Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ryggsäck Nattvasan


IsacS

Recommended Posts

Hej!

 

Nu börjar tiden dra ihop sig. Jag ska iår ge mig på Nattvasan.

Till det har jag en fråga om en lämplig väska med plats för de saker som enligt regler måste vara med under loppet samt ett par liters vätska att ha under åkning.

 

1. Är det någon som har erfarenhet av just Nattvasan? Eller någon helt annan som har en ryggsäck denne är nöjd med?

 

2. Hur många liter packvolym räcker? 5 liter? 8 liter? 10 liter?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Köpte en uswe airborne 15 och är väldigt nöjd. Sitter väldigt skönt , bra vätskesystem och vettiga fack för ordning. Osprey hade en annan bra kandidat men ogillade att slangen gick så synligt, vill minska risken för frysning kände jag

Finns att köpa en isolerad slang till Osprey som funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Nattvasan förra året med en Osprey Talon 11. Den fungerade alldeles utmärkt. Som vätskesystem tog jag blåsan från min Salomon midjeväska med slang - som är av märket Hydrapak. Den isolerade slangen har ju diskuterats på andra ställen här på forumet, den är ok med isoleringen men vill man vara säker blåser man tillbaka vätskan när man druckit.

 

Väskan på 11 liter var lagom för det vi skulle ha med oss förra året. Vet ej vad reglerna är nu. Då skulle vi ha bla underställ, energi, vindtät jacka och byxa. Det är bra fack på bältet på framsidan för geler, separat fack för vätskan, bra snoddar för slangen på axelremmen, litet fack för pannlampsbatteri i säcken etc.

 

Andra väskor är säkert också bra, jag har bara kört Nattvasan med en sorts vätska så jag kan inte jämföra ;-)

 

Ett sista tips är att tejpa lösa snoddar för axelremmar och midjebälte så de inte hänger lösa. De kommer lätt i vägen annars i skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...