk.

Link to comment
Share on other sites

Om man tänker köra Engelbrekt exempelvis och är lite sen till startfållan kan det bli väääääldigt mycket folk ivägen. Så där skulle jag satsa på Tävling. ICA Matfors är litet lopp där spelar det absolut ingen roll om du inte tror du orkar hänga på några snabbare ryggar. Moraloppet skulle jag satsa på tävlingsklassen för att du ska få köra DITT lopp. Jag har sprungit Lidingöloppet från låga startled och visst jag kunde inte hänga på de andra men jag slapp springa om massa folk.

Anmälde mig som motionär nu faktiskt. Det där med att köra sitt eget lopp istället för att trängas med de som inte kör fort alls, där har du definitivt en poäng.

Om jag inte är nöjd med sluttiden så funderar jag på att åka Skinnarloppet i Malung i Februari möjligtvis.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...