Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanoja -5 och finkornig snö


DA

Recommended Posts

Nu när tävlingarna börjar så kommer vallanojan också...

 

5-8 minusgrader och några cm nysnö dagen före tävling eller tom under tävlingen (42 km). Utan att testa, kan man på förhand anta att något är bättre och sämre av följande?

 

SWIX FC7 eller Vauhti Zerofox

Start HF80 eller SWIX HF6 (eller Swix Marathon Svart)

 

Rillning, törs man lägga en julgran eller är det risk att den samlar smuts? Hur är den i fallande nysnö?

LJ01-slip, är det lämpligt att komplettera med någon rak struktur (för bättre fart i utförsbackarna tex)?

Link to comment
Share on other sites

Nu när tävlingarna börjar så kommer vallanojan också...

 

5-8 minusgrader och några cm nysnö dagen före tävling eller tom under tävlingen (42 km). Utan att testa, kan man på förhand anta att något är bättre och sämre av följande?

 

SWIX FC7 eller Vauhti Zerofox

Start HF80 eller SWIX HF6 (eller Swix Marathon Svart)

 

Rillning, törs man lägga en julgran eller är det risk att den samlar smuts? Hur är den i fallande nysnö?

LJ01-slip, är det lämpligt att komplettera med någon rak struktur (för bättre fart i utförsbackarna tex)?

Zerofox kommer att vara bäst om du inte är i det kallare området och snön är väldigt vass (nysnö kan ju vara olika). Men du kan lika väl blanda FC7 (om det är den gamla FC7 du har och inte nya som heter x också), det funkar utmärkt på långlopp.

 

Start HF80 är bäst av dom i nysnö, HF6 okej, svart Marthon aldrig dålig.

 

Inte mycket smuts i nysnö.

 

2mm bak och finare över hela skidan.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lejonet!

 

Bara gamla vallor, har inte åkt tävling på 5 år av olika anledningar.

 

Är det troligt att Zerofox är bättre även om det inte snöat på några dagar och om temperaturen är typ -5 och varmare?

 

Finns det någon gång som HF6 kan tänkas vara ett bra val (tex jfr med HF80 och Marathon svart)?

Link to comment
Share on other sites

Tack Lejonet!

 

Bara gamla vallor, har inte åkt tävling på 5 år av olika anledningar.

 

Är det troligt att Zerofox är bättre även om det inte snöat på några dagar och om temperaturen är typ -5 och varmare?

 

Finns det någon gång som HF6 kan tänkas vara ett bra val (tex jfr med HF80 och Marathon svart)?

Jo Zerofox är bättre när det är varmare.

 

HF6 aldrig dålig och förmodligen märker du ingen skillnad, använd den i vanligt vinterföre.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte kör med blanka skidor borde väl nojan vara större för vilket fäste du skall lägga, grundvax, antal lager och av vilka burkvallor.

 

Jag skulle nog kört min standard: Vauhti grundvax invärmt, Rode -3-7 ihopvärmt med grundvaxet, sen 4-5 lager kallvalla omväxlande morot, Rode Super, morot, rode multigrade, rode super samt ev Vauhti Hf blå som toppning. Skulle inte fästet räcka till går det ju alltid att komplettera med super eller multigrade på startplatsen. Skulle tempen gå upp mot nollan kan skigo orange bli aktuell

Link to comment
Share on other sites

Tunt med Grön Toko invärmt, Blå Extra invärmt, Blå extra för att bygga upp höjden, Rode Blå Super och eventuellt Rode Violett några lager på toppen beroende på temperaturen. Det känner jag mig bekväm med.

 

Nu verkar det bli en annan tävling där temperaturen kommer ligga runt 2-4 minusgrader. Gammal finkornig snö, möjligen lite nysnö under loppet. Flack bana, större delen av banan lär jag hålla 12-20 km/h, halva sträckan runt 16 km/h. Osäker på rillningen men funderar på julgran 0/-10 och 1 mm rak. Kanske rak 2 mm på bakdelen. Osäker på om julgranen är bra om det blir fallande nysnö. Kanske rak 0,3 mm istället för julgranen. Lj01-slip att utgå ifrån.

 

Noja...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...