Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Anton Karlsson snabbast p Kortvasan

Livesndning Skandinaviska cupen Trondheim

Vilken bragd! - Svenskt OS-guld i skidskyttestafetten

Skidhjltarna ger tips infr Vasaloppsveckan

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

OS i Pyeongchang 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
134 svar till detta ämne

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Vad ska Calle hem och göra.. gå till arbetsförmedlingen? Eller tjänar en längdskidåkare så bra att de har råd att skita i mästerskapslopp för att det inte känns inspirerande? Jag måste ha missuppfattat detta.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 615 inlägg

Jag tycker det är tveksamt att inte ställa upp i femmilen, som Hellner och Kalle funderar på. Jag förstår att det är surt att missa en medalj. Men Sverige skickar bara ett visst antal åkare till OS och att ta upp en sådan plats och sen inte åka de loppen som erbjuds är väl lite så där. Jag tror t. ex. att Emil Jönsson gladeligen hade startat i femmilen.

Vi får väl skicka Oskar Kardin, Jens Eriksson och Anton Karlsson ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg

Vi får väl skicka Oskar Kardin, Jens Eriksson och Anton Karlsson ;)

Ja, eller vem som helst! Vems idé var det att vi borde slänga in en vanlig motionär i alla OS-tävlingar? Som referens, så man förstår hur fort det faktiskt går. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Ja, då återstår det att övertala Södergren, Calle får väl bli expertkommentator i stället, så slipper han åka hem.

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Jag hade i och för sig vunnit exakt lika många medaljer som Calle och Hellner fast till lägre kostnad. En stålsickel och lite tejp så kan de lämna vallabussen hemma. Ska slå en pling till SOK inför nästa OS.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Alltså Jessica Diggins hon är ju helt vild, så rolig att följa i min- och kroppsspråk.

Lätt att unna Diggins och Randall en seger!

De svenska herrarna missade en del i växlingarna. Inför sista växlingen kom Marcus in som 2:a i växlingsområdet men Calle gick ut som fyra tror jag. Hade han gått ut före Frankrike hade han nog inte blivit omåkt för Jouve var ungefär lika trött som Calle.

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 240 inlägg
Team sprint borde vara 2x2 sträckor istället för 2x3.
Då blir det mer action men samtidigt har man ju tillräckligt med tid att skaffa position.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Nu viker Hellner ner sig och vill inte åka 5-milen och Halvarsson funderar på samma sak. Jag tycker det är lite svagt att när man är uttagen till OS så skall man ta chansen och ställa upp även om formen inte är på topp, att få representera Sverige är en ära.

Man ställer upp och gör sitt bästa och ser hur långt det räcker, mer kan man inte göra.

Gammern

Gammern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 58 inlägg

Får satse på comeback fra  Johan Olsson :)

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 334 inlägg

Nu viker Hellner ner sig och vill inte åka 5-milen och Halvarsson funderar på samma sak. Jag tycker det är lite svagt att när man är uttagen till OS så skall man ta chansen och ställa upp även om formen inte är på topp, att få representera Sverige är en ära.

Man ställer upp och gör sitt bästa och ser hur långt det räcker, mer kan man inte göra.

Är det verkligen så man vill att det ska vara; alltså att individer känner sig tvingade att ställa upp i tävlingar för att det är en "ära att representera landet"? Känns det modernt? 
När det kommer till kritan så representerar väl åkarna först och främst sig själva. 
När man säger att "Sverige har tagit medaljer" så menar man väl egentligen att "tävlande FRÅN Sverige har tagit medaljer"

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 334 inlägg

Jag skaffade Eurosport Player enbart för att kunna titta på OS, men vilken himla skittjänst det är alltså! 
Tjänsten som ViaPlay erbjöd för fyra år sedan var ju 1000ggr bättre!

Däremot så saknar jag inte SVT. Det är roligt med lite andra kommentatorer än de vanliga.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 605 inlägg
Det är ju samma sak med dplay, riktig skittjänst. Ner i sverkers soptunna med den.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Är det verkligen så man vill att det ska vara; alltså att individer känner sig tvingade att ställa upp i tävlingar för att det är en "ära att representera landet"? Känns det modernt? 
När det kommer till kritan så representerar väl åkarna först och främst sig själva. 
När man säger att "Sverige har tagit medaljer" så menar man väl egentligen att "tävlande FRÅN Sverige har tagit medaljer"

Modernt eller omodernt spelar ingen roll det är en ära att få representera Sverige i ett olympiskt spel ! Om de tävlade för sig själva kunde de ställa upp i sin klubbdräkt eller som Per-Erik "Särna" Hedlund gjorde i en dräkt som en sömmerska i hembygden sytt.

Och inte behöver de hissa flaggor eller spela nationalsången heller för den delen och alla kostnader som spelen för med sig får de betala ur egen ficka.

Och tänk vad mycket glädje det för med sig, när vi svenskar sitter hemma i stugorna och gläds åt framgångarna och givetvis lider med dem som inte lyckas så bra. Men har man bara gjort sitt bästa och det inte räckt till de bästa platserna är man ändå värd beröm för sin insats. :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 623 inlägg
Inte ska någon känna sig tvingad att åka.
Samtidigt är väl knappast VM eller OS tävlingar dit någon tvingas att åka.
Jag tycker nog också att det är ett avtal med landslaget/landet när man väl åker till tävlingarna.
Så valet gör man hemma inte där (såklart det finns skador, sjukdom o dylikt).

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 393 inlägg

Klæbo droppet femmilen fordi han ikke kjenner seg tilstrekkelig motivert og sterk, da er det jo en viktig faktor at han gir fra seg plassen til noen som har veldig lyst til å gå. Kanskje Hellan og Halfvan føler det samme?

Det är bara att hoppas att det där ute finns någon som gubben ur lådan hoppar fram :ph34r: och förgyller svensk skidsport vid kommande mästerskap.

Skid-gubben i Pyeongchang-lådan får vi enn så lenge si var skiskytterne! Enorm innsats av de svenske. Og slalom, ikke minst.

Norsk turist og sofagris

5 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

Nojjby