Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Pyeongchang 2018


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Tror det er viktig at skidmiljøer og de skidinteresserte engasjerer seg i det som skjer larsbern. Det bør debatteres rundt svensk herrelangrenn. Nå virker det som om man er fornøyd med å vente på at Halvarsson skal holde seg frisk i 3 mnd i strekk, Hellner skal finne formen, at Rikardsson skal gå som i 2014 osv.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om de kortare vintrarna spelar roll här? I alla fall jag skulle inte sätta mina barn på rullskidor förrän de har förvärvat sig OK balans genom träning på snö. Vilket ju är betydligt svårare att hitta tillfällen till än när jag var liten. Då åkte jag ibland skidor till dagis. I Norge finns fortfarande betydligt fler människor som har tillgång till snö en större del av året.

 

Skulle ju också kunna spela roll för Mellaneuropas nedgång. Det som talar emot teorin är att de fortfarande får till skidskyttet.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er viktig at skidmiljøer og de skidinteresserte engasjerer seg i det som skjer larsbern. Det bør debatteres rundt svensk herrelangrenn. Nå virker det som om man er fornøyd med å vente på at Halvarsson skal holde seg frisk i 3 mnd i strekk, Hellner skal finne formen, at Rikardsson skal gå som i 2014 osv.

 

Enig. Tror vi alla är överens om de olika förutsättningarna. Sverige är som ett omvänt Norge i förhållandet population-snötillgång. Rullskidor är ju inte värre än inlines/kickboards och med skydd och broms så det kunde marknadsföras mer.

 

Sen har vi ju några ljusglimtar med potential som Oskar Svensson och Jens Burman men bredden är klenare än klen.

Link to comment
Share on other sites

Angående intresset för idrott i allmänhet vinteridrott i synnerhet så kan man bara konstatera att intresset falnat på många håll i Sverige.
Som talande exempel läste jag någonstans att det bara finns ett 40-tal aktiva backhoppare i hela landet och de flesta av dessa har norsk påbrå. Sporten är likhet med många andra vintersporter i princip helt död. 
I Sverige finns det 700-800 aktiva registrerade längdskidåkare (de flesta vasaloppsgubbar?) i Norge finns det tusentals aktiva.

Jag tror inte att den här utvecklingen kommer att vända. 
På mitt kontor (i Stockholm) så jobbar vi ungefär 300 personer och nu under OS så är det bara jag och tre till killar som följer skidtävlingarna,
...jag är norrlänning
...de andra tre är norrmän.  :D

Link to comment
Share on other sites

Sprintstafetten:

Jätteroligt att titta på damernas tävling.
Oerhört kul att amerikanskorna lyckades norpa guldet! :) Det var de värda.

På herrsidan slutade pallen ungefär så som man hade förväntat sig. Inte jättespännande, trots att Calle var med i spurten.

Men på tal om sprintstafett, denna märkligaste och mest onödiga av alla tävlingar för längdskidåkarna:
Är inte själva tävlingsformen lite trasig när alla lag ställer upp med distansåkare? Det är ju till och med så att om du är utpräglad sprinter och tar dig till final i den vanliga OS-sprinten, så kommer ändå en distansåkare att ta din plats i sprintstafetten. 

Link to comment
Share on other sites

Angående intresset för idrott i allmänhet vinteridrott i synnerhet så kan man bara konstatera att intresset falnat på många håll i Sverige.

Som talande exempel läste jag någonstans att det bara finns ett 40-tal aktiva backhoppare i hela landet och de flesta av dessa har norsk påbrå. Sporten är likhet med många andra vintersporter i princip helt död. 

I Sverige finns det 700-800 aktiva registrerade längdskidåkare (de flesta vasaloppsgubbar?) i Norge finns det tusentals aktiva.

 

Jag tror inte att den här utvecklingen kommer att vända. 

På mitt kontor (i Stockholm) så jobbar vi ungefär 300 personer och nu under OS så är det bara jag och tre till killar som följer skidtävlingarna,

...jag är norrlänning

...de andra tre är norrmän.  :D

Problemet i Sverige är ju att ishockeyn är så populär jämfört med Norge vilket gör att det blir lite utrymme för ungdomarna att prova andra idrotter som dom kanske är mer lämpade för...

Link to comment
Share on other sites

Men till skillnad mot renodlad sprint är det mycket mer underhållande att titta  tex behöver det inte vara kört av ett fall eller bruten stav, om det inte sker på sista sträckan.

Jag såg inte finalerna i teamsprinten, men funderar på om det inte varit bättre med omvänd ordning i herrlaget, så Hellner kört sista sträckan i stället, men efteråt är det lätt att vara klok. Synd för svenska herrarna, då detta nog var sista chansen till medalj,

på 5-milen ser jag ingen svensk medaljkandidat av Hellner, Richardsson och Halvarsson (frågan är om inte Södergren skulle platsa som fjärde åkare, han är ju inkörd på banorna nu !)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är tveksamt att inte ställa upp i femmilen, som Hellner och Kalle funderar på. Jag förstår att det är surt att missa en medalj. Men Sverige skickar bara ett visst antal åkare till OS och att ta upp en sådan plats och sen inte åka de loppen som erbjuds är väl lite så där. Jag tror t. ex. att Emil Jönsson gladeligen hade startat i femmilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är tveksamt att inte ställa upp i femmilen, som Hellner och Kalle funderar på. Jag förstår att det är surt att missa en medalj. Men Sverige skickar bara ett visst antal åkare till OS och att ta upp en sådan plats och sen inte åka de loppen som erbjuds är väl lite så där. Jag tror t. ex. att Emil Jönsson gladeligen hade startat i femmilen.

 

Vi får väl skicka Oskar Kardin, Jens Eriksson och Anton Karlsson ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...