Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ebba Andersson r redo fr ssongsstarten

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

Norsk dubbel p Supersprinten i stersund

karna som ker Supersprinten i stersund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Trolluppladdning

• Vänligen logga in för att kunna svara
57 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Nu har jag lyssnat på kompetensen och de föreslår följande uppladdning för tävling;

7 dagar innan:
- omega3 olja 5g/dag
- vinbär x g/dag (glömt)

3 dagar innan:
- 0,4 g bikarbonat per kg per dag
- kolhydrater x g / kg

3 tim innan:
- rödbeta
- 0.2 g per kilo bikarbonat
- koffein

- gel/dryck från start (90g/tim)

Jag återkommer med hur det funkade. Bikarbonat är inte bra för magen så långt....

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg
Spännande. Blir det rännskita eller förstoppning...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
Jag saknar en sk ”norsk uppladdning” 1200mg ventoline daglig dos sista veckan
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

Jag saknar en sk ”norsk uppladdning” 1200mg ventoline daglig dos sista veckan

Receptbelagd uppladdning brukar det inte skrytas med. Tydligen ska kreatin hjälpa kohydratinlagringen så det kan man lägga till i listan ovan.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

Spännande. Blir det rännskita eller förstoppning...

Det hinner nog ändra sig. Vad gör man inte för konsten.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Tror inte det blir någon "ränneskita" (ordet är en försvenskning av tyska "rennen" som betyder springa=springa på toan), men förutom rödbetsjuice känns det knappast prestationshöjande.

Jag kom på en sak, som jag borde testa för att tåla sportdryck bättre, nämligen att blanda i Samarin i drycken, bikarbonat har väl lite samma effekt att det gör det mindre surt i magen. (jag blandade i en påse Samarin i svartvinbärsdrycken och drack den före tävlingen i söndags och det verkade OK för magen)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

"I en studie lät forskarna en grupp på 10 vältränade cyklister med ett VO2 på 67,3ml/kg kroppsvikt köra ett 60min cykeltest på en testcykel. Vid placebo trampade de ut 233W och vid tillfället med ett enskilt intag av 0,3gr/kg kroppsvikt av bikarbonat innan start så blev siffran 264W i snitt över dessa 60 minuter. Detta är en ökning med 12% vilket nästan är lite för bra för att vara sant men studien var väl utförd. Cyklisterna körde mot varandra två och två i en simulerad tävling där de antingen hade bikarbonat eller placebo i kroppen (de visste inte själva vad de hade)."

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

År 2014 publicerades en studie som tittade på effekterna av Omega3-tillskott hos 20 otränade människor. Finns det en prestationshöjande effekt av Omega3 om vi inte kombinerar tillskottet med träning? Studien var dubbelblindad och deltagarna intog antingen 3,6 gram Omega3 eller Placebo varje dag under åtta veckor. De utförde både maximala och submaximala syreupptagningstester i början och slutet av dessa åtta veckor. Deltagarna fick även skatta sin egna upplevda ansträngning enligt den klassiska Borg-skalan.

Ingen skillnad i maximal syreupptagning kunde noteras, men däremot upptäckte forskarna att deltagarna som intagit Omega3 under åtta veckor hade sänkt sin syreförbrukning med 7-10% under det submaximala testet (60min cykling 25-50% under mjölksyratröskeln).

Deltagarna som intog Omega3 upplevde också ansträngningen som 10-15% lättare, vilket kontrollgruppen inte gjorde. Detta är rimligt då den sänkta syreförbrukningen hos Omega3 gruppen borde korrelera med en mindre upplevd ansträngning. Någon skillnad i VO2max fanns inte vilket inte är så konstigt då de inte direkt kört några tröskelintervaller under perioden.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
vad skulle vitsen vara med bikarbonat?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

"I den första studien på triathleter minskade det totala motståndet i blodbanan med 16% efter intag av 6 gram svart vinbärspulver varje dag i en vecka. Motståndet minskar framförallt genom att blodkärlen vidgas och/eller att blodet blir mer lättflytande. Laktatnivåerna i blodet var 13-27% lägre mellan 40-70% av maxintensitet. Det kan nästan låta lite för bra för att vara sant, men upplägget och metoden i studien är bra så det ska inte vara någon större felkälla på grund av dåligt upplägg. En ökad blodcirkulation med bättre hantering av laktatet är troligtvis en av anledningarna till resultatet. Triatleterna kunde även hålla en 6% högre intensitet (watt) innan de nådde laktattröskeln (OBLA)."

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

vad skulle vitsen vara med bikarbonat?

Kroppen kan hantera slaggprodukterna runt laktatbildningen bättre (bas som tar hand om vätejonerna), dvs man kan gå på hårdare i uppförsbackarna.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

Tydligen är det mer eller mindre standard för professionella cykelteam med bikarbonat. Borde funka på skidåkare också tycker jag.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 562 inlägg

Var hittade du det här? 

Det är ju larvigt höga procent i förbättring. Orimligt stora skillnader kan jag tycka. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

https://www.presteramera.com/

De har en pod cast man kan lyssna på där de diskuterar detta. Jag håller med om att det är höga siffror, men det kostar inte många kronor att prova och de blir inte rika på det så varför inte.

Som sagt, jag återkommer med hur det funkade på tävlingen i helgen. Man får vara försiktig med hur man doserar bikarbonatet märker jag. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Jag tror inte att du får avsedd effekt om du tar bikarbonat oralt. Den kommer nog bara att reagera med saltsyran i magsäcken.

Om det stämmer att proffscyklister använder bikarbonat så gissar jag att det tas intravenöst.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

Det ska vara oralt intag enligt allt googlande.

http://www.body.se/a...-av-bikarbonat/

http://www.mittval.s...l-3-bikarbonat/

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Spännande!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Bieffekt av bikarbonat? Så att jag slipper testa själv...

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 91 inlägg

Du blir rund och go när du fått upp värmen

Pallo357

Pallo357

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Tar du för mycket blir det rusning till toa! Läs på sidan : prestera mera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar