Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Anton Karlsson snabbast p Kortvasan

Livesndning Skandinaviska cupen Trondheim

Vilken bragd! - Svenskt OS-guld i skidskyttestafetten

Skidhjltarna ger tips infr Vasaloppsveckan

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stålsickla skidor - praktisk tråd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
119 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Sickla Atomic är Guds straff mot mänskligheten. - Det var Adam och Eva som grävde ner en stenslipmaskin i Edens lustgård.

Var det synden när de använde den maskinen. :)

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 500 inlägg

Ja nej herregud. Kuzmin universal 011 höll skärpan för mig 2 säsonger. Sicklat kontinuerligt vid behov

Men som jag skrev har jag förutom grundsickling av skidorna bara sicklat en eller två ggr per år. Men visst har dom blivit slöare men ändå gått att använda. Dom blir väl successivt slöare från första draget sedan är väl gränsen olika för när man ledsnar och köper en ny.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 500 inlägg

Sickla Atomic är Guds straff mot mänskligheten. - Det var Adam och Eva som grävde ner en stenslipmaskin i Edens lustgård.

+1 på den. De första skidorna jag sicklade var ett par Fischer för ca tio år sedan och det gick lätt som en plätt. Nästa par var ett par Atomic Vasa Classic och jag höll på att ge upp. Men när man efter någon timme tagit sig igenom det yttersta lagret blir det betydligt enklare. Dom måste ha härdat ytan på något mysko sätt.

/Mats

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 449 inlägg
Jag försöker illustrera hur man gör en Kuzminsickel vass samtidigt som man bevarar mesta möjliga av strukturen så kanske det blir lättbegripligare :)

1. Här avverkar jag med en fil. Förr eller senare måste man ta fram en ny råegg, detta när det inte går att bryna en egg på eggen...på eggen längre. Det märker man när det knappt blir nån effekt av att bryna, men det tar nog 20 bryningar. Minst. Det här steget hoppar man över tills det finns behov och går istället till steg 2.

2 och 3. Ett lite grövre bryne, sedan ett finare. Och allt däremellan om du vill.

4. Några drag med riktstål. Jag har överdrivit stålets vinkel i pedagogiskt syfte så att det ska framgå av bilden vilket håll det ska lutas åt. Stålningen är absolut nödvändig eftersom eggen man bryner på det här viset pekar åt helt fel håll. Stålningen riktar den åt rätt håll.

Efter stålningen tar man eventuellt några drag till med finbrynet. Inte nödvändigt vid en vanlig bryning, men om man har använt filen eller andra grova gejor för att få fram en råegg med "skägg" bör man definitivt göra det.

Detta är som synes en Kuzminsickel med fyra eggar men det går såklart att översätta processen till den med två eggar också. Eller Primateria. Har du första genrationens Kuzmin med konkav slipning kan jag dock bara beklaga.

Bifogad fil  InkedSickelbryna_LI.jpg   385,81K   0 Antal nerladdningar
InkedSickelbryna_LI.jpg

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 052 inlägg

:D
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 500 inlägg

Jag försöker illustrera hur man gör en Kuzminsickel vass samtidigt som man bevarar mesta möjliga av strukturen så kanske det blir lättbegripligare :)

Jag har tyvärr den med konkavt bryne. Men jag ska nog testa att ge mig på den ändå. Förstod nu vilken sida du slipar på och då blir det ju rätt. Med ett runt bryne om det nu finns borde det gå att slipa även lite på en konkavslipad sickel. Men surformhyvleln, vad fyller den för funktion? Eller ser jag fel på bilden :)

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Kan man säga att det inte är så enkelt att stålsickla, att det kräver kunnande i användning och hur man slipar sicklarna, så att de får skärpa med strukturförmågan i behåll. Jag trodde i min enfald att stål var underhållsfritt och behöll skärpan under överskådlig tid och att en universal och en + räckte "hela skidlivet ut"

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 449 inlägg

Jag har tyvärr den med konkavt bryne. Men jag ska nog testa att ge mig på den ändå. Förstod nu vilken sida du slipar på och då blir det ju rätt. Med ett runt bryne om det nu finns borde det gå att slipa även lite på en konkavslipad sickel. Men surformhyvleln, vad fyller den för funktion? Eller ser jag fel på bilden :)

/Mats

Du ser fel:)

Men prova bara ståla först. Jag är optimistisk om att det kan finnas kvar skärpa i åtminstone någon av eggarna och att den bara givit vika för trycket och upplevs slö av den anledningen. Med de där konkava eggarna är det lite mer som med tunneggiga knivar.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 500 inlägg

Kan man säga att det inte är så enkelt att stålsickla, att det kräver kunnande i användning och hur man slipar sicklarna, så att de får skärpa med strukturförmågan i behåll. Jag trodde i min enfald att stål var underhållsfritt och behöll skärpan under överskådlig tid och att en universal och en + räckte "hela skidlivet ut"

Jag vill nog fortfarande säga att det är väldigt enkelt att sickla för en normalhändig person om man följer någon av de instruktionsfilmer som finns. Problemet är väl att en del belag som visa Atomic har väldigt hård yta på belagen. Där krävs lite kraft och envishet.

/Mats 

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg

Det blir dyrare än jag hade trott det här. Hade helt missat detaljen att sickeln tappar sting. Det är ju självklart att den gör det, bara jag som inte hade tänkt så långt. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 224 inlägg

Det blir dyrare än jag hade trott det här. Hade helt missat detaljen att sickeln tappar sting. Det är ju självklart att den gör det, bara jag som inte hade tänkt så långt.

Som sagt, med två par tävlingsskidor klarar du dig 5 år med en kuzmin plus. Efter det har du förmodligen köpt på dig massa saker för du är biten eller tröttnat helt i alla fall :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Som sagt, med två par tävlingsskidor klarar du dig 5 år med en kuzmin plus. Efter det har du förmodligen köpt på dig massa saker för du är biten eller tröttnat helt i alla fall :)

Jag är bara intresserad av en sickel och det är Kuzmin + om den ger tillräckligt grov struktur att den matchar mina klisterskidor.

Hur grov är den jfr med stenslipning Lg02 ?

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 606 inlägg

Så har även jag tänkt och funderar därför om någon har hunnit få erfarenhet av Kuzmins sickel av hårdmetall som är plan men borde ha en livslängd som vida överstiger de vanliga i snabbstål.

Har den överlägsen livslängd och skärpa som motsvarar Kuzmin plus eller bättre?

Det finns sicklar av annat märke också...

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av skärpan och hållbarheten på Kuzmi TC-Blade Minus av Volframkarbid?

http://www.kuzmin.se...lade-minus.html

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 inlägg

1. Här avverkar jag med en fil. Förr eller senare måste man ta fram en ny råegg, detta när det inte går att bryna en egg på eggen...på eggen längre. Det märker man när det knappt blir nån effekt av att bryna, men det tar nog 20 bryningar. Minst. Det här steget hoppar man över tills det finns behov och går istället till steg 2.

2 och 3. Ett lite grövre bryne, sedan ett finare. Och allt däremellan om du vill.

4. Några drag med riktstål. Jag har överdrivit stålets vinkel i pedagogiskt syfte så att det ska framgå av bilden vilket håll det ska lutas åt. Stålningen är absolut nödvändig eftersom eggen man bryner på det här viset pekar åt helt fel håll. Stålningen riktar den åt rätt håll.

Efter stålningen tar man eventuellt några drag till med finbrynet. Inte nödvändigt vid en vanlig bryning, men om man har använt filen eller andra grova gejor för att få fram en råegg med "skägg" bör man definitivt göra det.

Detta är som synes en Kuzminsickel med fyra eggar men det går såklart att översätta processen till den med två eggar också. Eller Primateria. Har du första genrationens Kuzmin med konkav slipning kan jag dock bara beklaga.

attachicon.gifInkedSickelbryna_LI.jpg

En Sweet-stick kanske fungerar, framförallt på första genarationens Kuzmin.
Kolla här: http://sweet-stick.fi/swe/

LinusC

LinusC

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Hej!

Dyker in med en fråga här. Jag fick hem en ny Kuzmin universal från skistart i dag (den med separat handtag och vändbar egg som skruvas fast i handtaget) och när jag synade eggarna såg det ut som det var en fin grad på båda. Ska det vara så? Det är min första sickel...

/L

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg

Hej!
Dyker in med en fråga här. Jag fick hem en ny Kuzmin universal från skistart i dag (den med separat handtag och vändbar egg som skruvas fast i handtaget) och när jag synade eggarna såg det ut som det var en fin grad på båda. Ska det vara så? Det är min första sickel...
/L

Ett problem med stålsicklar är väl just det att det är möjligt att få en egg att se exakt likadan ut. Min gissning är att om du synar 100 eggar har du 100 olika strukturer. Om det gör nån skillnad på glidet i spåret låter jag vara osagt.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

kallep

kallep

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Hej!

/L

Helt i sin ordning. Det är i själva verket den vassa graden som skär i belaget. När graden är nersliten så skär inte sickeln längre.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Min fråga vad Kuzmin + ger för struktur enl stenslipningsskalan - är den omöjlig att besvara ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg

Min fråga vad Kuzmin + ger för struktur enl stenslipningsskalan - är den omöjlig att besvara ?

Universalsickeln gör motsvarande blå slip. Plus gör således snäppet "grövre/djupare"
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 606 inlägg

Vill minnas att LJ02 är för ögat en tydligare struktur än vad jag uppfattar plussickeln. 

Det här kan låta konstigt då LJ02 ju är en tunn struktur som fungerar en bra bit ner på minussidan. Kommer ihåg att man på Biskopsgårdens sport tyckte att "men det blir ju knappt nån struktur alls om du väljer LJ02".

Det var min favoritstruktur på den tiden man höll på med stenslipat.

Kanske är det randomstrukturen man får med plussickeln som ger en effekt som motsvarar varmare struktur än dess utseende avslöjar.

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

5 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Lappen, Namdil