Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bygga en vallabänk


Unzup

Recommended Posts

Ska göra om i garaget och bygga en nya arbetsbänk där jag ska kunna sätta fast ett vallaställ.

 

Har ni några tips om bra vallaställ att fästa i en bänk, helst ett som lätt går att plocka bort. Sen några smarta tips om olika förvaringslösningar då jag gärna ser att det mesta kring vallningen är lätt tillgängligt från bänken.

 

Hur ser era "vallabodar" ut?

Link to comment
Share on other sites

Har du sticksåg så kan du ju bygga en egen och få den fastsättning du helt enkelt har möjlighet för. Vallabord känns väldigt trist att köpa när man kan bygga eget som blir minst lika bra. (ja visst man kan göra stavar själv också men de blir inte lika bra)

 

Nu hade jag festools mft bord i grunden vilket kanske är väl dyrt som vallabord men du kan ju lika gärna såga två hål i befintlig arbetsbänk och ha matchande pluggar på vallabordet som du bara jackar i. Jag körde med tving som du ser och detta funkar utmärkt.

 

Enda bilderna jag har, här var inte bordet klart.

 

http://forumbilder.se/H5UHI/valla2-1

 

http://forumbilder.se/H5UHI/valla2-2

post-19602-0-60542100-1518183720_thumb.jpg

post-19602-0-94948000-1518183724_thumb.jpg

post-19602-0-27134700-1518183939_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Instämmer att det enklaste är att använda en 2 tums planka. Jag testade att också att bygga ett vallställ i 12 mm mdf, enklare att såga än en tjock planka om man inte har bra verktyg, på toppen klistrade jag fönsterlister för friktion. För att hålla fast skidan kan man använda en balksko som finns i bygghandeln, de är avsedda för 45 mm virke och passar perfekt till skidor. Borra hål och stick igenom en m6 skruv och vingmutter, funkar bra. Självklart kan man ju också hitta lösningar för att knäppa fast bindningen också som på en del köpesställ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...