Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jonna Sundling sprinttva i Trondheim

Anton Karlsson snabbast p Kortvasan

Livesndning Skandinaviska cupen Trondheim

Vilken bragd! - Svenskt OS-guld i skidskyttestafetten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


  • Vänligen logga in för att kunna svara
119 svar till detta ämne

#101
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 554 inlägg

Bild nr 2 har du postat i fel tråd. Skulle varit i tråden om snyggaste laggen


;)

#102
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Vad visar bilderna 3 o 4 är det före din behandling med slippapper och sicklar ?



#103
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 554 inlägg
Du är rolig du V ;). Men det klart, kanske inte helt givet. Så en förklaring är kanske bra.

Bild nr 4 visar bakänden på ena skidan. Stålsicklad och klar, men med skyddsparaffin på. Minns inte riktigt vilken, men jag gissar på en lila LF. Bilden är mest för att visa hur otroligt slitna (snedslitna) de var. Den sneda skateplattan under bindningen har jag plockat bort. Jag ska ju mest ha dessa gamla godingar till skräpiga stakskidor.

Bild nr 3 visar faktiskt min eminenta stålsickling! ;) Efter R- och lite P-sickling, så var skidan plan men med lite repor kvar. Jag minns att jag tryckte ganska hårt med S-sickeln. Detta då jag mest ska använda dessa i konstsnöspår i Stockholm. Jag tog dock ock planade topparna lite med en P-sickel efteråt. Men även för att få bort ”kanterna” efter S-sickeln. Som jag skrev tidigare vallade jag efteråt med en mjuk och sedan en hårdare valla. Den senare har legat kvar som skyddsparaffin sedan dess. Om jag minns rätt alltså lila LF.

Jag sicklade och borstade av någon dm på ena skidan fram. Men det är alltid lite svårt att ta ett rättvist foto på svart belag, bara genom att slänga upp skidan under en kökslampa.

Men om jag ska ge något råd till de som använder S-sickel, så är det nog att inte trycka allt för hårt. Den ger nog tillräckligt med struktur med ett lättare drag. Gör man som jag och ”tar i lite”, så bör det nog vara till lite varmare fören. Jag drar alltid S-sickeln i ett enda långt drag.

#104
oxberg

oxberg

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 605 inlägg

Vilka äger vilka menar du? Äger skistart skimateria? Det sätter saken i helt annat dager tycker jag. Men en gåta för mig är varför vissa handlare tex Huselius och Pölder envist vägrar sälja stålsicklar år 2018. Är dom fortfarande så rädda för denna lilla stålbit?

 

Ett litet sidospår men layouten på Skistarts webshop och Skigos webshop är identiska. Skigo går rätt dåligt för tillfället. Har Skistart köpt in sig?

 

https://www.skistart.com/swe/

http://shop.skigo.se/skigo/



#105
Thorrez

Thorrez

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 224 inlägg

Ett litet sidospår men layouten på Skistarts webshop och Skigos webshop är identiska. Skigo går rätt dåligt för tillfället. Har Skistart köpt in sig?
 
https://www.skistart.com/swe/
http://shop.skigo.se/skigo/


Nothing to see here. Även om du inte använder samma leverantör, vilket iofs inte är orimligt, bygger allt webbaserat på samma teknik i botten. Så det blir följa John utan att folk fattar det själv ens.

"Vill du svara på dem enkät om vår webbsida" som dök upp överallt för nåt år sen är det bra exempel.

/Kodapan

#106
oxberg

oxberg

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 605 inlägg

Då tråden börjat handla om så mycket annat så tänkte jag slänga in lite information och gränserna blir lite flytande mellan t.ex temperatur och ny/gammal snö mm mm.

Vid normal behandling så sicklar man så att man får ett nytt fräscht belag, behövs inte så många drag om skidan redan är grundsicklad. Rilla sedan gärna och borsta. Själv borstar jag alltid lite först innan rullning och kör Skimateria hand fin åt fel håll på skidan och fel håll på borstriktningen (borsten är polerad åt ena hållet). Ca 3 drag. Sen rätt håll på skidan men fel håll på borsten, ca 6-7 drag. Sen kanske ca 10 drag åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Sen rillar jag och borstar lite mer åt rätt håll på skidan och åt rätt håll med borsten. Vid lite kallare fören polerar jag även med nylon på slutet.

Att tänka på:
Nysnö är aggressiv men beter sig även som det vore varmare. Så både lite mer polering och lite hårdare rill är bra. Och gärna grov rill.
Vid varmare fören är hydrofobiciteten viktigare och borstning försämrar hydrofobiciteten. Så borsta mindre när det är varmare fören, typ inget vid plus.
Vid kallare fören är det viktigare att ha en hård och len yta samt gärna behålla lite av vattnet i snö. Så väldigt fin rill om ni vill rilla och kan få fart på skidorna. För motionärer är rill vid riktigt kallföre inte av högsta prio. Polera mer vid kallföre och drag försiktigare drag med sickeln om det är kallt. Ev. gärna längre drag också. Man kan med fördel trycka till topparna med en fin rundstav, gärna polera på slutet med polerpapper.
Vill ni ha mer fart i utförslöporna så ha lite mer rill alternativt om ni är duktiga och får mer fart. Är man långsammare så skapas inte lika mycket friktion och det blir kontraproduktivt. Men det är förstås en avvägning och det bästa är om man kan prova lite innan.
Men viktigt är också, om ni kan välja skidor, att välja det mjukare paret om det är mjukt och varmt i spåren. Härda skidor plogar då.
Välj de med högre spann om det är varmt och mjukt.
Valla kortare om det är varmt och mjukt.
Om det är kallt och hårt bör man ”grada av” en hård rillkant.
Har man inte obegränsat med pengar så nöj dig med en riller.
Riller är viktigare vid varmföre.

Ursäkta om det var självklara saker. Fråga gärna om det är ngt du/ni undrar över.

 

#107
Kiwi-OD

Kiwi-OD

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

Hej på er.

 

Liten bakgrund till mina eventuella dumheter...

Åkte på en rejäl förkylning häromdagen så jag inte har någon vidare möjlighet att träna. Passade då på att bygga en spannmätare här hemma och när jag väl skulle kontrollera spannet märkte jag att mitt belag var väldigt konvext (en massa camber i längsriktningen främst vid fästzonerna men även på vissa ställen i främre glidzonen; senare visade det sig att det även var konkavt på några ställen).

 

Hade tänkt lämna in skidorna för slipning efter vasaloppet i och med att det fanns en del repor i belaget men eftersom jag är både nyfiken och jävligt envis bestämde jag mig för att slipa belaget själv - på så vis kunde jag titta på hur belaget förändrades mellan slipningarna och prova min spannmätare ganska direkt. Började genast limma olika slippapper på plana ädelträbitar. Nu fick jag även använda min undervattenskamera som har en kul 1cm-makrofunktion + optisk zoom som annars legat och skräpat i ett par år.

 

Hursomhelst, oavsett om det var smart eller dumt blev resultaten vid slipstegen följande:

 

Bild för måttreferens: mått.JPG

Mått.JPG

 

1. 120 torrt. Väldigt mycket slipande för att få belaget jämnt. Skulle uppskattningsvis säga att jag fick ta ner upp till 0.3-0.4mm för att få bort cambern i fästzonen. Vid början av slipningen kom klossen bara åt ca 70% av fästzonen och 80-90% på vissa delar av glidzonen. Borstat med mässing och nylon

120_borstat.JPG

 

2. 240 torrt. 200+ drag. Därefter borstat med mässing och nylon

240_belag_borstat.JPG

 

3. 400 torrt. 200 drag följt av 200 drag 400 vått. Borstat med mässing och nylon

400_belag_borstat.JPG

 

4. 1200 vått. 200 drag. Borstat med mässing och nylon

1200_belag_borstat.JPG

 

5.1 2000 vått. 200 drag.

2000_belag.JPG
 
5.2 + Borstat med mässing
2000_belag_mässing.JPG
 
5.3 + Borstat med nylon
2000_belag_mässing_nylon.JPG
 
6.1 Sickling med Kuzmin 014U. Rätt många drag med avtagande tryck.
Sickel_mässing.JPG

 

6.2 + Borstat med mässing och nylon

Sickel_mässing_nylon.JPG
 
 
Skidorna blev rätt bra i ett dropptest men det återspeglar inte nödvändigtvis hur glidet kommer bli. Det blev för mig oväntat små skillnader mellan slipstegen.
 
Det ska bli väldigt intressant att lägga några mil på dessa när jag frisknat till då jag dels antagligen förändrat glidet jämfört med tidigare (vågar inte ens gissa om det blivit bättre eller sämre) och dels för att jag kanske kommer kunna fästvalla mindre nu när jag ökat bredden på min fästzon med nästan 50%, eller 30% beroende på hur man räknar. Effekterna kanske tar ut varandra...
 
Blev det skit av allt får jag väl som vanligt gråta hela vägen mellan Sälen och Mora.
Slängde mest ut bilderna här om någon var nyfiken på hur belaget ser ut efter de olika stegen i slipning.
 
MVH

Bifogad fil(er)



#108
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Man kan se på bilderna att du inte fått bort  diagonala repor troligen åtstadkomna av de grova sandpapperen eller möjligen stålsickeln trots att du jobbat hårt för att få belaget fint. Vad tror du, hur har dessa repor kommit till ? Vad säger ni stålsicklingsspecialister om den yta han åstadkommit - kommer skidorna att glida bra ?



#109
Kiwi-OD

Kiwi-OD

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

De diagonala reporna som syns på 5.3, 6.1 och 6.2 är rätt djupa repor efter en tur på en golfbana. Eller var det andra repor du menade?

Har försökt borsta ur dem noggrant men jag verkar inte riktigt komma ner i repan för att få bort eventuellt ludd. Något tips på hur man ska få till det eller är det bara att fortsätta slipa, sickla och borsta tills de är borta?

 

Tillägg: Ett alternativ skulle kanske vara att valla och sickla i det här fallet och hoppas på att man får med luddet i vallan som sicklas bort, och övrigt ludd kanske temporärt binds fast mot resten av belaget?



#110
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg
Nu kommer Kuzmin 018 :). Självklart mycket bättre än föregångaren. Det har man aldrig hört förr.,
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#111
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

De diagonala reporna som syns på 5.3, 6.1 och 6.2 är rätt djupa repor efter en tur på en golfbana. Eller var det andra repor du menade?

Har försökt borsta ur dem noggrant men jag verkar inte riktigt komma ner i repan för att få bort eventuellt ludd. Något tips på hur man ska få till det eller är det bara att fortsätta slipa, sickla och borsta tills de är borta?

 

Tillägg: Ett alternativ skulle kanske vara att valla och sickla i det här fallet och hoppas på att man får med luddet i vallan som sicklas bort, och övrigt ludd kanske temporärt binds fast mot resten av belaget?

Går det stålsickla bort reporna eller krävs stenslipning ?



#112
oxberg

oxberg

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 605 inlägg
Det hade varit mycket intressant att se bilder på sicklat bredvid olika stenslip!

#113
Kiwi-OD

Kiwi-OD

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

Går det stålsickla bort reporna eller krävs stenslipning ?

 

Skulle tro att det går att sickla alt slipa+sickla, men då gör jag nog grovjobbet med någon form av kutterstål så jag slipper nöta ner strukturen på den "riktiga" sickeln.

 

Kan göra ett försök inatt och återkomma med fler bilder.

 

Bortsett från de lite större diagonalreporna, ser strukturen lagom ut för kallföre? Resonerar att om jag vill köra skidorna varmare kan jag alltid rilla.



#114
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 554 inlägg

Går det stålsickla bort reporna eller krävs stenslipning ?

Det spelar nog ingen roll vilken metod som används ifall man behöver ta bort en viss mängd belag.

Jag vet slipare som börjar med att stålsickla en ojämn skida, då det går snabbare. Om de är mycket ojämna (konvexa eller liknande) kan det alltså vara ett mer tidsödande arbete att ”slipa” dem plana i maskin.

#115
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 554 inlägg

Skulle tro att det går att sickla alt slipa+sickla, men då gör jag nog grovjobbet med någon form av kutterstål så jag slipper nöta ner strukturen på den "riktiga" sickeln.
 
Kan göra ett försök inatt och återkomma med fler bilder.
 
Bortsett från de lite större diagonalreporna, ser strukturen lagom ut för kallföre? Resonerar att om jag vill köra skidorna varmare kan jag alltid rilla.

Det är inte säkert att vissa repor behöver påverka glidet så mycket. Fundera du på om du tycker det är värt jobbet igen. Det är nog viktigare att du fått planare skidor. ;)

#116
oxberg

oxberg

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 605 inlägg
Man kan ju välja att se vissa stenrepor som en del av rillerstrukturen. Riller förbättrar ofta glidet!

#117
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 623 inlägg
Jag kallar det naturrill...

#118
Radarmannen

Radarmannen

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

Det spelar nog ingen roll vilken metod som används ifall man behöver ta bort en viss mängd belag.

Jag vet slipare som börjar med att stålsickla en ojämn skida, då det går snabbare. Om de är mycket ojämna (konvexa eller liknande) kan det alltså vara ett mer tidsödande arbete att ”slipa” dem plana i maskin.

Precis som du skriver är det många stenslipare som använder stålsicklar i sin process, såväl innan för att plana skidan, som efter för att raka bort mikrohår. Fördelen med att plana en skida mha sickel är ju att man inte behöver avverka belag längs hela skidan utan bara i de partier som är konvexa/konkava. Dvs stålsickling är såväl ett alternativ som komplement till stenslipning.



#119
Radarmannen

Radarmannen

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

Upplever att skimaterias R-cut blir slö om man sicklar fästzonen, jag är inne på min andra sickel på ett år men då använde jag den första rätt mycket i och för sig. Hur gör ni med fästzonen ?

R-Grind funkar bra för att "riva upp" fästzonen, snabba på sicklingen och minska slitaget på R-Cut.



#120
Radarmannen

Radarmannen

    Ny medlem

  • Members
  • 3 inlägg

Skimateria R-Grind vore absolut intressant att få höra recensioner om. Speciellt över fästzonen (om man som mig gärna sicklar hela skidan) som lätt blir seg att gå över trots rengjord och oruggad.

 

Har kört en del med Kuzmins TC-Blade och tyvärr är jag rädd att den redan tappat en del i skärpa, men får se vid nästa sickling.

Har använt R-Grind på helt nya skidor för att riva upp "skorpan" från fabriksslipen, vilket har snabbat på sicklingen och minskat slitaget på sickeln. Har även använt den för att rugga fästzonen, men då såklart på tvären.






5 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Lappen, Namdil