Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svrd och Optima Ski-gnget testar ny lgerort - Idre Fjll

Sveriges trupp till rullskidvrldscupen i Ryssland

Anton Karlsson diskades - Kasper Stadaas vinnare av Alliansloppet

Kasper Stadaas och Linn Smskar vann Alliansloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vätskebälte

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Kan inte folk bifoga lite bilder hur det har slangen? Vad ni fäst den med osv?
Precis köpt en silva som jag ska testa på Engelbrektsloppet i helgen. Men har testat på träning 1 gång och är inte helt vän med slangen...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 90 inlägg

Jag fäster min med kardborreband (inköpt på clas ohlson) och fäster antingen på nummerlappen eller tröjan högt upp. Jag har salomons bälte och jag litar inte riktigt på det clipet som finns. Är det kallt det är så har jag munstycket under en buff och häller i riktigt varm vätska innan start. Det är lite fipplande med slangen då jag har den under buffen annars funkar det fint.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Jag kör också med kardboreband men om det är kallt har jag slangen mellan understället och tävlingsdräkten för att den inte ska frysa. tycker det funkar bra. Viktigt att dricka ganska ofta för att undvika att det fryser. Jag klarar inte att blåsa tillbaka vätskan när jag kör tävling. 

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 121 inlägg
Kör med en gardinkrok https://m.ikea.com/q...s/art/40078030/ sitter som berget! En elastisk snodd runt slangen och sen krokar man i klämman i den.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag fäster min med kardborreband (inköpt på clas ohlson) och fäster antingen på nummerlappen eller tröjan högt upp. Jag har salomons bälte och jag litar inte riktigt på det clipet som finns. Är det kallt det är så har jag munstycket under en buff och häller i riktigt varm vätska innan start. Det är lite fipplande med slangen då jag har den under buffen annars funkar det fint.

Jag är rätt trög..Men vart fäster du kardborrebandet? Kardborrband fäster väl inte på ”Racedräkt eller nummerlappen...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 90 inlägg
Jag fäster en bit kardborre på nummerlappen med en stor säkerhetsnål och har ett kardborreband runt slangen som fäster i varandra.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 244 inlägg

Japp! Helt kanon! Man måste bara skaffa en gardinklämma för den plastklämman som är med håller inte alls fast slangen. Sen måste man - när man har bestämt hur långt bältet ska vara - sätta silvertejp som håller kvar bältet för stropparna håller inte kvar det. Har testat att ha den isolerade slangen innanför tröjan, funkar bra det med även om många inte har den innanför tröjan. Massa plats för pannlampsbatteri och bra på alla vis. Välisolerad slang.

Efter tips får jag komplettera med att man på Silva Distance Free vätskebälte absolut bör sätta en säkerhetsnål först för att låsa midjeremmen när man bestämt hur långt man vill ha det. Och detta då innan man sätter på silvertejp över säkerhetsnålen invid bältesspännet

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 244 inlägg

Efter tips får jag komplettera med att man på Silva Distance Free vätskebälte absolut bör sätta en säkerhetsnål först för att låsa midjeremmen när man bestämt hur långt man vill ha det. Och detta då innan man sätter på silvertejp över säkerhetsnålen invid bältesspännet

Fast jag tror nu det räcker med tejp. Polarens tips var nog mer om det är stretch i midjeremmen, men det är det inte

Gomalb

Gomalb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Köpte en USWE midjeväska med slang, samma som Silva, fungerar perfekt (bra tips med kardborre, satte mitt på remmen) men fryser när temperaturen går ner mot -10 (trots tillbaka blåsning). Har nu tejpat och limmat ett lager isolering runt locket och munstycket (tog en bit tunt liggunderlag) men inte hunnit testa det - någon som testat att isolera extra - erfarenheter? (vill inte ha den innanför tröjan och får rysningar av buffar)

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Köpte en USWE midjeväska med slang, samma som Silva, fungerar perfekt (bra tips med kardborre, satte mitt på remmen) men fryser när temperaturen går ner mot -10 (trots tillbaka blåsning). Har nu tejpat och limmat ett lager isolering runt locket och munstycket (tog en bit tunt liggunderlag) men inte hunnit testa det - någon som testat att isolera extra - erfarenheter? (vill inte ha den innanför tröjan och får rysningar av buffar)

Har också USWE, skiten får inte följa med på VL, munstycket fryser omg, provade i helgen iofs -17 kokande sportdryck, brände fingrarna när jag fyllde på, vid andra Zippen efter ca 20 minuter var det stopp. provat även i minus 8 men då med kallt vatten, frös omg innan 3 km.

Gomalb

Gomalb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Samma slang/munstycke som i Silvas. Jag har prövat sista veckan runt -12 men kräver att man dricker var annan km. Det verkade dock som att stoppet hela tiden blev i själva munstycket därav isoleringsförsöket. Lite klumpigare blev den förstås men inga problem att sätta på locket i farten (isolerade locket och munstycket var för sig). Problem nu att jag blivit sjuk och inte hinner testa innan VL, känns lite vågat att chansa men brukar å andra sidan alltid nöja mig med vätskan i kontrollerna.

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Har provat olika lösningar på mina tre lopp 2008, med lös flaska, kom aldrig ihåg att dricka, 2014 ganska varmt salomons bälte med plastpåse flaska, var för bökig att få loss blev inge dricka. 2015 midjeväska med lös flaska, när jag skulle ta flaskan var den borta. Vet inte om jag is åka med 1,2 liter som jag aldrig kommer åt i år.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 121 inlägg

Samma slang/munstycke som i Silvas. Jag har prövat sista veckan runt -12 men kräver att man dricker var annan km. Det verkade dock som att stoppet hela tiden blev i själva munstycket därav isoleringsförsöket. Lite klumpigare blev den förstås men inga problem att sätta på locket i farten (isolerade locket och munstycket var för sig). Problem nu att jag blivit sjuk och inte hinner testa innan VL, känns lite vågat att chansa men brukar å andra sidan alltid nöja mig med vätskan i kontrollerna.

Silva har tjockare slang
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Jag har skrivit det tidiigare i tråden: ta bort hela munstycket med nippel och allt. Om det går, ta loss silikondelen, trä direkt på slangen och tejpa fast. Annars finns det lämpliga munstycken att skaffa. Det är tokeri med trånga passager i ett sånt utsatt läge. Jag har inga frysproblem med den lösningen.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 244 inlägg

Silva har tjockare slang

Jag kör med slangen innanför jackan/Trimtex-tröjan och locket på och stoppar in munstycket innanför tröjan när jag druckit... Funkar bra tycker jag

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 121 inlägg

Jag har skrivit det tidiigare i tråden: ta bort hela munstycket med nippel och allt. Om det går, ta loss silikondelen, trä direkt på slangen och tejpa fast. Annars finns det lämpliga munstycken att skaffa. Det är tokeri med trånga passager i ett sånt utsatt läge. Jag har inga frysproblem med den lösningen.

Kan du fixa en bild? :)

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Kan du fixa en bild? :)

Jomenvisst. Först silikonplutten över slangen säkrad med tejp. Sedan isoleringen över det hela med samma sofistikerade fastsättning. Rekommenderar vävtejp eftersom den är följsam och inte påverkas av kylan.

Moderator, ta bort onödiga inlägg och fixa bild...Tack.

IMG_20180227_110856.jpg
IMG_20180227_082853.jpg

Bifogad fil(er)

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 053 inlägg

Fixat!

Ugglan

Ugglan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Jomenvisst. Först silikonplutten över slangen säkrad med tejp. Sedan isoleringen över det hela med samma sofistikerade fastsättning. Rekommenderar vävtejp eftersom den är följsam och inte påverkas av kylan.

Vad har du använt för material för isolering av slangen?

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Vad har du använt för material för isolering av slangen?

Aluminiumbelagd tältväv och isoleringremsa till vädringslucka.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar