Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jonna Sundling sprinttva i Trondheim

Anton Karlsson snabbast p Kortvasan

Livesndning Skandinaviska cupen Trondheim

Vilken bragd! - Svenskt OS-guld i skidskyttestafetten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ingen Glidvalla??!

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 224 inlägg

Ja alltså om de inte var sicklade så hade du nog märkt det. Jag råkade ta ett par sommarpreppade (osicklade) skidor till träningen förra veckan och det gled ungefär lika bra som en rasp hade gjort.

Struktur är viktigt. I knirrföre får man lätt känslan av att åka på en sandstrand om man har för mycket struktur.

Vem har inte stått och sicklat desperat med ett bibliotekskort högst upp i slalombacken på säsongens första åk :D

For att knyta till ämnet, man kan inte tjäna så mycket oavsett preparering. Däremot finns det stora möjligheter att, oavsett preparering, sabba rejält.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 407 inlägg

Tackar! 

Ja blir nog inte Skinnarloppet, men har ju en chans till och det är ju Halvvasan 27:e som jag försöker planera in nu. är bara trixigt med att få till resor, boende, vallaservice och annat inför, men det ska nog gå  :D

Tror jag kommer lämna in dem för vallning för känner har varken ork, råd eller tid att sätta mig in och testa allt. Man ska väl helst ha vallajärn och stadigt bord med hållare när man grejar. Istället för på köksbordet hehe  ;)

nu i efterhand har jag som en snabbväg fixat på tejpvalla som fäste och flytande glidvalla plus en universal tjärluktande fästvalla att klossa på vid lite extra fäste, och nysnö? 

Vet inte om detta skulle funka ett lopp som Halvvasan och sen lämna in för att få det riktigt vallat till "riktiga" Vasaloppet?

Funkar troligen bra. Passa på att åk några pass med tejpen, så blir den lite inåkt/lätt sliten och glider bättre (utan att fästa sämre). Då kan du också säkra att du lagt lagom långt med tejp för att få bra fäste utan att tappa glid.

Om du har tejp på så lär det bara vara aktuellt att bättra fästet om det är töklister-före, och du lägger på tunt med universalklister eller rött klister ovanpå.

Nysnö fäster tejp alltid bra på. Där kan problemet bli nysnö och precis noll grader, då kan det fästa lite för bra ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 113 inlägg

Behövs inte rengöra några glidytor, om man inte åkt i blött och skitigt före. Jag menar att det räcker att sickla bort grundparaffinet, borsta med nylon och sen gnugga på HF , polera ut och borsta igen (helst tagel) En kork av kork behövs för glidytorna (tex Biltema) och en frigolitkork för fästet. Alternativet är snabbvalla, men avsett vad man väljer för glidvalla måste man sickla bort grundparaffinet annars går det tungt likaväl.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar