Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Maja och Marcus sprintade bst i Idre

Vattenfall och Svenska skidfrbundet fortstter samarbeta till 2021

Svenska vrldscupvinnare i Torsby

Total svensk dominans i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanojja Vasaloppet 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
112 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg
Fästvallning på lördagen såklart...
Själv glidvallar jag på måndagen och borstar resten av veckan i takt med att belaget drar ihop sig och släpper paraffin. Pulver är lördagsvallning som jag hoppar över.
Fortfarande chans till burk!

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 110 inlägg

Måste valla på fredagen Så ni får fasiken inte jinxa med vädret efter det!

ginza

ginza

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Hur ser man på vasaloppets hemsida vilket startled man har? Jag kan ju se att jag är anmäld på Mina Sidor, men inte mer än så...

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg

Kolla startlistor längs upp till höger på Vasaloppets hemsida (fungerar dåligt på mobil men på dator).

Där söker du upp dig själv.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg

Vädret är blåextra just nu... det är ofta det när prognosen är långt fram...

Bergsmannen76

Bergsmannen76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Vädret är blåextra just nu... det är ofta det när prognosen är långt fram...

Så enkelt kan det aldrig vara  ;)

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 110 inlägg

Accuvädret säger -13 till -6 och sol :)  Tycker vi kan spika det nu så man kan lägga vallan i helgen :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg
Glidvallningen påbörjas till helgen. Svart marathon som sedan värms in en andra gång fredagen nästa vecka. Sickling och borstning börjar måndag Vasaloppsveckan. Men fästet... visst ser det bra ut nu! Knappt behov av rillning...

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Jag hoppas fortfarande på plusgrader och tunga spår. Inte lika kul men det är förhållanden som passar mig bra.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 110 inlägg

klart säger fina minusgrader hela vasaloppsveckan. Kan ju bli sjukt bra detta :)

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 931 inlägg

Även om ett sådant grisföre skulle passa mig bäst också skulle jag aldrig önska det till Vasaloppet. Vill ha 9 mil skidpropaganda några minusgrader och stabil temp över dagen. Slippa vallanojjan och få njuta av hårda fina spår. 

Jag hoppas fortfarande på plusgrader och tunga spår. Inte lika kul men det är förhållanden som passar mig bra.

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg

Snö till öppet spår på söndag och sedan blixtekallt fram till torsdagen i YR prognos!

Hur vallar man till -16 som varmast?

Swix Grön?

Rode Blå Multigrade? Hur skulle Blue Super fungera?

Glid, behöver man ens Svart Marathon? (sitter redan på och värms in denna veckan)

Rill överhuvudtaget?

Nästan för kallt för min smak... kommer bli ruggigt kallt innan backen...

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Även om ett sådant grisföre skulle passa mig bäst också skulle jag aldrig önska det till Vasaloppet. Vill ha 9 mil skidpropaganda några minusgrader och stabil temp över dagen. Slippa vallanojjan och få njuta av hårda fina spår. 

Vill en ha skidpropaganda är det nog bättre att åka till bruksvallarna vid påsk :) Nu måste vi jobba in ett väderomslag :)

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

Om nu väderprognosen mot all förmodan skulle hålla, ca -13 till -8 ut på dagen, Swix marathon som valla men vilket pulver om man nu ens skall ha det, FC6 ? Eller skall man skippa HF och pulver å köra på en LF . fast innan detta är färdigt står vi väl där med FC10 och skärande rill.

Gomalb

Gomalb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Kört 5 mil på vasaspåret idag, ca -12 grader, väldigt strävt i spåren! Önskar hellre lite varmare dagarna innan så det blir lite isigare spår och bättre stavfäste, mycket natursnö som efter några 1000 åkare riskerar bli vallgravar vid sidan om spåren.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 478 inlägg

Kört 5 mil på vasaspåret idag, ca -12 grader, väldigt strävt i spåren! Önskar hellre lite varmare dagarna innan så det blir lite isigare spår och bättre stavfäste, mycket natursnö som efter några 1000 åkare riskerar bli vallgravar vid sidan om spåren.

Ja då blir det problem för dem som kör på blanka skidor, strävt före och stavar som sjunker ner, valet av trugor lär nog bli viktigt!

De som kan välja trugor gör säkrast i att packa ner en större utbytestruga inför resan till VL.

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

kallt ingen omfrysning av snön och sen att man kör om spåren för nära start kan ju ge katastrof för de sent startande.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 179 inlägg
känns ju som att V05 kommer att bli en kioskvältare i stadiumtältet.

Och rex dasslock kanske..

Men jag hoppas att de ändå lyckas få fram en mer hållbar spårbädd genom att ploga bort det lösa överst. Vad tror ni?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 704 inlägg

V05? Är det Swix Grön?

Det har väl sällan blivit hållbara spår i Vasaloppet, 2012 och 2016 var väl undantag där det i ena fallet frös trots omfräsning och i andra pga ingen omfräsning...

Detta med att ploga tycker jag har fungerat dåligt. Hoppas nog också på något bättre verklighet än vad prognosen säger nu.

Någon dag fanns det ju till och med en plusgrad mitt i veckan... men spelar kanske ingen roll om det är riktigt kallt i snön.

Personligen har jag gått över från stakträning till benträning nu :)

Reducerar klisteralternativen i vallaboxen också... Ingen Rossa längre...

ginza

ginza

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Hur olika vallaförutsättningar är det för de olika startleden? Ska jag som kommer stå långt bak och köra skidor störrde delen av dagen tänka annorlunda mot diverse vallatips som dyker upp i dagarna?

Eventuell nysnö borde vara föga bekymmer efter att 10000 skidåkare redan passerat?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar