Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trolluppladdning


oxberg

Recommended Posts

Bikarbonat använde vi i vår familj på min mammas uppmaning, om vi hade halsbränna och sura uppstötningar. Motivet var att återställa en normal syranivå i magen, som hade rubbats av intag av någon olämplig mat. Jag tror att det är direkt olämpligt eller tom skadligt att överdosera bikarbonat, då troligen effekten blir en försämrad matsmältning och för låg syranivå i magen.

 

Jag har intagit två tabletter Omega 3 under många år och syftet har varit att bromsa åldrandet, men att det skulle höja prestationsförmågan har jag svårt att tro, möjligen att försämringstakten efter 60 år minskar. Den enda effekt som jag märkt var att under det halvår, som jag hade uppehåll med omega 3 i kombination med nypontabletter hade jag stora problem med mitt knä och efter att jag återupptaget intaget blev knäet bättre. Även om jag inte är säker på att det berodde intaget vågar jag inte sluta med omega 3+nypon.

 

Just överdosering skall man akta sig för, då det kan ge oönskade biverkningar eller tom skada kroppens organ tex Alvedon 665 g får inte intas oftare än var 12:e tim, då de är långtidsverkande och verkningsperioden går in i nästa period. Jag har en C-vitamin som är långtidsverkande och den är jag försiktig med och tar bara en halv åt gången. Att proppa i sig stora mängder svartvinbärspulver kan innebära överdosering av C-vitamin och såvitt jag vet höjer ej C-vitamin prestationsförmågan.

Har du några bevis för dina spekulationer eller dissar du forskningsrönen bara på känsla och anekdoter? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du några bevis för dina spekulationer eller dissar du forskningsrönen bara på känsla och anekdoter? 

Vilka forskningsrön ? Ang. bikarbonat så har det enl Wikipedia den effekt som jag anger dvs en syraneutraliserande verkan och har använts som huskur med ½-1 tsk med lite vatten, finns naturligt

i tolvfingertarmen för att neutralisera magsyrans PH-värde.

 

Vad gäller överdosering av Alvedon och C-vitamin har jag hämtat min information från min son som är läkare.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det blir någon "ränneskita" (ordet är en försvenskning av tyska "rennen" som betyder springa=springa på toan), men förutom rödbetsjuice känns det knappast prestationshöjande.

https://www.presteramera.com/bikarbonat/

 

"I en studie lät forskarna en grupp på 10 vältränade cyklister med ett VO2 på 67,3ml/kg kroppsvikt köra ett 60min cykeltest på en testcykel. Vid placebo trampade de ut 233W och vid tillfället med ett enskilt intag av 0,3gr/kg kroppsvikt av bikarbonat innan start så blev siffran 264W i snitt över dessa 60 minuter. Detta är en ökning med 12% vilket nästan är lite för bra för att vara sant men studien var väl utförd. Cyklisterna körde mot varandra två och två i en simulerad tävling där de antingen hade bikarbonat eller placebo i kroppen (de visste inte själva vad de hade)."

Link to comment
Share on other sites

Oavsett verkan eller inte så om man tar olika medel för att höja sin prestationsförmåga så börjar man komma i dopingens gråzon vare sig det rör sig om bikarbonat, rödbetsjuice, kreatin eller något annat medel. Det är "tänket" jag reagerar mot. dvs att man skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett verkan eller inte så om man tar olika medel för att höja sin prestationsförmåga så börjar man komma i dopingens gråzon vare sig det rör sig om bikarbonat, rödbetsjuice, kreatin eller något annat medel. Det är "tänket" jag reagerar mot. dvs att man skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare.

 

Men herregud vad du svamlar i den här tråden. Du pratar om bikarbonat som skadligt för att du "tror det", du tror inte att Omega 3 höjer förmågan för att det gjorde ditt knä bättre(???) och svartvinsbärspulver ska man akta sig för för att för mycket C-vitamin "höjer såvitt du vet inte prestationsförmågan".

 

Sen helt plötsligt när folk, med stöd av forskning och inte egna upplevelser, tycker annorlunda gränsar det till dopning? 

 

Får man helt plötsligt inte dricka sportdryck nu heller för att det höjer prestationsförmågan och därmed "skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare"?

Link to comment
Share on other sites

Men hold your horses. EN studie utförd på TIO cyklister säger väl i princip ingenting?! Tycker man ska vara mycket, mycket skeptisk mot sådan forskning.

 

/Snabben

Bara för att jag länkar en studie så betyder det inte att det inte finns andra...Har inte orkat läsa igenom alla studier som finns i artikeln nedan men jag litar nog på Jacob Gudiol som brukar vara väldigt noga med vetenskapen.

 

https://traningslara.se/bikarbonat-ett-tillskott-det-nastan-aldrig-pratas-om/

Link to comment
Share on other sites

Värst vad du tar i Lundmark och idiotförklarar mig, bevisa själv att du har rätt och håll gärna en

trevligare debatton.

 

Rödbetsjuice och kreatin är iaf ifrågasatt, där vissa anser att man gått över gränsen till doping.

 

Var inte det jag skrev sant? Jag citerar dig ju rakt av. Du sågar alla andras argument baserat på enbart dina egna upplevelser av tillskotten medan andra använder sig av forskning som stöd för sina argument. Det blir ju inte seriöst.

 

Om du upplever det som en idiotförklaring är upp till dig, det är inte min mening oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Var inte det jag skrev sant? Jag citerar dig ju rakt av. Du sågar alla andras argument baserat på enbart dina egna upplevelser av tillskotten medan andra använder sig av forskning som stöd för sina argument. Det blir ju inte seriöst.

 

Om du upplever det som en idiotförklaring är upp till dig, det är inte min mening oavsett.

OK, om vi utgår från att jag har helt fel, kan du då förklara vad som sker i kroppen vid ett mycket stort intag av bikarbonat resp C-vitamin ?

Link to comment
Share on other sites

Överdosering: Det du överdoserar kommer att följa med urinen ut. Men vid vissa sjukdomar ska du dock passa dig för C-vitamin, speciellt om du har besvär med njursten. Det finns nämligen vissa forskningar som visar att höga doser av C-vitamin kan orsaka njursten. Läs mer om det här.

Överdos av vitaminer – Overdos.se

 

När det gäller bikarbonat är risken liten enl FASS (1 patient på 1000) att få Alcalos dvs att kroppsvätskan blir för basisk vid långvarigt bruk i stora doser. Där står dock inget vad stora doser innebär.

Link to comment
Share on other sites

Fast diskussionen var väl om det finns prestationsmässiga fördelar med vissa ämnen, inte vad som händer vid för stort intag. Det har tidigare länkats till artiklar som tagit upp vad forskningen visar på bla bikarbonat.

Sen är det en helt annan fråga vad som sker vid överkonsumtion. Angående att överkonsumtion kissas ut, så stämmer det på vattenlösliga ämnen ej fettlösliga (ex a- o d-vitamin mm.)

Du har även rätt i att höga doser av c-vitamin kan vara en orsak till njursten. Länken till överdos.se känns kanske inte som den mest trovärdiga sidan på nätet. Dåligt med referenser och den som hamnade högst upp som annons när jag googlade på "överdosering c-vitamin"

Link to comment
Share on other sites

Att ifrågasätta de prestationshöjande effekterna av nämnda kosttillskott tyder på okunskap. Och om man tycker det är gråzon, kan man dricka kaffe (koffein), massor av rött kött (kreatin) och äta rödbetor (nitrat) istället då. Att inta något ofarligt, billigt, tillåtet och något som är tillgängligt för alla tycker inte jag är så gråzonaktigt. 

"Tänket" att skaffa sig en fördel mot konkurrenter är väl inte så konstigt, det vill man väl om man tävlar.. Ex. genom träning, kost och snabba skidor. Kreatin, bikarbonat, koffein och rödbetsjuice (nitrat) är alla väl evidensbaserade kosttillskott. De tre förstnämnda anser självaste RF är användbart, och för nitrat lutar det starkt åt att det kan sänka syrebehovet vid en given intensitet, men främst för otränade till halvtränade (Vo2max upp till 65 ungf).

Omega-3 är ju essentiellt och ett adekvat intag fördelaktigt för väldigt många metabola funktioner och kan påverka muskelskada, inflammation och blodets viskositet. Från forskningsläget idag kan man dock inte säga med någon hög evidensgrad det ena eller det andra, men ett adekvat intag på några gram om dagen är bra. Fem gram olja låter dock i överkant, vad jag vet är det över det lämpliga gränsen för supplementering.

 

Att beakta med kreatin (som ökar kreatinfosfatlagren, fördelaktigt vid styrketräning ex.) är viktuppgången på 2-3kg som ofta kommer med supplementering. Inte någon panik på Vasaloppet men större kreatinfosfatlager är inte något som behövs då heller. Ökad glykogeninlagring kan det ge också, men inte heller något man behöver hjälp med om du inte tränar extrema mängder. 

Oralt intag av bikarbonat är inget konstigt, utan fungerar och använts länge. För längre åktider dock inte prestationsförbättrande, utan som nämnst är det relevant för sprint. Kolla isf på beta-alanin (som också börjar ha god evidens bakom sig) som ökar intramuskulärt karnosin, och fungerar på liknande sätt buffrande som bikarbonat, men något mindre akut och relevant för något längre åktider. 

Link to comment
Share on other sites

Att ifrågasätta de prestationshöjande effekterna av nämnda kosttillskott tyder på okunskap. Och om man tycker det är gråzon, kan man dricka kaffe (koffein), massor av rött kött (kreatin) och äta rödbetor (nitrat) istället då. Att inta något ofarligt, billigt, tillåtet och något som är tillgängligt för alla tycker inte jag är så gråzonaktigt. 

 

"Tänket" att skaffa sig en fördel mot konkurrenter är väl inte så konstigt, det vill man väl om man tävlar.. Ex. genom träning, kost och snabba skidor. Kreatin, bikarbonat, koffein och rödbetsjuice (nitrat) är alla väl evidensbaserade kosttillskott. De tre förstnämnda anser självaste RF är användbart, och för nitrat lutar det starkt åt att det kan sänka syrebehovet vid en given intensitet, men främst för otränade till halvtränade (Vo2max upp till 65 ungf).

 

Omega-3 är ju essentiellt och ett adekvat intag fördelaktigt för väldigt många metabola funktioner och kan påverka muskelskada, inflammation och blodets viskositet. Från forskningsläget idag kan man dock inte säga med någon hög evidensgrad det ena eller det andra, men ett adekvat intag på några gram om dagen är bra. Fem gram olja låter dock i överkant, vad jag vet är det över det lämpliga gränsen för supplementering.

 

Att beakta med kreatin (som ökar kreatinfosfatlagren, fördelaktigt vid styrketräning ex.) är viktuppgången på 2-3kg som ofta kommer med supplementering. Inte någon panik på Vasaloppet men större kreatinfosfatlager är inte något som behövs då heller. Ökad glykogeninlagring kan det ge också, men inte heller något man behöver hjälp med om du inte tränar extrema mängder. 

 

Oralt intag av bikarbonat är inget konstigt, utan fungerar och använts länge. För längre åktider dock inte prestationsförbättrande, utan som nämnst är det relevant för sprint. Kolla isf på beta-alanin (som också börjar ha god evidens bakom sig) som ökar intramuskulärt karnosin, och fungerar på liknande sätt buffrande som bikarbonat, men något mindre akut och relevant för något längre åktider.

-------------

OK, jag köper gärna dina förklaringar, då du verkar insatt och kunnig och håller dig till sakfrågan. Vad gäller bikarbonat vet jag nu att risken för överdosering är ringa om det tas enstaka gånger. Nu återstår att se vad Oxbergs intag fick för effekt på magen och prestationsförmågan.

Vill bara tillägga att utifrån den diskussion på ett annat forum som följde på Mikael Ekvalls svenska rekord på halvmaraton efter intag av rödbetsjuice fanns det flera frågetecken om nitratintags påverkan på kroppen och prestationsförmågan, men det kan vi hålla utanför denna diskussion.

Link to comment
Share on other sites

 

Att beakta med kreatin (som ökar kreatinfosfatlagren, fördelaktigt vid styrketräning ex.) är viktuppgången på 2-3kg som ofta kommer med supplementering. Inte någon panik på Vasaloppet men större kreatinfosfatlager är inte något som behövs då heller. Ökad glykogeninlagring kan det ge också, men inte heller något man behöver hjälp med om du inte tränar extrema mängder. 

 

 

Den största delen av viktökning vid kreatinsupplementering är ju vatten och den kommer ju att frigöras när kreativt omvandlas. Vad gäller intag att substanser som kan öka prestationer i sprint och kortare rusher så får man inte tro att det bara är till nytta vid kortare lopp utan kan även vara avgörande för att kunna orka hänga med vid ett ryck eller att själv klara av ett ryck utan att bränna ut sig helt.

Link to comment
Share on other sites

Den största delen av viktökning vid kreatinsupplementering är ju vatten och den kommer ju att frigöras när kreativt omvandlas. Vad gäller intag att substanser som kan öka prestationer i sprint och kortare rusher så får man inte tro att det bara är till nytta vid kortare lopp utan kan även vara avgörande för att kunna orka hänga med vid ett ryck eller att själv klara av ett ryck utan att bränna ut sig helt.

 

Ja det är till största del vatten. Vikten är ändå där på start. Jag delar din mening om prestationshöjande substanser främst för kortare arbeten (anaeroba energisystem och ph-buffrare) och att det iaf teoretiskt kan hjälpa, dock inget man lyckas se vid studier.

Link to comment
Share on other sites

En snabb race rapport. Jag körde samma lopp för två år sen och förbättrade min placering med 23%. Jag är nog lite bättre tränad i år även om det inte märkts i resultatlistorna så långt. Loppet kändes lätt, var i princip samma åkare andra halvan som första. Hade svårt att hänga med min klunga första två milen, sen kom jag på mig själv med att stå i kön och snacka OS mm så då drog jag iväg och körde om några till in i mål. Har aldrig haft så lätta 45km. Kände mig dessutom stark dagen efter och körde ett par timmar lugnt.

 

Bilarbonatöaddning var jobbigt. Svårt att hitta nivån vad kroppen klarade. Resten var enkelt, svårt att säga vad som funkade och inte funkade men jag fick ut allt jag hade och mer därtill. Kommer fortsätta med detta, möjligtvis med undantag för bilarbonat och se om det gör npn skillnad. Jag hade iaf väldigt lätta backar, stumnade aldrig även om jag låg högt i puls och återhämtade mig bra.

 

Mycket nöjd överlag. Om kag dessutom seedar upp mig ett led är det inget att snacka om. Var det värt det annars? Jag sitter här med föntången jag vann så det är klart det var värt det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...