Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Vilka äger vilka menar du? Äger skistart skimateria? Det sätter saken i helt annat dager tycker jag. Men en gåta för mig är varför vissa handlare tex Huselius och Pölder envist vägrar sälja stålsicklar år 2018. Är dom fortfarande så rädda för denna lilla stålbit?

Jag har läst nåt om att det finns gemensamma intressen mellan Skimateria och Skistart på något sätt men minns inte hur det var. Men man kan konstatera att några av de personer som ligger bakom Skistart även är medlemmar i Skimaterias bolagsstyrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag visste inte om denna koppling mellan skistart och skimateria. Det förklarar helt klart deras aggressiva marknadsföring av just skimateria kontra Kuzmin. Deras trovärdighet minskar drastiskt. Dom är ju tex helt lyriska över skimaterias rillar och lägger ständigt ut filmer där dom lovordar dem. Tänk att det alltid ligger och lurar dolda fällor och ”hemliga” konstellationer.

 

Nä nu börjar jag stenslipa istället ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag som äger butik skulle ju aldrig sälja något som gynnar en konkurrent. Så svaret är enkelt.

 

Ganska ofta tror ni på forumet att vissa affärer vägrar sälja olika produkter. Men vi säljer väl det man kan tjäna pengar på. Vi sysslar inte med välgörenhet, det är också en försörjning bakom såklart.
Ofta handlar det ju om vilka leverantörer man har, vissa fabrikat på marknaden har t.ex. aldrig försökt sälja något till just mig. Man kan inte ha hur många leverantörer som helst. Är det attraktiva produkter så kanske man som butik jagar så man har chansen att sälja, men ibland får man inte som butik köpa ändå av olika skäl.

Stålsickling är även om inte några av er tror det inte särskilt efterfrågade. Oavsett hur bra det är.
Finns vissa vallafabrikat som är oroligt bra, används på elitnivå mycket, men som är helt omöjliga att sälja med förtjänst. Vissa produkter är mer efterfrågade än andra.

Skistart som även ligger bakom detta forum, gör ett jättebra jobb med att ta fram strukturer och göra tester.
Jag själv som äger en stenslip får ju istället väldigt mycket info från alla andra som äger slipmaskiner om vilka slipar som går bra och så vidare, så då kan vi alla använda samma slipar till dom flesta.

 

Men vägra sälja gör nog ingen om det går att tjäna pengar. Så enkelt är det

Link to comment
Share on other sites

Jag som äger butik skulle ju aldrig sälja något som gynnar en konkurrent. Så svaret är enkelt.

 

Ganska ofta tror ni på forumet att vissa affärer vägrar sälja olika produkter. Men vi säljer väl det man kan tjäna pengar på. Vi sysslar inte med välgörenhet, det är också en försörjning bakom såklart.

Ofta handlar det ju om vilka leverantörer man har, vissa fabrikat på marknaden har t.ex. aldrig försökt sälja något till just mig. Man kan inte ha hur många leverantörer som helst. Är det attraktiva produkter så kanske man som butik jagar så man har chansen att sälja, men ibland får man inte som butik köpa ändå av olika skäl.

Stålsickling är även om inte några av er tror det inte särskilt efterfrågade. Oavsett hur bra det är.

Finns vissa vallafabrikat som är oroligt bra, används på elitnivå mycket, men som är helt omöjliga att sälja med förtjänst. Vissa produkter är mer efterfrågade än andra.

 

Skistart som även ligger bakom detta forum, gör ett jättebra jobb med att ta fram strukturer och göra tester.

Jag själv som äger en stenslip får ju istället väldigt mycket info från alla andra som äger slipmaskiner om vilka slipar som går bra och så vidare, så då kan vi alla använda samma slipar till dom flesta.

 

Men vägra sälja gör nog ingen om det går att tjäna pengar. Så enkelt är det

Nä tyvärr verkar ju många dra slutsatser åt konspirationshållet när det handlar om enkel företagsekonomi. Sen handlar ju även företagande om sociala realtioner och det påverkar vilka man handlar/sammarbetar med men det är ju fortfarande ingen konspiration.

Link to comment
Share on other sites

http://www.globisen.se/skistart/pressmeddelande-skistart-skimateria-ingar-samarbetsavtal/attachment/pressmeddelande-skistart-skimateria-primateria-sport-ab-ingar-samarbetsavtal/

 

För de som inte kände till det. Trots det fortsätter man sälja Kuzmins alla produkter och erbjuder ju Kuzminsickling också vid köp av skidor m.m.

 

Tror inte många som stålsicklar själva försöker sig på skimaterias petiga preparering, med slipklossar, motborstningar, centimeterlånga rillningar o.s.v. Det allra vanligaste är nog fortfarande en Kuzmin Universal, Kuzmin Plus och en stålborste. För det behöver du lägga dryga tusenlappen. Hur mycket har man att vinna på att införskaffa mer än så? Förutom att det är jävligt kul att experimentera med grejerna.

 

Kan för övrigt meddela att jag nött ut en egg på Kuzmins nya supersickel. Nu gör den ju knappt någon struktur i sig men från början avverkar den ändå en hel del material. Har grundsicklat ett nytt par i år och fräschat upp ett par andra, och började då med minussickeln i samtliga fall. Resonerade som folk varit inne på att man kanske kan inleda sicklingen med den outslitliga sickeln för att sedan avsluta med universal eller +. Men verkade inte gå så bra. Synd.

Link to comment
Share on other sites

Det diskvalicerar helt klart skistart som en oberoende part av debatten stålsickling och stenslip. Även om den debatten nog inte är särskilt stor utan för setta forum :) Deras info filmer ska ses som en reklamfilm, inget annat. Det tycker jag är högst relevant.

Inte för att jag känner något större ansvar att försvara Skistart men bara för att någon är producent/marknadsförare/försäljare av en produkt betyder ju inte det att dom inte bidrar med relevant info.

 

För övrigt är det väl bara landslagens vallateam som är både oberoende och har kompetensen att testa. Fast det dom gör är ju "hemligt".

Link to comment
Share on other sites

http://www.globisen.se/skistart/pressmeddelande-skistart-skimateria-ingar-samarbetsavtal/attachment/pressmeddelande-skistart-skimateria-primateria-sport-ab-ingar-samarbetsavtal/

 

 

Kan för övrigt meddela att jag nött ut en egg på Kuzmins nya supersickel. Nu gör den ju knappt någon struktur i sig men från början avverkar den ändå en hel del material. Har grundsicklat ett nytt par i år och fräschat upp ett par andra, och började då med minussickeln i samtliga fall. Resonerade som folk varit inne på att man kanske kan inleda sicklingen med den outslitliga sickeln för att sedan avsluta med universal eller +. Men verkade inte gå så bra. Synd.

Ok, detta var verkligen synd. Hade höga förväntningar på livslängden på Kuzmins minus-karbidsickel. Tack för att du delade med dig Izkall.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga billigare alternativ till slipklossarna (grind) á 495 kr/st. Jag har en gummikloss, som jag kan fästa slippapper av olika grovlek och på och på Biltema finns slipsvampar 100/150.   .                                                                                                                                                                           Dk: du brukar ha en förmåga att leta upp likvärdiga alternativ på skidprodukter, har du något förslag ?

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga billigare alternativ till slipklossarna (grind) á 495 kr/st. Jag har en gummikloss, som jag kan fästa slippapper av olika grovlek och på och på Biltema finns slipsvampar 100/150.   .                                                                                                                                                                           Dk: du brukar ha en förmåga att leta upp likvärdiga alternativ på skidprodukter, har du något förslag ?

Funkar med vanligt sandpapper. Skistart har tidigare rekommenderat det innan de speciella slipklossarna kom.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga billigare alternativ till slipklossarna (grind) á 495 kr/st. Jag har en gummikloss, som jag kan fästa slippapper av olika grovlek och på och på Biltema finns slipsvampar 100/150. . Dk: du brukar ha en förmåga att leta upp likvärdiga alternativ på skidprodukter, har du något förslag ?

Jag erkänner gärna att jag inte riktigt är med. En slipkloss för 495kr??????? (Till vadå? Måste jag läsa hela tråden, eller kan du länka?)

 

Biltemas tre-pack som jag tror du syftar på, är rätt ok. Den finaste funkar om man ska rugga upp belag innan fästvallning. De två grövre går att använda om man vill rugga vanliga skidor vid 0-före.

 

Men hellre tar jag en halv kork av Biltemas slipkloss (19kr för en hel) och med smältlim fäster olika våtslippapper på. Då kan du köra det med allt från 120 - 1200 korn. (Biltema). Då får du en plan slipkloss. Jag har slipat enkla träningsskidor så. Men främst gör jag sådana slipklossar med 120-korn för att rugga fästzonen innan fästvallning. För om man viker slippapper runt en klosss gör man lätt runda kanter på skidan. Att byta slippaper tar 5 sekunder om du har varmluftspistolen redo vid vallabordet. ;)

 

Lite utanför ämnet kanske. Men om du ”slipar” en skida så själv, får du allt valla ett antal ggr innan mikrohår är borta. Även om du avslutar med 1200. Men visst kan det duga på träningsskidor.

Link to comment
Share on other sites

Herregud. Nu har jag googlat fram slipklossarna. 495kr och tre klossar! (Men lite rabatt om man köper två...)

Biltemaslipkloss i kork, våtslippapper som jag klipper i rätt storlek och smältlim får nog duga för mig framöver också... Jag lägger sjukt mycket pengar på valla. Men tänker nog inte göra det på en slipkloss i första taget. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du backar i tråden kan du se videon från Skistart och Stefan Strands prisuppgifter för hela kitet, som används i videon.

 

Jag har haft samma tankegångar att slipklossarna river upp material på glidytan, som sen måste "skäras av" med en stålsickel, annars kanske det blir lika katatrofalt dåligt glid som när jag handslipade ett par skidor en gång för 23 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

De ggr jag kört egen slip med först 120 följt av 240, 400, 800 och slutligen 1200, tycker jag nog de funkat ok efter vallning. Träningsskidor alltså.

 

Men numera gör jag inte så. Jag sätter inte någon stålsickel i någon finskida. Men jag har faktiskt alla P-, R- o S-sicklar. Samt nån gammal sliten kuzmin. Som jag använder till träningsskidor (och vissa av barnens skidor).

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått saken är Skimaterias slipklossar inga sandpapper utan det är diamant som slipar. Sätter onekligen kostnaden i ett annat perspektiv. Nu kan man säkert hitta klossarna billigare någon annan stans, lär ju näppeligen vara Skimateria som tillverkar dem utan de har köpt, precis som med slippappret, köpt en standard produkt.

 

Jag skulle inte slipa mina skidor med sandpapper för att sedan stålsickla. Helt övertygad om att små sandkorn kommer finnas kvar i belaget vilket inte stålsickeln skulle gilla.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått saken är Skimaterias slipklossar inga sandpapper utan det är diamant som slipar. Sätter onekligen kostnaden i ett annat perspektiv. Nu kan man säkert hitta klossarna billigare någon annan stans, lär ju näppeligen vara Skimateria som tillverkar dem utan de har köpt, precis som med slippappret, köpt en standard produkt.

 

Jag skulle inte slipa mina skidor med sandpapper för att sedan stålsickla. Helt övertygad om att små sandkorn kommer finnas kvar i belaget vilket inte stålsickeln skulle gilla.

Om jag förstod det rätt så var tanken med slipningen att det yttersta hårda skiktet skulle bort  och få en jämnare yta, men är det nödvändigt ?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte slipa mina skidor med sandpapper för att sedan stålsickla. Helt övertygad om att små sandkorn kommer finnas kvar i belaget vilket inte stålsickeln skulle gilla.

Jo det står ju att klossarna är gjorda som du säger SS. Och jag har aldrig satt ”vanligt” sandpapper på någon kloss. Inte heller till att rugga fästzon före vallning.

Men att tro att våtslippapper släpper korn får du väl göra om du vill. Det tror inte jag på. Kul argument för att kränga en kloss för en 500-lapp ;)

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstod det rätt så var tanken med slipningen att det yttersta hårda skiktet skulle bort  och få en jämnare yta, men är det nödvändigt ?

Det underlättar nog om du har ett par riktigt gamla skidor eller köper ett par lite äldre Atomic på rea. (Eller Atomic överhuvudtaget kanske.)

Själv har jag faktiskt gjort just så med lite rea-Atomic som jag köpt till barnen. Samt någon egen loppisskida jag köpt. Den senare en skate-rcs från 90-talet för 60kr inklusive bindning. ;)

 

Jag ska sickla av lite valla från någon dm på skidan och ta ett kort. Så ska jag lägga ut här och försöka återknyta till tråden. För att bevisa för folk att jag faktiskt stålsicklar ibland ;).

Link to comment
Share on other sites

Redigerar text i em. Lägger ut bilderna nu då jag tycker det är krångligt från telefonen... ;)

 

Att limma fast sandpapper på en slät kloss, tycker jag är nödvändigt för att slipp-pappret ska ligga plant. oftast använder jag dessa klossar till att rugga upp belag innan fästvallning.

Om man viker ett papper runt en kloss, är risken mycket större att man snedslipar kanterna på skidan. Detta kanske märks först nästa gång skidan ska slipas.

 

En gammal sliten skida för 60kr på Myrorna i Järpen. Kudden på bindningen kapad och lite på bindningen, så de passar moderna sns-skor. På ”gamla goda” tiden, hade man en vänster- o en högerskida. På dessa skidor låg en sned platta under bindningen. Därför var skidorna rejält snedslitna. (Se bakänden på skidan.

 

Om jag minns rätt från vad jag gjorde i våras, så gick jag först lös med en slipkloss som ovan. Sedan en hel del med en R-sickel. Sedan några få drag med P-sickel för att få belaget slätare. Sedan ett drag med en S-sickel för att få struktur. Sen några mycket lätta drag med P-sickel igen, för att få bort plastkanterna som blir av S-sickeln. Sedan är skidan vallad med en mjuk valla, sedan en hård. Kommer testa dem som rena stakskidor v. 9

 

(Förvisso helt idiotiskt, när jag har 5 par välslipade fina skate... ;) Samt galet många klassiska!)

 

27657533_1997601763853517_42085846813166

 

27971859_1997601960520164_22442481879480

 

27972529_1997602070520153_10049395736823

 

27750637_1997602170520143_31212723283802

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...