Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 2018


Perkjo

Recommended Posts

Mina skins hade mycket dåligt fäste. Var svårt att saxa också, fick vinkla skidorna nästan 45 grader utåt för att inte glida bakåt när man saxa.

 

Trodde skins skulle fungera bra i nästan alla fören :(

Nu hade jag ju följt alla råd om att preppa skinsen så att de inte skulle hugga dvs haft på lite glidvalla längst fram på skinnet ca 1 cm och haft glider spray insmort i skinnet.

 

Banan kändes ännu backigare nu när det var korta varv jämfört med tidigare år.

Vad har du för skin-skidor, hur är hårdheten i förhållande till din vikt och åkförmåga ? Jag testade min skins i söndags och hade kanonfäste och OK glid, i lördags godtagbart fäste och OK glid preparerade med biltema silikonstift. I söndags fick jag dra på ganska tjockt med skigo orange för att få fäste på mina vallningsbara skidor, dock inte lika bra som skinsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bra bett tycker jag. Så länge snön man kliver på ligger kvar då, vilket ju inte är fallet i socker... 

 

Tunt SkiGo HF Violett klister invärmt med SkiGo HF Gul burk på. Med lite lite HF Violett i ändarna för att mjuka upp lite. Frös inte i alls, men sög kanske aningens. Svårbedömt i sånt före dock. 

 

Glid körde jag Racewax X3 med C55-toppning. Det senare vetifan riktigt varför... 

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för skin-skidor, hur är hårdheten i förhållande till din vikt och åkförmåga ? Jag testade min skins i söndags och hade kanonfäste och OK glid, i lördags godtagbart fäste och OK glid preparerade med biltema silikonstift. I söndags fick jag dra på ganska tjockt med skigo orange för att få fäste på mina vallningsbara skidor, dock inte lika bra som skinsen.

 

Jag hade Rossignol R-skin IFP Race endast gått 15 mil och har haft bra fäste med de i Långberget. Men sedan hörde jag överallt på Internet att man ska valla bort 1 centimeter längst fram på skinnet och ha på glidspray på skinnet också. Gjorde det och kanske därför hade jag dåligt fäste.

 

Bindingarna på +0 neutralt, har inte märkt att bindingarna påverkar så mycket. Det är mera finjusteringar. Har man "skitdåligt" fäste och sätter +3 kanske man har "dåligt" istället.

 

Glid hade man dock bra.

 

Väger 77 men har 80-95 kg spann på skidorna. Nivå ~ VL led 8-9 typ.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kapar trådens bana är samma för Västgötaloppet, nån som körde idag som kan ge vallatips? Swix säger vr40 toppat med 50

Körde Grundklister-V40-VR50 idag och det funkade bra, även om man i flera av springbackarna kanske hade velat ha bättre bett. Vallaservicen idag la klister (swix lila blandat med swix nero) men generellt kändes det som VR50 räckte.

Link to comment
Share on other sites

Körde Grundklister-V40-VR50 idag och det funkade bra, även om man i flera av springbackarna kanske hade velat ha bättre bett. Vallaservicen idag la klister (swix lila blandat med swix nero) men generellt kändes det som VR50 räckte.

Tack för tipset, körde vr40 toppat mer vr50 efter ett snack team sportia-killen och har bergfäste.

 

Toppfartsglid var väldigt likt fältet med Kuzmin+ och 1mm rak toko-rill. Kändes inte som att fästet sög glid.

 

2:49.03 så av tradition borde gränsen för 5an bli 2:49

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...