Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 2018


Perkjo

Recommended Posts

Finns det ngt bra sett att ta reda på hur man ställer in bindningarna bäst för loppet?

 

Åker på skins och där ändrar man ju bindningarna istället för att ändra valla.

 

Finns ngt ställe vid banan där man kan värma upp på snö, jag har inte hittat det hittills när jag tävlat där

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en snäll bana, några få korta brantare backar och i övrigt småkuperat och lite flacka partier. Många svängar blir det på 8 varv och 43,2km om mätningen är korrekt.

 

Strax under nollan enligt yr, -2 enligt smhi i det närmaste nederbördsfritt.

 

Blir fint det här!

Link to comment
Share on other sites

Isåfall förstår jag inte skillnaden mellan tjuvskate, riktningsförändring och 3:ans växel i skate. Man tar ju ett benskär när man byter spår och vid riktningsförändring i kurva rätt/fel?

 

I kurvor på tävlingar där spåren är borta har jag inte vågat trycka på med ytterskidan i kurvor för jag vet inte om det räknas som skate. Sedan ser man elit i sprint där de TAR FART i kurvan genom att trycka på med ytterskidan (skateskär). 

 

Alternativet är att stå med vikten på innerskidan och försiktigt göra små skär med ytterskidan för att ändra riktning, dvs sakta ner i kurvan och accelerera igen först efter kurvan. Jag upplever inte det som att skidelit gör så i kurvor där spår saknas, de accelererar ut ur kurvorna.

 

Frågan är, kan man trycka med full kraft med ytterskidan vid riktningsförändring i kurva, på samma sätt som man ska göra när man byter spår?

 

Det är lite som i trav där en gäst som galopperar måste sänka farten för att inte tjäna position på galopp. 

För mig är skate i en kurva när man börjar göra benskär med innerskidan, är jag rätt ute?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte skillnaden mellan tjuvskate, riktningsförändring och 3:ans växel i skate.

I kurvor på tävlingar har jag inte vågat trycka på med ytterskidan i kurvor för jag vet inte om det räknas som skate. Sedan ser man elit i sprint där de TAR FART i kurvan genom att trycka på med ytterskidan (skateskär). 

 

Alternativet är att stå med vikten på innerskidan och försiktigt göra små skär med ytterskidan för att ändra riktning. Frågan är, kan man trycka med full kraft med ytterskidan vid riktningsförändring i kurva, precis som eliten också gör när de byter spår.

Du får inte göra riktningsförändringar i kurvor mha skateskär om det dragits spår i kurvan. Att spåren är bortkörda eller att du ligger bredvid spåret spelar ingen roll (men väldigt få verkar kunna den regeln).

Link to comment
Share on other sites

Det står ju att Swix VX63

"Funkar kanon när inget annat funkar runt nollan!"

 

Betyder det att vi skinsåkare kan räkna med dåligt fäste (och bör justera bindningarna för "lite mer fäste" än vanligt)?

 

Kan man utgå från snabba spår eller kommer det vara lite "nysnö känsla" med lite hugg och nyp?

 

Någon som åkt idag?

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni om loppet? Själv tycker jag det funkade helt ok, kanske något många åkare för 8 varv... Fanns inte en chans att åka om någon de första två varven.

 

Hur gör man för att klara branta, korta backar i sockersnö? Tog rejält på mina krafter o det var väl inga längre stakpartier man kunde återhämta sig på tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Det var mitt första skidlopp någonsin, jag åkte bara 21 km. Blev nöjd med min tid (1:44) utifrån mina förutsättningar (har under 38 av mina 39 levda år i princip inte tränat överkroppen ;) ). Jo, rätt trångt i spåret var det.

Det var jättekul, och jättejobbigt i uppförsbackarna. Rejält kuperad bana. Har mest åkt rullskidor, lyckades ha samma genomsnittshastighet som jag brukar ha på rullskidor (t.o.m. en aning snabbare, jag hade bra glid) men jag blev rejält tröttare p.g.a. alla uppförsbackar. Tur att jag fått in lite backträning i alla fall. Fick nog lite energi av det fina vädret också - solsken och vindstilla.

Link to comment
Share on other sites

Mina skins hade mycket dåligt fäste. Var svårt att saxa också, fick vinkla skidorna nästan 45 grader utåt för att inte glida bakåt när man saxa.

 

Trodde skins skulle fungera bra i nästan alla fören :(

Nu hade jag ju följt alla råd om att preppa skinsen så att de inte skulle hugga dvs haft på lite glidvalla längst fram på skinnet ca 1 cm och haft glider spray insmort i skinnet.

 

Banan kändes ännu backigare nu när det var korta varv jämfört med tidigare år.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni om loppet? Själv tycker jag det funkade helt ok, kanske något många åkare för 8 varv... Fanns inte en chans att åka om någon de första två varven.

Hur gör man för att klara branta, korta backar i sockersnö? Tog rejält på mina krafter o det var väl inga längre stakpartier man kunde återhämta sig på tyvärr.

Låter precis som en klassisk dag på ett långlopp i Ulricehamn :) Alla de där knixiga och sockriga backarna suger musten ur en :D
Link to comment
Share on other sites

Det var mycket tuffare än jag föreställt mig, för min del hårdare körning än under fjolårets Västgötalopp. Glömmer varje gång hur kuperingen ser ut på Lassalyckan och åker dit glad i hågen.


 Hade bra fäste med VR55 (VG35 som bas), liten ifrysning som inte gjorde mig snabbare dock. Glidet var tyvärr uruselt, åkare som uppenbart inte tyckte om fartställning och spände ut sig som segel gled förbi mig i varenda utförsluta och i flacka motlut gick jag snabbare med diagonal än med stakning.


Blir nya tag på nya lopp för att bättra på seedningen till VL. Det var ju dock en fin skiddag och ett bra träningspass!

Link to comment
Share on other sites

Blir det socker i backarna är det rätt hopplöst att få fäste. Det var likadant ifjol på västgötaloppet då jag hade burkvalla under, funkar bättre med klister?

 

Tror också man hade behövt klister. Lönar sig med bra fäste på en sån bana... Tyckte väl skigos rek. fungerade ok vissa partier men aj vad trött man blev av saxandet. Vad tror ni om seedning?

Link to comment
Share on other sites

1 lager Swix KB20, 2 lager V40, 2 lager VR55. Hade bra bett, la nog lite för kort dock för kunde inte trycka ut steget ordentligt. Men med korta steg var det kanon. Hade så överjävligt bra glid så att jag kunde släppa 15-20 meter på åkarna framför i varje uppförsbacke och sen glida ikapp ;)

 

Trött blev man verkligen, men jävlar vad roligt det är med såna här banor!

Link to comment
Share on other sites

1 lager, Rode Black base, 3 tunna lager VR40, 4 tunna lager VR50, kanonbett, Glid FC7X pulver ovanpå Toko HF röd, Struktur, Red Creek, 0-10 samt 1mm rak, ingen gled bättre i min omgivning, några gled lika bra, men i strösockret hjälpte ju förstås ingen fästvalla i världen, bara att trampa på och söka kanter med lite fastare underlag. Annars kul bana trots 8-varv var den ju svår att begripa för en som inte varit i Lassalyckan förut. Min klocka mätte banan till 43,94 km, relativ långsam segrartid med meriterade åkare så seedningen blir intressant.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...