Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Nu när samtalet går in på rillar kan jag tipsa om Skidpropaganda på instagram. Lägger några länkar här hur han byggt vad som är nästintill identiska skimateria-rillar för uppskattningsvis 30kr/st med en träbit och gängstång.

https://www.instagram.com/skidpropaganda/- kolla på filmen i profilen som heter "SP-riller" också!

 

https://www.instagram.com/p/BsId0yHBSOB/

https://www.instagram.com/p/BqpBn4AHX2I/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir det skärande eller tryckande riller med skruven ? Intressant med M o,5 osv, vilket jag antar gängstorleken på skruvarna, Det borde inte vara svårt att tillverka en egen riller efter att ha sett skidpropagandas träklossar med spår. Sen var det en annan variant där man hade borrat hål för skruven och hade träklossar som följde skidsidorna, borde bli en rak och fin riller.

Beträffande sicklingsverktyget var det svårt att se varifrån de hämtat den metallbiten. ?

Link to comment
Share on other sites

Blir det skärande eller tryckande riller med skruven ? Intressant med M o,5 osv, vilket jag antar gängstorleken på skruvarna, Det borde inte vara svårt att tillverka en egen riller efter att ha sett skidpropagandas träklossar med spår. Sen var det en annan variant där man hade borrat hål för skruven och hade träklossar som följde skidsidorna, borde bli en rak och fin riller.

Beträffande sicklingsverktyget var det svårt att se varifrån de hämtat den metallbiten. ?

 

Det blir skärande. En av anledningarna till att inte ha borrat hål så den blir "fast" måste väl vara att detta leder till att man skapar en oregelbundenhet i belaget, som Kuzmin förordar? 

Link to comment
Share on other sites

Denna köpte jag:

https://m.clasohlson.com/se/Kutterstål/30-9143

 

Annars har jula denna variant. Kvaliteten är nog diskutabel, så man får kanske graden direkt från fabrik!

 

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elhyvlar/tillbehor/hyvelstal-030207/#tab04

Var på jula idag och kollade på hyvelstålen, men de var ju pyttesmå, kan väl inte gå att stålsickla med de små leksakerna ! Däremot gängstängerna såg bra ut, tycker att M8 verkar vara den jag vill testa med. De är ju 1 m långa men det går ju att kapa i lämpligt längd och priset 39,90 var ju humant.

Sen har jag funderat på hur man skulle kunna tillverka hållarna till rillstången. Min idé är att kapar till en fyrkantig bit i björk förslagsvis  3 dm lång och med kortsidorna 7x7 alt 8x8 cm. Sen borrar man igenom i mitten och sågar itu biten så att man får två halvor med skåra för borrstången. Sen får man hyfsa till kanterna så att träbitarna blir sköna att hålla i vid rillningen.

Link to comment
Share on other sites

Doktorn länkade ju dessutom till råvara för pulver på Alibaba. Jag har beställt ett kilo och ska börja testa när det kommer.

Sen är det slut på pulversnålandet! Jag ska bli längdskidornas Scarface.

 

Say hello to my little kutterstål! (fast inte så litet som det V hittade på Jula)

Link to comment
Share on other sites

Doktorn länkade ju dessutom till råvara för pulver på Alibaba. Jag har beställt ett kilo och ska börja testa när det kommer.

Sen är det slut på pulversnålandet! Jag ska bli längdskidornas Scarface.

 

Say hello to my little kutterstål! (fast inte så litet som det V hittade på Jula)

Hoppas inte det går att tillverka bomber av pulvret, då kan det gå för dig som för uzbekerna ! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Var på jula idag och kollade på hyvelstålen, men de var ju pyttesmå, kan väl inte gå att stålsickla med de små leksakerna ! 

 

Stålen du hittade är till en handhållen elhyvel. 82 mm. Dom Bosch-blad jag länkade till var tyvärr också såna. Dom här ska det vara https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bearbetningsmaskiner/hyveltillbehor/hyvelstal-250032/#tab01

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag sicklar med en gammal Kuzmin U som jag vässer med ett diamantbryne, sätter bara en träkloss ovanpå brynet och så för jag sickeln fram och tillbaka mot brynet längs med träklossen. Funkar bra och det blir struktur fast den är slät ovanpå. För mera struktur är det ju bara att rilla.
 
Gjorde en egen SP-riller. Hitta en gammal M8 gängstång och en träbit med färdigt urfräst spår. Spåret var för djupt från början, men jag hyvla ner det till passligt djup. Funkar utmärkt till att göra spår under skidorna!
 

post-15171-0-20727700-1547372760_thumb.jpg

 

post-15171-0-20727700-1547372760_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Även jag käre Brutus, har kommit till det läget att jag måste göra nåt åt min gamla U sickel. Den är slö. Grundsickla Atomic är ingen höjdare för livslängden av sicklar. Jag får fila upp skiten och se hur det blir. Jag har väldigt svårt att tro att jag riskerar förstöra belaget, som vissa fortfarande hävdar år 2019. Sist var det lallarna i lager 157 som sa det i nån video.
Link to comment
Share on other sites

Jag har experimenterat med hur man bäst vässar en sickel (och kutterstål) och ger den struktur. Jag har testat på Kuzmins gamla variant. 

 

Om man tittar noga på den smala kortsidan vid eggen så är det där som strukturen är inslipad, troligen med en trumslip. Därför är sickelns kortsida vid eggen lite konvex (syns knappt) efter trumman och har ett mönster (som ger strukturen). Mönstret framträder efter att man vässat den med en platt diamantfil på den sidan (och försvinner ut mot eggen när man vässat den på det sättet några gånger. Efter det ger inte sickeln någon vidare struktur.  

 

Något som fungerar bra att att vässa den med en diamant trumslip från ClasOhlsson i en skruvdragare. Det är nog ungefär så som den slipades från början. Då behåller man den konvexa ytan (bättre egg) och ger den dessutom strukturen tillbaka.

 

Jag höll sickeln mot trumman med lite stöd av fingrarna och flyttade den då och då fram och tillbaka så man bearbetar hela eggen. Man får en ganska grov yta efter att gjort på det viset och sickeln ger en grov struktur i belaget. Man kan fila ned strukturen lite genom att dra sickelns kortsida över ett bryne (eller en finare diamantfil). Man kan också gå över skidan med ett kutterstål utan struktur för att ta ned strukturen lite.

 

Det fungerar också bra att slipa in en struktur i kutterstål med samma trumslip.

 

Alternativt hittar men en trumslip med finare korn än den på ClasOhlsson. 

 

(https://m.clasohlson.com/se/Trumslip-diamant/30-9125)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har experimenterat med hur man bäst vässar en sickel (och kutterstål) och ger den struktur. Jag har testat på Kuzmins gamla variant. 

 

Om man tittar noga på den smala kortsidan vid eggen så är det där som strukturen är inslipad, troligen med en trumslip. Därför är sickelns kortsida vid eggen lite konvex (syns knappt) efter trumman och har ett mönster (som ger strukturen). Mönstret framträder efter att man vässat den med en platt diamantfil på den sidan (och försvinner ut mot eggen när man vässat den på det sättet några gånger. Efter det ger inte sickeln någon vidare struktur.  

 

Något som fungerar bra att att vässa den med en diamant trumslip från ClasOhlsson i en skruvdragare. Det är nog ungefär så som den slipades från början. Då behåller man den konvexa ytan (bättre egg) och ger den dessutom strukturen tillbaka.

 

Jag höll sickeln mot trumman med lite stöd av fingrarna och flyttade den då och då fram och tillbaka så man bearbetar hela eggen. Man får en ganska grov yta efter att gjort på det viset och sickeln ger en grov struktur i belaget. Man kan fila ned strukturen lite genom att dra sickelns kortsida över ett bryne (eller en finare diamantfil). Man kan också gå över skidan med ett kutterstål utan struktur för att ta ned strukturen lite.

 

Det fungerar också bra att slipa in en struktur i kutterstål med samma trumslip.

 

Alternativt hittar men en trumslip med finare korn än den på ClasOhlsson. 

 

(https://m.clasohlson.com/se/Trumslip-diamant/30-9125)

Lite svårt att hänga med i alla turer, då man inte "fuskat" i det själv. Det hade varit enklare med bilder eller video eller skall du söka patent på din slipmetod ?

Link to comment
Share on other sites

En video hade varit fantastiskt! Har nämnda trumslip sedan tidigare och kutterstålet är beställt efter din (oxberg) positiva erfarenhet. Om man får full koll på hur man kan vässa om dem kanske man i princip aldrig behöver köpa någon mer sickel? Tyvärr är jag för korkad för att förstå hur man ska göra utifrån textbeskrivningar och hur man bedömer om det ser bra ut. En oxberg slipvideo för dummies?  :wub:

Link to comment
Share on other sites

En video hade varit fantastiskt! Har nämnda trumslip sedan tidigare och kutterstålet är beställt efter din (oxberg) positiva erfarenhet. Om man får full koll på hur man kan vässa om dem kanske man i princip aldrig behöver köpa någon mer sickel? Tyvärr är jag för korkad för att förstå hur man ska göra utifrån textbeskrivningar och hur man bedömer om det ser bra ut. En oxberg slipvideo för dummies?  :wub:

Ska kolla med sportspegeln om de är intrresserade, annars får jag rigga en studio själv. Tekniken behöver utvecklas och finslipas (haha) så jag är glad att fler plockar upp bollen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...