Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Pyeongchang 2018


larsbern

Recommended Posts

Jag var väl lite kritisk till att Hellner åkte hem, men "bryt-Calle" borde nog gjort samma sak med facit  hand.

 

Calle kanske resonerade lite så här: "det är en ära att få representera Sverige i ett olympiskt spel"?  ;) 

Men har man bara gjort sitt bästa, även om det inte räckt till de bästa platserna, är man ändå värd beröm för sin insats.  ;)  ;)

...retas bara lite.  :P 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Jag klev in i handlingarna vid 25 km och andra halvan var mycket intressant och det blev "en riktig femmil" Jag tycker att skidbytena är ett extra spänningsmoment, där det förutom en uppgjord plan man kan ändra utifrån konkurrenter och före.

Mycket modigt av Niskanen att byta skidor och Bolshunov var inte riktigt med och fortsatte. Det var en taktisk miss som kostade honom chansen att vara med ända in på slutet. Samtidigt var Niskanen väldigt kall som inte rusade ifatt för snabbt, ty då hade han varit rökt utan tog in där det kostade lite. En fantastisk klassisk åkare är han Niskanen.

Jag tycker att skidbytena är fåniga (tänk er om medleysimmarna byter badbraller vid simsättsbytena eller om hinderlöparna byter till torra skor efter vattengraven..). Det är en del av tävlingen att välja rätt skidor/valla som ska hålla hela vägen. Skidbytena gynnar dessutom de stora nationerna som har stora resurser att testa och valla. Som det var nu så tappade man heller inte mer än ca 10 sekunder på att byta vilket jag kan tycka är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att skidbyten är trams. Det är ingen som byter skidor i långloppen och det går ju bra. Vi motionärer utan vallateam för miljoner förväntas ju ha skidor för nio mil :) Nej, tycker FIS med IOKs goda minne gör det mesta fel.

 

Grip och vallateamet får ta sig en rejäl funderare. Stolpe ut, minst sagt

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Wassbergs ide var härlig.. på grund av att femmilarna går så snabbt pga bra material så borde man göra den 7-8 mil för att få upp en åktid på +3 h. Först då som åkare börjar ta helt slut och då är det kärvast som vinner :) Individuell start givetvis.

 

Vilken härlig tanke! 3-4 timmars mellantidsmys! Man blir alldeles varm av tanken :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att skidbyten är trams. Det är ingen som byter skidor i långloppen och det går ju bra. Vi motionärer utan vallateam för miljoner förväntas ju ha skidor för nio mil :) Nej, tycker FIS med IOKs goda minne gör det mesta fel.

Grip och vallateamet får ta sig en rejäl funderare. Stolpe ut, minst sagt

Håller inte med. Utan skidbyten skulle det bara bli tråkig stakning som på långlopp. Med skidbyten kan de gå på bra fäste hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Wassbergs ide var härlig.. på grund av att femmilarna går så snabbt pga bra material så borde man göra den 7-8 mil för att få upp en åktid på +3 h. Först då som åkare börjar ta helt slut och då är det kärvast som vinner :) Individuell start givetvis.

 

Vilken härlig tanke! 3-4 timmars mellantidsmys! Man blir alldeles varm av tanken :)

Det bästa jag läst på skidforum sen Tony P var här :)
Link to comment
Share on other sites

Stina virket helt overrasket over medalje når hun kom i mål, litt spesielt hvis hun har gått nesten en mil i bronsekamp uten å bli informert av teamet.

Märkligt scenario. Har hon vart i sin egen bubbla och åkt för ”döva öron”?

Både de svenska och norska ledarna borde ju ha sett i vilken ordning. åkarna kom i spåret.

Å med dagens teknik antar jag att infon på den stora tavlan på stadion, går ut till samtliga i teamet.

Stina bör ju även snappa upp informationen Flugstad fick ifrån sitt team. De åkte ju trots allt ihop hela vägen.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Märkligt scenario. Har hon vart i sin egen bubbla och åkt för ”döva öron”?

Både de svenska och norska ledarna borde ju ha sett i vilken ordning. åkarna kom i spåret.

Å med dagens teknik antar jag att infon på den stora tavlan på stadion, går ut till samtliga i teamet.

Stina bör ju även snappa upp informationen Flugstad fick ifrån sitt team. De åkte ju trots allt ihop hela vägen.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

”Nilsson berättade att de svenska ledarna berättat att hon slagits för en medalj.

– Men jag tänkte. “Den där lätta går jag inte på”. Jag var helt söker på att Krista var trea, säger hon i Kanal 5.”

 

Så gick det till. [emoji2]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, grusomt for Stadlober. Hun kommer nok sterkt tilbake i Beijing, bedre både på ski og i orientering.

 

”Nilsson berättade att de svenska ledarna berättat att hon slagits för en medalj.
– Men jag tänkte. “Den där lätta går jag inte på”. Jag var helt söker på att Krista var trea, säger hon i Kanal 5.”

Så gick det till. [emoji2]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Haha!

Link to comment
Share on other sites

Får enorm ångest av Stadlober som troligen missade OS-silver för att hon åkte fel. 

Som åskådare fick man onekligen en klump i magen. :( 

Fruktansvärt.  :( 

När de snurrar så många varv över så långa distanser är jag förvånad över att det ändå inte händer oftare. 

...varför har man två olika varv över huvud taget?

 

Link to comment
Share on other sites

Björgen var ju storfavorit redan inför loppet och visade (återigen) varför hon är den störste. Bara att lyfta på hatten!

Kalla har en underbar inställning där hon alltid går för guldet, men ibland känner man att hon offrar pallplatser när hon försöker gå med Björgen onödigt länge. I dag var onekligen en sådan dag.
Personligen tycker jag att det är härligt att se en svensk idrottare som inte skriver under på det larviga svenska uttrycket "att vinna ett silver". Det finns bare en vinnare och Kalla vill vara den.

Jag hade egentligen unnat Flugstad Østberg att ta det där bronset. Men samtidigt väldigt roligt för Nilsson. 

Link to comment
Share on other sites

Märkligt scenario. Har hon vart i sin egen bubbla och åkt för ”döva öron”?

Både de svenska och norska ledarna borde ju ha sett i vilken ordning. åkarna kom i spåret.

Å med dagens teknik antar jag att infon på den stora tavlan på stadion, går ut till samtliga i teamet.

Stina bör ju även snappa upp informationen Flugstad fick ifrån sitt team. De åkte ju trots allt ihop hela vägen.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det var mitt i prick det.

 

Stina tog brons på tremilen: ”Va? Är jag trea?”https://www.aftonbladet.se/a/qnk5lm

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får enorm ångest av Stadlober som troligen missade OS-silver för att hon åkte fel. 

Jag sa det förra året när Weng åkte fel och jag säger det igen; varför har man inte funktionärer på ställen, där banorna delar sig och som visar åkare rätt ifall de är på fel väg. Kan man ha det på en DM-tävling för Småland borde man kunna ha det på OS också.

Link to comment
Share on other sites

Jag sa det förra året när Weng åkte fel och jag säger det igen; varför har man inte funktionärer på ställen, där banorna delar sig och som visar åkare rätt ifall de är på fel väg. Kan man ha det på en DM-tävling för Småland borde man kunna ha det på OS också.

Två funderingar...

 

Hur ska funktionären ha koll på vilken slinga respektive åkare är på i slutet av loppet? Var ju trots allt 47 startande. Vet inte om slingorna var lika långa, men ett varv var ju 7,5 km. Säg att varje slinga då var dryga 3 km. Då var det ända delar av slingorna som gick parallellt. I slutet av loppet (kanske tidigare) ska de ju ut på olika slingor vid liknande tidpunkt, beroende på hur långt man har åkt. Hade slingorna varit längre hade jag hållit med dig.

 

Kan hålla med dig om att man inte borde kunna köra fel på ett OS. Kanske borde dragningen varit annorlunda.

Trots allt, endast 1 av de startande gjorde det. Det var ändå dryga 200 passeringar totalt vid det aktuella stället. Den felande blev ju osäker ytterligare en gång, vid ett annat ställe, senare i loppet. Kanske säger mer om henne än om upplägget.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Men så svårt kan det ju inte vara för en funktionär att se att det kommer några med liknande fart att de knappast kan vara varvade åkare. När då Stadtlober hade börjat svänga av på fel slinga kunde han ha ropat och gjort henne uppmärksam och

då hade hon kunnat stannat och vänt om och kanske bara förlorat ett tiotal sekunder och loppet hade inte varit kört för henne.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt tråkigt med felkörningarna, men andra gången hon yrade omkring på stadion utan att veta vilket håll hon skulle åka började mina ögon himla.

 

Vägvisare på såna ställen kan vara en lösning, men ett enormt ansvar ligger på deras axlar. Men att hålla ordning på 50 åkare går nog, klubbens distriktstävling drar över 200 deltagare. Med ett flertalet varvningar och olika sträckningar för olika åldrar lyckas 3-4 vägvisare hålla reda på vem som skall vart. Vi har inte haft felkörningar på många år.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt tråkigt med felkörningarna, men andra gången hon yrade omkring på stadion utan att veta vilket håll hon skulle åka började mina ögon himla.

 

Vägvisare på såna ställen kan vara en lösning, men ett enormt ansvar ligger på deras axlar. Men att hålla ordning på 50 åkare går nog, klubbens distriktstävling drar över 200 deltagare. Med ett flertalet varvningar och olika sträckningar för olika åldrar lyckas 3-4 vägvisare hålla reda på vem som skall vart. Vi har inte haft felkörningar på många år.

Är klubbens distriktstävling massstart, eller är det å kolla startnumret för å leda dom rätt?? Och är det massstart tror jag inte 200 st startar samtidigt. Jag försökte å finna karta igår över 30 km loppet, för å se hur de olika sträckorna låg. Skulle vara enklare att bedöma möjligheten till vägvisare då. Jag fann ingen karta och jag är ett stön, så jag håller fortfarande fast vid min tes. Däremot inte sagt att den är rätt. [emoji3]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Till OS och världscup borde man ha råd med stora skärmar där banan delar sig. Ungefär som de omställbara trafikskyltarna.

Då står det >>>Staedtlober>>> över de högra banorna och om det är en varvad dansk som ska till vänster <<<Madsen<<< över de spåren. Kan kompletteras med förvarningsskärmar med lista på åkarna som är på gång "Staedtlober >>>", "Madsen <<<" och kanske någon som ska rakt "Haag vvv".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...