Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Holmenkollen


ironman

Recommended Posts

Härligt med en (skidbytena är väl ok) riktig skidtävling synd bara att det är den första och sista den här säsongen.

 

Vad kul och spännande det är med intrevallstartsfemmilar även om svenskarna är lika långt efter som vanligt. Nu minns jag igen varför man en gång blev så fascinerad av tv-sporten längdåkning, masstarterna är ju helkass som underhållning.

 

Utslagsgivande, hårt och någorlunda rättvist.

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång hittar väl mupparna i FIS på att åkarna ska byta skidor MED VARANDRA..

 

Och steget därefter vore väl att man lottar ut skidorna, ungefär som man gör med hästarna i modern 5-kamp. Åkare A drar ett par vallade av Majbäck, åkare B får Kuzmin-lagg och åkare C drar ett par som är löpandeband-vallade kl 3 på natten av nån Stadiumtältstomte!!

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång hittar väl mupparna i FIS på att åkarna ska byta skidor MED VARANDRA..

 

Och steget därefter vore väl att man lottar ut skidorna, ungefär som man gör med hästarna i modern 5-kamp. Åkare A drar ett par vallade av Majbäck, åkare B får Kuzmin-lagg och åkare C drar ett par som är löpandeband-vallade kl 3 på natten av nån Stadiumtältstomte!!

haha...det skulle nog va spektakulärt......

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång hittar väl mupparna i FIS på att åkarna ska byta skidor MED VARANDRA..

 

Och steget därefter vore väl att man lottar ut skidorna, ungefär som man gör med hästarna i modern 5-kamp. Åkare A drar ett par vallade av Majbäck, åkare B får Kuzmin-lagg och åkare C drar ett par som är löpandeband-vallade kl 3 på natten av nån Stadiumtältstomte!!

såna idéer ska man hålla för sig själv är helt övertygad om att det finns nån pappskalle inom FIS som skulle gå igång på alla 8 om han snappade upp det.....

Link to comment
Share on other sites

Ni som förfasar er över skidbyten på Kollen. Man har sagt lika om skate, sprint, skiathlon dessa varianter av skidåkning är idag accepterade.

Ge FIS chans att prova! Att skate, sprint, skiathlon tillfört skidåkningen något, trots alla besserwissande kritiker, är nog de flesta ense om.

Om skidåkningen bara skulle bestå av "riktig" skidåkning - långt med intervallstart- skulle möjligheten att få nya tittare/åskådare vara obefintlig.

Låt fantasin flöda och ta skidåkningen till nya grupper av fans. Naturligtvis ska vi inte skrota det gamla men det finns plats för det nya.

Link to comment
Share on other sites

Ni som förfasar er över skidbyten på Kollen. Man har sagt lika om skate, sprint, skiathlon dessa varianter av skidåkning är idag accepterade.

Ge FIS chans att prova! Att skate, sprint, skiathlon tillfört skidåkningen något, trots alla besserwissande kritiker, är nog de flesta ense om.

Om skidåkningen bara skulle bestå av "riktig" skidåkning - långt med intervallstart- skulle möjligheten att få nya tittare/åskådare vara obefintlig.

Låt fantasin flöda och ta skidåkningen till nya grupper av fans. Naturligtvis ska vi inte skrota det gamla men det finns plats för det nya.

Det enda av de uppräknade exemplen som FIS står bakom som tillfört något är sprinten övriga FIS-produkter är mest pajasidéer, förutom jaktstarten men den skrotade ändå. SKiathlon är acceptabelt man har knappast tillfört ett jota speciellt inte som det slagit ut jaktstarten och 3-milen och i det hänseendet är det kass.

 

Skaten är det de aktiva som infört och det kallas naturlig utveckling inget som nån FIS-gubbe hittat på.

 

Jaha så hör vi det där om att locka nya åskådare till skidsporten, skulle verkligen vara intressant att se siffror på det för jag tror inte jota på att det lockar några nya tittare med masstart i nuvarande paketering. Däremot vet jag folk som dragit ner sitt tittande på TV-skidor däribland jag och Wassberg.

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är inte vilka som står bakom utan vad som kritiserats, bland "puritanerna"

kritiserades fristilen med emfas, fult, farligt och döden för skidåkningen.

Det är möjligt att du och Wassberg minskat ert TV tittande på skidor men ett obestridligt faktum är att TV sänt samtliga WC. Om inte sponsorer och tittare varit intresserade av det nuvarande WC-programmet skulle inte detta varit fallet.

Lite kuriosa, Tomas W. hade en idé en gång i tiden som vi testade i Jämtland. Vi körde två tävlingar, där lottade ungdomsklasser fick sina skidor vallade av arrangören. Vi fick kritik utav h-e. Vi fick erfarenhet och fortsatte inte, vi blev klokare.

Vad jag inte förstår är att första reaktionen alltid ska va - erom inte kloka- istf att - va kul låt oss se hur det går.

Har vi tur kan hitta ett nytt koncept som t.ex. sprinten blev.

Link to comment
Share on other sites

Nä du är det dags för en rejäl återställare så att vi kan nolla sporten från alla FIS-pajaserier:

 

# 2 mästerskapsdistanser: 18 km och 50 km.

# Endast träskidor och bambustavar med runda kringlor.

# Inga pistade spårgator.

# Endast fri stil (ingen kommer ju att vinna något på att skejta ändå)

# Alla åkare ska åka i vit pyjamasoverall.

 

Och i Vasaloppet ska man återgå till att köra den fulla distansen 18 mil Mora-Sälen-Mora (det var ju så Gustav Vasa åkte)

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att du och Wassberg minskat ert TV tittande på skidor men ett obestridligt faktum är att TV sänt samtliga WC. Om inte sponsorer och tittare varit intresserade av det nuvarande WC-programmet skulle inte detta varit fallet.

finns det siffror på att det är tävlingsformerna som lockar sponsorer?

tror mer att det handlar om att pressa in sig i ett tightare tv-schema.

 

 

det viktigaste för sponsor och mediaintresse söderöver är troligen att inte enbart de nordiska länderna är representerade i toppen såsom var fallet på tex 80-talet.

 

Hade inte italienare,tyskar, fransmän etc varit med och figthats hade det inte spelat nån roll vilka tävlinsformer man har.

 

Skidsporten är en klassisk idrott med ett starkt varumärke, vi måste absolut förändras men det måste ske med sunt förnuft och förstånd.

 

Om man ser sig om i idrottsvärlden är ofta de mest mediaframgångsrika de som inte ändrat på allt för mycket i grundkoncepetet.

Link to comment
Share on other sites

Om man jämför med fotboll och hockey så har de sporterna ändrats nästan ingenting på 20 år. Trots att främst fotboll har så många nationer och förbund som kan ha åsikter på hur den sporten ska se ut.

Jag är ganska ung och inte alls emot förändringar. Men det FIS håller på med inom skidsporten idag är ett enda stort testlabb där det blir komiskt íbland. Det verkar som att ingenting ska vara som det har varit förrut. Jag vill ha en intervallstarts 5-mil i varje mästerskap!

Link to comment
Share on other sites

Om man jämför med fotboll och hockey så har de sporterna ändrats nästan ingenting på 20 år. Trots att främst fotboll har så många nationer och förbund som kan ha åsikter på hur den sporten ska se ut.

Jag är ganska ung och inte alls emot förändringar. Men det FIS håller på med inom skidsporten idag är ett enda stort testlabb där det blir komiskt íbland. Det verkar som att ingenting ska vara som det har varit förrut. Jag vill ha en intervallstarts 5-mil i varje mästerskap!

Fotbollen och hockey'n har ju genomgått rätt stora förändringar även dem.

I fotbollen har man ändrat offsideregler, provat timeouter, infört Champions Legue, förbjudit målvakten att ta upp bollen vid bakåtspel, Bossmanfallen har förändrat hela transfermarknaden, etc, etc Vi ska inte minst glömma antalet matcher som ökat lavinartat.

I Hockey har man slopat red-line offside, ändrade icingregler, ändrade regler runt målvaktsskydd, hårdare regler mot spelförstörande moment, massiv spelarflykt till NHL och även här har antalet matcher ökat lavinartat (åtminstone i Sverige och på landskampsnivå).

Skidåkningen är knappast unik att upplevas som ett stort testlabb men allt handlar om att presentera en produkt som är så attraktiv som möjligt för sponsorer, publik och återväxt. Självklart kommer man att göra en massa misslyckade saker men i det stora hela tror jag allt testande kommer att vara positivt för sporten i förlängningen. Då kanske vi slipper stå där en dag när de enda tävlingar som körs är intervallstarter i nordligaste sibirien för att det inte finns pengar att finansiera skidtunnlar och coldtrack banor.

Link to comment
Share on other sites

1. Jag håller med om att skidbyte gynnar de med bäst service-team. Gör det inte till ännu mer materialsport.

2. Skejt är utmärkt. Det är väl också mest logiskt att försöka förflytta sig på snabbaste sätt. Iofs är väl antiskejt-debatten utdöd nu.

3. Skiathlon är väl bra. Spännande TV-underhållning.

4. Masstart är värdelöst. Som att se en hel landsvägsetapp på Tour de France.

5. Personligen tycker jag att skidstafett, Vasalopp och en femmil med intervallstart är den optimala underhållningen. Vasaloppet är ju då masstart som bekant, men det kan inte genomföras på annat sätt. Och 9 mil är såpass utslagsgivande att det till slut bara är en handfull kvar. Och i skidstafett sållas agnarna snabbt bort från vetet.

6. Nog för att FIS ska få experimentera, men jakten på sponsorer och tittarsiffror ska inte få tramsa bort en seriös sport. Vilket jag tycker att skidbyte och masstart på femmil gör. Men kanske jag tycker annorlunda om fem år ... Fast knappast om masstart på femmil.

Link to comment
Share on other sites

Dock har skidsporten varit en av de sporter som helt klart ändrats mest de senaste 15 åren när det gäller den så kallade sportsliga biten, inte inräknat övergångsregler, spelarflykt mm. Inte mycket som finns kvar sedan tidigare.

Om andra sporter skulle ändras på liknande sätt så skulle tex fotbollen kunna spela på en plan stor som 30 * 40 meter med dubbelt så stora mål som idag. Och man inför en begränsning av antal spelare som får finnas på en viss yta. Man skulle kunna plocka av en spelare var 10:e minut så det blir jobbigare för de som är kvar. Sedan skulle alla spelare få starta från sidlinjen vid avspark för att hinna först till bollen. Som en slags masstart.

Ironiskt? Javisst. Men inte absurd jämförelse ;) (Jag har även spelat fotboll själv)

 

Detta är inte inlägg som är avsett för att uppröra känsliga personer. Utan är tänkt att roa (och oroa).

Link to comment
Share on other sites

Dock har skidsporten varit en av de sporter som helt klart ändrats mest de senaste 15 åren när det gäller den så kallade sportsliga biten, inte inräknat övergångsregler, spelarflykt mm. Inte mycket som finns kvar sedan tidigare.

Om andra sporter skulle ändras på liknande sätt så skulle tex fotbollen kunna spela på en plan stor som 30 * 40 meter med dubbelt så stora mål som idag. Och man inför en begränsning av antal spelare som får finnas på en viss yta. Man skulle kunna plocka av en spelare var 10:e minut så det blir jobbigare för de som är kvar. Sedan skulle alla spelare få starta från sidlinjen vid avspark för att hinna först till bollen. Som en slags masstart.

Ironiskt? Javisst. Men inte absurd jämförelse ;) (Jag har även spelat fotboll själv)

 

Detta är inte inlägg som är avsett för att uppröra känsliga personer. Utan är tänkt att roa (och oroa).

Ja eller att det efter varje match är straffläggning.

Finns ingen idrott som i grundvalarna så förändrats i det sportsliga de senaste 10 åren som skidsporten.

 

Det hade väl varit OK eller tom med bra en och annan masstart men probelmet är ju att man i princip raderat ut den klassiska intervallstarten.

Niklas Jonsson hade ju en (omedvetet) ironisk men klockren kommentar angående Maxim VYLEGZHANINs fina lopp (7:a och 6:a för 2 år sen) att om man gillar 5 femmil i klassisk stil med intervallstart så har man en chans vartannat år...det säger väl allt om hur snedvridet fördelningen mellan tävlingsformerna blivit.

 

Jag är i grunden för förändringar men det måste vara till det bättre och finnas en röd tråd, kontinuitet och känsla för sporten i förändringarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...