Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet


Kim

Recommended Posts

Någon som är uppe i Norberg nu eller varit senaste tiden?

Nyfiken på snön inför helgen? Konstsnö blandad med natur eller? Gammal eller ny?

Blöt eller torr?

 

Vad är viktigast att prioritera..fäste eller glid på loppet? Vet ej hur terrängen är på slingan..?

 

Vad kommer ni lägga på under skidorna?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Spåren och snöläget är kanonbra. Det är riktigt fina vinterförhållanden!

Snön har varit kärv senaste veckan då det varit kallt både nätter och dagtid. Stavfästet helt ok med tanke på snödumpen som kom för 10 dagar sedan. Stora Swix trugan bör räcka.

 

Gällande banan och kuperingen så är det ett parti upp till Håberget som är ca 700m och 50 höjdmeter.

Och sedan ett parti vid Klackberg med en stigning på 1km. I övrigt så är banan lättåkt.

Link to comment
Share on other sites

Spåren och snöläget är kanonbra. Det är riktigt fina vinterförhållanden!

Snön har varit kärv senaste veckan då det varit kallt både nätter och dagtid. Stavfästet helt ok med tanke på snödumpen som kom för 10 dagar sedan. Stora Swix trugan bör räcka.

 

Gällande banan och kuperingen så är det ett parti upp till Håberget som är ca 700m och 50 höjdmeter.

Och sedan ett parti vid Klackberg med en stigning på 1km. I övrigt så är banan lättåkt.

Håberget ska tas 2 gånger? Stigningen vid Klackberg har jag aldrig kört, är det slakmota eller?
Link to comment
Share on other sites

Håberget ska tas 2 gånger? Stigningen vid Klackberg har jag aldrig kört, är det slakmota eller?

Ja precis. Samma varv körs två gånger.

Stigningen i Klackberg är ca 800m och 55 höjdmeter. Så den är ganska tuff.

Dessutom är snön ganska torr så det går lite kärvt. Ganska hårt för stavarna var det idag. Men då snön är torr och porös kommer det köras upp ordentligt och på andra varvet befarar jag att det kommer vara mjukt för stavarna....

Link to comment
Share on other sites

Ja precis. Samma varv körs två gånger.

Stigningen i Klackberg är ca 800m och 55 höjdmeter. Så den är ganska tuff.

Dessutom är snön ganska torr så det går lite kärvt. Ganska hårt för stavarna var det idag. Men då snön är torr och porös kommer det köras upp ordentligt och på andra varvet befarar jag att det kommer vara mjukt för stavarna....

Ja, den stigningen är fin. Har kört den några gånger på långpass. Ska bli kul att köra backen med öppna spjäll!

Hoppas väderprognosen står sig!

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit där , men du har ett berg som du ska över 2 ggr.

Många vallamärken har rekommendationer på sina FB- eller hemsidor. En som kommit ut är RS-riller på FB.

 

Varför rekommenderar man klister i botten sen vr40-45? Varför inte VG30 Base wax?

Det har varit kallt, och ska preliminärt vara minis 5 till minus 2...Trodde man körde på burkvalla rakt igenom då[emoji848]?

Men jag är verkligen ingen vallaproffs

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Varför rekommenderar man klister i botten sen vr40-45? Varför inte VG30 Base wax?

Det har varit kallt, och ska preliminärt vara minis 5 till minus 2...Trodde man körde på burkvalla rakt igenom då[emoji848]?

Men jag är verkligen ingen vallaproffs

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommer troligen bli ganska glatta spår under dagen. Men jag kommer testa skidor imorgon, rapport kommer upp här vid lunchtid imorgon
Link to comment
Share on other sites

Tack för rapport[emoji1362] Lägger du bara HF7 eller nåt under? Vissa förespråkar ett lager HF4 sen ett lager med HF7?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag körde bara på ett lager med HF7, är inte så kräsen vad gäller glidvallan!

 

Skulle nog avvakta framåt eftermiddag/kväll då de stora märken brukar lägga ut vallarekommendationer på FB

Link to comment
Share on other sites

Toppen [emoji1373] En annan fråga...Jag körde Wadköpingloppet förra söndagen utanför Örebro och då värmde jag in 1 lager Swix VG30 som grund, 1 tunt lager VR45, och avslutade med 5-6 tunna lager VR40...

Som glid lade jag 1 lager HF4 och sen 1 lager HF7

Funkade fin fint.

 

Nu är det ju liknande valla-tips inför Engelbrekt...Behöver jag göra rent både fästzon & glidzon och göra om allt för att få bästa resultat eller kan man göra nån snabbvariant och lägga på ”nya vallan” ovanpå?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Toppen [emoji1373] En annan fråga...Jag körde Wadköpingloppet förra söndagen utanför Örebro och då värmde jag in 1 lager Swix VG30 som grund, 1 tunt lager VR45, och avslutade med 5-6 tunna lager VR40...

Som glid lade jag 1 lager HF4 och sen 1 lager HF7

Funkade fin fint.

 

Nu är det ju liknande valla-tips inför Engelbrekt...Behöver jag göra rent både fästzon & glidzon och göra om allt för att få bästa resultat eller kan man göra nån snabbvariant och lägga på ”nya vallan” ovanpå?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om du inte har åkt allt för långa sträckor med glider som du la på inför förra helgen, ska det nog funka att låta det vara. Fästzonen skulle jag dock rengöra och lägga på nytt då det finns några backar som jag vill ha bergfäste i iaf.

 

Sen beror det ju på ambitionsnivå, men det känns inte som att varken du eller jag är någon form av elitmotionär? ;)

Link to comment
Share on other sites

Toppen!! Ja jag har åkt 42 km med den vallan...

Men du har nog rätt, fästzonen ska nog göras om. Behöver också grymt fäste. Startar i led 2 nu på Engelbrekt men verkligen ingen elitmotionär...diagonalar fortfarande i backar [emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...