Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2018


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Även om ett sådant grisföre skulle passa mig bäst också skulle jag aldrig önska det till Vasaloppet. Vill ha 9 mil skidpropaganda några minusgrader och stabil temp över dagen. Slippa vallanojjan och få njuta av hårda fina spår. 

 

Jag hoppas fortfarande på plusgrader och tunga spår. Inte lika kul men det är förhållanden som passar mig bra.

Link to comment
Share on other sites

Snö till öppet spår på söndag och sedan blixtekallt fram till torsdagen i YR prognos!

Hur vallar man till -16 som varmast?

Swix Grön?

Rode Blå Multigrade? Hur skulle Blue Super fungera?

 

Glid, behöver man ens Svart Marathon? (sitter redan på och värms in denna veckan)

Rill överhuvudtaget?

 

Nästan för kallt för min smak... kommer bli ruggigt kallt innan backen...

Link to comment
Share on other sites

Även om ett sådant grisföre skulle passa mig bäst också skulle jag aldrig önska det till Vasaloppet. Vill ha 9 mil skidpropaganda några minusgrader och stabil temp över dagen. Slippa vallanojjan och få njuta av hårda fina spår. 

Vill en ha skidpropaganda är det nog bättre att åka till bruksvallarna vid påsk :) Nu måste vi jobba in ett väderomslag :)

Link to comment
Share on other sites

Om nu väderprognosen mot all förmodan skulle hålla, ca -13 till -8 ut på dagen, Swix marathon som valla men vilket pulver om man nu ens skall ha det, FC6 ? Eller skall man skippa HF och pulver å köra på en LF . fast innan detta är färdigt står vi väl där med FC10 och skärande rill.

Link to comment
Share on other sites

Kört 5 mil på vasaspåret idag, ca -12 grader, väldigt strävt i spåren! Önskar hellre lite varmare dagarna innan så det blir lite isigare spår och bättre stavfäste, mycket natursnö som efter några 1000 åkare riskerar bli vallgravar vid sidan om spåren.

Link to comment
Share on other sites

Kört 5 mil på vasaspåret idag, ca -12 grader, väldigt strävt i spåren! Önskar hellre lite varmare dagarna innan så det blir lite isigare spår och bättre stavfäste, mycket natursnö som efter några 1000 åkare riskerar bli vallgravar vid sidan om spåren.

Ja då blir det problem för dem som kör på blanka skidor, strävt före och stavar som sjunker ner, valet av trugor lär nog bli viktigt!

De som kan välja trugor gör säkrast i att packa ner en större utbytestruga inför resan till VL.

Link to comment
Share on other sites

V05? Är det Swix Grön?

 

Det har väl sällan blivit hållbara spår i Vasaloppet, 2012 och 2016 var väl undantag där det i ena fallet frös trots omfräsning och i andra pga ingen omfräsning...

 

Detta med att ploga tycker jag har fungerat dåligt. Hoppas nog också på något bättre verklighet än vad prognosen säger nu.

Någon dag fanns det ju till och med en plusgrad mitt i veckan... men spelar kanske ingen roll om det är riktigt kallt i snön.

 

Personligen har jag gått över från stakträning till benträning nu :)

Reducerar klisteralternativen i vallaboxen också... Ingen Rossa längre...

Link to comment
Share on other sites

Hur olika vallaförutsättningar är det för de olika startleden? Ska jag som kommer stå långt bak och köra skidor störrde delen av dagen tänka annorlunda mot diverse vallatips som dyker upp i dagarna?

 

Eventuell nysnö borde vara föga bekymmer efter att 10000 skidåkare redan passerat?

Link to comment
Share on other sites

Ganska stor skillnad som jag ser det.

Tyvärr så är det inte så lätt att bara gå på en varmare valla...

Med lösa spår utan kanter så hjälper inte vallningen jättemycket.

 

Normalt sett kan man nog säga att det skiljer mer mellan start och slut för de längre bak än för de första då man är ute längre tid.

Om det är nysnö så kan den nog fastna i eventuellt klister även om man står längre bak, så väldigt förändrad blir inte snön.

 

Nu tror jag att du behöver vänta lite till innan du drar för mycket slutsatser av väderprognos.

Om det står sig som idag så är det närapå grön valla vid start och eventuell omvallning till blått senare på dagen men troligtvis går det mot varmare som det brukar göra. Omvallningstjänsten utmed banan är bra, enda risken är att de lägger för långt så man får vara noggrann med att säga var de ska lägga fästet, då går det bra (jag har lyckats två av två gånger :)).

 

Nu tror jag också att vallatipsen pratar om de främre och de bakre med lite olika vallor.

 

Just nu är det nästan blå valla på lördagen åtminstone... så låt oss se. Jag har inget emot lätt ifrysning i backen, jag går ju ändå upp. Sedan stampa ur och börja glida och med runt 7 minus så är det ju perfekt valla...

Link to comment
Share on other sites

Hur olika vallaförutsättningar är det för de olika startleden? Ska jag som kommer stå långt bak och köra skidor störrde delen av dagen tänka annorlunda mot diverse vallatips som dyker upp i dagarna?

 

Eventuell nysnö borde vara föga bekymmer efter att 10000 skidåkare redan passerat?

Nej, spåret kommer vara sönderkörda några tusen platser länge fram men 10000 är nog kört oavsett.

 

Det som kan bli skillnad är utför, men inte så brant att folk plogar, de spåren kan vara rälsar även runt 5000.

Link to comment
Share on other sites

V05? Är det Swix Grön?

 

Det har väl sällan blivit hållbara spår i Vasaloppet, 2012 och 2016 var väl undantag där det i ena fallet frös trots omfräsning och i andra pga ingen omfräsning...

 

Detta med att ploga tycker jag har fungerat dåligt. Hoppas nog också på något bättre verklighet än vad prognosen säger nu.

Någon dag fanns det ju till och med en plusgrad mitt i veckan... men spelar kanske ingen roll om det är riktigt kallt i snön.

 

Personligen har jag gått över från stakträning till benträning nu :)

Reducerar klisteralternativen i vallaboxen också... Ingen Rossa längre...

Tycker det är ett klokt drag att anpassa träningen efter förväntade förhållande, tror man kommer att ha nytta av lite kräm i benen.

Link to comment
Share on other sites

Har du, MC Hammer, en V05?

Inte jag V20 endast använd en gång i mitt liv... hade blått vid minus 25 en gång och det gick bra. Som tur är tror jag V05 inte ska behövas ❄️. Verkar bli sidvind eller svag motvind också... huga inget rekordår map tid i år.

Det som är positivt med denna prognos är att en prognos 10 dagar i förväg sällan stämmer överens med det slutliga vädret  :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...