Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

fyramilslopp två veckor innan ÖS?


senmathal

Recommended Posts

Hej!

 

Funderar på om det kan vara en klok idé att åka ett fyramilslopp (Fjällrävenloppet) på lördag två veckor innan ÖS. Jag har inte åkte just några längre distanser än 2 mil då jag varit förkyld i drygt två veckor då de längre distanspassen var inplanerade. Jag är en måttlig 7-8 h åkare. Om jag åker så tänker jag att det blir i väldigt lugnt tempo. Men vad tror ni, kommer jag att ha nytta av en längre distans så pass nära inpå. Förkylningen ligger ett par veckor tillbaka.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja, absolut, det är ju en klassiker att köra ett 4 milslopp två veckor innan 9-milafärden. Även om du blir mycket trött i slutet på loppet och funderar på hur du skall kunna orka mer än dubbla distansen, kan jag trösta dig med att det händer något i huvudet före VL/ÖS så att man blir inprogrammerad att orka de 9 milen.

De år det inte funnits lopp att tillgå har jag kört en 4 tim-träning, ett år fick jag tom köra sista tim på rullskidor, då snön smälte bort.

Link to comment
Share on other sites

Kör på fastande mage utan kolhydrater före, under eller efter. Spara snasket till ÖS. Fastande åstadkommer du genom att äta en mycket kohydratfattig måltid på kvällen och nöja dig med kaffe och eventuellt lite kokosfett till frukost. 

Jag har svårt att se varför detta skulle vara så bra? Risken att vägga är hög och det blir lättare att dra på sig sjukdomar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...