Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Jag tycker detta är ett stort genombrott och en möjlighet för oss skidåkare att få sina glidytor justerade med rätt tryckpunkter, så att de glider bättre. Det troliga är att Skistart inte får behålla den kunskapen själva särskilt länge utan stenslipare av klass kommer säkert att inhämta kunskapen och erbjuda oss skidåkare samma service.

Inte är detta något genombrått! Skidor har modifierats i över 30 år. För att minska på tex trycket bakom hälen behöver du varken Kuzmin eller Primateria. En vass stålsickel och sedan stenslip är receptet. Men man bör dock veta vad man gör ...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men om man köpt ett par skidor, som man har svårt att få att gå och det beror på tryckpunkterna, då är det väl bra om man kan lämna in dem till en kunnig skidbutik för justering av tryckpunkterna. Madshusskidorna i Falun är ett exempel på att jag pga felval av skidor fick ett par skidor med dåliga tryckpunkter och som jag hade svårt att få att gå. Nu vet jag inte hur mycket man kan förbättra ett par skidor med justering av glidytorna, men hoppas att den här metoden utvecklas. Det kanske blir så i framtiden att skidbutikerna går igenom den nya kollektionen skidor som kommer in på hösten och plockar undan skidor med sämre tryckpunkter för justering.

 

Vem vet, då kanske tom TP införskaffar stålsicklar för justering av tryckpunkter, i synnerhet som han inte vill sälja dåliga skidor till sina kunder.

Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering från mitt håll.

 

Har kört två pass i helgen men är antagligen inte helt frisk.

 

Svårt att avgöra hur resultatet blev för min del. Det kändes som att det gick rätt kärvt men jag verkade ändå glida ungefär jämförbart med flesta i spåren.

 

Märkte heller inte av att jag skulle fått bättre fäste trots att bredden på fästzonen ökat markant. Kan dock vara att jag inte är helt kry och orkar trycka ifrån tillräckligt. Hade halvtaskig teknik innan jag var sjuk och att då dessutom ha blivit klenare gör inte direkt saken bättre.

 

Får hoppas att jag är friskare i veckan så jag får göra lite mer representativa jämförelser. Synd bara att det är subjektiva resultat..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering från mitt håll.

Har kört två pass i helgen men är antagligen inte helt frisk.

Svårt att avgöra hur resultatet blev för min del. Det kändes som att det gick rätt kärvt men jag verkade ändå glida ungefär jämförbart med flesta i spåren.

Märkte heller inte av att jag skulle fått bättre fäste trots att bredden på fästzonen ökat markant. Kan dock vara att jag inte är helt kry och orkar trycka ifrån tillräckligt. Hade halvtaskig teknik innan jag var sjuk och att då dessutom ha blivit klenare gör inte direkt saken bättre.

Får hoppas att jag är friskare i veckan så jag får göra lite mer representativa jämförelser. Synd bara att det är subjektiva resultat..

Mvh

Man kan ju göra långtidstester och se på trender i utförsåkning eller på milen etc.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Nu är jag inbiten stålsicklare! Eller ja, jag gillar själva grejjen och tror på det till 95% :) grejjen är att jag har kollat här, haft kontakt med Erik thiberg, bloggaren som brinner för stålsickling och tänkt lite själv.. Så jag har gjort en egen stålsickel som avverkar material relativt bra och använder en skruv och en träbit med 0,9 mm mellan gängor som riller.. Men får inte till det, har vart ute och provat men undeelaget har liksom sugit väldigt mycket, underligt nog lika igår för ett par vallade finskidor med vauthi blå som grund och röd toko lf. Så frågan är hur man får dom att gå bra igen? Får ju slita ihjäl mig! Bilder kan, om ni vill bifogas inom snar framtid!

 

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående stålsickling af forskellige ski samt testning før skiløb, f.eks Vasaloppet...

 

1: Har man ideelt set 2-3 par ski som man har grundprepareret via sickling med lidt forskelig struktur og dernæst tester glid i det aktuelle føre...

2: Når det bedst glidende skipar er udvalgt, begynder man så med selve vallningen? Eller har man allerede vallat før skitest, altså 1, med den parafin som skiføret tillemper...!?

 

Mit spørgsmål er hvor meget arbejde der skal lægges i før en skitest på selve grundpreparingen af skien, dvs. om den skal testes med kun struktur via sickling eller om man også skal have parafin på i skitesten og da specielt glidtesten selvfølgelig? 

 

Tak for råd! 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag aktualiserar den här tråden igen med en fråga; Jag lämnar in mina skidor och får dem stålsicklade efter alla konstens regler.

Jag åker på de stenslipade skidorna, men efter ett tag vill jag återgå till paraffinvallning av glidytorna. Måste jag lämna in dem för stenslipning först ?

Nej. Stålsickling är ett alternativ till stenslipning. Sen kan man valla på båda varianterna även om en del hävdar att man klarar sig utan parafin.

Link to comment
Share on other sites

Det är struktur i själva sickeln och dessutom finns sicklarna med olika strukturer för olika förhållanden precis som det finns olika stenslipar. Så nej en stålsicklad skida är inte helt slät. Därför är det inte heller så lätt att göra sin egen sickel som Tigaz nämner såvitt man inte har en gedigen maskinpark för stålbearbetning. Om strukturen på en stålsicklad skida sedan blir exakt lika som på en stenslipad är en annan sak.

 

Det är väl en fördelarna med sickeln att man kan ha några olika. Nu är dom ju inte helt gratis men det är det ju inte att få skidorna slipade för varje före heller. Dessutom mycket med omständligt. Sedan torde väl inte dom som slipar åt allmänheten ha en universialslip som funkar hyfsat för det mesta men aldrig bäst som Skogsvakt skrev.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon "översättning" av stålsicklarna till stenslipningsstrukturer eller en manual för stålsicklarna, där det framgår vad de ger för olika struktur och vilka fören de passar för ?

Kuzmin har olika sicklar, och vilka fören de passar för.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Framförallt så kan man ju köra med lite olika rilleralternativ och sickla på lite olika sätt. Typ lite hårdare och kortare drag för att optimera för varmare fören och vara lite mer försiktig med borstandet och tvärtom vid kallare fören.

 

Aha :) men herregud. Det låter ju som om man hade en egen stenslip hemma. Gud så praktiskt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...