Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många kg skilnad med binding fram/bak?


KrW

Recommended Posts

Vet någon hur stor skilnaden är mellan dom olika stegen på bindingen. Har Rottefella skate på Madshus Hypersonic skate, var man kan flytta bindingen från -3 til +3. Vilken viktskilnad vil varje steg utgöra? Typ 1kg eller 5kg?

 

Mina första skateskidor har spenn målt til nestan 10kg över min vikt (98kg vs 89kg.) Min höjd är 185cm och skidorna är 195cm. Övar nu teknik och tycker det går bra, men när det är kaldt med hård snö känns skien lite ostabil för min nivå. Provade min sons 150cm skate skidor och dom ble mycket mer stabila och gled inte åt sidan. Dårligare glid men får trykt skien 100% ned på hela skien.

 

XXL (Norge) har 100% fornøyd garanti. Innan 30 dagar är det möjligt at byta, men tror inte de har flera Hypersonic kvar.

 

Skal man gå på hela skidan eller är det bätra at starta på utsidan och i sparket på innsidan och at man då blir mer stabil på hård snø?

 

Kanskje det är tilräkligt at jag flyttar fram bindingen til +3 och fortsättar at öva teknik :-)

(Nordmann och skriver inte så bra svenska)

Link to comment
Share on other sites

Vet någon hur stor skilnaden är mellan dom olika stegen på bindingen. Har Rottefella skate på Madshus Hypersonic skate, var man kan flytta bindingen från -3 til +3. Vilken viktskilnad vil varje steg utgöra? Typ 1kg eller 5kg?

 

Mina första skateskidor har spenn målt til nestan 10kg över min vikt (98kg vs 89kg.) Min höjd är 185cm och skidorna är 195cm. Övar nu teknik och tycker det går bra, men när det är kaldt med hård snö känns skien lite ostabil för min nivå. Provade min sons 150cm skate skidor och dom ble mycket mer stabila och gled inte åt sidan. Dårligare glid men får trykt skien 100% ned på hela skien.

 

 

Att hårda skidor greppar sämre har jag sagt hela tiden, men inte fått medhåll. Ovanstående erfarenhet stöder min åsikt. Jag var och tränade skejt i fredags och hade med mig tre par skidor. Underlaget var bitvis lite isigt och spårigt. Skidorna jag körde med var Elan grå från slutet av 80-talet, Kahru Volcan minus och Fischer RCS från 2015.Startade med Fischer och det gick inte alls, svårt att få fäste och dålig balans, sen tog jag Kahru och det fungerade bättre och avslutade med Elan (77 kg "uppspannade där fram min vikt 82 kg) och det var enorm skillnad. Jag kunde åka avslappnat utan felskär, skulle tro att jag skulle kunna åka i sömnen med de skidorna. Något sämre glid, men det spelar ingen roll om det är känslan man är ute efter.

 

Jag har sett i WC att under vissa isiga förhållande har en del skidåkare svårt att få fast skidorna - därför borde specialmodeller för isigt för tas fram.

Link to comment
Share on other sites

@Lappen, är din frus Hypersonic rätt vikt for dig? 

 

@Volevodin, bra information at läsa. Funderar på at vänta til XXL Norge får in nye Hypersonic och byta til en mjukare skid. Annars kan jag forsöka sälja den och köpa antigen begagnad bra skid eller en ny rimligare til ex. Fischer. Fick bra pris på mina Hypersonic (1999kr med binding), och Fischer prisade 2-3k kr värkar vare mycket tyngre. Undrar på om sidecut utan insväng vil ge bättre grepp?

Link to comment
Share on other sites

Har flera par Fischer rcs/carbonlite som jag samlat på mig under årens lopp och det styvaste paret är helt klart stabilast på hårt isigt spår, men ingen är lika stabil som sonens Rossignol xium.

Hittade faktisk et par Fischer RCS Carbon Lite 192cm på norska finn.no i dag. Köper dom i morgon för 2000kr (kanskje med Rottefella binding). Står at dom är använd bara 2 gånger. Vikt +-80kg. Jag är ca. 89kg, så hoppas dom här vil funka bättre för mig än mina Madshus til 98kg. Kommer sälja ett av paren. 

 

Såg i affären i dag at Fischer är ganska mycket längre än Madhus på samma längd. Mäts dom på et annat sett?

Link to comment
Share on other sites

Hittade faktisk et par Fischer RCS Carbon Lite 192cm på norska finn.no i dag. Köper dom i morgon för 2000kr (kanskje med Rottefella binding). Står at dom är använd bara 2 gånger. Vikt +-80kg. Jag är ca. 89kg, så hoppas dom här vil funka bättre för mig än mina Madshus til 98kg. Kommer sälja ett av paren. 

 

Såg i affären i dag at Fischer är ganska mycket längre än Madhus på samma längd. Mäts dom på et annat sett?

Ja, Fischer har sin balanspunkt längre bak, vilket jag tycker är bra, ty då kan jag få rätt avstånd till spetsen. (min optimala längd spets-balanspunkt är 101,5 cm) De skidor jag haft med balanspunkt långt fram har fungerat sämre och har velat sticka iväg. (under 100 cm) Alla skidor utom Madshus har jag monterat balans +1,5 cm, Madshus Hypersonic i balanspunkten för att få rätt avstånd till spetsen. (mina skidor är 192, 193 och 195 cm)

Link to comment
Share on other sites

Ja, Fischer har sin balanspunkt längre bak, vilket jag tycker är bra, ty då kan jag få rätt avstånd till spetsen. (min optimala längd spets-balanspunkt är 101,5 cm) De skidor jag haft med balanspunkt långt fram har fungerat sämre och har velat sticka iväg. (under 100 cm) Alla skidor utom Madshus har jag monterat balans +1,5 cm, Madshus Hypersonic i balanspunkten för att få rätt avstånd till spetsen. (mina skidor är 192, 193 och 195 cm)

Ser at dom jag köpte också har balanspunkt 101.5cm från spetsen. Fischer 192cm. Fikk testat lite grann i går kväll, båda min mjukare Fischer og lite styvare Madshus. Hadde inte med mig verktyg för at justera bindingen lite bak (var på +1). Nu har jag satt på mina skate pro bindningar som inte behöver verktyg. Kändes som jag kanske fick lite bättre kontroll med den mjukare skidan, men måste testa mer. Gliden var dårligare, men frågade han som sålde skidan och han berättade att den hadde en LF4 lagringsglider på. Den är för väldigt kalla temperaturer och i går var det +1 grad. I dag har jag forsökt ta bort glidern och smurt på med https://vauhti.fi/en/lf-polar-liquid-glide/. Kommer testa lite igen i morgon. 

 

Tittade lite mer på youtube i dag och hittade denna teknikvideon med Simon Fourcade 

Där ser jag at han börjar glidet på utsidan av skidan och holder sig där nästan til sparket. Troligen är det stadigare at ligga på en kant hela tiden presis som på snowboard. Då vil jag tro skidan inte glider åt sidan lika lätt. Kommer öva lite på detta i morgon :-)
Link to comment
Share on other sites

Pratade med en person i en bra sportsaffär (Sportsbua) i Trondheim. Han gissade at man kan samanlikna helt bak til helt fram på bindingenmed en skilnad på typ 8kg.

 

Edit: Ser min vikt är nu 87kg, så inte så langt ifrån 80kg som på skidorna numera. Tror inte jag vil under 85, då jag inte vil tappa för mycket muskler.

Link to comment
Share on other sites

Gikk i dag tidigt i Granåsen (Trondheim). Flyttade bindingen 2 steg bak (från +1 TILL -1). Skidorna kändes styvare enn förra testen. Fjärnade också LF4 glideren og tog på Vauhi «universal» glider. 2 dagar sedan gled min Madshus bättre enn min Fischer, men i dag gled Fischeren bättre. Glad det bara var fel glider förra gongen.

 

Tänker at jag skal testa en dag til innan jag bestämmer vilken skida jag säljer. Jag tror at jag kommer beholda Fischer. Möjligtvis blir man lite inspirerad av proffsarna på TV så som Klæbo osv. Dom har också det coola hålet i spetsen. Kan fatta at det er viktigare på Fischer eftersom dom har väldigt lång front på skidan. Madshus har längre bak. Klæbo är från Trondheim, så kanske jag får sett honom träna i Granåsen nån dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...