Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor och emPower-fundering


Mange86

Recommended Posts

Hej.

 

Var och köpte ett par nya skidor idag, Madshus Nanosonic classic. När de hjälpte mig mäta ut spannet så diffade skidorna några cm mellan varandra. Jag antar att det är fullt normalt?

 

En sån diff syns ju inte överhuvudtaget i emPower appen där man bara ser ena skidan så det blir ju svårt att jämföra värdena. Är det någon som har haft användning med lyckat resultat av det appen spottar ur sig?

Link to comment
Share on other sites

Om man läser värdena från emPower-appen, är denna skida inte lite klen för mig då?

 

Obs! Hobbytolkning!

Bra kallföresskida om glidzoner och övergångarna är såna som passar till det.

Har ett par lastgamla Hypersonic med liknande spann. (Dock nyligt uppmätta på Skiselector, och det är de värden jag refererar till).

Mina har supersurf och lätta att få fäste på.

Glider inte snabbast, men av någon anledning så glider jag ofta längre med bra fart när vi kör lite glidtester, utan slipstream.

Vet inte varför toppfarten är sämre, men det känns ändå som att man cashar in nånstans... [emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test runt sm-spåret här i Umeå kväll. Ca -10-14. Hade bra med glid. Bättre än kompisen. Däremot var det mitt första försök till fästvalla och det frös nog. Körde 1 lager bas, invärmt, kylt, sen totalt 6 lager i pyramid med blå extra 2 lager per "våning". Funkade ok till en början men fästet dog av rätt fort.
Link to comment
Share on other sites

Samma oproffsiga hobbysvar som innan:

Men det låter som att du har nåt bra där...

Absolut kallvalla. -5 till -15.

När du får den bra vallad och kanske omslipad och rillad kan du faktiskt ha en riktigt goding där.

Däremot behöver du nog inte valla så många lager.

Rugga, sen Vahuti GS Base super som du värmer in. Sen ”blå super” Rode. (Trodde aldrig att jag skulle tipsa om nåt annat än Swix blå extra i den tempzonen) men Roden är nog vassare.

Tre-fyra tunna lager räcker.

Du behöver det inte många lager för att bygga höjd i spannet eller för nötning.

Tar ett tag att lära sig att valla nya skidor.

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test runt sm-spåret här i Umeå kväll. Ca -10-14. Hade bra med glid. Bättre än kompisen. Däremot var det mitt första försök till fästvalla och det frös nog. Körde 1 lager bas, invärmt, kylt, sen totalt 6 lager i pyramid med blå extra 2 lager per "våning". Funkade ok till en början men fästet dog av rätt fort.

Hej!

Hade de dragit SM-milen i dag?, om inte hade nog en guruputa krävts för att få vallan att sitta kvar(kornigt+is var det i går)

 

Borde inte frysa med den snö och temperatur och valla du nämner.

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test runt sm-spåret här i Umeå kväll. Ca -10-14. Hade bra med glid. Bättre än kompisen. Däremot var det mitt första försök till fästvalla och det frös nog. Körde 1 lager bas, invärmt, kylt, sen totalt 6 lager i pyramid med blå extra 2 lager per "våning". Funkade ok till en början men fästet dog av rätt fort.

Förvånad att fästet ”dog av”.

Jag är mer van tvärt om. Som att när nyvallade skidor fäster dåligt första minuterna, men sen börjar det att greppa.

Det kanske kan bli bättre med rode-vallan.

(För visst är det väl så att det inte var orken som tröt så att du fuskade med tyngdöverföringen). [emoji41]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hade de dragit SM-milen i dag?, om inte hade nog en guruputa krävts för att få vallan att sitta kvar(kornigt+is var det i går)

 

Borde inte frysa med den snö och temperatur och valla du nämner.

 

Mvh Fredrik

De hade inte dragit nytt nej. Och jag är inte storfantast av vissa nedförsbackar så jag kan ha bromsat bort en del valla med :P
Link to comment
Share on other sites

Förvånad att fästet ”dog av”.

Jag är mer van tvärt om. Som att när nyvallade skidor fäster dåligt första minuterna, men sen börjar det att greppa.

Det kanske kan bli bättre med rode-vallan.

(För visst är det väl så att det inte var orken som tröt så att du fuskade med tyngdöverföringen). [emoji41]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror jag kan ha bromsat bort min valla i vissa nedförsbackar :P tittade på skidan nyss och mycket var borta. Har gjort om det till i morgon, får se om jag lyckades bättre.
Link to comment
Share on other sites

Med det föret är det en utmaning att få vallan att sitta kvar, särskilt när det är lite sladdkurvor som på Stadsliden. Vid sånt före kör jag med ovan nämnda guruputa, går att göra med guruwax base klister och grön burk också. Tar lite mindre glid. Är det lite mindre slitande före är vauthis basewax bra.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Blev 3.4 mil idag på Mariehemsängarna i Umeå, väldigt flack bana med få backar. Spåret såg lite nysnö-aktigt ut (inte alls lika isigt som sm-spåret i förrgår). VG30 som invärmd grund, sen 6 lager blå extra i pyramid form igen med två lager i varje steg. Fästet höll helt ok hela vägen. Fortfarande bra glid. Hade nog velat ha lite mer fäste överlag men oklart vad jag skulle gjort annorlunda med vallningen för att behålla glidet men ökat fästet idag :)

 

I morgon ska det bli -2-4 grader. Ska bli spännande att se om jag fortfarande upplevt att skidorna funkar bra då det än så länge bara vart positivt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...