Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ingen Glidvalla??!


jimrin76

Recommended Posts

Hej!

 

Nu kommer en kanske lite "udda" och pinsam fråga...

 

Men saken är den att jag köpte skidor på nätet. De skulle vara grundpreparerad med racing + glid. Så jag tänkte när jag fick dem att det var pålagt glidvalla och bara fästvalla som skulle på för att åka. Så jag har inte lagt på glidvalla själv.

 

så när jag skulle köra mitt första seedningslopp brydde jag mig bara om fästvalla, och inte glidet för jag hade inte annat än kanske 2-3 timmar på skidorna innan det.

 

under loppet var det mycket trögt i spåren, det sa de andra som åkte med, att det var "knarrigt". I alla fall efter första varvet 22 km, så kändes som jag inte gled någonting. Resultatet på hela loppet blev dåligt....behöver inte nämna det här ;)

 

Men efter loppet skickade jag ett mejl för jag började misstänka att jag gjort en miss. Och det visade sig att den grundpreppen + glid var inte glidvalla i den bemärkelsen utan det skulle behöva läggas på vanlig glidvalla innan man åkte på dem. Så....

 

Hur mycket skillnad kan man räkna med att det gjorde? Hur pass "trögare" eller långsammare kan man tänka att inget glid gör vs glidvalla på?

Link to comment
Share on other sites

Oj

 

Om de bara var ”grundade”, så gör man ju det med en mjuk valla. Om det var ”knirrföre”, dvs kallt, behöver du en hård. Riktigt stor skillnad skulle jag säga. Hade det varit varmt, så hade det inte varit lika ”illa” att köra på grunden. Men inte heller då optimalt.

 

okej kanske inte konstigt då att jag hamnade låååångt bak ;)

Link to comment
Share on other sites

Nåja. Att åka på en grundprepp påverkar nog inte flera hundra placeringar om du tror det :) Men var grundparaffinet ens bortsicklat? All valla ska bort så strukturen syns.

Sen som amatör är det väldigt lätt att tro att glidvallan påverkar glidet 100%. Var det knarrföre? Det kan lika gärna vara att du haft för tjockt lager fästvalla eller för mjuk. Glidvallan gör inte så mycket som du tror. Om den nu var bortsicklad.

 

 

 

Kör du långlopp sen så kör alltid alltid med ett hårt paraffin. Sickla och borsta som en gris.

 

Att skaffa minimum

Vallajärn

Blå paraffin

Sickel

Tagelborste

 

Eller så gör du det lätt för dig och kör rent stålsicklat. Köp då

Kuzmin universal

Stålborste skistart

 

Ps. Lika viktigt är att hålla skidorna rena. Rensa dom med stålborsten alt tageln. Använd sen en glide cleaner.

Link to comment
Share on other sites

Nåja. Att åka på en grundprepp påverkar nog inte flera hundra placeringar om du tror det :) Men var grundparaffinet ens bortsicklat? All valla ska bort så strukturen syns.

Sen som amatör är det väldigt lätt att tro att glidvallan påverkar glidet 100%. Var det knarrföre? Det kan lika gärna vara att du haft för tjockt lager fästvalla eller för mjuk. Glidvallan gör inte så mycket som du tror. Om den nu var bortsicklad.

 

 

 

Kör du långlopp sen så kör alltid alltid med ett hårt paraffin. Sickla och borsta som en gris.

 

Att skaffa minimum

Vallajärn

Blå paraffin

Sickel

Tagelborste

 

Eller så gör du det lätt för dig och kör rent stålsicklat. Köp då

Kuzmin universal

Stålborste skistart

 

Ps. Lika viktigt är att hålla skidorna rena. Rensa dom med stålborsten alt tageln. Använd sen en glide cleaner.

 

*skrattar* näää trodde nog inte det heller för då hade jag ju vunnit eftersom det bara var 93 startande eller nåt sånt haha  :P

men jag tänker som så....jag klarade inte seedningsgränsen på det loppet, utan var 30 minuter efter/för långsam. kan den halvtimmen bero lite på att jag åkte på grundprepp? 

 

Och nej, knarriga föret var för alla, de flesta vana åkarna hade tyckt att det avr ett trögt, knarrigt j-la före  :D

 

Sen kommer jag inte lägga ner så mycket tid och energi på att skaffa en hel "vallabod". Eftersom jag nu åker skidor för första gången på 20 år så är tekniken och själva åkningen prio ett för mig. Då kan man lämna in skidorna och få de vallade. Nästa säsong kanske jag har orken att sätta mig in i vallningens djungel med stålsickling, rillning, vallajärn och hela köret.

 

Men om inte det skulle göra så stor skillnad att köra på grundprepp....hmmm varför då bry sig om valla överhuvudtaget?

Nej någon skillnad måste det ju vara....

Link to comment
Share on other sites

Nej nej nej en halvtimme gör det inte. No way. Eftersom du vill ha nån form av siffra tänk så här

 

Glidet på en skida består av 80% av skidans konstruktion, 10% av strukturen 10% av glidvallan. Högst uppskattad men ungefär.

Detta gäller för skida utan fästvalla och vid normalt blåextraföre.

Har du fästvalla på skidan så gäller definitivt inte dom siffrorna. Då fästvallan alltid mer eller mindre tar glid nånstans längs banan.

 

Men hade det varit 5plus och blötsnö då hade kanske pulver gjort säg 15 min på ett långlopp a la 42 km mot en blå ch valla. Men det är bara spekulationer som inte spelar nån roll.

 

Se loppet som läropeng.

 

Ps. Det är många som inte kör med glidvalla. Glidet avgörs inte av glidvallan i huvudsak. Många kör rent stålsicklat eller rent på stenslipen. Men aty slänga på en hård paraffinvalla skadar inte iaf. Läs proffesorn tråd om stålsickling och återkom :)

Link to comment
Share on other sites

Mina gamla skidor går allt bättre... både bättre fäste och bättre glid än när jag började åka.

Numera är grusskidorna nästan tävlingsmässiga :)

Och aldrig HF eller pulver på dem numera.

 

Så sant som du säger Vasajohan, mycket av glidet och fästet sitter hos skidåkaren. Med bättre teknik så kan man ha mindre fäste (och ändå ha bättre fäste) och därmed bättre glid.

Viktigt dock att strukturen passar dagens före, men vid knirrföre så är det väl en slätare struktur man vill ha?

Jimrin76, har du en grov struktur på skidan? Noggrannt framsicklad och framborstad?

Link to comment
Share on other sites

Den psykologiska effekten av bra glid ska inte heller underskattas. Om du ständigt måste börja staka någon sekund tidigare än resten av klungan så blir det slitigt i skallen, även om det tidsmässigt kanske inte spelar så himla stor roll. 

Link to comment
Share on other sites

Som skrivits ovan: om dina skidor hade whatever grundvalla ordentligt bortsicklad och borstad, spelade vallan inte någon jättestor roll. Men om dina skidor hade ett lager grund/glidvalla pålagd som inte hade sicklats bort och strukturen inte hade borstats fram ordentligt, då bromsade det säkert en del.

 

När det gäller glidvallning spelar hur man behandlar glidytan efter att man lagt på vallan väldigt mycket mer roll än vilken valla man använde. Lägger du bara på en rejält hård glidvalla och sedan ser till att sickla + borsta ordentligt, blir skillnaden mellan olika vallor väldigt liten ...

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså om de inte var sicklade så hade du nog märkt det. Jag råkade ta ett par sommarpreppade (osicklade) skidor till träningen förra veckan och det gled ungefär lika bra som en rasp hade gjort. 

 

Struktur är viktigt. I knirrföre får man lätt känslan av att åka på en sandstrand om man har för mycket struktur.

Link to comment
Share on other sites

Jimrin76 nu måste du svara :)

Vi är nyfikna!

 

Hur preparerades skidan? Tog du bort glidvallan? Hur mycket borstades skidan?

Du säger att du inte vill skaffa dig fullt vallakit... betyder det att d saknar borstar och sickel och förlitade dig på säljarens sickling och borstning?

Om det inte var noggrant borstat så absolut att det gör skillnad, hur mycket vet jag inte men mentalt gör det stor skillnad att alltid åka långsammare nerför en backe, alltid gå över tidigare till diagonal etc.

Link to comment
Share on other sites

Jimrin76 nu måste du svara :)

Vi är nyfikna!

 

Hur preparerades skidan? Tog du bort glidvallan? Hur mycket borstades skidan?

Du säger att du inte vill skaffa dig fullt vallakit... betyder det att d saknar borstar och sickel och förlitade dig på säljarens sickling och borstning?

Om det inte var noggrant borstat så absolut att det gör skillnad, hur mycket vet jag inte men mentalt gör det stor skillnad att alltid åka långsammare nerför en backe, alltid gå över tidigare till diagonal etc.

 

Hej igen....

 

ja alltså jag ägde då vid tillfället inga grejor alls för vallning utan förlitade mig helt på försäljarens grundprepp och sicklade eller borstade inget alls innan. 

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst din blogg ser jag att du satsar på VL. Du har en chans till och det är nu på söndag, då Skinnarloppet avgörs och det är ju inte så långt från din hemort. Skaffa en sickel, en borste och en Hf-valla och fixar till glidytorna eller ber du om hjälp av någon kompis eller butik och ge dig själv en ny chans till. Det viktigaste är att du får till ett bättre lopp än det förra seedningsloppet, så att du får lite bättre självförtroende inför 9-milaloppet. Kom igen, du kan bättre ! :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst din blogg ser jag att du satsar på VL. Du har en chans till och det är nu på söndag, då Skinnarloppet avgörs och det är ju inte så långt från din hemort. Skaffa en sickel, en borste och en Hf-valla och fixar till glidytorna eller ber du om hjälp av någon kompis eller butik och ge dig själv en ny chans till. Det viktigaste är att du får till ett bättre lopp än det förra seedningsloppet, så att du får lite bättre självförtroende inför 9-milaloppet. Kom igen, du kan bättre ! :)

 

Tackar! 

 

Ja blir nog inte Skinnarloppet, men har ju en chans till och det är ju Halvvasan 27:e som jag försöker planera in nu. är bara trixigt med att få till resor, boende, vallaservice och annat inför, men det ska nog gå  :D

 

Tror jag kommer lämna in dem för vallning för känner har varken ork, råd eller tid att sätta mig in och testa allt. Man ska väl helst ha vallajärn och stadigt bord med hållare när man grejar. Istället för på köksbordet hehe  ;)

 

nu i efterhand har jag som en snabbväg fixat på tejpvalla som fäste och flytande glidvalla plus en universal tjärluktande fästvalla att klossa på vid lite extra fäste, och nysnö? 

 

Vet inte om detta skulle funka ett lopp som Halvvasan och sen lämna in för att få det riktigt vallat till "riktiga" Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså om de inte var sicklade så hade du nog märkt det. Jag råkade ta ett par sommarpreppade (osicklade) skidor till träningen förra veckan och det gled ungefär lika bra som en rasp hade gjort.

 

Struktur är viktigt. I knirrföre får man lätt känslan av att åka på en sandstrand om man har för mycket struktur.

Vem har inte stått och sicklat desperat med ett bibliotekskort högst upp i slalombacken på säsongens första åk :D

 

For att knyta till ämnet, man kan inte tjäna så mycket oavsett preparering. Däremot finns det stora möjligheter att, oavsett preparering, sabba rejält.

Link to comment
Share on other sites

Tackar! 

 

Ja blir nog inte Skinnarloppet, men har ju en chans till och det är ju Halvvasan 27:e som jag försöker planera in nu. är bara trixigt med att få till resor, boende, vallaservice och annat inför, men det ska nog gå  :D

 

Tror jag kommer lämna in dem för vallning för känner har varken ork, råd eller tid att sätta mig in och testa allt. Man ska väl helst ha vallajärn och stadigt bord med hållare när man grejar. Istället för på köksbordet hehe  ;)

 

nu i efterhand har jag som en snabbväg fixat på tejpvalla som fäste och flytande glidvalla plus en universal tjärluktande fästvalla att klossa på vid lite extra fäste, och nysnö? 

 

Vet inte om detta skulle funka ett lopp som Halvvasan och sen lämna in för att få det riktigt vallat till "riktiga" Vasaloppet?

Funkar troligen bra. Passa på att åk några pass med tejpen, så blir den lite inåkt/lätt sliten och glider bättre (utan att fästa sämre). Då kan du också säkra att du lagt lagom långt med tejp för att få bra fäste utan att tappa glid.

 

Om du har tejp på så lär det bara vara aktuellt att bättra fästet om det är töklister-före, och du lägger på tunt med universalklister eller rött klister ovanpå.

Nysnö fäster tejp alltid bra på. Där kan problemet bli nysnö och precis noll grader, då kan det fästa lite för bra ...

Link to comment
Share on other sites

Behövs inte rengöra några glidytor, om man inte åkt i blött och skitigt före. Jag menar att det räcker att sickla bort grundparaffinet, borsta med nylon och sen gnugga på HF , polera ut och borsta igen (helst tagel) En kork av kork behövs för glidytorna (tex Biltema) och en frigolitkork för fästet. Alternativet är snabbvalla, men avsett vad man väljer för glidvalla måste man sickla bort grundparaffinet annars går det tungt likaväl.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...