Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Jag är inte riktigt övertygad om att en stålsicklad skida skulle ha samma struktur som en stenslipad skida med fin slip. Ytan efter stålsicklingen borde bli slät och jämn utan struktur eller har jag helt fel ?

Otroligt min käre Vetrankollega Volevodin.  Så mycket som du deltagit i debatten om (mot ?) stålsickling och inte VET att stålsickling ger STRUKTUR !!  Otroligt, det blev ju klart för alla (trodde jag) redan efter några få inlägg i "min" tråd och har belysts, diskuterats, visats i bild, jämförts, i hundratals inlägg på olika trådar där du aktivt deltagit. Till de som startat insamling för att köpa en stålsickel till Volevodin: Jag kan själv ge Volevodin en sickel i julklapp :wub: . Du kan t.ex. besöka Enklaresport (han bor väl inte långt från dig) och han skickar räkning till mig. DÅ får du ju MED EGNA ÖGON se att sickeln ger struktur och du får själv uppleva mitt goda glid (på t.ex. 32 Vasalopp/öppna spår) på stålsicklade skidor. God Jul Volevodin och er alla andra på skidforum. Som ni ser har jag åter vaknat till liv efter min hjätrtinfarkt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kuzmin har olika sicklar, och vilka fören de passar för.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det var det jag var ute efter, när jag startade upp den här tråden igen. (jag talar inte i första hand för mig själv utan även andra som går i tankar att testa på stålsickling) Skulle  tro att man behöver tre sicklar med olika struktur, så att man kunde justera belaget efter rådande före och slippa rillningen, som jag upplever att den ger mycket liten effekt. Jag kan hålla med om att LG03 i stenslipningsstruktur är ett trubbigt instrument att möte olika snöstruktur och att kunna anpassa strukturen efter underlaget skulle vara en stor fördel. Huruvida man kompletterar med valla eller inte är en smaksak. (tex var Niskanens skidor pulvrade direkt på slipad yta utan paraffin vid VM i Lahtis)

Antar att det var det du menade skogsvakt, när du skrev att det är billigare att köpa stålsicklar än stenslip. ;)

Link to comment
Share on other sites

 Skulle  tro att man behöver tre sicklar med olika struktur, så att man kunde justera belaget efter rådande före och slippa rillningen, som jag upplever att den ger mycket liten effekt. 

 

Jag vill nog mena att rillningen har betydligt större inverkan på glidet än lite olika strukturer från sickel eller slipning. Särskilt i varmare fören. Men båda tycks behövas för det bästa glidet. Strukturen från rillern är väl typ 10 ggr så grov som från slipen/sickeln om inte mer.

 

Men går du och får skidorna omslipade för olika fören? Kör du på samma slip kan du vill lika gärna köra på samma sickel också. Jag har bara använt Kuzmin universal och har för det mesta bra glid.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att förstå det här med riller. Jag tar en metallbit och ristar in ett mönster i belaget. Så långt är jag med. Det jag inte får ihop är vad som händer med belaget sen. Om jag vill lägga en ny struktur två dagar senare så har väl inte det tidigare mönstret bara försvunnit? Jag uppfattar det inte som att folk slipar om sina skidor mellan rillningarna, så hur går det till egentligen? Är strukturen så grund att den nöts bort på några mil? 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att förstå det här med riller. Jag tar en metallbit och ristar in ett mönster i belaget. Så långt är jag med. Det jag inte får ihop är vad som händer med belaget sen. Om jag vill lägga en ny struktur två dagar senare så har väl inte det tidigare mönstret bara försvunnit? Jag uppfattar det inte som att folk slipar om sina skidor mellan rillningarna, så hur går det till egentligen? Är strukturen så grund att den nöts bort på några mil?

 

Skillnad på skärande rill och tryckande. Tryckande rill = pressar in en struktur som försvinner efter x antal mil eller vid gildvallning. Skärande ”ristar” in precist som du säger och går inte bort så lätt

Link to comment
Share on other sites

man kan också ta en slät rundstav av ngt slag och trycka ned strukturen / rillen, ngt. - Finns även helt släta "rillar" för ändamålet.

Eller så tar man styrspårskrapestaven och jobbar ner strukturen med. Då får man en ”fet” yta som liknar den man får efter parraffinering. Gör jag jämt innan rill och jag brukar glida bäst av alla, alltid.

Link to comment
Share on other sites

Eller så tar man styrspårskrapestaven och jobbar ner strukturen med. Då får man en ”fet” yta som liknar den man får efter parraffinering. Gör jag jämt innan rill och jag brukar glida bäst av alla, alltid.

Att alltid ha bäst glid är nästintill en utopi då det är omöjligt att preparera dem för att slå en bra preparerad skida för lågfart och samma sak en som är preparerad för en elit. Och lägg därtill att föret ofta kan skifta på längre lopp. Men man kan göra skidan så allround som det bara går. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att förstå det här med riller. Jag tar en metallbit och ristar in ett mönster i belaget. Så långt är jag med. Det jag inte får ihop är vad som händer med belaget sen. Om jag vill lägga en ny struktur två dagar senare så har väl inte det tidigare mönstret bara försvunnit? Jag uppfattar det inte som att folk slipar om sina skidor mellan rillningarna, så hur går det till egentligen? Är strukturen så grund att den nöts bort på några mil? 

Du säger det jag har tänkt ganska länge, men inte vågat föra till torgs dvs att jag har svårt att tro att belaget återgår till sin ursprungliga yta efter att ha värmts upp igen. Varje rillning man gör måste på något sätt påverka belaget vare sig det är stenslipat eller stålsicklat så att det vid mikroskopisk besiktning ser lite annorlunda ut än ursprungsskicket.

Link to comment
Share on other sites

Hej skidforum. Efter att bl.a läst denna härliga tråd konverterade jag till sickling i år. Kör med kuzmin u och är väldigt nöjd, enkelt och bra fart på skidorna. Använder först ett hårdmetallbestyckat hyvelstål för att plana utbelaget och gör sedan struktur med kuzminsickeln. Har inköpt HM-bladet på tolé verktyg, snabb leverans och billigt jmf med en ”skidsickel” ( 126kr + moms för ett med måtten 80x25x3mm). Kan rekommendera detta då ett hårdmetallblad nog är så gott som outslitligt på en plastskida. Kan nog använda denna som ”minus-sickel” för kallföre också då ett hårdmetallhyvelstål har en slät egg. Jag trodde först att kuzminsickeln var defekt och ville reklamera den då den hade allt slipskägg kvar. :) Tydligen är det ju det som är grejen och det är det ojämna slipskägget som ger strukturen. För den som vill laborera själv kan man prova med vanligt hyvelstål och slipa själv. Hyvelstål i M2 (6% W) snabbstål (samma sorts som kuzminsicklarna) kan ju köpas för ca en tiondel av priset för en skidsickel. Ska nog prova själv när skägget nöts bort från sickeln jag har. Någon som slipat egna sicklar, vilken grovlek på bryne använder ni?
Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat det rätt är det väl inte såna sicklar man använder till stålsickling av skidor. Jag har en Sandviken stålsickel, som jag använt i alla år till att sickla bort paraffin med och till skillnad mot plastsicklar blir den inte slö samt är lätt att rengöra genom att värma den och torka av.

 

1.För att "cut a long story short", om man skall äga en enda sickel för stålsickling - vilken skall man välja då ?

 

2. Om man ersätter stenslipning med stålsickling och sen kör sitt vanliga vallningsrace - bryter man då mot stålsicklingens hederskodex ?

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat det rätt är det väl inte såna sicklar man använder till stålsickling av skidor. Jag har en Sandviken stålsickel, som jag använt i alla år till att sickla bort paraffin med och till skillnad mot plastsicklar blir den inte slö samt är lätt att rengöra genom att värma den och torka av.

Helt rätt, dessa sicklar är ju betydligt tunnare och lite för sladdriga för att sickla skidor med men själva sättet man skapar råeggen kanske kan användas om man vill göra sin egen sickel eller slipa om en som blivit slö.

 

1.För att "cut a long story short", om man skall äga en enda sickel för stålsickling - vilken skall man välja då ? Jag tycker kuzmin universal funkar bra. Den verkar duga gott för de flesta.

 

2. Om man ersätter stenslipning med stålsickling och sen kör sitt vanliga vallningsrace - bryter man då mot stålsicklingens hederskodex ?

Det gör man nog inte men det går ju så snabbt att sickla och så länge man inte ska jaga pallplatser på någon tävling räcker det gott med att bara sickla och borsta. Mindre tid i vallaboden och mer tid i spåret.
Link to comment
Share on other sites

Förmodligen står jag för länge, och för ofta, och sicklar. Har man väl gjort grunden och fått bort stenslipen så kanske det räcker att typ dra tre hela drag med sickeln en gång om året eller liknande. Då håller den nog länge :) Men tycker faktiskt det är rätt svårt att sickla jämnt, och jag får småjack i kanter när jag sätter i sickeln. Dessa har jag trott/velat fått bort genom att sickla mer men det tycks jag aldrig lyckas med. Därav min rekommendation att inte sickla bara för att få bort repor.

 

Svårt att säga hur "snabbt" de slits ut. Men jag har haft eggar från 014-sicklarna som börjat tagit dåligt efter 20-30 minuter sicklande (trots rengöring) och då är det bara att byta egg (sparar de gamla för att ev. använda på grusskidorna).

 

Jag har också efterlyst videoform på hur man kan skärpa upp kuzmins sicklar på nytt. Vet fortfarande inte hur man gör eller om det är möjligt. Vad man skulle vilja ha är en billig sickel att grunda med. Antingen att den håller ovanligt länge eller går att slipa om på ett enkelt sätt. Denna behöver ju inte göra någon specialstruktur utan bara komma ner till fräscht belag efter ev. fästvallning, rugg och smuts som gör det lite trögsicklat i början (ja, trots att den är noga rengjord) vilket sliter på sickeln. Sedan avslutar man med några drag universal, plus eller minus för struktur till aktuellt före. Typ den metoden Honk beskrev här tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen står jag för länge, och för ofta, och sicklar. Har man väl gjort grunden och fått bort stenslipen så kanske det räcker att typ dra tre hela drag med sickeln en gång om året eller liknande. Då håller den nog länge :) Men tycker faktiskt det är rätt svårt att sickla jämnt, och jag får småjack i kanter när jag sätter i sickeln. Dessa har jag trott/velat fått bort genom att sickla mer men det tycks jag aldrig lyckas med. Därav min rekommendation att inte sickla bara för att få bort repor.

 

Svårt att säga hur "snabbt" de slits ut. Men jag har haft eggar från 014-sicklarna som börjat tagit dåligt efter 20-30 minuter sicklande (trots rengöring) och då är det bara att byta egg (sparar de gamla för att ev. använda på grusskidorna).

 

Jag har också efterlyst videoform på hur man kan skärpa upp kuzmins sicklar på nytt. Vet fortfarande inte hur man gör eller om det är möjligt. Vad man skulle vilja ha är en billig sickel att grunda med. Antingen att den håller ovanligt länge eller går att slipa om på ett enkelt sätt. Denna behöver ju inte göra någon specialstruktur utan bara komma ner till fräscht belag efter ev. fästvallning, rugg och smuts som gör det lite trögsicklat i början (ja, trots att den är noga rengjord) vilket sliter på sickeln. Sedan avslutar man med några drag universal, plus eller minus för struktur till aktuellt före. Typ den metoden Honk beskrev här tidigare.

För att spara på sin struktursickel rekommenderar jag att antingen köpa ett litet hyvelstål (ca 45kr/st i snabbstål) eller ett i hårdmetall (ca 150kr/st). Med dessa kan man plana och ”nollställa” sina skidor, sedan göra ett par drag med sin kuzmin universal för struktur. Dessa stål med släta eggar passar nog bra som minussickel också.

 

En mycket utförlig video av en möbelsnickare på en metod hur man ”lägger upp” eggen på sin sickel finns här: https://www.byggahus.se/renovera/sickel-slipa-lagga-krok

Lite omständigt men har du en utjänt kuzmin kan du prova med att ”putta” fram en ny egg utan att polera sidor etc innan. Får jag tid och ork framöver köper jag mig ett hyvelstål i snabbstål och testar på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...