Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motionslopp för rullskidor.


Joo

Recommended Posts

Finns det något motionslopp för rullskidor? Det skulle väl vara perfekt som sommarträning inför vintersäsongen.

 

Jag finns i Uppland och vi har funderingar på att dra igång ett motionslopp för rullskidor, 55 km klassisk stil, till i juni. Finns det intresse bland skidåkare runt om?

Link to comment
Share on other sites

Finns det något motionslopp för rullskidor? Det skulle väl vara perfekt som sommarträning inför vintersäsongen.

 

Jag finns i Uppland och vi har funderingar på att dra igång ett motionslopp för rullskidor, 55 km klassisk stil, till i juni. Finns det intresse bland skidåkare runt om?

Låter skojigt! Jag är intresserad och vet några till som säkert är intresserade.

 

Gotalands Rullskidsvasa finns ju, kolla så att det inte krockar.

 

Den 2/9 går Gotlands Rullskidsvasa....

Link to comment
Share on other sites

Jag finns i Uppland och vi har funderingar på att dra igång ett motionslopp för rullskidor, 55 km klassisk stil, till i juni. Finns det intresse bland skidåkare runt om?

Jajamen.

Vore kul om lite forumfolk kunde dyka upp.

Tänk att hänga av Finn2, ironman, David H, jo mfl på rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Fler lopp på rullskidor behövs verkligen.

Som flera av er vet så är jag en av dom som verkligen förespråkar detta med rullskid lopp mycket. Åker ju också många lopp varje år. Av dom få som finns. Nere i Skåne har vi ju ett antal varje höst.

Gotlands Rullskidvasa är som nämms en otrolig fin tävling med tyvärr få deltagare. DEn går föresten 1/9 i år inte den 2:a som skrevs ovan.

 

Jag har ju som sagt en del erfarenhet av att både ordna och åka rullskidlopp. Ger gärna lite tips om ni vill ha.

Om man skall ordna en tävling är det en sak som jag tycker är bra att tänka på. Det är detta med tävlingshjul och normala hjul. Vi som tävlar mycket har ju självklart tävlingshjul. Men många som börjar tävla vill inte köpa tävlingshjul bara för att åka lite motionslopp, vilket jag självklart förstår. Därför är det viktigt att gör flera klasser som visar skillanden.

Så ordnar ni lopp ha tävlingsklasser och motionsklass. Och i motionsklass är bara normalhjul tillåtet. Från och med i år är det exakt dom regleran som gäller i Skånecupen t.ex. Då kan dom som bara har en uppsättning hjul ändå mäta sig rättvist mellan varandra.

För att få fler folk att ställa upp på rullskidtävlingar är det viktigt att få det att se ut som mer motion än tävling tror jag. Annars skrämmer det bort "normalåkarare"

 

Men det går ju inte att förbjuda tävlingshjul som en del brulkar säga, det är ju som att förbjuda florpulver i vissa skidlopp. Man måste kunna ha alla varianter motion och tävling. Se på inlinestävlingar där fungerar det ju!

 

Ordnar du ett lopp på typ 55 km en passande helg och får lite startande så kommer jag gärna upp och åker det.

Link to comment
Share on other sites

Jag finns i Uppland och vi har funderingar på att dra igång ett motionslopp för rullskidor' date=' 55 km klassisk stil, till i juni. Finns det intresse bland skidåkare runt om?[/quote']

Jajamen.

Vore kul om lite forumfolk kunde dyka upp.

Tänk att hänga av Finn2, ironman, David H, jo mfl på rullisar.

Mig och mina tröga as till rullisar hänger du garanterat av :P

 

Även om man inte arrangerar en motionstävling så kanske vi skulle dra ihop ett gäng och köra Uddeholm-Karlstad ca: 90km bilfri asfalt. http://www.klaralvsbanan.se

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte begripa att det inte finns flera lopp på rullskidor i klassisk stil. Det borde ju finnas potential nör det är så många som åker Vasan.

Jag kommer direkt om ni fixar ett lopp, får väl hoppas dom börjar sopa av vägarna snart, nu när snön är borta. Så man kan plocka fram rullisarna.

Link to comment
Share on other sites

Rollsborundan i Kungälv med ca 100 deltagare första söndan i november är ett populärt motionslopp.

 

Boka i år även in helgen 18-19 augusti för rullskids-sm i Trollhättan.

Kommer med största säkerhet även arrangeras ett stort motionslopp i samband med detta.

 

Eventuellt blir det även en västsvensk rullskidscup i år men det är fortfarande på idéstadiet.

 

Håkan har du datumen för Skåne och Blekingeloppen i år så vi inte får några eventuella krockar? Kommer ni köra långloppet(50km) i år också, funderar på att försöka fixa en bil ner i år?

Link to comment
Share on other sites

Finns det något motionslopp för rullskidor? Det skulle väl vara perfekt som sommarträning inför vintersäsongen.

 

Jag finns i Uppland och vi har funderingar på att dra igång ett motionslopp för rullskidor, 55 km klassisk stil, till i juni. Finns det intresse bland skidåkare runt om?

Var i Uppland har du tänkt dig. Själv bor jag i Norduppland. Skulle vara kul och se hur man står sig på rullisar i ett motionslopp. Har bara kört en säsong men så fort förkylningen släpper är jag på det igen.

Link to comment
Share on other sites

Rollsborundan i Kungälv med ca 100 deltagare första söndan i november är ett populärt motionslopp.

 

Boka i år även in helgen 18-19 augusti för rullskids-sm i Trollhättan.

Kommer med största säkerhet även arrangeras ett stort motionslopp i samband med detta.

 

Eventuellt blir det även en västsvensk rullskidscup i år men det är fortfarande på idéstadiet.

 

Håkan har du datumen för Skåne och Blekingeloppen i år så vi inte får några eventuella krockar? Kommer ni köra långloppet(50km) i år också, funderar på att försöka fixa en bil ner i år?

Alla Datum är väl inte bestämmda ännu. Men om du är med och bestämmer om västsvensk cup, hör gärna av dig till mig så skall jag försöka samordna det hela med dom i sydsverige. Kanske några av tävlingarna kan vara gemensamma i alla cuperna också?

Vi körde ju en tävling som var 42 veckan efter er tävling i fjol.

 

Sen kör vi ju varje sommar (augusti) en långtur på ca 6 mil. Den har dock inte räknas som tävling utan en gemensam tur bara. Men det är härlig känsla att ligga i en klunga på 20 man och bara köra på i lugnt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Fler lopp på rullskidor behövs verkligen.

Som flera av er vet så är jag en av dom som verkligen förespråkar detta med rullskid lopp mycket. Åker ju också många lopp varje år. Av dom få som finns. Nere i Skåne har vi ju ett antal varje höst.

Gotlands Rullskidvasa är som nämms en otrolig fin tävling med tyvärr få deltagare. DEn går föresten 1/9 i år inte den 2:a som skrevs ovan.

 

Jag har ju som sagt en del erfarenhet av att både ordna och åka rullskidlopp. Ger gärna lite tips om ni vill ha.

Om man skall ordna en tävling är det en sak som jag tycker är bra att tänka på. Det är detta med tävlingshjul och normala hjul. Vi som tävlar mycket har ju självklart tävlingshjul. Men många som börjar tävla vill inte köpa tävlingshjul bara för att åka lite motionslopp, vilket jag självklart förstår. Därför är det viktigt att gör flera klasser som visar skillanden.

Så ordnar ni lopp ha tävlingsklasser och motionsklass. Och i motionsklass är bara normalhjul tillåtet. Från och med i år är det exakt dom regleran som gäller i Skånecupen t.ex. Då kan dom som bara har en uppsättning hjul ändå mäta sig rättvist mellan varandra.

För att få fler folk att ställa upp på rullskidtävlingar är det viktigt att få det att se ut som mer motion än tävling tror jag. Annars skrämmer det bort "normalåkarare"

 

Men det går ju inte att förbjuda tävlingshjul som en del brulkar säga, det är ju som att förbjuda florpulver i vissa skidlopp. Man måste kunna ha alla varianter motion och tävling. Se på inlinestävlingar där fungerar det ju!

 

Ordnar du ett lopp på typ 55 km en passande helg och får lite startande så kommer jag gärna upp och åker det.

Hur funkar det nu då i lopp som inte har två klasser, t.ex. i Gotlands rullskidvasa? Är man löjligt långt efter om man inte har tävlingshjul eller finns det många fler som kör med normalhjul?

Link to comment
Share on other sites

Fler lopp på rullskidor behövs verkligen.

Som flera av er vet så är jag en av dom som verkligen förespråkar detta med rullskid lopp mycket. Åker ju också många lopp varje år. Av dom få som finns. Nere i Skåne har vi ju ett antal varje höst.

Gotlands Rullskidvasa är som nämms en otrolig fin tävling med tyvärr få deltagare. DEn går föresten 1/9 i år inte den 2:a som skrevs ovan.

 

Jag har ju som sagt en del erfarenhet av att både ordna och åka rullskidlopp. Ger gärna lite tips om ni vill ha.

Om man skall ordna en tävling är det en sak som jag tycker är bra att tänka på. Det är detta med tävlingshjul och normala hjul. Vi som tävlar mycket har ju självklart tävlingshjul. Men många som börjar tävla vill inte köpa tävlingshjul bara för att åka lite motionslopp' date=' vilket jag självklart förstår. Därför är det viktigt att gör flera klasser som visar skillanden.

Så ordnar ni lopp ha tävlingsklasser och motionsklass. Och i motionsklass är bara normalhjul tillåtet. Från och med i år är det exakt dom regleran som gäller i Skånecupen t.ex. Då kan dom som bara har en uppsättning hjul ändå mäta sig rättvist mellan varandra.

För att få fler folk att ställa upp på rullskidtävlingar är det viktigt att få det att se ut som mer motion än tävling tror jag. Annars skrämmer det bort "normalåkarare"

 

Men det går ju inte att förbjuda tävlingshjul som en del brulkar säga, det är ju som att förbjuda florpulver i vissa skidlopp. Man måste kunna ha alla varianter motion och tävling. Se på inlinestävlingar där fungerar det ju!

 

Ordnar du ett lopp på typ 55 km en passande helg och får lite startande så kommer jag gärna upp och åker det.[/quote']

Hur funkar det nu då i lopp som inte har två klasser, t.ex. i Gotlands rullskidvasa? Är man löjligt långt efter om man inte har tävlingshjul eller finns det många fler som kör med normalhjul?

För egen del gör det ca 3-5min/mil beroende på underlaget.

 

I vårat lopp är det ca 100 deltagare och gissningsvis (grov uppskattning)

kör ca en tredjedel med tävlingshjul. Är man riktigt duktig kör man såklart med tävlingshjul, gör man det inte är man chanslös. Likaså den undre halvan med "rena" motionärer kör nog nästa alla med träningshjul så för dem är det inte heller något problem.

 

Den kategorin som har mest behov av skilda klasser är kanske de som är "seriösa" motionärer utan att vara med i toppdelen, där finns det nog en viss blandning och såklart är det inte kul att va chanslös mot nån som man normalt hänger på.

 

Men vi har hittils inte fått några synpunkter på det fastän vi inte har delade klasser.

Ser man bara till att få med tillräckligt många åkare av olika kategorier så tror jag inte separata klasser är nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Gotland hade två klasser första året, men bara en senaste året.

Men visst fanns det folk som åkte med normal hjul då också. Men har man bara ambitionen att deltaga i det hela som ett motionslopp så gör det kanske inget om man kommer efter dom snabba åkarna.

Frågan om hur långt efter man kommer är ju alltid svår att svara på. Allt beror ju på vilken åkare man är, men jag skulle vilja säga att det kan göra nästan 5 min per mil. Så visst gör det än del på 73 km som Gotland. Det är blir ju också lite annorlunda att köra med snabbare hjul än normala hjul. ´På rullskidtävlingar kör man ju mycket mer "på rulle" än på snötävlingar. Det är mer cykeltaktik som gäller helt enkelt. Att hänga med i en klunga med normalhjul och resten har tävlingshjul går ju såklart om man är stark, men tänk bara varje lite nerförsbacke när dom andra rullar snabbare, man måste täppa till luckan varje gång. Det tar på krafterna.

 

Mer motionslopp på rullskidor behövs. Klass endelning tror jag på. Men i Rollsborundan har man ju bara en klass, och det går ju, det är mina personliga åsikter som mer tror på tävlings, resp motionsklass.

Link to comment
Share on other sites

Du han före mig Kustlöparn.

Men du har rätt det är dom "seriösa" motionärerna som skulle uppskatta olika klasser.

Vad gäller i tävlingsklass?

Får man tex köra med ospärrade skidor det är ju iaf inte förbjudet att köra ovallat(fästvalla) på snö. Jag vet SSF:s regler inte tillåter ospärrade hjul i klassisk stil(ska va viss bredd också) är inte det lite märkligt i tävlingsklass?

Link to comment
Share on other sites

Serieproducerade rullskidor, minst ett hjul per skida spärrat är det som gäller. minst 40 mm breda är det också.

Men det är ju alla serieproducerade vad jag vet så det är ju inga problem. Det är bara Pro-ski Tech man inte får tävla med vad jag vet. Iallafall av alla normala märken som förekommer i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

55km, är det sträckan runt Våla, Harbo, Tärnsjö? Eller har du någon annan slinga på G?

 

Nu hade jag tänkt att köra MTB och löpa tills Läderloppet, men om du fixar detta lopp så får man väl blanda in lite rullisar oxå.

 

Har du tid att åka rullisar som ska springa Maran?

Sträckan är, om det nu blir av, Östervåla - Månkarbo - Nolmyra - Harbo - Östervåla

Link to comment
Share on other sites

Serieproducerade rullskidor, minst ett hjul per skida spärrat är det som gäller. minst 40 mm breda är det också.

Men det är ju alla serieproducerade vad jag vet så det är ju inga problem. Det är bara Pro-ski Tech man inte får tävla med vad jag vet. Iallafall av alla normala märken som förekommer i Sverige.

Du får ju inte tävla med fristilsskidor eller plocka bort det spärrade hjulet trots att rullskidåkning är ju i princip 100% stakåkning.

Link to comment
Share on other sites

Fler lopp på rullskidor behövs verkligen.

Som flera av er vet så är jag en av dom som verkligen förespråkar detta med rullskid lopp mycket. Åker ju också många lopp varje år. Av dom få som finns. Nere i Skåne har vi ju ett antal varje höst.

Gotlands Rullskidvasa är som nämms en otrolig fin tävling med tyvärr få deltagare. DEn går föresten 1/9 i år inte den 2:a som skrevs ovan.

 

Jag har ju som sagt en del erfarenhet av att både ordna och åka rullskidlopp. Ger gärna lite tips om ni vill ha.

Om man skall ordna en tävling är det en sak som jag tycker är bra att tänka på. Det är detta med tävlingshjul och normala hjul. Vi som tävlar mycket har ju självklart tävlingshjul. Men många som börjar tävla vill inte köpa tävlingshjul bara för att åka lite motionslopp' date=' vilket jag självklart förstår. Därför är det viktigt att gör flera klasser som visar skillanden.

Så ordnar ni lopp ha tävlingsklasser och motionsklass. Och i motionsklass är bara normalhjul tillåtet. Från och med i år är det exakt dom regleran som gäller i Skånecupen t.ex. Då kan dom som bara har en uppsättning hjul ändå mäta sig rättvist mellan varandra.

För att få fler folk att ställa upp på rullskidtävlingar är det viktigt att få det att se ut som mer motion än tävling tror jag. Annars skrämmer det bort "normalåkarare"

 

Men det går ju inte att förbjuda tävlingshjul som en del brulkar säga, det är ju som att förbjuda florpulver i vissa skidlopp. Man måste kunna ha alla varianter motion och tävling. Se på inlinestävlingar där fungerar det ju!

 

Ordnar du ett lopp på typ 55 km en passande helg och får lite startande så kommer jag gärna upp och åker det.[/quote']

Hur funkar det nu då i lopp som inte har två klasser, t.ex. i Gotlands rullskidvasa? Är man löjligt långt efter om man inte har tävlingshjul eller finns det många fler som kör med normalhjul?

För egen del gör det ca 3-5min/mil beroende på underlaget.

 

I vårat lopp är det ca 100 deltagare och gissningsvis (grov uppskattning)

kör ca en tredjedel med tävlingshjul. Är man riktigt duktig kör man såklart med tävlingshjul, gör man det inte är man chanslös. Likaså den undre halvan med "rena" motionärer kör nog nästa alla med träningshjul så för dem är det inte heller något problem.

 

Den kategorin som har mest behov av skilda klasser är kanske de som är "seriösa" motionärer utan att vara med i toppdelen, där finns det nog en viss blandning och såklart är det inte kul att va chanslös mot nån som man normalt hänger på.

 

Men vi har hittils inte fått några synpunkter på det fastän vi inte har delade klasser.

Ser man bara till att få med tillräckligt många åkare av olika kategorier så tror jag inte separata klasser är nödvändigt.

Känner igen det där o va chanslös mot dom med tävlingshjul....kör en tävling för nåt år sen där det va platt i 8km och sen uppför i 4km.

 

Dom första 8km så va man helt körd..alla som hade tävlings hjul fick man stryk av(nästan oavsätt hur mkt bättre man va)

 

se gick det som tur va uppför dom sista 4 så man kunde slå några av gubbarna=)

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det nu då i lopp som inte har två klasser' date=' t.ex. i Gotlands rullskidvasa? Är man löjligt långt efter om man inte har tävlingshjul eller finns det många fler som kör med normalhjul?[/quote']

För egen del gör det ca 3-5min/mil beroende på underlaget.

 

I vårat lopp är det ca 100 deltagare och gissningsvis (grov uppskattning)

kör ca en tredjedel med tävlingshjul. Är man riktigt duktig kör man såklart med tävlingshjul, gör man det inte är man chanslös. Likaså den undre halvan med "rena" motionärer kör nog nästa alla med träningshjul så för dem är det inte heller något problem.

 

Den kategorin som har mest behov av skilda klasser är kanske de som är "seriösa" motionärer utan att vara med i toppdelen, där finns det nog en viss blandning och såklart är det inte kul att va chanslös mot nån som man normalt hänger på.

 

Men vi har hittils inte fått några synpunkter på det fastän vi inte har delade klasser.

Ser man bara till att få med tillräckligt många åkare av olika kategorier så tror jag inte separata klasser är nödvändigt.

Känner igen det där o va chanslös mot dom med tävlingshjul....kör en tävling för nåt år sen där det va platt i 8km och sen uppför i 4km.

 

Dom första 8km så va man helt körd..alla som hade tävlings hjul fick man stryk av(nästan oavsätt hur mkt bättre man va)

 

se gick det som tur va uppför dom sista 4 så man kunde slå några av gubbarna=)

ja om jag minns rätt slog du denna gubbe när jag dog i backen :(

Link to comment
Share on other sites

Serieproducerade rullskidor' date=' minst ett hjul per skida spärrat är det som gäller. minst 40 mm breda är det också.

Men det är ju alla serieproducerade vad jag vet så det är ju inga problem. Det är bara Pro-ski Tech man inte får tävla med vad jag vet. Iallafall av alla normala märken som förekommer i Sverige.[/quote']

Du får ju inte tävla med fristilsskidor eller plocka bort det spärrade hjulet trots att rullskidåkning är ju i princip 100% stakåkning.

Helt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Med "löjligt långt efter" tänkte jag närmast på om man skulle vara typ en timme efter hela det övriga fältet och få skämmas... Men det verkar ju inte vara någon fara (pga. hjulen iaf. ;)). Blir nog nån rullskidtävling i sommar.
Link to comment
Share on other sites

För egen del gör det ca 3-5min/mil beroende på underlaget.

 

I vårat lopp är det ca 100 deltagare och gissningsvis (grov uppskattning)

kör ca en tredjedel med tävlingshjul. Är man riktigt duktig kör man såklart med tävlingshjul' date=' gör man det inte är man chanslös. Likaså den undre halvan med "rena" motionärer kör nog nästa alla med träningshjul så för dem är det inte heller något problem.

 

Den kategorin som har mest behov av skilda klasser är kanske de som är "seriösa" motionärer utan att vara med i toppdelen, där finns det nog en viss blandning och såklart är det inte kul att va chanslös mot nån som man normalt hänger på.

 

Men vi har hittils inte fått några synpunkter på det fastän vi inte har delade klasser.

Ser man bara till att få med tillräckligt många åkare av olika kategorier så tror jag inte separata klasser är nödvändigt.[/quote']

Känner igen det där o va chanslös mot dom med tävlingshjul....kör en tävling för nåt år sen där det va platt i 8km och sen uppför i 4km.

 

Dom första 8km så va man helt körd..alla som hade tävlings hjul fick man stryk av(nästan oavsätt hur mkt bättre man va)

 

se gick det som tur va uppför dom sista 4 så man kunde slå några av gubbarna=)

ja om jag minns rätt slog du denna gubbe när jag dog i backen :(

haha!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...