Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätskebälte


pergran

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Japp! Helt kanon! Man måste bara skaffa en gardinklämma för den plastklämman som är med håller inte alls fast slangen. Sen måste man - när man har bestämt hur långt bältet ska vara - sätta silvertejp som håller kvar bältet för stropparna håller inte kvar det. Har testat att ha den isolerade slangen innanför tröjan, funkar bra det med även om många inte har den innanför tröjan. Massa plats för pannlampsbatteri och bra på alla vis. Välisolerad slang.
Link to comment
Share on other sites

Japp! Helt kanon! Man måste bara skaffa en gardinklämma för den plastklämman som är med håller inte alls fast slangen. Sen måste man - när man har bestämt hur långt bältet ska vara - sätta silvertejp som håller kvar bältet för stropparna håller inte kvar det. Har testat ha det innanför tröjan, funkar bra det med. Massa plats för pannlampsbatteri och bra på alla vis. Välisolerad slang

Tack!

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Japp! Helt kanon! Man måste bara skaffa en gardinklämma för den plastklämman som är med håller inte alls fast slangen. Sen måste man - när man har bestämt hur långt bältet ska vara - sätta silvertejp som håller kvar bältet för stropparna håller inte kvar det. Har testat att ha den isolerade slangen innanför tröjan, funkar bra det med även om många inte har den innanför tröjan. Massa plats för pannlampsbatteri och bra på alla vis. Välisolerad slang.

 

Måste man blåsa ur vätskan ur slangen om det är kallt, för att förhindra frysning?

Link to comment
Share on other sites

Måste man blåsa ur vätskan ur slangen om det är kallt, för att förhindra frysning?

Japp och den kan ändå frysa i munstycket. Lite dumt att de inte gjorde en liknande lösning som mitt andra bälte har från Salomon där man kan täcka munstycket. 

Link to comment
Share on other sites

Överlag tycker jag det är väldigt bra, sitter skönt under åkning. Det är dock större än Salomons men har å andra sidan mer utrymme för extra prylar. En nackdel som inte nämnts är att det känns väldigt svårt att få rent vätskeblåsan vilket är ett problem när man glömmer bort att tömma den på någon vecka.

 

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Överlag tycker jag det är väldigt bra, sitter skönt under åkning. Det är dock större än Salomons men har å andra sidan mer utrymme för extra prylar. En nackdel som inte nämnts är att det känns väldigt svårt att få rent vätskeblåsan vilket är ett problem när man glömmer bort att tömma den på någon vecka.

 

Skickat från min F8331 via Tapatalk

För använda t.ex på vasaloppet kanske salomons variant är smidigare?

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oavsett märke, sitter munstycket på en plastklump med nippel som trycks in i slangen, ta bort plastklumpen och tejpa istället munstycket direkt utanpå slangen. Då vidgas passagen med närmast 100%. Den där plastklumpen är en typisk kritiskt punkt som kan och bör elimineras. Då behövs inga överdrag eller andra skydd.

 

Går operationen inte att genomföra så finns det att skaffa munstycken som det går med.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett märke, sitter munstycket på en plastklump med nippel som trycks in i slangen, ta bort plastklumpen och tejpa istället munstycket direkt utanpå slangen. Då vidgas passagen med närmast 100%. Den där plastklumpen är en typisk kritiskt punkt som kan och bör elimineras. Då behövs inga överdrag eller andra skydd.

 

Går operationen inte att genomföra så finns det att skaffa munstycken som det går med.

Vilket märke har du gjort så med?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Salomonbältet och det fungerar klockrent när jag har slangen runt midjan (se https://www.salomon.com/se/product/s-race-insulated-belt-set.html?article=396887) OCH jag stoppar in munstycket mellan ryggen och vätskebältet så ligger munstycket varmt och skyddat. Har åkt med det i -15 grader utan att det fryser i munnstycket. Efter lite träning är det lika smidigt eller smidigare att ha slangen runt midjan istället för under kläder/nummerlappar osv.

Jag hade problem med frysning i munnstycket tidigare när jag hade munstycket i brösthöjd, det blir lite sportdryck kvar trots att man blåser tillbaka - är man trött/sliten så glömmer eller orkar man inte blåsa rent, min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite svårt att se på bilderna, men det ser ut att finnas en originallösning med någon typ av klämma på bältet där man klämmer fast slangen. Undrar om det är något som fungerar i praktiken?

 

Salomons gamla lösning med en klämma som man nöp fast i kläderna någonstans på bröstet fungerade ju sådär.

Link to comment
Share on other sites

Hur sitter slangen fast när man inte dricker?

Slangen sitter fast med en magnet (på slangen) och en metalldel på bältet - fungerar så där.. Pilligt att pricka och lätt att metalldelen lossnar om du inte limmar fast den, rekommenderas då min försvann första gången :-( . Sitter som en klämma över bältet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan inte folk bifoga lite bilder hur det har slangen? Vad ni fäst den med osv?

Precis köpt en silva som jag ska testa på Engelbrektsloppet i helgen. Men har testat på träning 1 gång och är inte helt vän med slangen...[emoji848]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag fäster min med kardborreband (inköpt på clas ohlson) och fäster antingen på nummerlappen eller tröjan högt upp. Jag har salomons bälte och jag litar inte riktigt på det clipet som finns. Är det kallt det är så har jag munstycket under en buff och häller i riktigt varm vätska innan start. Det är lite fipplande med slangen då jag har den under buffen annars funkar det fint.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med kardboreband men om det är kallt har jag slangen mellan understället och tävlingsdräkten för att den inte ska frysa. tycker det funkar bra. Viktigt att dricka ganska ofta för att undvika att det fryser. Jag klarar inte att blåsa tillbaka vätskan när jag kör tävling. 

Link to comment
Share on other sites

Jag fäster min med kardborreband (inköpt på clas ohlson) och fäster antingen på nummerlappen eller tröjan högt upp. Jag har salomons bälte och jag litar inte riktigt på det clipet som finns. Är det kallt det är så har jag munstycket under en buff och häller i riktigt varm vätska innan start. Det är lite fipplande med slangen då jag har den under buffen annars funkar det fint.

Jag är rätt trög..Men vart fäster du kardborrebandet? Kardborrband fäster väl inte på ”Racedräkt eller nummerlappen...[emoji848]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...