Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2018


Knappen

Recommended Posts

Just nu långtidsprognos på -1 till -12 i Sälen och 1,5 cm snö! Bra för dem därbak men kanske inte där fram. Klungkörningar och många medaljer?

 

Öppet spår får öppna egen tråd men ser ut som reklam för blåextra idag!

Med mindre än en månad kvar är det väl snudd på rekord innan tråden startas?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Jag har nog mest nojja inför fästvallningen (som betyder mer för glidet än glidbehandlingen?).

 

När det kommer till glidet så har jag det enkelt... det blir Swix marathon (svart) och rillning efter förhållande.

Jag har inget annat så valet är enkelt och har fungerat bra tidigare år (förra året såg jag ingen runt mig som gled bättre, jag åkte ifrån alla nedför och tappade mot alla uppför :().

 

Som vanligt kommer jag att sakna Rodetips (finns via längd.se men sent) i så god tid att man hinner handla, tältet saknar ju Rode. Så antagligen Swix vallning om något nytt behöver handlas, förra året gick det med ordinarie vallor men annars brukar det alltid bli något nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en plan att nojja mindre i år, samma plan som varje år.  Blir det kallt/nysnö kör jag blåburk och kallföresskidor(1mm rak rill eller inte är frågan...)

 

Blir det varmare än blå burk tar jag Skinskidorna med 1 eller/och 2mm rak rill.

 

Förmodligen blir det därför -1 och nysnö så det blir skitsvårt att välja....

Link to comment
Share on other sites

Köld- och värmeperioder brukar upprepa sig månad för månad genom vintern. Om vi går på hur det var i början av februari, så skulle tiden före VL vara mild, men kallare väder på gång, frågan är bara om det hinner fram till vasaloppet den 4 mars 2018. Risken är förstås att den blivande köldperioden inleds med snöande och det är inget man önskar sig till loppet, snö ställer bara till problem med vallningen och bromsar glidet. Det som talar för att det inte blir något värmelopp är den enorma mängd snö som finns lagrad i Dalarna och som hjälper till att kyla ner luften. Mitt tips är att det blir ett normalt vasalopp med minus i starten och att sen tempen kryper upp lite över nollan framåt dagen, men med en del nysnö som kommit dagarna före.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan sluta grubbla på vallningen, de tre tidigare gångerna jag åkt har det blivit ganska precis samma före som på Ranrennet samma år. I år skall jag försöka igen och nu har man ställt in Ranrennet i år, så vi kan sluta fundera det blir inget Vasalopp i år. Punkt.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan sluta grubbla på vallningen, de tre tidigare gångerna jag åkt har det blivit ganska precis samma före som på Ranrennet samma år. I år skall jag försöka igen och nu har man ställt in Ranrennet i år, så vi kan sluta fundera det blir inget Vasalopp i år. Punkt.

Äntligen lite vetenskapligt belagd fakta :) 

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från gliddelen tycker jag man skall ligga lågt till tidigast fredag, helst lördag, då vädret kan slå om snabbt jfr med de prognoser som utfärdas, innan man bestämmer vilken fästvalla man skall ha (såvida man inte tänker köra på blanka skidor)

Har du ändrat dig Volevodin, dvs att du startar och vi ses före starten i Veteranfållan ?

Link to comment
Share on other sites

Har du ändrat dig Volevodin, dvs att du startar och vi ses före starten i Veteranfållan ?

Nej, det blir inget med det, dessutom har träningen varit dålig pga snöbrist, problem med ett ben och att min fru opererade höften i december och fått ställa upp lite mer hemma än normalt. De två lopp jag gjort har gått dåligt och just nu är jag förkyld och kan inte träna och missar den trevliga tävlingen Dackefejden på lördag. Men jag skall inte bara klaga, ty i söndags deltog jag i inomhus-DM 3000 m löpning och tog en bronsmedalj i M70, en mycket trevlig tillställning. :)

Har dock haft vissa planer på att åka till Dalarna och delta i Skinnarloppet om min kompis skall dit (min gamla Skoda börjar ge upp) om inte förkylningen sitter i för länge.

 

ps. + att jag är bjuden på barnbarnets kalas just den helgen, det vill jag inte missa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...