Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin Nano-C Brush vs tidigare modeller?


Burras

Recommended Posts

Ska införskaff ny roterande borste som ersättning mot min gamla swix roterande stålborste. Upple er den som för aggressiv/grov, trotts polerande mot fin smärgelduk m.m. Tycker Kuzmins ideologi för roterande borstar och höga varvtsl verkar attraktivt. Iaf i teorin.

Vad skiljer egentligen Nano-C Brush mot exempelvis HS-017 Brush? Vad är karaktäristiskt för denna borste? Mer/mindre bearbetade av belaget? Skapar finare/grövre finish osv? Tacksam om nån kan komma med lite info.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ska införskaff ny roterande borste som ersättning mot min gamla swix roterande stålborste. Upple er den som för aggressiv/grov, trotts polerande mot fin smärgelduk m.m. Tycker Kuzmins ideologi för roterande borstar och höga varvtsl verkar attraktivt. Iaf i teorin.

Vad skiljer egentligen Nano-C Brush mot exempelvis HS-017 Brush? Vad är karaktäristiskt för denna borste? Mer/mindre bearbetade av belaget? Skapar finare/grövre finish osv? Tacksam om nån kan komma med lite info.

Dette lurer jeg også på. Syns det er dårlig beskrevet hva som er forskjellen! Virker som Kuzmin selv helst bruker nano brush?35edfd1aeb8b0f71f00a68468761a925.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nano-borsten har abrasiva strån, dvs nötande, dvs den polerar ned strukturen. Fördel i kallt/torrt, nackdel i blött/varmt.

 

Alternativet är HS-borsten, som inte polerar ned strukturen, men väl polerar så fint.

 

Jag har (bla) HSA-014 borsten, som väl är "lillebror" t nano-C, alltså även den abrasiv. Blir sååå fint på belaget av den. Man kan kanske - mellan tummen o pekfingret - säga att den tar ned Kuzmin + struktur till unniversal (Dr. Kuzmin själv uttryckte det så).

 

Har tänkt köpa Nano-C, men ej kommit t skott. - Den är nog riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Nano-borsten har abrasiva strån, dvs nötande, dvs den polerar ned strukturen. Fördel i kallt/torrt, nackdel i blött/varmt.

 

Alternativet är HS-borsten, som inte polerar ned strukturen, men väl polerar så fint.

 

Jag har (bla) HSA-014 borsten, som väl är "lillebror" t nano-C, alltså även den abrasiv. Blir sååå fint på belaget av den. Man kan kanske - mellan tummen o pekfingret - säga att den tar ned Kuzmin + struktur till unniversal (Dr. Kuzmin själv uttryckte det så).

 

Har tänkt köpa Nano-C, men ej kommit t skott. - Den är nog riktigt bra.

Takk for oppklarende svar Carl A!!

Altså:

Hs: polerer (fordel varmt)

Hsa/ nano: polerer ned strukturen (fordel på kaldt)

 

Jeg har kjøpt vinkelsliper og skal nå kjøpe børster. Spørsmålet blir da om det er noe poeng med både hsa og nano? Ryker fort på et pro-sett..

 

Har du evt link til noen andre tråder/sider der børstenes bruksområder diskuteres? Jeg sliter med å finne [emoji85]

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

både hsa o nano skulle jag inte, i förstone, satsa på. Isf bara nano.

 

FP-Brush har jag också, polerar på ngra hokus-pokus fluorpolymer på belaget, ser fint ut iaf.

 

Tänk på att mkt borstning, även "bara" med HS / nylon sägs försämra vattentransporten, så var försiktig med det i de förena.

 

Jag skulle köpa Kuzmins borstar i följande ordning;

 

HS

Nano

FP - brush (möjligen denna före nano)

FP-drum (lägger också på fluorpolymer, men tar även ned strukturen ngt) - helst max 5-6000 varv, så kräver oftast reglerbar vinkelkap.

 

(jag har HSSF (finns ej mer tror jag - motsvarar nylon), HS-014, HSA-014, FP-brush, FP-drum)

Link to comment
Share on other sites

Helt sjukt vad med vallagrejer det finns. Även för den som inte vallar ;-)

Precis det jag skrev i Lars-Eriks tråd, att det som från början skulle vara ett enkelt och billigt ALTERNATIV till paraffinvallning har blivit både komplicerat och dyrt. För en som jag som inte är insatt är det rena grekiskan....... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Precis det jag skrev i Lars-Eriks tråd, att det som från början skulle vara ett enkelt och billigt ALTERNATIV till paraffinvallning har blivit både komplicerat och dyrt. För en som jag som inte är insatt är det rena grekiskan....... :wacko:

Helt ärligt så har du ju inte bara sagt det i Lars-Eriks tråd utan i varenda tråd som nämner stålsickling hela den här vintern eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Helt ärligt så har du ju inte bara sagt det i Lars-Eriks tråd utan i varenda tråd som nämner stålsickling hela den här vintern eller hur?

Eftersom du inte har något motargument, så är det väl rätt då. Det var först när Stefan Strand räknade upp ett helt kit för stålsickling och som landade på runt 10000 kr, som jag insåg att det krävs både kunskaper och pengar för att få ett bra resultat med stålsickling.

Fast det jag tycker är mest intressant är om man kan förbättra glidytornas tryckpunkter med en stålsickel, det som visades i Skistarts video. Förhoppningsvis skaffar sig fler skidbutiker den kompetensen och erbjuder oss skidåkare den servicen till kommande vinter. :)

Link to comment
Share on other sites

både hsa o nano skulle jag inte, i förstone, satsa på. Isf bara nano.

 

FP-Brush har jag också, polerar på ngra hokus-pokus fluorpolymer på belaget, ser fint ut iaf.

 

Tänk på att mkt borstning, även "bara" med HS / nylon sägs försämra vattentransporten, så var försiktig med det i de förena.

 

Jag skulle köpa Kuzmins borstar i följande ordning;

 

HS

Nano

FP - brush (möjligen denna före nano)

FP-drum (lägger också på fluorpolymer, men tar även ned strukturen ngt) - helst max 5-6000 varv, så kräver oftast reglerbar vinkelkap.

 

(jag har HSSF (finns ej mer tror jag - motsvarar nylon), HS-014, HSA-014, FP-brush, FP-drum)

Takk! Bestilt HS og Nano[emoji1360]HS er vel også nylon og erstatter mye av hssf?

 

At mye børsting gir verre vanntransport var nytt for meg. Så du børster lite på varmt fuktig føre?

 

Kan du si noe mer om hvordan du bruker børstene mtp føre og når de fungerer bra? Jeg tenker kuzminbørstene er effektivt til å få rengjort skikkelig.

Ref https://vimeo.com/131891091

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk! Bestilt HS og Nano[emoji1360]HS er vel også nylon og erstatter mye av hssf?

 

At mye børsting gir verre vanntransport var nytt for meg. Så du børster lite på varmt fuktig føre?

 

Kan du si noe mer om hvordan du bruker børstene mtp føre og når de fungerer bra? Jeg tenker kuzminbørstene er effektivt til å få rengjort skikkelig.

Ref https://vimeo.com/131891091

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wow, härliga filmer!

Link to comment
Share on other sites

Takk! Bestilt HS og Nano[emoji1360]HS er vel også nylon og erstatter mye av hssf?

 

At mye børsting gir verre vanntransport var nytt for meg. Så du børster lite på varmt fuktig føre?

 

Kan du si noe mer om hvordan du bruker børstene mtp føre og når de fungerer bra? Jeg tenker kuzminbørstene er effektivt til å få rengjort skikkelig.

Ref https://vimeo.com/131891091

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mycket pedagogisk och lättförstådd film, som visar att vi nog slarvar en del med borstningen. Lite förvånande att tom stål inte tog bort all paraffin i dalarna utan det krävdes den sista specialborsten för att få bort allt. Finns denna borste på marknaden och hur är Kuzminborsten jfr med denna fina nylonborste ? Sen kan man fråga sig om det paraffin som finns längs ner i dalarna bromsar, men det går ju att testa genom glidprov före och efter borstning med den fina nylonborsten.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte har något motargument, så är det väl rätt då. Det var först när Stefan Strand räknade upp ett helt kit för stålsickling och som landade på runt 10000 kr, som jag insåg att det krävs både kunskaper och pengar för att få ett bra resultat med stålsickling.

Fast det jag tycker är mest intressant är om man kan förbättra glidytornas tryckpunkter med en stålsickel, det som visades i Skistarts video. Förhoppningsvis skaffar sig fler skidbutiker den kompetensen och erbjuder oss skidåkare den servicen till kommande vinter. :)

Att man kan krångla till någonting rejält för att tjäna någon procent till betyder inte att grunden inte kan vara enkelt, billig och ett utmärkt alternativ.

 

Räcker det som argument?

 

Det är ju kärnan i det hela, att vi sitter ett gäng inbitna nördar på ett forum och försöker klämma ut det lilla sista ska inte tas för en sanning om hur man måste göra :)

Link to comment
Share on other sites

Att man kan krångla till någonting rejält för att tjäna någon procent till betyder inte att grunden inte kan vara enkelt, billig och ett utmärkt alternativ.

 

Räcker det som argument?

 

Det är ju kärnan i det hela, att vi sitter ett gäng inbitna nördar på ett forum och försöker klämma ut det lilla sista ska inte tas för en sanning om hur man måste göra :)

Hur gör man det enkelt då ?

Link to comment
Share on other sites

Finns Kuzmin U, plus och TC-blade minus tex. Borsta lite. Eller motsvarande hos Skimateria... Lite Skimateria Pink paper för att ta ner strukturen om det är riktigt kallföre / torrföre och rill vid blött. Men om du förespråkar EN och samma valla och EN och samma struktur för alla fören så är jag den förste att föreslå EN och samma sickel och borste för allt i världen
Link to comment
Share on other sites

Hur gör man det enkelt då ?

  

Kuzmin universalsickel o borste handstål ev oxå hand nylon. Ca 1000 kr. Räcker 2-6 år.

- klart.

Jag hade tagit plus istället för universal. Det har jag fått fint glid på i alla fören ner till minus 5 (ingen borstning). Kallare än så och behöver man gå på med borstning, (bara nylon har räckt för mig) .

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin universalsickel o borste handstål ev oxå hand nylon. Ca 1000 kr. Räcker 2-6 år.

- klart.

 

Absolut korrekt. Detta är en enkel sanning för oss motionärer. Enklare och billigare än så blir det liksom inte.

MEN JAG BEUNDRAR ÄNDÅ VOLEVODIN. Att trots detta satsa så stenhårt här och på alla trådar föringa och förtala stålsickling tyder på envishet och just stålvilja. OM det vore Tony Pölder själv som resonerade så skulle jag förstå men Volevodin har jag uppfattat som en hyvens man så jag tror verkligen att han helt enkelt fått detta om bakfoten. Tips: Använd BARA denna utrustning och ÅK SJÄLV ETT VASALOPP så (som jag gjorde de första åren och ändå klarade av att åka på så pass bra motionstid som 5.29) . Jag tror då att du får ditt livs chock och bli världens bästa ambassadör för stålsickling som ett vasst alternativ för oss MOTIONÄRER  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Absolut korrekt. Detta är en enkel sanning för oss motionärer. Enklare och billigare än så blir det liksom inte.

MEN JAG BEUNDRAR ÄNDÅ VOLEVODIN. Att trots detta satsa så stenhårt här och på alla trådar föringa och förtala stålsickling tyder på envishet och just stålvilja. OM det vore Tony Pölder själv som resonerade så skulle jag förstå men Volevodin har jag uppfattat som en hyvens man så jag tror verkligen att han helt enkelt fått detta om bakfoten. Tips: Använd BARA denna utrustning och ÅK SJÄLV ETT VASALOPP så (som jag gjorde de första åren och ändå klarade av att åka på så pass bra motionstid som 5.29) . Jag tror då att du får ditt livs chock och bli världens bästa ambassadör för stålsickling som ett vasst alternativ för oss MOTIONÄRER  :rolleyes:

Jag har varken förringat eller förtalat stålsickling, men bara påtalat att det har blivit en stor vetenskap att stålsickla och efterbehandla skidorna efter det att stålsicklingen startade upp med Kuzmin. Nu har visserligen Carl A svarat att det bara behövs ett enkelt grundkit, som man klarar sig långt med, men när experterna framför sina olika metoder att behandla skidorna med är det lätt att bli osäker och inte våga ge sig in på något som verkar så komplicerat. För du måste väl erkänna, Lars-Erik att det skett en stor utveckling på stålsicklingsområdet sen du startade upp både vad gäller aktörer och utrustning och då kan det inte vara så lätt att hänga med i svängarna alla gånger. Själv tycker jag att jag hållit mig neutral till stålsickling, vilket dock inte hindrat mig att fråga om saker och ting.

Huvudanledningen till att jag inte stålsicklar är praktisk, då jag inte har något utrymme där jag kan spänna fast skidorna, så att jag kan få till ett bra resultat.

Ps. Men jag antar ditt erbjudande att åka på stålsicklade skidor, om det blir möjligt att åka Halvnordenskiöld kommande år. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...