Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stålsickla skidor - praktisk tråd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
295 svar till detta ämne

countzero

countzero

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Nu gällde frågan om att sickla ruggzonen på zero skidor. Dvs sådana med speciellt belag där man ruggar och ej använder fästvalla.

Skickat från min HTC U11 via Tapatalk

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Körde Engelbrekt och det var ju lite fuktigt.

Gamal Usickeln och Primateria stålborsten, fört motpilen, sedan med bilen, avslutade med 3 drag mot pilen.

hade riktigt bra glid.

Klev dock av efter halva och många hade sämre glid andra varvet

tigaz

tigaz

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Hejsan, såg den här artikeln https://mobil.unt.se...lid-300599.aspx och blev lite fundersam, han säger att han tror att anledningen till att det glider bättre när man vallar är pga att man jämnar till ytan med borstarna, kan det verkligen stämma? Jag menar, hur kan det då bli skillnad på glid när man lägger hf lf ch? Borstar man mera då? :) Stämmer det att belaget inte har porer? Osv, många frågor som är obesvarade, har nu stålsickla denna säsong och förra med bra resultat utom när det är knirrföre. Tips och trix ang det föret tack.. :) sen säger han att det man gör med valla är att man lägger på nåt som inte glider så bra(valla) på ett belag som glider bra, sen sicklar man av det och borstar bort allt, har alltid hört att det finns porer i belag och att man ska borsta bort så mkt som möjligt av det, har jag levt i en dröm?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Den där artikeln är 12 år gammal så det har väl runnit en del vatten under broarna sedan dess. Nu vet jag inte hur mycket vetenskapliga studier som presenterats vad gäller hur den ena vallan glider bättre än den andra. När WC åkarnas glid skiljer sig åt pratar man allt oftare om mer eller mindre lyckade strukturer. Man brukar säga att det allra viktigaste för glidet är själva skidan och sedan strukturen och sedan möjligen vallan.

Det påstås ofta att man måste ha olika vallor eftersom snön är så olika. Men vad säger att det är så? Ett visst material kan väl rent teoretiskt ha bra glidegenskaper på flera olika underlag. Jag menar att det inte finns någon självklar logik i att en valla skulle glida bättre när det en viss typ av snö och en annan vid en annan typ av snö. Om man jämför med teflon som har väldigt låg friktion så har det materialet låg friktion mot de flesta olika underlag.

Intressant i sammanhanget är att Primateria eller Skimateria som det nu heter och som omnämns i artikeln numera tillverkar och säljer glidvalla. Det beror kanske inte bara på att det är ett påslag på valla som vi inte vill veta. Det som säljs för flera hundra kanske kostar någon tia att tillverka.

/Mats

tigaz

tigaz

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni?

I varje fall tycker jag att det är VÄSENTLIGT LÄTTARE att sickla än att valla och även när du vallar måste du ju strukturera. Jag har viss erfarenhet av båda metoderna efter att t.ex ha åkt mer än 30 Vasalopp/öppna spår med var och en av metoderna. Den tid jag använder i vallaboden numera är mindre än en tiondel av den jag lade på den tiden när även jag trodde på glidvallning för oss motionärer

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Jag förstår inte hur de här med stålsickling kan vara en sån stor diskussion.

Varför nöjer ni er med stålsickling om ni kan vi ännu snabbare skidor om ni toppar skidorna med tex flour? Hela diskussionen är ju helt fel. Stålsickling vs stenslip kan jag förstå. Men stålsickling vs valla är befängt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Man är otrevlig om man kommer in här och förstör med massa relevanta frågor om glid som ingen har ett svar på :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 296 inlägg

Varför nöjer ni er med stålsickling om ni kan vi ännu snabbare skidor om ni toppar skidorna med tex flour? Hela diskussionen är ju helt fel. Stålsickling vs stenslip kan jag förstå. Men stålsickling vs valla är befängt.

Från början var ju Kuzmins teori att stålsickling ger så bra struktur att valla inte tillför något när det gäller glid på längre distanser. Tvärtom så tar vallan upp smuts snbbare än rena, stålsicklde belag, och ger efter hand sämre glid. Idag är det kanske inte så många som tror fullt och fast på detta. Min egen erfarenhet är att ett lager högfluor på stålsicklade belag i de flesta fören förbättrar glidet även på långa distanser.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 691 inlägg

Nä, det är inte helt enkelt att jämföra. Man stålsicklar ett par skidor, och vallar ett annat par, och då glider ena paret bättre.

Men största skillnaden kanske ligger i skidparen, olika tryckpunkter, olika hårdhet.

Men jag har många gånger varit med om att stålsicklade skidor, utan en atom valla på, glidit bättre, än mitt (som jag ansett) bästa par skidor, som var vallade optimalt (som jag trodde) för dagen.

Hur befängt det än låter...

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

he, he (skogsvakt)

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Håller med! Det var lite därför jag drog igång den här tråden, just för att få konkreta tips på hur man gör. Om man aldrig har testat är det jävligt svårt att ha någon nytta av instruktioner i stil med "slipa sickeln så du får en burr". 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Israel-Palestinakonflikten är också befängd. Varför nöja sig?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Håller med! Det var lite därför jag drog igång den här tråden, just för att få konkreta tips på hur man gör. Om man aldrig har testat är det jävligt svårt att ha någon nytta av instruktioner i stil med "slipa sickeln så du får en burr".

Men det finns ju hur många instruktioner somhelst på nätet om hur man stålsicklar en skida. Du drar en stålbit över plast. Det ger ränder. Vad är problemet? Man sicklar tills skidan får en ny lyster och den gamla stenslipen är borta. Thats it. Det kan ta en kvart.
Borsta skidan lite om det är varmföre. Borsta den mkt om det är kallföre. Är du nörd prova komplettera med rill vid våtföre. Lägg fluor på om du tävlar i slask.

Eller så kör man på sin stenslip. Skidorna kan gå som spjut då med.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

tigaz

tigaz

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Jag har en tegelsten, den har jag slipat så att den är relativt plan, med en vanlig fil och lite vatten. Man kan även ta något rakt och hårt och försöka plana ut den. Sen kan man slipa allt möjligt på den, knivar blir sylvassa och även mina egengjorda sicklar, med den slipar jag min fina sickel med. Sen har jag en diamantfil som jag slipar min grova sickel med.

tigaz

tigaz

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Men det finns ju hur många instruktioner somhelst på nätet om hur man stålsicklar en skida. Du drar en stålbit över plast. Det ger ränder. Vad är problemet? Man sicklar tills skidan får en ny lyster och den gamla stenslipen är borta. Thats it. Det kan ta en kvart.
Borsta skidan lite om det är varmföre. Borsta den mkt om det är kallföre. Är du nörd prova komplettera med rill vid våtföre. Lägg fluor på om du tävlar i slask.

Eller så kör man på sin stenslip. Skidorna kan gå som spjut då med.

Jovisst, men det är så knapphändigt, finns liksom inga bra instruktioner. Vid vilken exakta vinkel skär den bäst? Finns det någon jigg till den så man får den perfekta vinkeln? Man ska sickla tills belaget ändrar färg? vadå ändrar färg? Alla belägg jag slipat har inte ändrat färg, jag har slutat när jag tröttnat efter ca 40 min. Allt är bara så otydligt.

Analytic

Analytic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Tycker den här förklarar bra. Sen är det som med allt annat, övning ger färdighet:
https://youtu.be/LtlgOprdRa8

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg

Efter sickling, tycker ni man ska köra HF + pulver eller lägga pulver direkt på den sicklade ytan? 

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 691 inlägg

Det låter ju som en våt dröm, om det skulle finnas exakta instruktioner för hur man sicklar, vinklar, tryck, struktur...

Snö är ett föränderligt medium som ständigt ändrar sina egenskaper, lägg därtill alla unika skidpar, att då hoppas att det ska gå att hitta en instruktion för hur man ska vinkla sin sickel för att optimera glidet, blir svårt.

Det är därför det finns så många åsikter runt detta tema, alla håller på och experimenterar och fixar, och kommer fram till olika slutsatser.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Tycker den här förklarar bra. Sen är det som med allt annat, övning ger färdighet:
https://youtu.be/LtlgOprdRa8

Jag har haft en teori varför stålsickling är positivt ur glidsynpunkt och det är att den ur gamla torkade ytan får fram färskt "fett" material på samma sätt som en stenslipning, vilket också vidimeras i den här videon.

Dock kan man konstatera att det skett en stor utveckling på struktureringsområdet, där man i detta fallet utgick från en stålsicklad skida. Undrar om det blivit samma resultat, om man utgått från en stenslipad skida utan skyddsparaffin och kört 9:an och 1:an och borstat med stålborsten ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar