Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vassa tekniken och na dromtiden i skidloppet med Racefox Ski

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vätskebälte

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 319 inlägg
Kanske sån funkar?
http://www.biltema.s...7/?artId=860018

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Nu är ju jag en dumskalle men om du tar bort, munstycket innanför silikonet, vad hindrar vattnet att läka ut?

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Om du trär silikondelen direkt på slangen vad hindrar vätskan att rinna ut?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg
Tack :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Om du trär silikondelen direkt på slangen vad hindrar vätskan att rinna ut?

Tejpen. Inga problem alls. Sedan får det ju inte vara för stort glapp när man trär på silikonmunstycket. På min var det exakt passform. Är det inte det så går ju också det att fixa med tejp :D

...du kanske menade inte menade så. Det är ett bitmunstycke, en springa som öppnas när man biter och annars är stängd.

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

På USWE så öppnar den runt innandömmet altså inte en springa mitt i, kanske därför jag inte förstod, skall se  om jag kan flytta munstycket från Camelbacken kanske det fungerar.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

På USWE så öppnar den runt innandömmet altså inte en springa mitt i, kanske därför jag inte förstod, skall se  om jag kan flytta munstycket från Camelbacken kanske det fungerar.

Jo. Är det mycket glapp kan du kanske använda smältlim. Och tejp på det.

Det är f.ö. sånt här jag använt till att isolera runt slangen:

https://www.clasohls...sluckor/36-6014

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Jag kör med en salomon midjeväska med blåsa och slang. Den har fungerat ypperligt alla tre åren jag haft den, men i år sa den stopp vid två kalla lopp. Öppet spår söndag hann jag få en sipp efter startbacken, sedan tvärstopp.

Jag funderar på om man inte skulle kunna köpa en sån eldriven socka och linda en värmekabel runt slang och blåsa? Är det någon som gjort något liknande? Frugan har ett par sådana sockor och batteriet räcker typ 6 timmar och är stort som en halv snusdosa.

/snabben

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 319 inlägg
Jag lägger en sån innanför isoleringen på min flaska. Antar att man kan tejpa på ett par på utsatta ställen på slangen också:
https://www.xxl.se/p...CFcyBsgodHmALEA

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Jag kör med en salomon midjeväska med blåsa och slang. Den har fungerat ypperligt alla tre åren jag haft den, men i år sa den stopp vid två kalla lopp. Öppet spår söndag hann jag få en sipp efter startbacken, sedan tvärstopp.

Jag funderar på om man inte skulle kunna köpa en sån eldriven socka och linda en värmekabel runt slang och blåsa? Är det någon som gjort något liknande? Frugan har ett par sådana sockor och batteriet räcker typ 6 timmar och är stort som en halv snusdosa.

/snabben

Det finns nog bara ett sätt att få reda på det  :)

Annars hjälper det som andra påpekat till att ha slangen nära kroppen. Jag har fäst kardborre på tre punkter på undertröjan och motsvarande på slangen. De sitter inte fast på slangen utan på ringar av resårband som jag trär över slangen och alltså kan flytta längsefter. Syns lite på en av bilderna bak i tråden. Då kan jag justera där jag vill ha munstycket. Tre punkter låser varandra så det sitter.

Har man riktigt bestämnt sig att det inte ska frysa i slangen kan man sy en isolerad kanal på en undertröja som man trär slangen genom, tjockare isolering utåt och kanske lite mindre mot tröjan så att kroppsvärmen gör mesta möjliga nytta.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg

Tejpen. Inga problem alls. Sedan får det ju inte vara för stort glapp när man trär på silikonmunstycket. På min var det exakt passform. Är det inte det så går ju också det att fixa med tejp :D

...du kanske menade inte menade så. Det är ett bitmunstycke, en springa som öppnas när man biter och annars är stängd.

Testade idag och det funkade ypperligt med USWes isolerade slang och munstycke. Tack för ett kanonbra tips! Drickat kom snabbare också när det slapp passera nippeln i slangen.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

andhul73

andhul73

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Testade idag och det funkade ypperligt med USWes isolerade slang och munstycke. Tack för ett kanonbra tips! Drickat kom snabbare också när det slapp passera nippeln i slangen.

Har också USWEs isolerade slang, som fryser direkt, i stort sett, framförallt i munstycket. Gjorde du enligt tidigare tips i tråden, dvs tejpade munstycket direkt på den USWEs isolerade slang? gjorde ytterligare modifieringar med tilläggsisolering av slang eller munstycke?

Analytic

Analytic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Köpte Salomons vätskebälte efter jag sett Aukland på Vasan nått år, dock har jag både vätskebälte och slangen innanför skidvästen. Magnetstängningen funkade inte för mig så den har jag tejpat ned permanent och även tejpat så att munstycket alltid är framme. Kompletterat med resårrem (enligt länken) som jag har runt halsen och munstycket har jag innanför en buff. Munstycket fryser aldrig, lätt att vika fram när man vill dricka, lätt att vika tillbaka under buffen när man druckit och hindrar inte skidåkning. Brukar lägga en kemisk värmare runt vätskan så den håller sig varm längre om under typ -5. Moderator får gärna fixa bilderna.

https://www.letro.se...sp?prodid=24951

Bifogad fil(er)

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 071 inlägg

Bifogad fil  post-19480-0-03635000-1549978170.jpeg   120,98K   0 Antal nerladdningar

post-19480-0-03635000-1549978170.jpeg

Bifogad fil  post-19480-0-52602400-1549978205.jpeg   186,51K   0 Antal nerladdningar

post-19480-0-52602400-1549978205.jpeg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar