Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Men det finns ju hur många instruktioner somhelst på nätet om hur man stålsicklar en skida. Du drar en stålbit över plast. Det ger ränder. Vad är problemet? Man sicklar tills skidan får en ny lyster och den gamla stenslipen är borta. Thats it. Det kan ta en kvart.

Borsta skidan lite om det är varmföre. Borsta den mkt om det är kallföre. Är du nörd prova komplettera med rill vid våtföre. Lägg fluor på om du tävlar i slask.

 

Eller så kör man på sin stenslip. Skidorna kan gå som spjut då med.

Jovisst, men det är så knapphändigt, finns liksom inga bra instruktioner. Vid vilken exakta vinkel skär den bäst? Finns det någon jigg till den så man får den perfekta vinkeln? Man ska sickla tills belaget ändrar färg? vadå ändrar färg? Alla belägg jag slipat har inte ändrat färg, jag har slutat när jag tröttnat efter ca 40 min. Allt är bara så otydligt.

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det låter ju som en våt dröm, om det skulle finnas exakta instruktioner för hur man sicklar, vinklar, tryck, struktur...

Snö är ett föränderligt medium som ständigt ändrar sina egenskaper, lägg därtill alla unika skidpar, att då hoppas att det ska gå att hitta en instruktion för hur man ska vinkla sin sickel för att optimera glidet, blir svårt.

Det är därför det finns så många åsikter runt detta tema, alla håller på och experimenterar och fixar, och kommer fram till olika slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

Tycker den här förklarar bra. Sen är det som med allt annat, övning ger färdighet:

https://youtu.be/LtlgOprdRa8

Jag har haft en teori varför stålsickling är positivt ur glidsynpunkt och det är att den ur gamla torkade ytan får fram färskt "fett" material på samma sätt som en stenslipning, vilket också vidimeras i den här videon.

Dock kan man konstatera att det skett en stor utveckling på struktureringsområdet, där man i detta fallet utgick från en stålsicklad skida. Undrar om det blivit samma resultat, om man utgått från en stenslipad skida utan skyddsparaffin och kört 9:an och 1:an och borstat med stålborsten ?

Link to comment
Share on other sites

Dom som tillverkar belag säger väl att belaget inte kan torka och att det inte finns något fett belag att skrapa fram. Slipar man med ett sandpapper känns ju inte belaget fett utan tvärtom torrt och strävt. Dom som utvecklar och forskar runt belag, slipning och sickling och strukturering talar väl i stället om att man dels rengör och tar fram ett oskadat belag och skapar en jämn och slät struktur. När det gäller Skimateria handlar det trots allt om forskning på högsta nivå där man nog ganska säkert kan peka på vad som händer och varför det glider bättre. Det är inte längre bara gissningar. Vad som egentligen händer med belaget vid vallning tycks man däremot stå mera frågande inför inom forskningen. https://www.nyteknik.se/innovation/glidvallan-har-marginell-betydelse-i-vasaloppet-6335712

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en teori varför stålsickling är positivt ur glidsynpunkt och det är att den ur gamla torkade ytan får fram färskt "fett" material på samma sätt som en stenslipning, vilket också vidimeras i den här videon.

Dock kan man konstatera att det skett en stor utveckling på struktureringsområdet, där man i detta fallet utgick från en stålsicklad skida. Undrar om det blivit samma resultat, om man utgått från en stenslipad skida utan skyddsparaffin och kört 9:an och 1:an och borstat med stålborsten ?

Skistart förklarar att den viktiga skillnaden är att vid sickling bryter man av strukturen med varje sickeldrag, det går inte att göra i en stenslip. Samma princip använder de vid rillning.

http://www.langd.se/skistart-staalsicklar-med-framgaang.5784428-86106.html

Link to comment
Share on other sites

Dom som tillverkar belag säger väl att belaget inte kan torka och att det inte finns något fett belag att skrapa fram. Slipar man med ett sandpapper känns ju inte belaget fett utan tvärtom torrt och strävt. Dom som utvecklar och forskar runt belag, slipning och sickling och strukturering talar väl i stället om att man dels rengör och tar fram ett oskadat belag och skapar en jämn och slät struktur. När det gäller Skimateria handlar det trots allt om forskning på högsta nivå där man nog ganska säkert kan peka på vad som händer och varför det glider bättre. Det är inte längre bara gissningar. Vad som egentligen händer med belaget vid vallning tycks man däremot stå mera frågande inför inom forskningen. https://www.nyteknik.se/innovation/glidvallan-har-marginell-betydelse-i-vasaloppet-6335712

 

/Mats

Det är korrekt. Det finns numera en hel del forskning beträffande strukturering av skidor (flera doktorsavhandlingar, Primaterias verksamhet i samarbete med Tribologiverksamheten vid Uppsala universitet, etc.). Men det finns mycket lite forskning beträffande vad som VERKLIGEN händer vid vallning. JAG tycker ändå att det nu verkar som att man i varje fall börjar förstå detta viktiga faktum. JAG tycker själv att det vore mycket intresant att vetenskapligt veta exakt  vad som händer i ytskiktet vid vallning eftersom det ser ut att kunna glida bättre viss sträcka. Detta motsäger inte det enkla faktum det skrivs i artikeln  ovan om dvs att speciellt för oss motionärer så är det klart som korvspad att glidvalla kan bara ha marginell betydelse i t.ex. Vasaloppet JAG påstår tom att för många motionärer glider det tom sämre med glidvalla eftersom de inte borstar bort "allt" de lagt dit.

Link to comment
Share on other sites

Dom som tillverkar belag säger väl att belaget inte kan torka och att det inte finns något fett belag att skrapa fram. Slipar man med ett sandpapper känns ju inte belaget fett utan tvärtom torrt och strävt. Dom som utvecklar och forskar runt belag, slipning och sickling och strukturering talar väl i stället om att man dels rengör och tar fram ett oskadat belag och skapar en jämn och slät struktur. När det gäller Skimateria handlar det trots allt om forskning på högsta nivå där man nog ganska säkert kan peka på vad som händer och varför det glider bättre. Det är inte längre bara gissningar. Vad som egentligen händer med belaget vid vallning tycks man däremot stå mera frågande inför inom forskningen. https://www.nyteknik.se/innovation/glidvallan-har-marginell-betydelse-i-vasaloppet-6335712

 

/Mats

Men då har du inte sett vad som händer med gamla skidor som stått orörda i många år iaf transparenta belag. Jag har åtminstone 3 par skidor. där belaget är torkat och stenhårt och är övertygad om att om det stålsicklades eller stenslipades skulle bli mera "fett" och det är väl detta "fett" som ersätter paraffin vid renodlad stålsickling. Så om jag hade möjlighet att stålsickla någonstans skulle jag skaffa en stålsickel och fräscha upp belaget för att få fram lite färskt "fett" belag.

Link to comment
Share on other sites

Det är korrekt. Det finns numera en hel del forskning beträffande strukturering av skidor (flera doktorsavhandlingar, Primaterias verksamhet i samarbete med Tribologiverksamheten vid Uppsala universitet, etc.). Men det finns mycket lite forskning beträffande vad som VERKLIGEN händer vid vallning. JAG tycker ändå att det nu verkar som att man i varje fall börjar förstå detta viktiga faktum. JAG tycker själv att det vore mycket intresant att vetenskapligt veta exakt  vad som händer i ytskiktet vid vallning eftersom det ser ut att kunna glida bättre viss sträcka. Detta motsäger inte det enkla faktum det skrivs i artikeln  ovan om dvs att speciellt för oss motionärer så är det klart som korvspad att glidvalla kan bara ha marginell betydelse i t.ex. Vasaloppet JAG påstår tom att för många motionärer glider det tom sämre med glidvalla eftersom de inte borstar bort "allt" de lagt dit.

Men glider det LITE bättre för en motionär så gör det kanske något, VL är ju ändå 90km. Varje liten meter extra i glid kan hjälpa mycket.
Link to comment
Share on other sites

Men glider det LITE bättre för en motionär så gör det kanske något, VL är ju ändå 90km. Varje liten meter extra i glid kan hjälpa mycket.

Men min point att JAG tror att för medelmotionären så glider det sämre bland annat beroende på att det är så skitigt i spåret och att de inte förstår att de skall borta bort "allt" de lagt dit. Och glider det LITE bättre på mina stålsicklade skidor, speciellt på slutet,  än de omkring mig så betyder det mycket för mig och andra typiska motionärer. Just det har jag nu varit med om så många gånger så för egen del har jag dragit slutsatsen att det inte kan vara en slump.

Link to comment
Share on other sites

jag sicklar alltid i hela drag, hela glidytan, med oftast mkt gott resultat.

 

kan tycka det kan bli lite små små jack om man bryter av.

Jag får också små jack i kanterna med kortare drag, troligtvis där jag sätter ner sickeln, så har också börjat föredra hela drag. När primateria först kom fram så körde de också hela skidan i ett drag, så helt fel kan det ju inte vara, även om de helst(?) gör på annat sätt idag. Låter du bli att sickla din fästzon?

Men min point att JAG tror att för medelmotionären så glider det sämre bland annat beroende på att det är så skitigt i spåret och att de inte förstår att de skall borta bort "allt" de lagt dit. Och glider det LITE bättre på mina stålsicklade skidor, speciellt på slutet,  än de omkring mig så betyder det mycket för mig och andra typiska motionärer. Just det har jag nu varit med om så många gånger så för egen del har jag dragit slutsatsen att det inte kan vara en slump.

Frågan är om vallan verkligen försämrar så mycket (samlar på sig smuts) efter att den "tagit slut" jämfört med ett ovallat belag. Alla är ju överens om att valla ger bättre glid men är det någon mer än Kuzmin som egentligen argumenterat för ökat smutsupptag? Väldigt mycket tyder ju på att vallan ger en boost i max en mil vilket väl borde betyda att om den började få motsatt effekt så snabbt så skulle inte ens eliten tjäna på glidvallan i ett vasalopp. 8 mil med sämre skidor (inklusive på slutet när det avgörs) för att få lite bättre den första milen. Men ändå verkar det vara (?) en självklarhet med valla. Min känsla är därför att den tillför en liten stund men att du sen åker på ett soprent belag, såvida du inte gjort något fel. Sen kan säkert vissa stenslipade strukturer börja bromsa mer (än stålsicklat) när vallan släppt om det finns mikrohår o.s.v. även om detta enligt många också är överdrivet.

Link to comment
Share on other sites

Men min point att JAG tror att för medelmotionären så glider det sämre bland annat beroende på att det är så skitigt i spåret och att de inte förstår att de skall borta bort "allt" de lagt dit. Och glider det LITE bättre på mina stålsicklade skidor, speciellt på slutet,  än de omkring mig så betyder det mycket för mig och andra typiska motionärer. Just det har jag nu varit med om så många gånger så för egen del har jag dragit slutsatsen att det inte kan vara en slump.

 

Jag har precis samma erfarenhet efter flera år med enbart stålsicklat i ÖS. Jag har i regel haft aningen sämre glid i början av loppet men märkbart bättre än dom jag kunnat jämföra med. Får jag välja tar jag då varje dag i veckan bättre glid mot slutet. Och mot slutet menar jag då från kanske några mil in i loppet. Första året jag använde riller hade jag lika bra glid som dom andra redan från början.

 

Ett experiment man kan göra som kanske säger något. Ta lite skräp på fingret och dra med lite tryck över en vallakloss och gör sedan likadant på ett sicklat och borstat belag. Var fastnar det mera skräp?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger jag inte riktigt med, menar du över en glidvalla?

Bäst borde väl att göra det på en vallad skida som sicklats och borstats ordentligt och sen på en stålsicklad samt borstad skida....

Dock tveksamt hur detta test säger något i praktiken, men ska man testa så ska man väl göra det så jämförbart det går...

Link to comment
Share on other sites

Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni?

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag menar att det är MER forskat på stålsicklinfg (flera doktoravhandlingar, Primaterias utveckling i samarbete med forskare från Uppsala universitet, etc.) än vad som VERKLIGEN HÄNDER i ytskiktet när man försöker valla enligt gängse instruktioner. MEN  jag tycker som du att det bordew gå att vidareutveckla enkelheten i stålsickling så att det tom inte finns de frågetecken du nämner. Jag har lång tid föreslagit för sickeltillverkare att tillverka ett verktyg ungeför som med Swix skarande Riller eller Reed Creeks Rillrar där man sätter in sickeln i "rätt" vinkel och man drar den över hela skidan ungefär som när man Rillar. Eventuellt kan man använda samma verktyg både till Riller och Sickel. Man byter bara ut verktyg. Men hittills har ingen nappat på min idé (affärsidé ?), Varför vet jag inte, bara byta ut, Men det kanske finns någon annan hake i mitt förslag, Jag håller alltså med om att alla frågor beträffande sickling inte är besvarade men JAG menar  att det finns ännu mer frågor som inte är klarlagda beträffande glidvallning även om de flesta hokus-pokus teorierna numera verkar ha tagits bort från agendan (mättning, tvättning, porer, etc). Det är bra och jag hoppas att det  görs riktiga vetenskapliga undersökningar vad som verkligen händer i ytskiktet när man glidvallar. För nårot intressant händer ju uppenbarligen eftersom det är klart att det kan glida bättre, åtminstone viss sträcka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lång tid föreslagit för sickeltillverkare att tillverka ett verktyg ungeför som med Swix skarande Riller eller Reed Creeks Rillrar där man sätter in sickeln i "rätt" vinkel och man drar den över hela skidan ungefär som när man Rillar. Eventuellt kan man använda samma verktyg både till Riller och Sickel. Man byter bara ut verktyg. Men hittills har ingen nappat på min idé (affärsidé ?),

Vad du beskriver kallas hyvel :)

Kanske värt att prova elhyveln på stenskidorna :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Nu först har jag tagit mod till mig och satt stålet i mina skidor. Är man en i övrigt ganska opraktiskt lagd person är det inte helt lätt att veta hur sickeln ska hållas. Fick hem ett paket med lite olika Kuzminsicklar och en hållare. Ingen instruktionsbok tyvärr. Kollade trettiosjutton videos på Youtube utan att hitta någon som visade vilket håll skäret skulle sitta i hållaren eller hur eggen skulle hållas. (I varenda video håller folk händerna över hela sickeln varje gång det zoomas in, sjukt irriterande) Till slut trillade polletten ned och nu har jag hyvlat av 4 par skidor. Första paret fick några mindre hack precis där skidan böjer upp i slutet. Lyckades inte riktigt matcha sickeln med belaget där. Skidpar 2-4 klarade sig bättre. Riktigt nöjd med resultatet. Klarar jag av det här så kan man lugnt säga att alla med två händer kan göra det.
Link to comment
Share on other sites

Utdrag från Erik Wickströms blogg om Madshus stakskidor Redline skate:

 

"Jag har tävlat på stenslipen från fabriken många gånger, även om det ofta blir från andra stenslipare. Två gånger har jag tävlat på stålsicklat (med valla). Det går att få skidor med toppglid med alla tre metoder."

 

Detta uttalande från Erik Wickström avdramatiserar stålsicklingen som något "antingen-eller". Man behöver inte vara låst vid ett sätt att preparera glidytorna utan kan välja den metod som för dagen ger bäst glid.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle den Erik vara den som sitter på absoluta facit? Jag vågar gissa att han har stålsicklat skidor mindre än de flesta som läser forumet :)

 

Själv tycker jag personligen slitaget på sicklarna som största baksidan. Sen har jag även svårt att förstå hur man ska säkerhetställa samma resultat vid varje sickling.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle den Erik vara den som sitter på absoluta facit? Jag vågar gissa att han har stålsicklat skidor mindre än de flesta som läser forumet :)

 

Själv tycker jag personligen slitaget på sicklarna som största baksidan. Sen har jag även svårt att förstå hur man ska säkerhetställa samma resultat vid varje sickling.

Jag bara menade att man inte behöver tillhöra något av "lägren" utan fritt kan röra sig över gränserna. Att stålsickla behöver inte vara en religion, där det nästan är en synd att smälta på paraffin. :wacko:

 

ps. Som jag skrivit tidigare har jag inget emot stålsickling och hade testat det för längesen, om jag bara haft tillgång till utrymme att utföra stålsickling av skidorna i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...