Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett stabilt vallasställ är i min mening helt nödvändigt. Jag har ett Björnstället vallaprofil (från mitten -90 tal) som jag spänner fast i en arbetsbänk i garaget. "Rock solid" om man säger så :)

 

När man sedan kommer in på utrustningen så är en sickel + stålborste nästa steg. Kuzmin universal + Skimateria handborste räcker långt. Sedan kan man ju nörda vidare i det oändliga. Ska man ha något som börjar likna "Ultimata skiprepareringsverkstaden" där hemma Så är Primateria R-cut och P-cut tillsammans med rillverktyg, polerborste osv det som ska finnas. Har också sneglat på Skimaterias nya "slipkuddar" och tänker att en sådan förlänger livslängden på sickeln då du kan slipa ner skidan till plant innan man går loss med sickeln. Har dock inte köpt på mig detta ännu. Vad gäller riller har jag både Skimateria och RS-riller samt gamla Swix skärande. Tenderar till att jag alltid för Skimateria fina i låst läge som jag sedan kompletterar med RS-riller för dagens före. Landar väl in runt 8500-9000:- + vallprofil. 

Jag har tagit bort det jag skrev, eftersom det tydligen inte var den nya tråd för grundbehandling av skidbelag som aviserats (den skulle innehålla allt utom glidvallning med paraffin, fluid, pulver etc) dvs stålsickling, stenslipning, rillning. Återkommer med den när tiden är mogen.

 

Lappen; kan du gå in och radera i din kommentar vad jag skrev, så skulle jag vara tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Om man betraktar stålsickling som ett alternativ till stenslipning, så hamnar man på sådär 25 stenslipningar á 400 kr för samma kostnad, så kostnadsaspekten kan inte vara avgörande om man väljer att själv grundpreparera sina belag med en stålsickel utan andra motiv måste komma till.

Skulle vi inte lämna den diskussionen i professorns gamla tråd...?

Link to comment
Share on other sites

Om man betraktar stålsickling som ett alternativ till stenslipning, så hamnar man på sådär 25 stenslipningar á 400 kr för samma kostnad, så kostnadsaspekten kan inte vara avgörande om man väljer att själv grundpreparera sina belag med en stålsickel utan andra motiv måste komma till.

 

För att ersätta stenslipning räcker sickeln och en borste. Resten av det Stefan räknar upp för den ultimata skidverkstan behövs även om du stenslipat skidorna. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

 

Hellre lite mindre struktur än en slö sickel. Slipar man på sidan, alltså på den icke strukturerade delen, så står ju skägget rakt upp och det blir ingen egg alls som skär. Värdelöst. Då tar man ett skärpstål och puttar med några drag ut skägget över den sida man slipat. Sedan lägger man an ett fint bryne på den sidan och tar bort skägget. Ev låta skägget vara kvar så blir eggen mer aggressiv om än ordentligt mindre hållbar.

 

Det var ett tag sedan jag sicklade mina skidor och minns lite fel. Strukturen är ju på kanten av sickeln. Men då minskar ju absolut strukturen om man slipar och då missar man väl en del av poängen. Den tar säkert bättre men en Kuzmin universal är inte längre en Kuzmin universal. Däremot tycker jag att t. ex en Kuzmin universal med fyra lika eggar räcker betydligt längre än vad som påstås. Nu behöver dock den enda sickel jag har ägt sedan tio år bytas ut. Jag har använt den till att grundsickla tre par skidor men sedan bara underhållit ett par i taget. Har väl sicklat ett par gånger per år så det är ju inte jätte mycket. Nu har den tyvärr förvarats lite fuktig och med rost som följd. Men den fungerade bra förra vintern även om det inte är samma bett som ny. Resultatet blir det dock inget fel på.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sedan jag sicklade mina skidor och minns lite fel. Strukturen är ju på kanten av sickeln. Men då minskar ju absolut strukturen om man slipar och då missar man väl en del av poängen. Den tar säkert bättre men en Kuzmin universal är inte längre en Kuzmin universal. Däremot tycker jag att t. ex en Kuzmin universal med fyra lika eggar räcker betydligt längre än vad som påstås. Nu behöver dock den enda sickel jag har ägt sedan tio år bytas ut. Jag har använt den till att grundsickla tre par skidor men sedan bara underhållit ett par i taget. Har väl sicklat ett par gånger per år så det är ju inte jätte mycket. Nu har den tyvärr förvarats lite fuktig och med rost som följd. Men den fungerade bra förra vintern även om det inte är samma bett som ny. Resultatet blir det dock inget fel på.

 

/Mats

Jag menar inte att man ska bryna på strukturen utan på den ostrukturerade sidan. Skrev lite krångligt. Men när man bryner på den ostrukturerade sidan så blir den egg man skapar riktad åt fel hål--den pekar i förlängningen av den ostrukturerade sidan, alltså nästan 90 grader fel. En sådan bryning kan inte bli bra i sig. Men då tar man riktstålet och lägger över den strukturerade sidan av sickeln med några graders lutning och trycker eggen över kanten på den ostrukturerade sidan så att den blir riktad åt rätt håll, dvs i förlängnigen av den strukturerade sidan. Sedan ev lägga ett bryne mot den ostukturerade sidan och polera till eggen.

 

Visst blir det en liten polering allra ytterst på stuktursidan efter stålet men att det ändrar stukturen så hemskt mycket tror jag inte. Och hellre det än en slö egg som sagt. Jag har också Kuzmin U med fyra eggar, och två av dem är original som bara dragits några drag med för att jämföra. De bara glider där de andra avverkar med lätta drag.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sedan jag sicklade mina skidor och minns lite fel. Strukturen är ju på kanten av sickeln. Men då minskar ju absolut strukturen om man slipar och då missar man väl en del av poängen. Den tar säkert bättre men en Kuzmin universal är inte längre en Kuzmin universal. Däremot tycker jag att t. ex en Kuzmin universal med fyra lika eggar räcker betydligt längre än vad som påstås. Nu behöver dock den enda sickel jag har ägt sedan tio år bytas ut. Jag har använt den till att grundsickla tre par skidor men sedan bara underhållit ett par i taget. Har väl sicklat ett par gånger per år så det är ju inte jätte mycket. Nu har den tyvärr förvarats lite fuktig och med rost som följd. Men den fungerade bra förra vintern även om det inte är samma bett som ny. Resultatet blir det dock inget fel på.

 

/Mats

Oj va länge! Då har du fått ett bra ex för mina har då inte klarat sig längre än 2 säsonger.
Link to comment
Share on other sites

iaf förr sicklade jag mina 11 par maniskt och jag är patologiskt noggrann med mina prylar.

 

Jag gjorde nog av med en plus-sickel per säsong (sicklade ofta bara med plus och tar ner strukturen med HSA-brush, alt primateria p-cut).

 

fast då var ju skidorna redan grundsicklade.

 

Skulle säga - men ta då i beaktande min maniskhet; att en grundsickling tar nog iaf en egg. - för en mer normal person kan man nog minst dubbla det, eller snarare halvera slitaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gamla universalen (när det bara fanns den) som tuggat 3 grundsicklingar (Atomic) och flera preppar och den är helt klart sliten, men då är också Atomic känd för att äta sicklar.

 

Köpte en plus för kanske 5 år sen och den har tuggat två grund (Atomic och Madshaus) och minst 5 rejäla race preppar utöver uppfräschning. 3 av 4 eggar är fortfarande som nya.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara väldigt stor variation på hur länge en sickel håller acceptabel skärpa. Jag trodde det var ungefär samma belag i alla skidor, men har kanske helt fel där? Om belagen diffar kanske man borde anpassa sickel efter skida?

 

Det är vissa Atomicmodeller som sticker ut, vill minnas att enklaresport bekräftade det.

Link to comment
Share on other sites

Ja nej herregud. Kuzmin universal 011 höll skärpan för mig 2 säsonger. Sicklat kontinuerligt vid behov

 

Men som jag skrev har jag förutom grundsickling av skidorna bara sicklat en eller två ggr per år. Men visst har dom blivit slöare men ändå gått att använda. Dom blir väl successivt slöare från första draget sedan är väl gränsen olika för när man ledsnar och köper en ny.

Link to comment
Share on other sites

Sickla Atomic är Guds straff mot mänskligheten. - Det var Adam och Eva som grävde ner en stenslipmaskin i Edens lustgård.

 

+1 på den. De första skidorna jag sicklade var ett par Fischer för ca tio år sedan och det gick lätt som en plätt. Nästa par var ett par Atomic Vasa Classic och jag höll på att ge upp. Men när man efter någon timme tagit sig igenom det yttersta lagret blir det betydligt enklare. Dom måste ha härdat ytan på något mysko sätt.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker illustrera hur man gör en Kuzminsickel vass samtidigt som man bevarar mesta möjliga av strukturen så kanske det blir lättbegripligare :)
 
1. Här avverkar jag med en fil. Förr eller senare måste man ta fram en ny råegg, detta när det inte går att bryna en egg på eggen...på eggen längre. Det märker man när det knappt blir nån effekt av att bryna, men det tar nog 20 bryningar. Minst. Det här steget hoppar man över tills det finns behov och går istället till steg 2.
 
2 och 3. Ett lite grövre bryne, sedan ett finare. Och allt däremellan om du vill.
 
4. Några drag med riktstål. Jag har överdrivit stålets vinkel i pedagogiskt syfte så att det ska framgå av bilden vilket håll det ska lutas åt. Stålningen är absolut nödvändig eftersom eggen man bryner på det här viset pekar åt helt fel håll. Stålningen riktar den åt rätt håll.
 
Efter stålningen tar man eventuellt några drag till med finbrynet. Inte nödvändigt vid en vanlig bryning, men om man har använt filen eller andra grova gejor för att få fram en råegg med "skägg" bör man definitivt göra det.
 
Detta är som synes en Kuzminsickel med fyra eggar men det går såklart att översätta processen till den med två eggar också. Eller Primateria. Har du första genrationens Kuzmin med konkav slipning kan jag dock bara beklaga.
 
post-13093-0-11463400-1517346664_thumb.jpg
post-13093-0-11463400-1517346664_thumb.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag försöker illustrera hur man gör en Kuzminsickel vass samtidigt som man bevarar mesta möjliga av strukturen så kanske det blir lättbegripligare :)
 
 

Jag har tyvärr den med konkavt bryne. Men jag ska nog testa att ge mig på den ändå. Förstod nu vilken sida du slipar på och då blir det ju rätt. Med ett runt bryne om det nu finns borde det gå att slipa även lite på en konkavslipad sickel. Men surformhyvleln, vad fyller den för funktion? Eller ser jag fel på bilden :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Kan man säga att det inte är så enkelt att stålsickla, att det kräver kunnande i användning och hur man slipar sicklarna, så att de får skärpa med strukturförmågan i behåll. Jag trodde i min enfald att stål var underhållsfritt och behöll skärpan under överskådlig tid och att en universal och en + räckte "hela skidlivet ut"

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr den med konkavt bryne. Men jag ska nog testa att ge mig på den ändå. Förstod nu vilken sida du slipar på och då blir det ju rätt. Med ett runt bryne om det nu finns borde det gå att slipa även lite på en konkavslipad sickel. Men surformhyvleln, vad fyller den för funktion? Eller ser jag fel på bilden :)

 

/Mats

Du ser fel:)

 

Men prova bara ståla först. Jag är optimistisk om att det kan finnas kvar skärpa i åtminstone någon av eggarna och att den bara givit vika för trycket och upplevs slö av den anledningen. Med de där konkava eggarna är det lite mer som med tunneggiga knivar.

Link to comment
Share on other sites

Kan man säga att det inte är så enkelt att stålsickla, att det kräver kunnande i användning och hur man slipar sicklarna, så att de får skärpa med strukturförmågan i behåll. Jag trodde i min enfald att stål var underhållsfritt och behöll skärpan under överskådlig tid och att en universal och en + räckte "hela skidlivet ut"

 

Jag vill nog fortfarande säga att det är väldigt enkelt att sickla för en normalhändig person om man följer någon av de instruktionsfilmer som finns. Problemet är väl att en del belag som visa Atomic har väldigt hård yta på belagen. Där krävs lite kraft och envishet.

 

/Mats 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...