Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Pyeongchang 2018


larsbern

Recommended Posts

Alltså Jessica Diggins hon är ju helt vild, så rolig att följa i min- och kroppsspråk.

Lätt att unna Diggins och Randall en seger!

De svenska herrarna missade en del i växlingarna. Inför sista växlingen kom Marcus in som 2:a i växlingsområdet men Calle gick ut som fyra tror jag. Hade han gått ut före Frankrike hade han nog inte blivit omåkt för Jouve var ungefär lika trött som Calle.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Nu viker Hellner ner sig och vill inte åka 5-milen och Halvarsson funderar på samma sak. Jag tycker det är lite svagt att när man är uttagen till OS så skall man ta chansen och ställa upp även om formen inte är på topp, att få representera Sverige är en ära.

Man ställer upp och gör sitt bästa och ser hur långt det räcker, mer kan man inte göra.

Link to comment
Share on other sites

Nu viker Hellner ner sig och vill inte åka 5-milen och Halvarsson funderar på samma sak. Jag tycker det är lite svagt att när man är uttagen till OS så skall man ta chansen och ställa upp även om formen inte är på topp, att få representera Sverige är en ära.

Man ställer upp och gör sitt bästa och ser hur långt det räcker, mer kan man inte göra.

Är det verkligen så man vill att det ska vara; alltså att individer känner sig tvingade att ställa upp i tävlingar för att det är en "ära att representera landet"? Känns det modernt? 

När det kommer till kritan så representerar väl åkarna först och främst sig själva. 

När man säger att "Sverige har tagit medaljer" så menar man väl egentligen att "tävlande FRÅN Sverige har tagit medaljer"

 

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så man vill att det ska vara; alltså att individer känner sig tvingade att ställa upp i tävlingar för att det är en "ära att representera landet"? Känns det modernt? 

När det kommer till kritan så representerar väl åkarna först och främst sig själva. 

När man säger att "Sverige har tagit medaljer" så menar man väl egentligen att "tävlande FRÅN Sverige har tagit medaljer"

 

Modernt eller omodernt spelar ingen roll det är en ära att få representera Sverige i ett olympiskt spel ! Om de tävlade för sig själva kunde de ställa upp i sin klubbdräkt eller som Per-Erik "Särna" Hedlund gjorde i en dräkt som en sömmerska i hembygden sytt.

Och inte behöver de hissa flaggor eller spela nationalsången heller för den delen och alla kostnader som spelen för med sig får de betala ur egen ficka.

Och tänk vad mycket glädje det för med sig, när vi svenskar sitter hemma i stugorna och gläds åt framgångarna och givetvis lider med dem som inte lyckas så bra. Men har man bara gjort sitt bästa och det inte räckt till de bästa platserna är man ändå värd beröm för sin insats. :)

Link to comment
Share on other sites

Inte ska någon känna sig tvingad att åka.

Samtidigt är väl knappast VM eller OS tävlingar dit någon tvingas att åka.

Jag tycker nog också att det är ett avtal med landslaget/landet när man väl åker till tävlingarna.

Så valet gör man hemma inte där (såklart det finns skador, sjukdom o dylikt).

Link to comment
Share on other sites

Klæbo droppet femmilen fordi han ikke kjenner seg tilstrekkelig motivert og sterk, da er det jo en viktig faktor at han gir fra seg plassen til noen som har veldig lyst til å gå. Kanskje Hellan og Halfvan føler det samme?

 

 Det är bara att hoppas att det där ute finns någon som gubben ur lådan hoppar fram :ph34r: och förgyller svensk skidsport vid kommande mästerskap.

 

Skid-gubben i Pyeongchang-lådan får vi enn så lenge si var skiskytterne! Enorm innsats av de svenske. Og slalom, ikke minst.

Link to comment
Share on other sites

Klæbo droppet femmilen fordi han ikke kjenner seg tilstrekkelig motivert og sterk, da er det jo en viktig faktor at han gir fra seg plassen til noen som har veldig lyst til å gå. Kanskje Hellan og Halfvan føler det samme?

 

 

Skid-gubben i Pyeongchang-lådan får vi enn så lenge si var skiskytterne! Enorm innsats av de svenske. Og slalom, ikke minst.

Vilka kallar ni Hellan och Halfvan i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

Modernt eller omodernt spelar ingen roll det är en ära att få representera Sverige i ett olympiskt spel ! Om de tävlade för sig själva kunde de ställa upp i sin klubbdräkt eller som Per-Erik "Särna" Hedlund gjorde i en dräkt som en sömmerska i hembygden sytt.

Och inte behöver de hissa flaggor eller spela nationalsången heller för den delen och alla kostnader som spelen för med sig får de betala ur egen ficka.

Och tänk vad mycket glädje det för med sig, när vi svenskar sitter hemma i stugorna och gläds åt framgångarna och givetvis lider med dem som inte lyckas så bra. Men har man bara gjort sitt bästa och det inte räckt till de bästa platserna är man ändå värd beröm för sin insats. :)

Hmmm, ja det ligger något i det du säger. Även om jag skulle formulerat mig "det är en ära att få representera SITT land" för det gör ju alla som är på plats i OS.

Att ta sig till OS är (för de allra flesta) en oerhörd prestation och kanske det största de någonsin kommer att uppleva i sin idrottsliga karriär och det är något som alla på plats borde vara ödmjuka inför.

 

Sen tycker jag ändå (personligen) att individen är viktigare än landet hen "representerar".

Men jag hör kanske inte till de där svennarna hemma i stugorna som känner gemenskap med idrottare de aldrig träffat. Det finns tävlande i OS som jag alltid hejar på trots att de INTE är svenskar och andra tävlande som jag aldrig hejar på även om de är Svenskar. 

Link to comment
Share on other sites

Vilka kallar ni Hellan och Halfvan i Norge ?

 

Det er helt klart Lars som skal ha all skyld! Men jeg synes det er et fint smeknavn.

 

 

Det var en riktig gammeldags femmil, utrolig imponerende av unge Bolshunov å henge med, men mest imponerende av Niskanen. Nesten litt Olssonsk.

Link to comment
Share on other sites

Jag klev in i handlingarna vid 25 km och andra halvan var mycket intressant och det blev "en riktig femmil" Jag tycker att skidbytena är ett extra spänningsmoment, där det förutom en uppgjord plan man kan ändra utifrån konkurrenter och före.

Mycket modigt av Niskanen att byta skidor och Bolshunov var inte riktigt med och fortsatte. Det var en taktisk miss som kostade honom chansen att vara med ända in på slutet. Samtidigt var Niskanen väldigt kall som inte rusade ifatt för snabbt, ty då hade han varit rökt utan tog in där det kostade lite. En fantastisk klassisk åkare är han Niskanen.

 

Sen måste jag ge Richardsson en stor eloge för ett mycket väl genomfört lopp med en 7:e-plats och en fantastisk upphämtning, det var många toppåkare han passerade på slutet. (en mil till och det hade blivit brons) Av de svenska herråkarna var det den bästa prestationen under hela OS. :)

Jag var väl lite kritisk till att Hellner åkte hem, men "bryt-Calle" borde nog gjort samma sak med facit  hand.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...