Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Pyeongchang 2018


larsbern

Recommended Posts

Antar ju ändå att Grip och landslagsledningen borde ha bäst koll på vem som är bäst lämpad till första sträckan, även om jag var tveksam till Haag. Blev ju ändå en spännande och rolig stafett med växling av ledning och en spurt uppgörelse, inte så mycket taktik utan mer bara körning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker att det är helt fel att kritisera Haag. Får man frågan om man vill åka en OS-stafett så tar man självklart den.

Sen kan tycka att Rikard Grip har favoriserat Anna Haag alldeles för många gånger under på tok för många år. Men just den här gången var uttagningen i det närmaste absurd.

Med detta sagt så var det BRA att de norska tjejerna fick vinna.  :) Inte för en sekund hejade jag på Stina på upploppet (både hon och Kalla har ju redan ett guld i bagaget).
Redan i morgon har alla i Sverige glömt den svenska förlusten.
Ingen klandrar någon, alla förväntade sig ett silver, ...och det blev ett silver (som vanligt). 

För de norska åkarna är det en helt annan femma, en genomklappning är någonting man får bära med sig under lång tid. Kraven och pressen är helt orimligt höga i grannlandet, vilket troligtvis är anledningen till att man med jämna mellanrum ser norska idrottare som klappar igenom i just mästerskap.
Jag led med Astrid Jacobsen och är glad att det slutade med en norsk seger. Bäst så.  :) 

Astrid förtjänade mer att inte förlora än vad Haag förtjänade att vinna.  (framförallt med tanke på Astrids förra OS)

Link to comment
Share on other sites

Är det för att det är så lite publik som OS känns som en vanlig världscup tävling?

Ja det är verkligen trist med den obefintliga publiken. Jag såg någon krönikör som hävdade att med den folkmängd som finns i regionen kring arenan, så skulle motsvarande siffra på en tävling i Stockholm vara ca 40 personer. 

 

Jag vill tro att vi skulle kunna skaka fram åskådare även till en i Sverige helt ointressant sport, om det var en OS-tävling. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det är verkligen trist med den obefintliga publiken. Jag såg någon krönikör som hävdade att med den folkmängd som finns i regionen kring arenan, så skulle motsvarande siffra på en tävling i Stockholm vara ca 40 personer.

 

Jag vill tro att vi skulle kunna skaka fram åskådare även till en i Sverige helt ointressant sport, om det var en OS-tävling.

Är det jag eller krönikören som tänker fel?!

 

Vi säger att det är 400 i publiken på tävlingarna (troligtvis är det betydligt fler), det innebär ju att folkmängden i regionen är 10x Stockholms folkmängd.

Jag har fått uppfattningen om att det är lite befolkning i regionen...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Uppenbart dåliga skidor för herrarna i dag.
Men, det finns länder med obefintliga valla- och support-team som i tävling efter tävling tvingas tävla mot Norska och Svenska åkare med en helt annan uppbackning, så med detta i åtanke är det inte mer än rättvist att Sverige och Norge ibland misslyckas, även de.

Sen tror jag inte att det hade spelat någon roll om de svenska herrarna haft bättre skidor, de hade behövt betydligt mer än perfekta skidor för att ta sig upp på pallen. 
Förslagsvis; en sådan där motårsågs-spark-motor som Staffan & Bengt hade:  :D 
https://youtu.be/AJHwnx7t8Mk?t=172
 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Burman gjorde ett efter sin kapacitet godkänt lopp, men Richardsson gjorde väl långt under sin kapacitet även bortsett från dåliga skidor.

När det gäller glid tycker jag att man skall skilja på hel- och halvviktsglid. Burmans halvviktsglid tycker jag var likvärdigt med klungan, så han inte blev efter nedför backarna. Däremot hans helviktsglid var sämre, vilket man märkte på flacken och framför allt i diagonalen att han inte gled ut på steget som de andra. När man testar glidet på skidorna räcker det inte med att bara testa utför en backe utan man måste åka i tävlingsfart på slätan och svagt uppför för att få reda på vilka skidor som glider bäst. Men landslaget har ju både kunnandet och testmetoder att få fram den optimala vallningen, idag missbedömde de nog väderutvecklingen under tävlingen, annars kunde inte Rickardssons skidor ha varit så dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Burmans insats jämfört med Tønseth var helt OK, värre med en tokkörande Poltoranin som kan bli het i femmilen.

 

Såg att även Annas sträcktid igår var rätt OK.

 

Grundregeln för båda stafetterna är att fullt nyttja Norges svaga sidor. Bättre för Kalla att skapa lucka än att behöva jag ifatt. Och en Sundby som har en sämre dag ska man också utnyttja.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är verkligen trist med den obefintliga publiken. Jag såg någon krönikör som hävdade att med den folkmängd som finns i regionen kring arenan, så skulle motsvarande siffra på en tävling i Stockholm vara ca 40 personer. 

 

Jag vill tro att vi skulle kunna skaka fram åskådare även till en i Sverige helt ointressant sport, om det var en OS-tävling.

Lägg spelen i Nordkorea nästa gång. Då jäklar ska ni få se på en fanatisk publik.
Link to comment
Share on other sites

OS verkar bli som förväntat med Ryssland iallafall. Tjarkovskij, den ryske gudfadern inom ryskt doping, är på plats i OS och spelar möjligen fortfarande en betydande roll för rysk skidåkning.

Ryskt curlingspelare testat positivt för Meldonium.

Kan man gissa att efter OS är det business as usual i Ryssland o man kommer lägga omfattande centrala resurser på ny doping som inte går att spåra ännu?

Att fuska lönar sig fortfarande. Ryssland kan ju använda sina medaljer med nya åkare som pusselbit för att hävda att man aldrig fuskat. Hade man haft ryskt fiasko så skulle istället många kunna säga att "det är bara för att man slutat dopa sig".

Enligt Belorukova och Larkov är Tjarkovskij en nyckelperson i Ryska landslaget

Link to comment
Share on other sites

Vilken prestationsförbättring har meldonium som en curlingspelare kan tänkas dra nytta av? Jag hade för mig att att det påverkar sådant som är typiskt för konditionsidrottare.

Jag reagerade också på det. Har för mig att det ökar uthålligheten, och det kan ju inte vara så avgörande i curling. 

Link to comment
Share on other sites

Nu är nog ishockey viktigare för medel-Svensson, typ i paritet med langrenn i Norge, så att Halfvarsson och Hellner inte levererar tillräckligt med segrar eller pallplatser är ingen stor rubrikskapare. Om vi hade haft en större bredd (ex som i Norge) som de stod i vägen för så hade det kanske skapat lite debatt. Se bara på snacket kring damernas laguttagningar.
Link to comment
Share on other sites

Hur ska man förstå att Vasaloppet blir allt snabbare fulltecknat för varje år (och där 2/3 av åkarna är män), medan det blir allt svårare att hitta killar som kan bli nya Marcus Hellner och Gunde Svan till landslaget?

Vi har ju - tack vare utvecklingen/genomslaget av rullskidor och konstsnöanläggningar - ett växande intresse för längdskidåkning, men det märks inte på elitnivå på herrsidan.

Link to comment
Share on other sites

Att åka mil efter mil på blanka skidor och ta sig fram i tuff terräng på kortare sträckor är två ganska olika discipliner. Bredd skapar topp säger man, men dragningen till långlopp gynnar ju bara just långlopp. Blomqvist var väldigt orolig för svensk skidsport på herrsidan, då det i nuläget inte finns någon som kan kliva fram och konkurrera i världseliten och jag måste säga att tyvärr har han rätt. Det är bara att hoppas att det där ute finns någon som gubben ur lådan hoppar fram :ph34r: och förgyller svensk skidsport vid kommande mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att framgång föder mer framgång, och då detta uteblir på herrsidan inspirerar det inte så många killar att satsa på sporten.

På damsidan är ju de nya stjärnorna en del av Kallaeffekten. Bla Stina och Ebba började ju åka skidor då kalla slog igenom och har haft henne som förebild hela tiden.

Tror inte det räcker med att bara vänta på en "gubben ur lådan" på herrsidan utan det måste läggas mer arbete på att göra skidåkningen mer attraktiv får barn/ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...