Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny seger fr Johan Ekberg - Victor Gustafsson trea

Chervotkin och Bjornsen vann Aure till Brekka - Dahlqvist tta, Karlsson kraschade

Stllningen i STS Roll Cup efter tvlingarna i Trollhttan

Johannes Hsflot Klbo lanserar egen HESTRA-handske

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stålsickla skidor - praktisk tråd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
295 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 255 inlägg

Doktorn länkade ju dessutom till råvara för pulver på Alibaba. Jag har beställt ett kilo och ska börja testa när det kommer.
Sen är det slut på pulversnålandet! Jag ska bli längdskidornas Scarface.

Say hello to my little kutterstål! (fast inte så litet som det V hittade på Jula)

Hoppas inte det går att tillverka bomber av pulvret, då kan det gå för dig som för uzbekerna ! :ph34r:

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Var på jula idag och kollade på hyvelstålen, men de var ju pyttesmå, kan väl inte gå att stålsickla med de små leksakerna ! 

Stålen du hittade är till en handhållen elhyvel. 82 mm. Dom Bosch-blad jag länkade till var tyvärr också såna. Dom här ska det vara https://www.jula.se/...l-250032/#tab01

/Mats

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 141 inlägg

Jag sicklar med en gammal Kuzmin U som jag vässer med ett diamantbryne, sätter bara en träkloss ovanpå brynet och så för jag sickeln fram och tillbaka mot brynet längs med träklossen. Funkar bra och det blir struktur fast den är slät ovanpå. För mera struktur är det ju bara att rilla.

Gjorde en egen SP-riller. Hitta en gammal M8 gängstång och en träbit med färdigt urfräst spår. Spåret var för djupt från början, men jag hyvla ner det till passligt djup. Funkar utmärkt till att göra spår under skidorna!

IMG_0466.jpg

Bifogad fil(er)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 608 inlägg
Även jag käre Brutus, har kommit till det läget att jag måste göra nåt åt min gamla U sickel. Den är slö. Grundsickla Atomic är ingen höjdare för livslängden av sicklar. Jag får fila upp skiten och se hur det blir. Jag har väldigt svårt att tro att jag riskerar förstöra belaget, som vissa fortfarande hävdar år 2019. Sist var det lallarna i lager 157 som sa det i nån video.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg

Jag har experimenterat med hur man bäst vässar en sickel (och kutterstål) och ger den struktur. Jag har testat på Kuzmins gamla variant. 

Om man tittar noga på den smala kortsidan vid eggen så är det där som strukturen är inslipad, troligen med en trumslip. Därför är sickelns kortsida vid eggen lite konvex (syns knappt) efter trumman och har ett mönster (som ger strukturen). Mönstret framträder efter att man vässat den med en platt diamantfil på den sidan (och försvinner ut mot eggen när man vässat den på det sättet några gånger. Efter det ger inte sickeln någon vidare struktur.  

Något som fungerar bra att att vässa den med en diamant trumslip från ClasOhlsson i en skruvdragare. Det är nog ungefär så som den slipades från början. Då behåller man den konvexa ytan (bättre egg) och ger den dessutom strukturen tillbaka.

Jag höll sickeln mot trumman med lite stöd av fingrarna och flyttade den då och då fram och tillbaka så man bearbetar hela eggen. Man får en ganska grov yta efter att gjort på det viset och sickeln ger en grov struktur i belaget. Man kan fila ned strukturen lite genom att dra sickelns kortsida över ett bryne (eller en finare diamantfil). Man kan också gå över skidan med ett kutterstål utan struktur för att ta ned strukturen lite.

Det fungerar också bra att slipa in en struktur i kutterstål med samma trumslip.

Alternativt hittar men en trumslip med finare korn än den på ClasOhlsson. 

(https://m.clasohlson...diamant/30-9125)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 255 inlägg

Jag har experimenterat med hur man bäst vässar en sickel (och kutterstål) och ger den struktur. Jag har testat på Kuzmins gamla variant. 

Om man tittar noga på den smala kortsidan vid eggen så är det där som strukturen är inslipad, troligen med en trumslip. Därför är sickelns kortsida vid eggen lite konvex (syns knappt) efter trumman och har ett mönster (som ger strukturen). Mönstret framträder efter att man vässat den med en platt diamantfil på den sidan (och försvinner ut mot eggen när man vässat den på det sättet några gånger. Efter det ger inte sickeln någon vidare struktur.  

Något som fungerar bra att att vässa den med en diamant trumslip från ClasOhlsson i en skruvdragare. Det är nog ungefär så som den slipades från början. Då behåller man den konvexa ytan (bättre egg) och ger den dessutom strukturen tillbaka.

Jag höll sickeln mot trumman med lite stöd av fingrarna och flyttade den då och då fram och tillbaka så man bearbetar hela eggen. Man får en ganska grov yta efter att gjort på det viset och sickeln ger en grov struktur i belaget. Man kan fila ned strukturen lite genom att dra sickelns kortsida över ett bryne (eller en finare diamantfil). Man kan också gå över skidan med ett kutterstål utan struktur för att ta ned strukturen lite.

Det fungerar också bra att slipa in en struktur i kutterstål med samma trumslip.

Alternativt hittar men en trumslip med finare korn än den på ClasOhlsson. 

(https://m.clasohlson...diamant/30-9125)

Lite svårt att hänga med i alla turer, då man inte "fuskat" i det själv. Det hade varit enklare med bilder eller video eller skall du söka patent på din slipmetod ?

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

En video hade varit fantastiskt! Har nämnda trumslip sedan tidigare och kutterstålet är beställt efter din (oxberg) positiva erfarenhet. Om man får full koll på hur man kan vässa om dem kanske man i princip aldrig behöver köpa någon mer sickel? Tyvärr är jag för korkad för att förstå hur man ska göra utifrån textbeskrivningar och hur man bedömer om det ser bra ut. En oxberg slipvideo för dummies?  :wub:

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 467 inlägg

För raka riller i skidan fungerar det bra med en flat fil som man håller likt en sickel. Det blir skärande mönster.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg

En video hade varit fantastiskt! Har nämnda trumslip sedan tidigare och kutterstålet är beställt efter din (oxberg) positiva erfarenhet. Om man får full koll på hur man kan vässa om dem kanske man i princip aldrig behöver köpa någon mer sickel? Tyvärr är jag för korkad för att förstå hur man ska göra utifrån textbeskrivningar och hur man bedömer om det ser bra ut. En oxberg slipvideo för dummies?  :wub:

Ska kolla med sportspegeln om de är intrresserade, annars får jag rigga en studio själv. Tekniken behöver utvecklas och finslipas (haha) så jag är glad att fler plockar upp bollen!

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

För raka riller i skidan fungerar det bra med en flat fil som man håller likt en sickel. Det blir skärande mönster.

Helt vanlig fil? Jag har en djupt rotad och överdriven respekt för att ge mig på belagen. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 467 inlägg

Helt vanlig fil? Jag har en djupt rotad och överdriven respekt för att ge mig på belagen. 

Har man fler par skidor som jag, så är det inget problem att experimentera. Jag använde fil redan på 90-talet, det ger en struktur som kan liknas vid Swix skärande rller. Fungerar mycket bra.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Litet tips inför helgens Engelbrekt önskas.

Tänkte sickla med min gamla U sickel och sedan stålborsta med Primateriaborsten.

Men det ser ju lite fuktigt ut inför söndagen. Ska jag skippa nylonet helt då?

Låna grannens julgransrill?

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

att borsta / polera för mkt i blötföre kan vara förödande.

kanske bara dra ngra drag med fin stål

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg

att borsta / polera för mkt i blötföre kan vara förödande.

kanske bara dra ngra drag med fin stål

Gäller det även att inte borsta med fin stål? Vad skulle anledningen vara? att inte borsta bort strukturen för mycket från en plus-sickel?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det är väl för att undvika det sug som kan uppstå med allt för blankt belag. Man brukar jämföra med att lägga två glasskivor mot varandra med vatten emellan. 

/Mats

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

exakt vad det beror på är väl kanske inte helt vetenskapligt belagt. Men många kunniga, bla Kuzmin, säger så.

sennmathals förklaring låter vettig.

för egen del provade jag inför blötVL 2014 med manisk borstning; katastrof... (hade iofs också lååååånga glidzoner)

det gäller nog nylon olikn polering man ska va försiktig med. Stål är nog en helt annan sak.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

ok tackar!

megas

megas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Har ett par Nanosonic zero som jag är sugen på att stålsickla. Såg en annan tråd på ämnet om huruvida man ska sickla ruggytan eller inte men det verkar råda delade uppfattningar om detta, någon som har någon erfarenhet? Sen är Madshus-belaget väldigt tunt (iaf jämfört med Fischer) men ni sicklar de som vanligt?

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Har ett par Nanosonic zero som jag är sugen på att stålsickla. Såg en annan tråd på ämnet om huruvida man ska sickla ruggytan eller inte men det verkar råda delade uppfattningar om detta, någon som har någon erfarenhet? Sen är Madshus-belaget väldigt tunt (iaf jämfört med Fischer) men ni sicklar de som vanligt?

Jag sicklar inte Ruggytan och varför skulle man det? Du tar bort så himla lite och sen ruggar du ju ändå ruggytan och dess rugg bygger ju höjd ändå. Men det skulle inte vara märkbart om du sicklade ruggytan. 

Träna för leva - lev för att träna! :-)

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Jag har då alltid trott att det är rekommenderat att sickla hela skidan. Har ju själv varit fundersam till om man förändrar spann och tryckpunkter för mycket om man bara står och skär bort på glidzonerna. Det här borde man kanske vara/varit tydligare med i instruktioner till nybörjare som ska sickla. Har aldrig sett eller hört Kuzmin själv nämna att du kan/bör låta bli fästzonen, utan istället har han föreslagit att man ska låta bli att rugga skidorna.

I debatten om sicklarnas hållbarhet så är väl detta ett viktigt argument. Mindre material att bearbeta, du kan sickla i hela drag (om det känns enklare) utan att röra på dig och kanske fästzonen med tidigare uppvärmningar och ojämnheter förkortar livslängden väsentligt i jämförelse med sickling av enbart de rena och fina glidzonerna? Själv har jag senaste åren låtit bli att rugga och sedan sicklat hela skidan när jag fräschat upp men det här får mig kanske att tänka om. Kvarstår gör problemet med att kunna åka utan fästvalla om du har ruggat en skida och inte vill sickla bort det. Men samma problem blir ju för en stenslipad skida förstås. Frågan är hur mycket en ruggad fästzon påverkar när du kör ovallat. Kanske är förödande i "ruggfören" men mindre viktigt i hårda spår. Och kan/bör man i så fall behandla (utan att slita på fina stålsickeln) eller neutralisera ruggen med ex. fint våtslippaper, paraffinvallning, stålborstning och rillning? För går ju snabbt att "fräscha upp" ruggen till nästa fästvallning.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar