Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Pyeongchang 2018


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Att kalla vann är fantastiskt. Men ack så tråkiga dessa masstarter är.

Det tycker jag inte, om man som jag gillar taktik i loppen. På den klassiska delen hade Björgen superskidor (såg det redan på första varvet) men Kalla lät sig inte bekomma utan gled ikapp på andra varvet. På skejtdelen visade hon sig taktisk också på första varvet, då hon klev ut och vägrade ta spets. Vet inte om det var medvetet vid rycket att hon såg att Björgen hade en åkare framför sig eller om det bara blev så, men grym var hon iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Kalla levererar när det gäller, grymt kul :-)

Men roligast är nog ändå Ebba Anderssons lopp. Är med hela vägen, positionerad sig bra och visade för alla att hon är att räkna med. Det såg ut som att hon hade lite sämre glid på slutet men kan bero på att hon är lättare än Björgen och Pärmakoski, eller att hon var lite mer sliten på toppen och drev inte över krönet som de andra 2. Nu fick de några meter som hon gjorde allt hon kunde för att täppa till men det gick inte riktigt. Kanske ändå att en 4:e plats tänder henne ännu mer? :-)

 

Anna Haag var dock, återigen, en besvikelse. Att hon skulle vara med i toppen hade jag inga förhoppningar om, men det här? Får se om det kommer något om sjukdom, annars är det inte längre mycket att hoppas på vad gäller Anna Haag.

Link to comment
Share on other sites

Men det var väl positivt att Kruger vann, både med tanke på hans start och vad jag hört inte tillhör "astmagänget". Svenskarnas insatser var väl ung i nivå med vad man kunnat förvänta sig efter vinterns tidigare resultat. Tack vare föret och Niskanens hårdkörning blev det ingen bekväm resa på den klassiska delen, och en hel del åkare var ganska spaka i slutet av loppet bla Kläbo och Harvey.

Då jag själv har IBS och vet att man tappar orken när magen spökar lider jag med Calle Halvarsson, om det nu var orsaken till hans genomklappning. Hans chans finns i sprinten, om han inte strular till det, vilket tyvärr har skett alltför ofta, men väl i finalen  kan allt hända, så jag hoppas att han har lite tur någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Starkt av Krüger med den katastrofstarten, men är den någon mer än jag som tycker att Sundby gav bort guldet? Han verkade oförskämt pigg när han tryckte på. Om det ska vara teamkörning på OS är det nog dags att lägga ner. För mig handlar OS om att bäste individ ska vinna. Teamkörning kan man hålla på med någon annanstans.

Link to comment
Share on other sites

Sundby sa rakt ut i en intervju att han var sugen att gå för guld men att lagtaktiken var att låta det bli lucka om läget uppstod. När nu Krüger gick loss så fick de andra två snällt vänta på sin tur att köra. 

 

Tycka vad man vill om det, men det gav tre medaljer. Om alla loppen mer eller mindre är en klungkörning fram till spurten så är det väl rimligt att lagen håller på med lite taktik också. Det gör det åtminstone lite mer intressant att titta på. 

Link to comment
Share on other sites

Stina helt outstanding -ett mycket välförtjänt OS-guld - nu har hon bytt namn till "guld-Stina" :)

 

Kläbo lika överlägsen bland herrarna. Inte lika populär i mitt TV-sällskap dels pga den kaxiga attityden och "cykelstilen" i backarna, någon helt chockad och tyckte det "spårat ur" helt. Kläbo var dock inte ensam om att springa med höga knälyft även om ingen var så extrem som han. Återstår att se om Fis låter detta fortgå eller om man inför någon begränsning, hur det nu skall gå till, så tv håller jag mig neutral.

Oskar Svensson fin femma i sin OS-debut liksom Hanna Falk :)  :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...