Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

Erixon siktar sitt slutml i Smygehuk

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

KTH-projekt: utveckla en takbox!

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Hej alla skidentusiaster!

Felicia heter jag, går 3:e året på KTH och ska göra en takbox som kandidatexamensarbete. Jag undrar om alla takboxanvändare där ute har möjlighet att svara på 7 korta frågor. Det tar max 1 minut!

https://docs.google....orm?usp=sf_link

Vore oändligt tacksam om ni ville hjälpa mig med detta! Om det är någon som har förslag på förbättringsmöjligheter eller andra idéer angående takboxar är det varmt välkommet! 

Tack på förhand! /Felicia

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Hmm en till...

Kan ingen utveckla något som verkligen behövs? Vad sägs om ketchup och senap i samma tub?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg
Varför inte en tub med både glid och fästvalla. Fast helst skulle jag vilja köpa och äta chips som ser ut som gunde svans ansikte. Eller barnmat med jättemycket socker i som man kan äta på långlopp.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Skickat!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Svarat

Jag vill ha en box som är larvigt snabb att montera/plocka ned. Nu är jag för lat och låter den sitta även när den inte behövs. Vilket i sin tur leder till att jag skiter i att sätta på den för att undvika det problemet.. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg
Gärna en som är konstruerad så att man inte skitar ner kläderna när man tar i ur skidorna! Svarat! Lycka till

Bergsmannen76

Bergsmannen76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Alltid kul med nya ideer, lycka till med arbetet.

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 488 inlägg

Hallon84: Menar du att du blir smutsig av bilen pga att du måste sträcka dig för att nå skidorna? I så fall är det väl bara att göra som Jon Olsson, är nog inga problem att inte nå boxen i alla fall... ;)

http://jon-olsson.com/cars#Gallardo

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Trots att jag inte äger någon takbox har jag svarat. Om man skall konstruera en takbox för längdskidåkare måste det

till någon form av fästanordning, så att man kan förvara klisterskidor utan att kladda ner. På väg till tävlingen vill jag kunna spänna fast skidorna med klistret uppåt en och en, så att det hinner flyta ut lite mer till man är framme. Efter tävlingen lägger man på toapapper på klistret och då går det bra att spänna fast dem ihopsatta. Ett fack för stavar i ena kanten är heller inte fel,

så att de inte blir nerkladdade.

Nu inför förra tävlingen vallade jag hemma och lade skidorna i skidfodralet och spände fast dem på takräcket. När jag sen tog ur dem ur fodralet hade en del av tyget fastnat i klistret och min fina klisteryta var sabbad. Om jag kunde ha haft skidorna i takboxen fastspända hade de varit lika fina vid framkomsten.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg

Dra några varv gladpack runt skidparet (klisterzonen) efter du vallat klister och ska transportera dem.

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Skickat!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack snälla! 

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Svarat

Jag vill ha en box som är larvigt snabb att montera/plocka ned. Nu är jag för lat och låter den sitta även när den inte behövs. Vilket i sin tur leder till att jag skiter i att sätta på den för att undvika det problemet.. 

Tack för svar! Jättebra input också. Det ska vi ta med oss i utvecklandet av takboxen :) 

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Gärna en som är konstruerad så att man inte skitar ner kläderna när man tar i ur skidorna! Svarat! Lycka till

Tusen tack! Ja, just smutsiga kläder är ett problem vi också noterat. Superbra att få bekräftat att det är ett problem! Tack igen :) 

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Alltid kul med nya ideer, lycka till med arbetet.

Tack så mycket :)

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 691 inlägg

Om ni placerar låset baktill, på kortändan, så se till så att det kommer så långt till vänster som möjligt, för enkel åtkomst för föraren, som troligtvis har koll på nyckeln till boxen.

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Trots att jag inte äger någon takbox har jag svarat. Om man skall konstruera en takbox för längdskidåkare måste det

till någon form av fästanordning, så att man kan förvara klisterskidor utan att kladda ner. På väg till tävlingen vill jag kunna spänna fast skidorna med klistret uppåt en och en, så att det hinner flyta ut lite mer till man är framme. Efter tävlingen lägger man på toapapper på klistret och då går det bra att spänna fast dem ihopsatta. Ett fack för stavar i ena kanten är heller inte fel,

så att de inte blir nerkladdade.

Nu inför förra tävlingen vallade jag hemma och lade skidorna i skidfodralet och spände fast dem på takräcket. När jag sen tog ur dem ur fodralet hade en del av tyget fastnat i klistret och min fina klisteryta var sabbad. Om jag kunde ha haft skidorna i takboxen fastspända hade de varit lika fina vid framkomsten.

Tack för jättebra info! Det är något vi inte tänkt på men ska absolut titta närmare på det. /Felicia

fellinder

fellinder

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Om ni placerar låset baktill, på kortändan, så se till så att det kommer så långt till vänster som möjligt, för enkel åtkomst för föraren, som troligtvis har koll på nyckeln till boxen.

Hej! Jättebra förslag! Tack så mycket :) 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg

Om du ska kommersialisera en ny modell av takbox så vill du nog kunna säja identiskt samma produkt på alla marknader, utan några anpassningar som kan uppfattas vara specifika för högertrafik.

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 488 inlägg

Nu är det kanske inte så många som håller på med längdskidor och kör vänstertrafik...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Folk som transporterar alpin utrustning är nog en betydligt större marknad för takboxar, än längdskidåkare. Finns ju vintersportorter i tex Japan och New Zealand. Är du Britt kanske du bilar ned med din högerstyrda bil till Alperna eller Pyrenéerna för en skidsemester. Sedan kan det också vara annat som inte har med vintersport att göra, typ fiskeprylar eller whatever.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar