Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skimaterias Grindklossar


FredrikE

Recommended Posts

Hej,

 

Jag hade hem dom men dom fick gå i retur, kändes fruktansvärt epiga vs priset.

Jag vet inte men man kan ju gissa.

Grip = 120 grit.

Poler = 8000 grit (3 micron).

Ruff = ? Jag har länge sedan använt 180 -250 grit slippappet för att ta bort repor i belaget, det får inte vara för fint om man ska avverka något, jag skulle vara intresserad av något ~200 till 300 grit.

 

Tipsa gärna om du gör fynd.

Jag hittade liknande polerklossar till otroligt mycket lägre pris än Skimaterias, men dom jag hittade var inte med diamantkorn vilket är grejen, men det måste finnas.

 

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Hittade några som funkar som grip och ruff, men poler verkar svårare.

Dessa är relativt billiga, men måste finnas 9 andra intresserade:

http://wer.se/produkter/diapad-handklotsar/

 

Dessa är dyrare men ändå billigare än Grind, och finns i väldigt fin kornstorlek, men inte pink paper fin:

https://www.matek.se/slippapper-slipklossar/slipklossar/handslipkloss-diaface/

 

Dessa funkar som grip och ruff, och man behöver inte köpa 10:

https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/slipkloss-och-slipduk/diamantslipsvamp-mirka

 

 

Sent from my Sanwa M12

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt dessa dock "vanligt" slippapper k5000. Jag har för mig att pink var något liknande i kornstorlek. Dessa kostar alltså 8 kr för nästan A4-storlek...

Hemsidan är lite krånglig... Klicka på länken och scrolla sen ner till Våtslippapper 230*280 K5000

www.si-knives.se/?extra=&a=prod&c1=Slipning+%26+Polering&c2=Polering&c3

 

Sen om det har så stor effekt kan jag inte uttala mig om, men det är ju inte många kronor jag satsat och de går ju alltid att använd om jag vill slipa något annat väldigt, väldigt fint ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fast Epa-traktorn var inte av dålig kvalitet, det var egentligen en lastbil, som man svetsat av balkarna bakom förarhytten och gjort om flaket till en kärra, som kunde häktas på epa-traktorn. Om man spärrade "direkten" dvs 3:an, så att den inte gick att köra högre än 50 km/tim (tror jag) var det tillåtet att framföra den på allmänna vägar. Min far drev sågverksrörelse och hämtade virke och levererade ved med epa-traktorn (det färdiga virket levererades dock med lastbil), vilket förbilligade transporterna för sågverksrörelsen. (produkterna bestod mest av "sticks", som användes vid tillverkning av pinnstolar)

Link to comment
Share on other sites

Fast Epa-traktorn var inte av dålig kvalitet, det var egentligen en lastbil, som man svetsat av balkarna bakom förarhytten och gjort om flaket till en kärra, som kunde häktas på epa-traktorn. Om man spärrade "direkten" dvs 3:an, så att den inte gick att köra högre än 50 km/tim (tror jag) var det tillåtet att framföra den på allmänna vägar. Min far drev sågverksrörelse och hämtade virke och levererade ved med epa-traktorn (det färdiga virket levererades dock med lastbil), vilket förbilligade transporterna för sågverksrörelsen. (produkterna bestod mest av "sticks", som användes vid tillverkning av pinnstolar)

Jag har alltid undrat just det

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Såhär 4 år senare, vart det nån hit? Någon som använder det eller liknande? Nån som kan tipsa om andra alternativ? Det jag funderar på att göra är att ta ett vanligt sandpapper och nöta, just för att plana skidan och ta bort det hårdaste, sen börja sickla.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...