Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vreta ski Marathon


matte82

Recommended Posts

Är det någon som vet hur banan i Vreta ser ut? Tänker mest på den här 8km banan på golfbanan. Men även konstsnöbanan. Eftersom det ser ut att bli rätt så svårvallat mot helgen så kanske man skulle testa att staka. Är absolut ingen stakare i vanliga fall men seedningen till led 2 är klar och det kunde bli bra träning inför vasan;)
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet hur banan i Vreta ser ut? Tänker mest på den här 8km banan på golfbanan. Men även konstsnöbanan. Eftersom det ser ut att bli rätt så svårvallat mot helgen så kanske man skulle testa att staka. Är absolut ingen stakare i vanliga fall men seedningen till led 2 är klar och det kunde bli bra träning inför vasan;)

Jag stakade banan förra året när de hade fått sin konstsnölinga på 3 km eftersom jag inte pallade lägga klister. Det var sockrigt, ganska ruttet stavfäste. Stakbart, men jag tror inte att jag tjänade på det egentligen. Blev typ 380 hm på 39 km förra året. 

Link to comment
Share on other sites

Nja, ingen självklar saxbacke men en längre backe där många säkerligen kommer behöva springa/saxa efter några varv.

Därefter kommer det en brant nedförsbacke, rak, men med några böjar nedanför branten.

Beroende på föret kan nog viss publik samlas där för lite underhållning.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er? Fick ni fäste? Hade flera kompisar som hade svårt med fästet på loppet (jag vade själv att staka och det kändes som rätt val även om armarna och amgen var trötta de sista varven i backen).

 

Vad tror ni om seedning då? Har studerat listorna lite och det var ju många elitledsåkare men nästan inga led 1 och sedan mest led 2-3 där jag själv hamnade till slut (jag kom på plats 29 till slut).....

Link to comment
Share on other sites

Det va omöjligt att få fäste kändes det som. Kanske med klister men det hade nog blivit tufft med gildet då istället. Seedningen är ju svår men en rimlig vore väl kanske elit på 1,50 och 10min per led. Tror alla som åkte under 1,50 står i elit så det borde det bli men visst dem kan lägga led 1 på 1.57 och sen 10 min. Känns lite snällt med 2 tim på led 1?
Link to comment
Share on other sites

Tror på elitledsgräns kring 1.45 och sen 10 minuter per led. Jag körde med Universal Silver och hade skapligt fäste i diagonal när jag värmde upp ett varv på banan förutom sista puckeln på långbacken där det var lite isigare. Hade väl diagonalfäste i 2 varv, sen fick jag mer springa fast skidorna uppför. Upplevde inte någon försämring av mitt glid faktiskt trots klister, körde ändå i klungor långt fram där de flest enbart stakade.

Link to comment
Share on other sites

Tight seedning. Första gången för säsongen med femminutersintervall. Synd för mig med snabbaste led2-gränsen hittills (förutom Roslagsloppet som dock var 2,5 km kortare och ej hade elitseedning med liknande vinnartid). Aldrig sett så kort diff som 10 minuter mellan elitled och led2.

 

0 1.50

1 1.55

2 2.00

3 2.10

4 2.20

5 2.30

6 2.40

7 2.55

8 3.10

9 3.25

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med....Stenhårt. Jag gjorde en uppföljning baserat på förra årets vasaloppsresultat för att kuna se var jag själv skulle hamna (hoppades på led 2 med tiden 2:00:59).

 

Detta betyder att INGEN seedar upp sig i elitledet (inte oväntat)

EN person seedar upp sig från led 2 till led 1.

Av de som hamnade i led 2 hade EN person led 3 tid i vasaloppet 2017, resterande antingen inget resultat eller redan led 2 sedan vasaloppet 2017.

In i led 3 från led 4 välkomnas också EN person (dock många som jag inte hittade i resultatlistorna från vasan 2017)

 

Det tycker jag är lite väl hårt.....Jag har heller aldrig sett så tight seedning t.o.m. led 2. Sjukt besviken då jag var helt övertygad om att det kulle räcka till led 2 för egen del att åka på snabbare än 20 km/h (dock fick jag inte 41 km utan knappt 40 på min GPS klocka)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...