Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kläder.....


Kim

Recommended Posts

Har åkt följande år

VL 2015 10.03

ÖS 2016 6.20

ÖS 2017 5.54

 

Till 2017 köpte jag mig en ”race/tävling” dräkt med tröja + byxor.

Körde underställsbyxor och underställströja under ”stället” men upplevde att jag ändå var lite varm efter ett tag när man fått upp flåset. Mitt problem är väl att jag är rätt ojämn i min åkning. Det går snabbt, sen Svensson-tempo, snabbt igen, riktigt långsamt, osv...

 

Försöker nu sista året jobba lite mer med min puls och ligga på en mer jämn nivå.

 

Vad har ni för underställ under era racedräkter? Merino? Syntet? Bara ben? Bara överkropp?

Är medveten om att värme snor energi av en men vill samtidigt inte frysa i 5-6 timmar...

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett syntetställ från Craft. Ingen windstopper. Funkar bra i -10 till 0. Varmare så kör jag utan underställ. Jag håller en relativt jämn fart hela racet. Knepigt läge att du växlar fart så pass mycket. Du är nog inne på rätt spår när du säger att du ska försöka åtgärda det. Det går inte att klä sig rätt för både riktigt långsam och riktigt snabb åkning. 

 

Snygg utvecklingskurva på två år! 

Link to comment
Share on other sites

Håller med LFN, tunnt underställ under dräkten upp till ungfär nollgradigt. Vid plusgrader har jag experimenterat med t ex kortärmad underställströja, och/eller Gunde-kalsonger med ganska långa ben som täcker det mesta av låren. Någon typ av ”linne” av underställstyp som bara täcker själva bålen hade kunnat vara ett alternativ också, vet inte om det finns.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör funktionstshirt och gundekallingar under kondomen ner till minus 5, men jag svettas väldigt lätt och mycket.

 

Sen ska man inte underskatta hur mycket en riktigt nummerlapp av västtyp värmer, särskilt som den tar mycket vind.

 

Men jag sticker inte under solen med att 0748 till 0800 första söndagen i mars är den mest fruktansvärda tiden på året, särskilt de åren vi har minus 15 längs älven men bara några minus på myrarna.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, du har så rätt om väntan innan start...

Tyvärr blir väl klädseln en blandning av att klara lite mer än max i backen.

Det är ju så att vissa partier ändå tar mer kraft per hastighet (vind) än andra.

Jag har oftast ett vindskyddat Craftställ under racedräkten men vid nollan är det för varmt, jag fryser lätt och svettas inte så mycket. Det behövs ca en halvtimme innan jag får upp värme vid mina träningspass, cirkulationen startar långsamt.

 

På Vasaloppet går det snabbare :) i backen tänker jag inte på det längre och det tar sällan en halvtimme dit...

backen är också ett bra ställe att få upp värmen på tycker jag, medåkare värmer luften samtidigt som det tar kraft att komma upp.

 

Hur ofta har vi diskuterat detta?
Brukar väl alltid sluta i att man får testa och se vad som fungerar bäst för egen del, generellt sett så klär man sig för varmt i början av karriären och går mot allt tunnare med mer erfarenhet av tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker händerna är svårast att skydda i Vasan. Allt annat än supertunna handskar blir bara dyblöta av svett, men de långa utförsåkningarna i hög fart kyler ned fingrarna till istappar. Förra året tappade jag nästan känseln i varje utförslöpa. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på en smart grej vad gäller handskar. Jag har haft ett par Lillsport fordrade handskar i skinn, men har upplevt att det blir klibbigt och varmt om händerna. Jag klippte bort fodret och fick en handske som var rymlig och lagom varm samt att fingrarna inte är för långa som de lätt blir om man går upp en storlek.

Sen tar jag för givet att de allra flesta har ett par fleecevantar över handskarna före start tills det är dags att ta av överdragen ung 10 min före, så att fingrarna är varma i starten.

När det gäller kläder fryser jag extremt i min tunna racedräkt, så den har legat oanvänd sedan 2012 efter att ha provat den  några ggr. Synd att inte Craft tagit fram en racedräkt i samma material som mellantröjan med kort blixtlås, skulle vara perfekt för den frusne, gärna med fickor för nycklar o mobil, som blivit allt vanligare på VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag har prövat rätt många underställ och har svårt att hitta några byxor som sitter bra. Har långa ben och bör ha XL i längd men de bli för stora över rumpa och midja. Tips?

Samma för mig, långa ben/kort överkropp, men jag tycker att Crafts sitter bra. 194 cm 97 kg. Brukar ha XXL annars blir dom för korta i benen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...