Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vit el Svart Marathon?


Skigo10

Recommended Posts

Hej goa skidvänner!

Jag har svårt att känna skillnad på glid vad gäller Svart och Vit Marathon. I Vasaloppet har jag oavsett ev nysnö eller inte valt Svart och varit mycket nöjd över det. I glid har jag inte haft sämre, snarare bättre, än kompisar som följt Swix vallaråd och valt Vit. På natursnölopp uppe i norr har jag valt att köra Vit, men börjar fundera på att testa svart även där då jag inte varit lika nöjd med glidet.

 

Hur tänker ni? Det är struntsamma, eller kör enligt det klassiska, Svart för mer skitig och blöt snö, annars vit?

 

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Klart intressanta svar!

"Blanda" var ju ett sätt, och precis som du PumpenDanne lutar jag åt att köra den alltid då jag inte tycker Vit har gått lika bra. Även i tävlingar med relativt torr luftfuktighet, nysnö förhållanden och kallt verkar Svart funka bra (el bättre).

Link to comment
Share on other sites

Jag blir tvungen att göra dig besviken, inga som helst test alls (skulle jättegärna grotta ner mig i dylika frågor bara tiden fanns, om några år kanske!:). Jag går bara på känsla, samt åker ett antal lopp per år och man stöter ofta på samma åkare som man åker jämnt med på seedningslopp och VL.

 

Mitt erkännande gör kanske att jag blir utslängd från forumet, men jag hoppades på lite inspel kring hur folk upplever Vit och Svart Marathon. Intressant är att Swix vallatips mellan de två kan också vara lite varierande. Var med om att de tipsade om Vit senast jag åkte VL  2016 (trots ingen snö i prognos). Jag körde på Svart och fick fantastiskt bra glid genom smutsen i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört på svart Marathon i ett antal lopp, lika subjektivt som du Skigo10 såanser jag känslan som bra.

Jämfört med de bredvid har jag samma eller bättre glid, har aldrig varit missnöjd med glidet efter att jag börjat med Marathon och lär inte variera när den är så allround (aldrig en känsla av att ah det sämre än bredvid).

 

Jag är en 6-timmarsåkare i goda förutsättningar, led 4-5.

Kanske snabbare vi dkortare lopp då min uthållighet inte är någon höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Swix Zebra skulle bli en stormsuccé! Jag tänker precis som Stal, står man i 3-4 som jag varje år så har man inte rena spår. Ser även på spåren hemma som ligger nära stadskärnan att nedfall/föroreningar gör att skidorna snabbt blir skitiga även vid nysnöliknande förhållanden.

Som jag tolkar denna tråd kan man gå på svart marathon för det mesta! Tack för intressanta inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Varmt till kallt, ungefär alltid.

Borde väl vara i smutsig snö men om man pratar Vasalopp eller seedningslopp så är det nog alltid ganska smutsigt. Vid kalla förhållanden och natursnö... visst LF och ren paraffin fungerar för de flesta men även Marathon svart. Kanske onödigt dyr men vallanojjan är borta för mig som inte pulvervallar... varje tävling = svart marathon möjligtvis onödigt men aldrig fel.

 

Drömmen är fortfarande max träning och en Dunderklump som vallare... tills dess svart marathon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vit eller svart är frågan och min upplevelse är att man aldrig blir besviken på svart maraton. Finessen med svart maraton är att den stöter bort smuts bättre än vit, det är iblandat molybden (tror det heter så men högst osäker?) som gör att vallaklossen blir svart. De gånger jag lyxat med pulver på skidan har jag aldrig svart maraton som grundparafin. Min känsla är att det blir en kemisk krock om man har svart maraton som grundparafin och pulver. De binder inte ihop sig kemiskt utan de försöker stöta bort varandra och resultatet/glidet blir inte bra! Jag har inga vetenskapliga belägg men till Orsa skimaraton (2017) hade jag svart maraton och Swix FC6X och resultatet blev inte bra - kanske dålig påläggning men med vit maraton har jag alltid haft bra resultat. Otur eller men jag gör inte om det :-) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...