Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2018


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

-1? och rätt fuktig nysnö.

Redline 205 cold. Vit Marathon, HF8, FC8X. VR40, VR45, ett kort lager VR50 och VR 40 igen. Ngn slags redcreek  julgran. Testade kort mot mina blanka speedmax som var uppvallade till Harsa ski marathon men de gick inte övertygande bättre.

 

Kom iväg dåligt från led 2 men hann bli varm i lugn och ro. Folk är Bagdad-Bob ärliga när de lägger ut skidorna. Åkte om folk större delen av loppet varav en i typ skoteroverall. Gled bra och hade ok fäste, inte bomber. Mittersta spåret av tre gick klart bäst men där blev det snabbt mjuka stavdiken. Folk löste det med bred stakteknik.

 

Varvade på 1,29.30. Hoppades på 3h men  blev  3,01,43. Känner att jag fick ut det jag hade även om det hade varit skönt att åka i rygg någon bit.

 

Tips på hur de lägger seedninggränserna?

Link to comment
Share on other sites

Tung bana för mig. Fick träna mycket digonal, sax och stak m. frånskjut. Det ser jag som positivt.

 

Vallade med VR45 och VR50 och kuzmin med julgransrill. Fungerade bra tycker jag. Startade nog i rätt led men åkte om rätt många på andra varvet.

 

Dog i sista saxbackarna. Tog mig knappt upp för de sista två. Nöjd med 3:41. Nyfiken på seedning jag med.

 

//Johan

 

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Värmde VG30 grund, 2 tunna VR 40, 4 tunna VR 45, 1 tunt lager VR 50. Bra fäste men fick ifrysning som såklart påverkade glidet i nedförsbackarna. Körde HF6 & 7, hade nog känts bättre om det inte var för ifrysningen.

 

Kul lopp med överraskande språkvalite tycker jag,bra mycket bättre än Engelbrekt, rolig bana också. Men tråkigt i starten då det går från 12 spår till 4-6 spår sedan rätt snabbt 2-3 spår....? Skulle varit bättre att haft smalare startfält då det nu bara blev korvstoppning och att folk ska ställa sig där de själva tror sig passar funkar inte!!! Åkte om en hel del som borde stått längst bak.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Värmde VG30 grund, 2 tunna VR 40, 4 tunna VR 45, 1 tunt lager VR 50. Bra fäste men fick ifrysning som såklart påverkade glidet i nedförsbackarna. Körde HF6 & 7, hade nog känts bättre om det inte var för ifrysningen.

 

Kul lopp med överraskande språkvalite tycker jag,bra mycket bättre än Engelbrekt, rolig bana också. Men tråkigt i starten då det går från 12 spår till 4-6 spår sedan rätt snabbt 2-3 spår....? Skulle varit bättre att haft smalare startfält då det nu bara blev korvstoppning och att folk ska ställa sig där de själva tror sig passar funkar inte!!! Åkte om en hel del som borde stått längst bak.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du måste ha pratat mycket med de som åkte runt omkring dig. [emoji6]

 

Kanske med funktionärerna också... [emoji3]

 

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vallade swix hf6 på gildet, Mina skidor gled bra och jag hade nog inte någon som gled ifrån mig vid något tillfälle i loppet, var i mål på strax under 3h. Fäste la jag 1 lager invärmt vr40 täckt med tre lager vr45 och ett tunt lager vr 55 lite tjockare under foten. Hade fullt tillfredställande fäste konstigt nog bättre på andra varvet än på första. Andra varvets stavfäste i mittenspåret lämnade en hel del övrigt att önska. Valet låg mellan att gå i något av spåren på sidorna där det gled sämre eller det taskiga stavfästet i mitten. 

 

Annars tycker jag återigen att Högbo ger ett bra engagemang. Nya banan var bra, skönt att slippa åka 3 varv. Dock borde de tänkt om kring den bro där det blev ett spår efter bara ett par km. Jag såg minst en stav gå av där på varv 1. 

Link to comment
Share on other sites

Vallade swix hf6 på gildet, Mina skidor gled bra och jag hade nog inte någon som gled ifrån mig vid något tillfälle i loppet, var i mål på strax under 3h. Fäste la jag 1 lager invärmt vr40 täckt med tre lager vr45 och ett tunt lager vr 55 lite tjockare under foten. Hade fullt tillfredställande fäste konstigt nog bättre på andra varvet än på första. Andra varvets stavfäste i mittenspåret lämnade en hel del övrigt att önska. Valet låg mellan att gå i något av spåren på sidorna där det gled sämre eller det taskiga stavfästet i mitten.

 

Annars tycker jag återigen att Högbo ger ett bra engagemang. Nya banan var bra, skönt att slippa åka 3 varv. Dock borde de tänkt om kring den bro där det blev ett spår efter bara ett par km. Jag såg minst en stav gå av där på varv 1.

Jag tyckte också att det blev aningen bättre fäste på andra varvet. Vilket jag inte kan förklara.

Jag hade lagt (snålt) Rode violett. Jag gissar att det hade bettat ganska bra om jag hade lagt lite tjockare.

 

I den obligatoriska penismätningen (relativt gild) upplever jag att jag låg på den övre fjärdedelen, och glidet höll bra hela distansen. Primateria race universal strukturering kompletterat med red Creek julgran och svart Marathon + fc8.

Åkte på 3.27

Link to comment
Share on other sites

-1? och rätt fuktig nysnö.

Redline 205 cold. Vit Marathon, HF8, FC8X. VR40, VR45, ett kort lager VR50 och VR 40 igen. Ngn slags redcreek  julgran. Testade kort mot mina blanka speedmax som var uppvallade till Harsa ski marathon men de gick inte övertygande bättre.

 

Kom iväg dåligt från led 2 men hann bli varm i lugn och ro. Folk är Bagdad-Bob ärliga när de lägger ut skidorna. Åkte om folk större delen av loppet varav en i typ skoteroverall. Gled bra och hade ok fäste, inte bomber. Mittersta spåret av tre gick klart bäst men där blev det snabbt mjuka stavdiken. Folk löste det med bred stakteknik.

 

Varvade på 1,29.30. Hoppades på 3h men  blev  3,01,43. Känner att jag fick ut det jag hade även om det hade varit skönt att åka i rygg någon bit.

 

Tips på hur de lägger seedninggränserna?

Tjena Lars, jag tackar dig för att du drog mig framåt och håller tummarna för att du klarar led 3, men det känns inte troligt. 

 

Jag tror på nedan seedningstabell. 

 

Elit 02:25 1 02:37 2 02:49 3 03:01 4 03:14

 

Baserar det på att Engelbrektsloppet hade 12 min-intervaller från Elit och bakåt. Så jag tror inte att de lägger 15 på Bessemer.

 

Det som kan påverka är när de drar gränsen för led 1. De drog den vid 02:46 på Engelbrekt och då var Marcus Bäck inom Elit. Han startade på Bessemer med och kom in på 02:33. vilket skulle få följande tabell:

 

Med 12 min hopp.

 

Elit 02:34

1 02:46

2 02:58

3: 03:10

4: 03:22

 

Elit 02:34

1 02:44

2 02:54

3 03:04

4: 03:16

 

På båda dessa så fixar du led 3, jag kirrar på en av de två alternativen. :P

 

Imorgon får vi svaret :)

 

 

Mona hälsar tillbaks btw! :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Lars, jag tackar dig för att du drog mig framåt och håller tummarna för att du klarar led 3, men det känns inte troligt. 

 

Jag tror på nedan seedningstabell. 

 

Elit 02:25 1 02:37 2 02:49 3 03:01 4 03:14

 

Baserar det på att Engelbrektsloppet hade 12 min-intervaller från Elit och bakåt. Så jag tror inte att de lägger 15 på Bessemer.

 

Det som kan påverka är när de drar gränsen för led 1. De drog den vid 02:46 på Engelbrekt och då var Marcus Bäck inom Elit. Han startade på Bessemer med och kom in på 02:33. vilket skulle få följande tabell:

 

Med 12 min hopp.

 

Elit 02:34

1 02:46

2 02:58

3: 03:10

4: 03:22

 

Elit 02:34

1 02:44

2 02:54

3 03:04

4: 03:16

 

På båda dessa så fixar du led 3, jag kirrar på en av de två alternativen. :P

 

Imorgon får vi svaret :)

 

 

Mona hälsar tillbaks btw! :)

Jag var dock inte med i matchen alls igår (sliten/hängig), utan åkte bara med andraklungan (i lustempo) in i mål när vi väl tappade topp5 efter dryga 15km. Vore rimligt att dra Led0 någonstans mellan 2:24-2:32 (beroende på vart man vill placera led1-tiden...).

Link to comment
Share on other sites

Jag var dock inte med i matchen alls igår (sliten/hängig), utan åkte bara med andraklungan (i lustempo) in i mål när vi väl tappade topp5 efter dryga 15km. Vore rimligt att dra Led0 någonstans mellan 2:24-2:32 (beroende på vart man vill placera led1-tiden...).

haha, faaaan, där dödade du snabbt min glädje ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var trevligt med sällskap en bit. Skärpte mig av att du hängde. Men det var fan vad ni var pessimistiska med gränserna. Jag tor på led 3 för en gångs skull. Baserar mig på 2013 då Bessemer också var 52 km fast tre varv. Då vann Daniel Tynell på 2,18 och led tre hamnade på 3.03

http://www.ezypublish.nu/downloadFile.asp?source=svenska_lopp_2013.pdf&virtualPath=userFiles%5C284%5C1%5C209732%5C

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt ett trevligt lopp och ett bra arrangemang. Inte helt förtjust i nya bansträckningen dock. Lite väl mycket stockholmsk golfbana över svängarna på bruksområdet. Föredrar nog den gamla 3x17-varianten.

 

Hade glidvallat med CH6, svart marathon, FC8X och på det en 2 mm rak rill. För fästet höll jag mig till Rode. Black base i botten, sen sex lager med varannat Violet och Viola Extra samt ett lager T-line -2/-4 på toppen. Funkade helt okej. Hade bra fäste hela loppet, medan glidet varierade mer. Gled sämre än de flesta på första halvan av respektive varv, men hade bättre fart under skidorna den andra halvan.

Link to comment
Share on other sites

Folk verkar vara fantastiskt dåliga på att veta var de ska starta. Startade i led 2 eftersom jag är seedad i led 4 på Vasaloppet. Kom en timme innan start och fick lägga skidorna nästan längst bak. Blev direkt fundersam när jag såg att alla klistermärken på skidorna från Vasaloppet visade led 5-8. Första 7 kilometrarna gick åt till att ständigt byta spår.

 

Väl inne i loppet gled det på bra. Vallade två lager svart marathon och sen två lager Red creek grön HF. 2 mm rill. Fäste vr45 och vr50. Upplevde att jag gled lite bättre än alla andra runt omkring. Speciellt i slutet av varven.

 

Hoppas på snäll seeding

Link to comment
Share on other sites

Folk verkar vara fantastiskt dåliga på att veta var de ska starta. Startade i led 2 eftersom jag är seedad i led 4 på Vasaloppet. Kom en timme innan start och fick lägga skidorna nästan längst bak. Blev direkt fundersam när jag såg att alla klistermärken på skidorna från Vasaloppet visade led 5-8. Första 7 kilometrarna gick åt till att ständigt byta spår.

 

Väl inne i loppet gled det på bra. Vallade två lager svart marathon och sen två lager Red creek grön HF. 2 mm rill. Fäste vr45 och vr50. Upplevde att jag gled lite bättre än alla andra runt omkring. Speciellt i slutet av varven.

 

Hoppas på snäll seeding

 

Håller helt med angående starten. Tog mig 4 km innan jag kunde åka i den fart jag ville. Sen fick man byta spår som en tok som också tar på krafterna såklart....

 

Hur kommer det sig att du lägger en HF valla ovanpå svart marathon...?[emoji848] nyfiken

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med angående starten. Tog mig 4 km innan jag kunde åka i den fart jag ville. Sen fick man byta spår som en tok som också tar på krafterna såklart....

 

Hur kommer det sig att du lägger en HF valla ovanpå svart marathon...?[emoji848] nyfiken

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Har kört på Marathon länge och varit nöjd med det men fick för mig att köpa en kloss HF Red Creek inför Engelbrektsloppet. Ville nog försäkra mig lite så la Marathon först och sen Red Creek. Hade kanonskidor där så körde på det här också. Fungerat bra så kommer hålla mig till det. Polaren som kört lika dant säger detsamma.

 

Så ingen vetenskap, bara en uppfattning om att det har fungerat  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kört på red creeks vallor i någon säsong, aldrig haft pulver.

 

Mestadels LF base prep sen lila HF, alltid haft bra skidor. Blandade gul HF och lila HF och 2 mm rill bak på Bessemerloppet. Hade bra glid även då.

 

Förövrigt riktigt bra arrangemang som vanligt i Högbo!

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...