Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Dags att dra igång en tråd för stålsickling där vi fokuserar på det praktiska. Vad behöver man, hur gör man osv. Här skippar vi diskussionen om stenslipar och vallor.

 

Så för att starta upp det..

 

Jag vill börja stålsickla. Vad är miniminivån på utrustning och vad ska jag köpa först? Är glad motionär och åker max två tävlingar per år. Bor i mellansverige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grundnivå

1. Kuzmin universal eller +
2. Fin stål handborste ( mässing ok om man redan har en liggande)
3. Swix skärande riller 2 mm
4. Ett stadigt vallaställ

Med den uppsättningen kan man få bra glid i både kalla och varma fören

Ett par skidor med lite längre tryckzoner som sicklas och borstas
Ett par skidor med kortare tryckzoner sicklas borstas och rillas 2 mm.

Om det blir mycket bra glid eller ok glid beror nog mest på hur bra skidorna är och givetvis att man inte lagt fästvalla som bromsar. Min erfarenhet är att sicklad struktur ofta går  rätt bra i mellansvensk konstsnö.

Om vi går in på nästa nivå så kan man krångla till det rätt ordentligt med olika sicklar, rillers,  borstar m.m. men där tror jag det är bättre att i stället lägga pengar och tid på att hitta och testa fram bättre skidor. Har man dåliga skidor hjälper ingen struktur eller valla i värden.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste och en förutsättning är ett stabilt vallabord. Har bara kört Kuzmins sicklar och där föredrar jag de nya med handtag över de gamla. Mycket stabilare.

 

Öva gärna lite på ett par äldre skidor om möjligt. Kan gå fel i början. Tycker trots att jag hållit på ett par år att resultaten lämnar en del att önska, så helt lätt tycker jag inte att det är.

Link to comment
Share on other sites

Grundnivå

 

1. Kuzmin universal eller +

2. Fin stål handborste ( mässing ok om man redan har en liggande)

3. Swix skärande riller 2 mm

4. Ett stadigt vallaställ

 

Med den uppsättningen kan man få bra glid i både kalla och varma fören

 

Ett par skidor med lite längre tryckzoner som sicklas och borstas

Ett par skidor med kortare tryckzoner sicklas borstas och rillas 2 mm.

 

Om det blir mycket bra glid eller ok glid beror nog mest på hur bra skidorna är och givetvis att man inte lagt fästvalla som bromsar. Min erfarenhet är att sicklad struktur ofta går  rätt bra i mellansvensk konstsnö.

 

Om vi går in på nästa nivå så kan man krångla till det rätt ordentligt med olika sicklar, rillers,  borstar m.m. men där tror jag det är bättre att i stället lägga pengar och tid på att hitta och testa fram bättre skidor. Har man dåliga skidor hjälper ingen struktur eller valla i värden.

Inte lätt för en vanlig amatör utan kunskaper i att läsa spannkurvor och få reda på tryckzonerna. Lite lättare att hålla reda på är klister- resp kallföresskidor, dessutom borde det finnas en nyckel för översättning av stålsicklingsstruktur till stenslipnings-

struktur.

Link to comment
Share on other sites

Grundnivå

1. Kuzmin universal eller +

2. Fin stål handborste ( mässing ok om man redan har en liggande)

3. Swix skärande riller 2 mm

4. Ett stadigt vallaställ

Med den uppsättningen kan man få bra glid i både kalla och varma fören

Ett par skidor med lite längre tryckzoner som sicklas och borstas

Ett par skidor med kortare tryckzoner sicklas borstas och rillas 2 mm.

Om det blir mycket bra glid eller ok glid beror nog mest på hur bra skidorna är och givetvis att man inte lagt fästvalla som bromsar. Min erfarenhet är att sicklad struktur ofta går  rätt bra i mellansvensk konstsnö.

Om vi går in på nästa nivå så kan man krångla till det rätt ordentligt med olika sicklar, rillers,  borstar m.m. men där tror jag det är bättre att i stället lägga pengar och tid på att hitta och testa fram bättre skidor. Har man dåliga skidor hjälper ingen struktur eller valla i värden.

Jag har en tryckande Tokoriller, annars kan jag skriva under på precis det här.

Link to comment
Share on other sites

Kör som MagH men har även Skimaterias stålborste.

 

Det jag kan säga om att börja på äldre skidor är att de oftast är svårare att sickla då de kan ha blivit hårda, samt har skavanker som sickeln kan fastna i.

 

Har sett att Skimateria har någon ny slipkloss man kan slipa med innan man börjar sickla? Skulle detta kunna ersätta behovet av planslipning av skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Grundnivå

 

1. Kuzmin universal eller +

2. Fin stål handborste ( mässing ok om man redan har en liggande)

3. Swix skärande riller 2 mm

4. Ett stadigt vallaställ

 

Med den uppsättningen kan man få bra glid i både kalla och varma fören

 

Ett par skidor med lite längre tryckzoner som sicklas och borstas

Ett par skidor med kortare tryckzoner sicklas borstas och rillas 2 mm.

 

Om det blir mycket bra glid eller ok glid beror nog mest på hur bra skidorna är och givetvis att man inte lagt fästvalla som bromsar. Min erfarenhet är att sicklad struktur ofta går  rätt bra i mellansvensk konstsnö.

 

Om vi går in på nästa nivå så kan man krångla till det rätt ordentligt med olika sicklar, rillers,  borstar m.m. men där tror jag det är bättre att i stället lägga pengar och tid på att hitta och testa fram bättre skidor. Har man dåliga skidor hjälper ingen struktur eller valla i värden.

JAG tycker detta är ett mycket bra förslag som räcker länge. Det första året jag åkte tre Vasalopp på sicklade skidor hade jag bara Kuzmins första patenterade sickel som nog svarar mot Kuzmin universal och borste ungefär som de du föreslår. Numera har jag kompletterat lite, Jag tycker det är bra att ha både universal och plus sickel. Jag tycker att plussickeln "tar bättre" så när  det behövs börjar jag ofta med plus sickeln innan jag (vid kallare) kompletterar med universalsickeln. Numera använder jag Primaterias borste som är olika sträv åt båda hållen. Även jag kompletterar ibland med att använda Riller och alltid när det kryper ner mot noll. Även jag har övergått till swix skärande Riller. Jag har både 2.0 och 1.0 varianterna. Men som sagt det som förelås är också fullt tillräckligt för att ge dig ett överraskande bra sprutt på skidorna till att börja med och bevisligen tillräckligt bra för att t.ex. genomföra Vasalopp på goda tider.

Link to comment
Share on other sites

Hur länge håller era sicklar skärpan?

 

Jag tyckte först att det vara billigt att sickla, men det verkar som att eggen slöas ner ganska fort och jag gissar att strukturen som skapas från en slö sickel inte är mycket att hurra för. Nu tycker jag det känns det "ganska" dyrt då jag helst skulle vilja köpa två nya sicklar per säsong (+ och -) även om man nog kan klara sig lite längre.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra tips! 

 

Vallabord står högst på inköpslistan nu. Tänker att det nog får bli en sån där variant med profiler som tvingas fast på ett bord. 

 

Oxberg ställer en väldigt spännande fråga! Hur länge håller en sickel skärpan? Två par skidor? 10 par? Någon som har en grov uppskattning? Måste det skaffas nu sickel varje säsong så är det kanske billigare att helt enkelt lämna in skidorna för sickling. 

Link to comment
Share on other sites

Hur länge håller era sicklar skärpan?

 

Jag tyckte först att det vara billigt att sickla, men det verkar som att eggen slöas ner ganska fort och jag gissar att strukturen som skapas från en slö sickel inte är mycket att hurra för. Nu tycker jag det känns det "ganska" dyrt då jag helst skulle vilja köpa två nya sicklar per säsong (+ och -) även om man nog kan klara sig lite längre.

Sicklar med plan egg går ju alla tiders att bryna på en slipsten av japansk modell jag kör med samma som till finknivarna 

Shapton 1000 och 5000

Link to comment
Share on other sites

Sicklar med plan egg går ju alla tiders att bryna på en slipsten av japansk modell jag kör med samma som till finknivarna 

Shapton 1000 och 5000

Jag har ju kört med Kuzmin sickel som ska ge struktur, men man kanske lika gärna kan köra med en plan sickel och jobba mer med riller efteråt för att skapa en lämplig struktur? Nån som testat?

Link to comment
Share on other sites

Sicklar med plan egg går ju alla tiders att bryna på en slipsten av japansk modell jag kör med samma som till finknivarna 

Shapton 1000 och 5000

Kan du länka till slipstenarna, vad jag kan se så är en sådan lika dyr som en sickel. Blir det en plansickel av en struktursickel efter slipning?

Går det inte med en enkel Julaslipsten för 40 kr, som jag har till knivar och lie ?

Link to comment
Share on other sites

http://japaneseknifecompany.se/produkt/shapton-professional-5000-grit/vilka förmolligen är overkill. Julastenen är förmodligen lite väl grov för att få den maximalt vass.

struktursickel har jag inte gått på med slipstenarna, bara de plana.

 

Långfärdsåkare har ju mycket slipning för sig, de brukar använda stenar och en jigg för att få hjälp med vilklarna.

https://www.addnature.com/zandstra-slipsten-fickmodell-442417.html?eqrecqid=4d6207e1-04fc-11e8-ab23-10bf487fe6f2

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testat att slipa men risken är väl att en del av strukturen åtminstone försämras. Det blir ju gärna lite slipskägg då man slipar. Men den kanske går att polera bort på något sätt. Annars ligger väl strukturränderna om kallar dom så från eggen och inåt sickeln så om man slipar på kanten blir ju strukturen kvar. Sedan är det ju väldigt viktigt att sickeln är helt rak efter slipningen. 

 

Att använda en sickel som inte är struktur på gör väl att man går miste om en stor del av poängen. Som jag förstått har sickelstrukturen och strukturen efter rillern lite olika funktioner. Den ena ska skapa lämplig kontaktyta mellan skida och snö medan den andra ska dränera bort vatten. Därav att rillning är viktigaste vid högre temperaturer.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju kört med Kuzmin sickel som ska ge struktur, men man kanske lika gärna kan köra med en plan sickel och jobba mer med riller efteråt för att skapa en lämplig struktur? Nån som testat?

Så har även jag tänkt och funderar därför om någon har hunnit få erfarenhet av Kuzmins sickel av hårdmetall som är plan men borde ha en livslängd som vida överstiger de vanliga i snabbstål.

 

Har den överlägsen livslängd och skärpa som motsvarar Kuzmin plus eller bättre?

 

Det finns sicklar av annat märke också...

Link to comment
Share on other sites

Ett stabilt vallasställ är i min mening helt nödvändigt. Jag har ett Björnstället vallaprofil (från mitten -90 tal) som jag spänner fast i en arbetsbänk i garaget. "Rock solid" om man säger så :)

 

När man sedan kommer in på utrustningen så är en sickel + stålborste nästa steg. Kuzmin universal + Skimateria handborste räcker långt. Sedan kan man ju nörda vidare i det oändliga. Ska man ha något som börjar likna "Ultimata skiprepareringsverkstaden" där hemma Så är Primateria R-cut och P-cut tillsammans med rillverktyg, polerborste osv det som ska finnas. Har också sneglat på Skimaterias nya "slipkuddar" och tänker att en sådan förlänger livslängden på sickeln då du kan slipa ner skidan till plant innan man går loss med sickeln. Har dock inte köpt på mig detta ännu. Vad gäller riller har jag både Skimateria och RS-riller samt gamla Swix skärande. Tenderar till att jag alltid för Skimateria fina i låst läge som jag sedan kompletterar med RS-riller för dagens före. Landar väl in runt 8500-9000:- + vallprofil. 

Link to comment
Share on other sites

Kör som MagH men har även Skimaterias stålborste.

 

Det jag kan säga om att börja på äldre skidor är att de oftast är svårare att sickla då de kan ha blivit hårda, samt har skavanker som sickeln kan fastna i.

 

Har sett att Skimateria har någon ny slipkloss man kan slipa med innan man börjar sickla? Skulle detta kunna ersätta behovet av planslipning av skidorna?

Det är god idé att använda slipkloss på ställen där det är tydliga åsar som t.ex. i ändarna på fästzonen där vallajärnet vänt/stannat. Risken är annars att man gräver en grop, speciellt om sickeln är lite slö. Behöver ju inte nödvändigtvis vara skimaterias.

 

Jag har inte testat att slipa men risken är väl att en del av strukturen åtminstone försämras. Det blir ju gärna lite slipskägg då man slipar. Men den kanske går att polera bort på något sätt. Annars ligger väl strukturränderna om kallar dom så från eggen och inåt sickeln så om man slipar på kanten blir ju strukturen kvar. Sedan är det ju väldigt viktigt att sickeln är helt rak efter slipningen. 

 

Att använda en sickel som inte är struktur på gör väl att man går miste om en stor del av poängen. Som jag förstått har sickelstrukturen och strukturen efter rillern lite olika funktioner. Den ena ska skapa lämplig kontaktyta mellan skida och snö medan den andra ska dränera bort vatten. Därav att rillning är viktigaste vid högre temperaturer.

 

/Mats

Hellre lite mindre struktur än en slö sickel. Slipar man på sidan, alltså på den icke strukturerade delen, så står ju skägget rakt upp och det blir ingen egg alls som skär. Värdelöst. Då tar man ett skärpstål och puttar med några drag ut skägget över den sida man slipat. Sedan lägger man an ett fint bryne på den sidan och tar bort skägget. Ev låta skägget vara kvar så blir eggen mer aggressiv om än ordentligt mindre hållbar.

Link to comment
Share on other sites

Skimateria R-Grind vore absolut intressant att få höra recensioner om. Speciellt över fästzonen (om man som mig gärna sicklar hela skidan) som lätt blir seg att gå över trots rengjord och oruggad.

 

Har kört en del med Kuzmins TC-Blade och tyvärr är jag rädd att den redan tappat en del i skärpa, men får se vid nästa sickling.

Link to comment
Share on other sites

Vad händer om man har en slö sickel? Är det bara svårare att avlägsna material, eller blir resultatet dåligt? Fick ju inte bra resultat på mina skidor annat än på blötföre med en begagnad sickel....

Både och. Blir ingen struktur. Man ser tydlig skillnad efter bara ett drag med en skarp egg. Tycker tyvärr inte man kan stå länge innan en egg blir dålig (trots rengöring). Om man har några par skidor som man vill fräscha upp ett par gånger per säsong, då gör man av med sicklar, om man inte vill stå och nöta med en slö. Något som aldrig poängteras men ska man klara sig länge med en sickel måste man nog vara extremt sparsam. Kanske ett-två drag bara på glidzonerna. Lätt att man vill gå igenom hela skidan typ 5 "hela" drag för att vara säker på en fin uppfräschning, samt om man fått lite repor/jack som man hoppas kunna avlägsna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...