wille Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Helt vanlig fil? Jag har en djupt rotad och överdriven respekt för att ge mig på belagen. Har man fler par skidor som jag, så är det inget problem att experimentera. Jag använde fil redan på 90-talet, det ger en struktur som kan liknas vid Swix skärande rller. Fungerar mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NotReallyGunde Posted February 7, 2019 Report Share Posted February 7, 2019 Litet tips inför helgens Engelbrekt önskas. Tänkte sickla med min gamla U sickel och sedan stålborsta med Primateriaborsten. Men det ser ju lite fuktigt ut inför söndagen. Ska jag skippa nylonet helt då? Låna grannens julgransrill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted February 7, 2019 Report Share Posted February 7, 2019 att borsta / polera för mkt i blötföre kan vara förödande. kanske bara dra ngra drag med fin stål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lmlhaha Posted February 7, 2019 Report Share Posted February 7, 2019 att borsta / polera för mkt i blötföre kan vara förödande. kanske bara dra ngra drag med fin stål Gäller det även att inte borsta med fin stål? Vad skulle anledningen vara? att inte borsta bort strukturen för mycket från en plus-sickel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 7, 2019 Report Share Posted February 7, 2019 Det är väl för att undvika det sug som kan uppstå med allt för blankt belag. Man brukar jämföra med att lägga två glasskivor mot varandra med vatten emellan. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted February 8, 2019 Report Share Posted February 8, 2019 exakt vad det beror på är väl kanske inte helt vetenskapligt belagt. Men många kunniga, bla Kuzmin, säger så. sennmathals förklaring låter vettig. för egen del provade jag inför blötVL 2014 med manisk borstning; katastrof... (hade iofs också lååååånga glidzoner) det gäller nog nylon olikn polering man ska va försiktig med. Stål är nog en helt annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NotReallyGunde Posted February 8, 2019 Report Share Posted February 8, 2019 ok tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
megas Posted February 8, 2019 Report Share Posted February 8, 2019 Har ett par Nanosonic zero som jag är sugen på att stålsickla. Såg en annan tråd på ämnet om huruvida man ska sickla ruggytan eller inte men det verkar råda delade uppfattningar om detta, någon som har någon erfarenhet? Sen är Madshus-belaget väldigt tunt (iaf jämfört med Fischer) men ni sicklar de som vanligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 9, 2019 Report Share Posted February 9, 2019 Har ett par Nanosonic zero som jag är sugen på att stålsickla. Såg en annan tråd på ämnet om huruvida man ska sickla ruggytan eller inte men det verkar råda delade uppfattningar om detta, någon som har någon erfarenhet? Sen är Madshus-belaget väldigt tunt (iaf jämfört med Fischer) men ni sicklar de som vanligt?Jag sicklar inte Ruggytan och varför skulle man det? Du tar bort så himla lite och sen ruggar du ju ändå ruggytan och dess rugg bygger ju höjd ändå. Men det skulle inte vara märkbart om du sicklade ruggytan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Izkall Posted February 9, 2019 Report Share Posted February 9, 2019 Jag har då alltid trott att det är rekommenderat att sickla hela skidan. Har ju själv varit fundersam till om man förändrar spann och tryckpunkter för mycket om man bara står och skär bort på glidzonerna. Det här borde man kanske vara/varit tydligare med i instruktioner till nybörjare som ska sickla. Har aldrig sett eller hört Kuzmin själv nämna att du kan/bör låta bli fästzonen, utan istället har han föreslagit att man ska låta bli att rugga skidorna. I debatten om sicklarnas hållbarhet så är väl detta ett viktigt argument. Mindre material att bearbeta, du kan sickla i hela drag (om det känns enklare) utan att röra på dig och kanske fästzonen med tidigare uppvärmningar och ojämnheter förkortar livslängden väsentligt i jämförelse med sickling av enbart de rena och fina glidzonerna? Själv har jag senaste åren låtit bli att rugga och sedan sicklat hela skidan när jag fräschat upp men det här får mig kanske att tänka om. Kvarstår gör problemet med att kunna åka utan fästvalla om du har ruggat en skida och inte vill sickla bort det. Men samma problem blir ju för en stenslipad skida förstås. Frågan är hur mycket en ruggad fästzon påverkar när du kör ovallat. Kanske är förödande i "ruggfören" men mindre viktigt i hårda spår. Och kan/bör man i så fall behandla (utan att slita på fina stålsickeln) eller neutralisera ruggen med ex. fint våtslippaper, paraffinvallning, stålborstning och rillning? För går ju snabbt att "fräscha upp" ruggen till nästa fästvallning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
countzero Posted February 9, 2019 Report Share Posted February 9, 2019 Nu gällde frågan om att sickla ruggzonen på zero skidor. Dvs sådana med speciellt belag där man ruggar och ej använder fästvalla. Skickat från min HTC U11 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NotReallyGunde Posted February 11, 2019 Report Share Posted February 11, 2019 Körde Engelbrekt och det var ju lite fuktigt.Gamal Usickeln och Primateria stålborsten, fört motpilen, sedan med bilen, avslutade med 3 drag mot pilen.hade riktigt bra glid.Klev dock av efter halva och många hade sämre glid andra varvet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tigaz Posted February 12, 2019 Report Share Posted February 12, 2019 Hejsan, såg den här artikeln https://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/maximalt-skidglid-300599.aspx och blev lite fundersam, han säger att han tror att anledningen till att det glider bättre när man vallar är pga att man jämnar till ytan med borstarna, kan det verkligen stämma? Jag menar, hur kan det då bli skillnad på glid när man lägger hf lf ch? Borstar man mera då? :) Stämmer det att belaget inte har porer? Osv, många frågor som är obesvarade, har nu stålsickla denna säsong och förra med bra resultat utom när det är knirrföre. Tips och trix ang det föret tack.. :) sen säger han att det man gör med valla är att man lägger på nåt som inte glider så bra(valla) på ett belag som glider bra, sen sicklar man av det och borstar bort allt, har alltid hört att det finns porer i belag och att man ska borsta bort så mkt som möjligt av det, har jag levt i en dröm? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 12, 2019 Report Share Posted February 12, 2019 Den där artikeln är 12 år gammal så det har väl runnit en del vatten under broarna sedan dess. Nu vet jag inte hur mycket vetenskapliga studier som presenterats vad gäller hur den ena vallan glider bättre än den andra. När WC åkarnas glid skiljer sig åt pratar man allt oftare om mer eller mindre lyckade strukturer. Man brukar säga att det allra viktigaste för glidet är själva skidan och sedan strukturen och sedan möjligen vallan. Det påstås ofta att man måste ha olika vallor eftersom snön är så olika. Men vad säger att det är så? Ett visst material kan väl rent teoretiskt ha bra glidegenskaper på flera olika underlag. Jag menar att det inte finns någon självklar logik i att en valla skulle glida bättre när det en viss typ av snö och en annan vid en annan typ av snö. Om man jämför med teflon som har väldigt låg friktion så har det materialet låg friktion mot de flesta olika underlag. Intressant i sammanhanget är att Primateria eller Skimateria som det nu heter och som omnämns i artikeln numera tillverkar och säljer glidvalla. Det beror kanske inte bara på att det är ett påslag på valla som vi inte vill veta. Det som säljs för flera hundra kanske kostar någon tia att tillverka. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tigaz Posted February 12, 2019 Report Share Posted February 12, 2019 Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni? Skickat från min SM-G950F via TapatalkI varje fall tycker jag att det är VÄSENTLIGT LÄTTARE att sickla än att valla och även när du vallar måste du ju strukturera. Jag har viss erfarenhet av båda metoderna efter att t.ex ha åkt mer än 30 Vasalopp/öppna spår med var och en av metoderna. Den tid jag använder i vallaboden numera är mindre än en tiondel av den jag lade på den tiden när även jag trodde på glidvallning för oss motionärer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CLT Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Jag förstår inte hur de här med stålsickling kan vara en sån stor diskussion. Varför nöjer ni er med stålsickling om ni kan vi ännu snabbare skidor om ni toppar skidorna med tex flour? Hela diskussionen är ju helt fel. Stålsickling vs stenslip kan jag förstå. Men stålsickling vs valla är befängt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Man är otrevlig om man kommer in här och förstör med massa relevanta frågor om glid som ingen har ett svar på :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Jag förstår inte hur de här med stålsickling kan vara en sån stor diskussion. Varför nöjer ni er med stålsickling om ni kan vi ännu snabbare skidor om ni toppar skidorna med tex flour? Hela diskussionen är ju helt fel. Stålsickling vs stenslip kan jag förstå. Men stålsickling vs valla är befängt.Från början var ju Kuzmins teori att stålsickling ger så bra struktur att valla inte tillför något när det gäller glid på längre distanser. Tvärtom så tar vallan upp smuts snbbare än rena, stålsicklde belag, och ger efter hand sämre glid. Idag är det kanske inte så många som tror fullt och fast på detta. Min egen erfarenhet är att ett lager högfluor på stålsicklade belag i de flesta fören förbättrar glidet även på långa distanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreatSki Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Nä, det är inte helt enkelt att jämföra. Man stålsicklar ett par skidor, och vallar ett annat par, och då glider ena paret bättre.Men största skillnaden kanske ligger i skidparen, olika tryckpunkter, olika hårdhet.Men jag har många gånger varit med om att stålsicklade skidor, utan en atom valla på, glidit bättre, än mitt (som jag ansett) bästa par skidor, som var vallade optimalt (som jag trodde) för dagen.Hur befängt det än låter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 he, he (skogsvakt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted February 13, 2019 Author Report Share Posted February 13, 2019 Okey, jag förstår har även hängt med här, plus att jag är god vän med skidpropaganda.. Har pratat med Erik mycket. Men jag tycker ändå att hela området är sjukt dåligt forskat på, det finns två sidor, dom som sickla och dom som vallar, sedan ett till. Dom som sicklar och lägger pulver eller fluider, det finns inga vetenskapliga tester över huvudtaget och det finns knapphändiga instruktioner om hur man sicklar ( håll sickel ca x antal grader och dra lite tills du tror det är klart så har du superglid) alltså ingenting vetenskapligt överhuvud taget, känner ju själv att sickeln tar bättre och sämre ibland. Slipa sickeln så du får en "burr" ja men hur fin ska den burren vara osv osv. Massa saker som är så svåra att tyda. Vad tycker ni? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Håller med! Det var lite därför jag drog igång den här tråden, just för att få konkreta tips på hur man gör. Om man aldrig har testat är det jävligt svårt att ha någon nytta av instruktioner i stil med "slipa sickeln så du får en burr". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forehandloop Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Jag förstår inte hur de här med stålsickling kan vara en sån stor diskussion. Varför nöjer ni er med stålsickling om ni kan vi ännu snabbare skidor om ni toppar skidorna med tex flour? Hela diskussionen är ju helt fel. Stålsickling vs stenslip kan jag förstå. Men stålsickling vs valla är befängt. Israel-Palestinakonflikten är också befängd. Varför nöja sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Håller med! Det var lite därför jag drog igång den här tråden, just för att få konkreta tips på hur man gör. Om man aldrig har testat är det jävligt svårt att ha någon nytta av instruktioner i stil med "slipa sickeln så du får en burr". Men det finns ju hur många instruktioner somhelst på nätet om hur man stålsicklar en skida. Du drar en stålbit över plast. Det ger ränder. Vad är problemet? Man sicklar tills skidan får en ny lyster och den gamla stenslipen är borta. Thats it. Det kan ta en kvart. Borsta skidan lite om det är varmföre. Borsta den mkt om det är kallföre. Är du nörd prova komplettera med rill vid våtföre. Lägg fluor på om du tävlar i slask. Eller så kör man på sin stenslip. Skidorna kan gå som spjut då med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tigaz Posted February 13, 2019 Report Share Posted February 13, 2019 Jag har en tegelsten, den har jag slipat så att den är relativt plan, med en vanlig fil och lite vatten. Man kan även ta något rakt och hårt och försöka plana ut den. Sen kan man slipa allt möjligt på den, knivar blir sylvassa och även mina egengjorda sicklar, med den slipar jag min fina sickel med. Sen har jag en diamantfil som jag slipar min grova sickel med. Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.