Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marwe-hjul


Tjabo

Recommended Posts

hej!

 

Tycker mina marwehjul (skate) går för trögt på långpassen så jag tänkte byta. Är man tvungen att köpa just marwehjul lr funkar det lika bra med något annat märkes standardhjul? De jag har nu är markerade med US6, är det standard?

 

Förslag på var man kan köpa dessa, billigt är ingen nackdel, mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

hej!

 

Tycker mina marwehjul (skate) går för trögt på långpassen så jag tänkte byta. Är man tvungen att köpa just marwehjul lr funkar det lika bra med något annat märkes standardhjul? De jag har nu är markerade med US6, är det standard?

 

Förslag på var man kan köpa dessa, billigt är ingen nackdel, mottages tacksamt.

kör med US 0. dom går lättare, finns ingen anledning att byta från marwe helt överlägsen slitstyrka inna skejtade ja med elpex då slet man ut ett hjulsett per sommmar nu har ja åkt 3 sässonger på samma hjul.

Link to comment
Share on other sites

Är dom US 0 standardhjul? Jag vill nämligen ha hjul som inte rullar för lätt på intervallerna, helst standardhjul då. Men har för mig att marwes standardhjul är trögare än normalt.

US 6 är standard. tycker det är lagomt du vänjer dig efter några veckor och har igen jättemycket när väl skidsässongen börjar

 

Bengan Statins rekomendation till U23 gruppen och skidgymnaset killar marwe US8 på skejt och 4or swenor alt elpex på klassiskt. Tjejjerna 7, 3

Link to comment
Share on other sites

Är dom US 0 standardhjul? Jag vill nämligen ha hjul som inte rullar för lätt på intervallerna' date=' helst standardhjul då. Men har för mig att marwes standardhjul är trögare än normalt.[/quote']

US 6 är standard. tycker det är lagomt du vänjer dig efter några veckor och har igen jättemycket när väl skidsässongen börjar

 

Bengan Statins rekomendation till U23 gruppen och skidgymnaset killar marwe US8 på skejt och 4or swenor alt elpex på klassiskt. Tjejjerna 7, 3

Ok, då får jag väl fortsätta köra på dom(:

Körde hela förra året på dom nämligen.

 

Kör dom me dom hjulen hela tiden som du nämner?

Link to comment
Share on other sites

Bengan Statins rekomendation till U23 gruppen och skidgymnaset killar marwe US8 på skejt och 4or swenor alt elpex på klassiskt. Tjejjerna 7, 3

Jag trodde 3 var det tyngsta på elpex? Det finns alltså 4?

Kör man med 4or då runtom? Borde gå lättare att kasa fram på alu-profilen.

 

En hjulfråga till: Mina Elpex 3or, som efter etthundra turer och 6 mån till slut finns i garaget känns hårdare än 2orna. Borde inte ett hjul som skall rulla trögt ha en mjukare gummiblandning? (jfr tex hårt och löst pumpade cykelhjul)

Link to comment
Share on other sites

Om andra hjul funkar beror på dimensionen. Vanligast på skatehjul är 100 mm diam och 23-24 mm breda. Sådana finns det en uppsjö av, speciellt ute i Europa.

 

Själv körde jag med kickbikehjul från Biltema (79 kr/par) som framhjul hela hösten på mina Pro-ski S3. Funkade faktiskt bättre än jag trodde

Link to comment
Share on other sites

Bengan Statins rekomendation till U23 gruppen och skidgymnaset killar marwe US8 på skejt och 4or swenor alt elpex på klassiskt. Tjejjerna 7' date=' 3[/quote']

Jag trodde 3 var det tyngsta på elpex? Det finns alltså 4?

Kör man med 4or då runtom? Borde gå lättare att kasa fram på alu-profilen.

 

En hjulfråga till: Mina Elpex 3or, som efter etthundra turer och 6 mån till slut finns i garaget känns hårdare än 2orna. Borde inte ett hjul som skall rulla trögt ha en mjukare gummiblandning? (jfr tex hårt och löst pumpade cykelhjul)

När det gäller hjul till rullskidor är det precis tvärtom. Ju mjukare hjul, ju snabbare går dom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
en fråga angående skate marwehjul. om jag ska åka med mina kompisar som har 3or på pro-ski och elpex, vad motsvarar det på marwe, us6 eller us7?

3 or går lättare än marwe 6or. iaf de jag har. skulle säga mellan 0 och 6..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...